Hoofdsponsor

1/48 1:48 Hawk T1 Italeri [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lex

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
551
Hierbij mijn volgende project. Een 1:48 Hawk T1 van Italeri.

De British Aerospace (BAe) Hawk is ontwikkeld door Hawker Siddley en vloog voor het eerst in 1974. Ontwikkeld als één motorige voortgezette trainer als opvolger van de Folland Gnat en de voor de wapentraining (Hawk T1A) als opvolger van de Hawker Hunter.
De Hawk wordt ook gebruikt als een "goedkoop" aanvalsvliegtuig of onderscheppingsjager.

In 1976 kwam de Hawk in dienst van de RAF. De Hawk is vooral bekend van het stuntteam de Red Arrows welke met 9 Hawks hun display vliegen staan bekend als een van de beste stuntteams ter wereld.
De RAF heeft 176 Hawk T1's afgenomen en zijn nu bezig met de introductie van de nieuwe versie de T2 waarvan ze er 28 besteld heeft.

Er zijn tot nu toe meer dan 900 Hawks in diverse versies verkocht aan 18 verschillende luchtmachten over de hele wereld.

Hier volgen wat foto's van de doos en de inhoud.

De doos;
DSC_0149.jpg

De sprues;
DSC_0151.jpg
DSC_0153.jpg
DSC_0154.jpg

De decals en doorzichtige delen;
DSC_0155.jpg

En meegeleverd in de doos wat PE;
DSC_0156.jpg

De romp in detail;
DSC_0152.jpg

Het boekje met de nieuwe presentatie van de bouwstappen;
DSC_0150.jpg

En de mogelijke kleurenschema's
DSC_0157.jpg

Ik ben er ondertussen aan begonnen dus de eerste update zal niet te lang op zich laten wachten.
Dit zal het eerste project worden waarvan ik de romp met de airbrush zal gaan spuiten dus ben zelf ook benieuwd hoe het gaat lopen!

Mochten er vragen en/of tips zijn dan hoor ik ze graag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lex wow...maatje ziet er heel mooi uit zal je zeker met belangstelling volgen...en denk er aan we houden toch