Hoofdsponsor

1/47 Camera's schaal 1/47 [DONE]

  • Onderwerp starter Christophe
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Christophe

Guest
Hallo iedereen,

Vandaag heb ik een nieuw leuk projectje binnengehaald. Hoe ik het allemaal precies ga maken weet ik nog niet, maar misschien dat er hier ook wel goede tips komen.

De bedoeling is om voor 5 bestaande miniatuurauto's (schaal 1/47) telkens 2 camera's te maken. Met deze camera's worden in werkelijkheid sportwedstrijden gefilmd.

Misschien beter een paar foto's zodat het duidelijker wordt.

Dit is één van de vijf autootjes waarop dus telkens 2 camera's moeten gezet worden. (voor de duidelijkheid, de camera's moeten geen werkende camera's zijn)

1_wagen_01.jpg

De volgende schets toont waar de camera's moeten geplaatst worden. Eéntje bovenop het dak en ééntje achteraan.

1_wagen.jpg

En dit is een detail van de werkelijke camera die ik op schaal 1/47 moet gaan maken.

1_camera.jpg
En hier de camera gemonteerd aan de voorzijde van een helicopter.

1_camera01.jpg

De centrale bol van de camera is op schaal 8mm in diameter. Dus eerst moet ik ergens 10 kunststof bolletjes vinden van 8mm dia. (beter 15 zodat ik wat reserve heb). Als ik ze niet kan vinden moet ik ze zelf maken. De overige onderdelen dacht ik in plasticart te maken.
De camera's zelf moeten een zwarte kleur krijgen en de steunen een aluminium kleur.
Deadline 24 december.

Dit is weer eens wat anders dan gebouwen maken.

Misschien iemand een goed idee voor de bolletjes. Ik dacht aan ronde parels of zoiets.

Christophe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je hebt bij de veritas ( naai winkel ) wel houten kraaltjes en er zitten verschillende diktes bij 8 mm is wel groot maar denk wel dat ze die daar hebben.

(je kan er ook lingerie kopen voor kerstmis :D )

in isimo bollen bestaan ze ook maar daar heb je meer kans bij de banier of andere hobby winkel.

mooi project hoor
 
Leuk project, eens wat anders...

Waar je aan kan denken zijn idd houten kralen maar denk eens aan kogelagers... Die zijn van metaal en kun je vaak bij een autohandel/bromfietshande/fietsenmaker kopen voor weinig. Je hebt er toch 10 nodig.

Dan de rest gewoon van messing. Of ga je er 1 maken en dan gieten. :)
 
Misschien één camera (midden stuk) in klei maken en de rest dan kopieëren en gieten in resin.
De plaatjes er rond kan je evergreen platen maken.
Wel een nauwe deadline

veel succes ermee.

Dikkie dik
 
Bedank voor de tips. Metalen lagers kan ik hier niet voor gebruiken. Ten eerste zou het te zwaar worden en ten tweede kan ik daar niet in frezen.

Maar in de Ava heb ik houten parels gevonden van 8mm diameter, met reeds een gaatje in geboord van 2mm. Ideaal.

1_Maquette_Camera_002_1.jpg

Eerst begonnen met het frezen van een malletje waar ik de kralen kan inleggen. Zo kan ik gemakkelijk langs beide zijden een stukje vlak frezen waar later de twee houders van de camera tegen komen.

1_Maquette_Camera_004_1.jpg

Dan nog een asje erin gelijmd waar het bolletje wordt over geschoven zodat het mooi recht staat.

1_Maquette_Camera_008_1.jpg

1_Maquette_Camera_009_1.jpg

Dan nog een stukje papiertape erop plakken zodat het bolletje zeker niet beweegt tijdens het frezen.

1_Maquette_Camera_010_1.jpg

En dan een laagje van 0,8mm eraf frezen.

1_Maquette_Camera_012_1.jpg

Hier het resultaat. Zo heb ik 14 bolletjes gemaakt aan beide zijden vlak gefreesd.
Toch wel een klein uurtje werk.

1_Maquette_Camera_016_1.jpg

Tien cameraatjes moet ik maken, maar ik heb er 4 extra gemaakt als reserve.

1_Maquette_Camera_020_1.jpg

Vervolgens het malletje gefreesd voor het maken van de opening voor de lens.

1_Maquette_Camera_017_1.jpg

Daarin past het bolletje met het asje van 2mm (profiel evergreen) perfect in.

1_Maquette_Camera_018_1.jpg

Weer papiertape erop en frezen op een diepte van 1mm en een diameter van 4,6mm.

1_Maquette_Camera_019_1.jpg

Dit is het resultaat. Er zijn er twee gesneuveld tijdens het frezen dus ik heb er nog twaalf.

1_Maquette_Camera_022_1.jpg

Dan heb ik de lensjes gefreesd uit een plasticardplaat van 4mm dik. Ik had hier een buisjesprofiel kunnen gebruiken van Evergreen, maar dan zou de wanddikte te groot zijn. Nu is de wanddikte 0,125mm zodat het een meer realistisch effect geeft.

1_Maquette_Camera_024_1.jpg

Hier eventjes een lensje gedryfit en het past perfect. Het is misschien niet goed te zien maar het is me zelfs gelukt om op het uiteinde van de lens een boordje te frezen zoals in het echte model.

1_Maquette_Camera_027_1.jpg

Vervolgens het uitfrezen van de houders die aan beide kanten van de camerabol geplaatst worden. Dit hier zijn de gaatjes waar in het echt de schroeven komen. Gaatjes zijn 0,6mm diameter.

1_Maquette_Camera_029_1.jpg

En hier worden de contouren uitgefreesd. De houders meten 5 x 9mm.

1_Maquette_Camera_030_1.jpg


Nu moet ik alles monteren en zwart spuiten.
De bedoeling is om in de lens een echt "glazen" lensje in te steken, maar dat moet ik nog uitzoeken hoe ik dat precies ga doen. Het zou zo een beetje bol moeten staan. Ik wil het effect bereiken dat het er echt als een camera uitziet.
 
Origineel project ^^

Wat voor een machine is dat die ge gebruikt om te frezen ?

Groeten

Wet Sellery
 
voor de camera lens kan je mischien echte lenzen gebruiken. die staan ook een beetje bol . als je mischien iemand kent die lenzen draagt kan je een paar oude lenzen vragen. het is maar een idee weet ook niet of het iets is .

het ziet er al mooi uit hoor
 
als je zo'n harde doorzichtige plastiekverpakking lichtjes opwarmt kan je die over een malletje trekken, daarna gewoon uitsnijden. Ik ga vanavond eens rondkijken bij mijn oude foto's, heb nog ergens iets liggen van een canopy die ik zo gemaakt heb op schaal 1/144, maar principe blijft hetzelfde. en het kost bijna niks (alleh, hangt af van je gekocht hebt natuurlijk... ;-))
 
Pascal, de freesmachine die ik gebruik is er een van Step Four, een Oostenrijkse firma. Via google vind je daar alle info over.

Dirk, het idee van de contactlenzen is heel orgineel, alleen zou ik ze moeten gaan kopen, want ik ken niemand met lenzen, en ik heb er 10 nodig. En ik vraag mij af of ze niet te fragiel zijn om te verwerken naar lensjes van 4mm diameter.

Silenoz, Welkom op het forum en...je hebt direkt al je eerste bijdrage geleverd. Jou tip heeft me op een idee gebracht. In plaats van doorzichtige plastiek te vervormen, waarom geen reeds voorgevormde vorm gebruiken en daar de lensjes uitfrezen.
Aangezien we in de kerstperiode zitten kan je in hobbywinkels van die doorzichtige kerstballetjes kopen. (ik heb er hier zelfs een paar liggen denk ik) Daar kan ik rondjes uitfrezen van 4mm die bol staan. Dit zou moeten lukken denk ik.
Bedankt voor je tip.

Christophe
 
Mooi project Christophe, en die freesmachine kan je niet meer zonder hé.:laugh:
Sta er steeds weer van te kijken hoe klein je kan frezen....

Fred
 
aaah ik dacht echt werkende camera's :)

knap werk !
 
Leuk project Christophe en die freesmachine is wel een juweeltje :).
 
dat freesmachientje is zeker een beauty...amaai is intressant voor al de scratchers..ook in de houten scheepsbouw...ik denk nog maar alleen aan de katrollen en dergelijke...ga die website nog ééns grondig bezoeken..;);););)
 
Vandaag is het goed misgegaan.:angry::angry::angry:
Ik had gisterenavond eerst de zijpaneeltjes tegen de bolletjes gemonteerd, maar ik was niet tevreden over het feit dat ze plat waren. Op de foto van de echte camera zie je dat die houders bol staan. n het begin dacht ik dat het niet erg zou zijn, maar het effect viel tegen. Dus heb ik ze vandaag na lang piekeren toch bol gekregen (foto' volgen).

Vandaag had ik de lensbuisjes in de bolletjes gelijmd en met primerplamuur gespoten. De wanddikte van de lensbuisjes was echter zo dun dat ze begonnen te smelten. Dus allemaal eruit gehaald en opnieuw gemaakt.

Ook zag ik door de primer dat de bolletjes niet perfect glad zijn, dus moet ik alle bolletjes schuren. De bolletjes zijn 8mm, mijn vingers 2 x zo dik:wacko:

Wat wel heel goed gelukt is was het frezen van de lensjes. (Dankzij de tip van Silenoz) Ik heb dus een doorschijnende kersbal gebruikt en daar lensjes van 4 mm dia. uit gefreesd. Ik heb er foto's van, maar die volgen later, nu moet ik schuren en alles opnieuw monteren.

Ik ga bij het spuiten moeten zien dat ik in hele dunne laagjes spuit anders lukt het weer niet, of bestaat er primer op waterbasis? Misschien iemand een idee?

Christophe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is er geen mogelijkheid om decals te gebruiken hiervoor. Bij de vrienden die ralley-auto's bouwen dacht ik dat er decalvellen met carbon-print beschikbaar waren. Ik heb het nog eens nagekeken, en bijvoorbeeld bij Domino zijn deze beschikbaar. Anders kan je ook primeren met bvb autolakprimer. Wel naast het model beginnen spuiten en er vlug over passeren.
 
voor de lenzen mischien van het magis water gebruiken ?
 
Hier nog een update.

Ik heb dus de lenzen van de camera uit een kerstbolletje gefreesd.
Op de foto zie je het uitgefreesde lensje onde in de bol liggen.

1_Maquette_Cam_002_1.jpg

Op de volgende foto zie je al de onderdeeltjes.

1_Maquette_Cam_009_1.jpg

Vervolgens begonnen met de montage. Om de overgang van de lensbuis naar de camerabol mooi te laten overlopen heb ik heel voorzichtig een beetje polysterplamuur aangebracht met een tandenstoker en vervolgens geschuurd met een rond vijltje.

1_Maquette_Cam_010_1.jpg

En toen alles gemonteerd was heb ik ze gespoten, maar toen liep het weer mis. De verf droogde niet goed, De lensbuisjes waren te dun, en nog mee probleempjes. Ik was niet tevreden over het resultaat, dus ben ik gewoon van voor af aan opnieuw begonnen.

Een paar technische verbeteringen aangebracht en hier is het resultaat.
Dit zijn twee van de 10 camara's.

1_Maquette_Cam_018_1.jpg

Toen ben ik begonnen aan de steunen voor de achterkant van de wagen. Hier een dryfit van de steunen en de camera.

1_Maquette_Cam_015_1.jpg

1_Maquette_Cam_016_1.jpg

1_Maquette_Cam_021_1.jpg

1_Maquette_Cam_022_1.jpg

Nu nog de steunen voor de dakcamera's en vervolgens alles spuiten en monteren.
Hopelijk lukt het spuiten deze keer beter want een derde keer opnieuw beginnen:O:nowink::nowink:

Christophe
 
Knap werk Christophe!
Mooie oplossing inderdaad voor de lenzen. (En dat is de kracht van dit forum, elkaar helpen!)

Fred
 
ziet er goe uit hoor.Christophe

tog een vraagje van het buizen stel waar de kamera ophangt . ik heb het nog nooit in het echt gezien maar komt die construktie niet aan de trekhaak bevestigt ?

dit lijkt me een beetje een raar zicht zoals het er nu bij staat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan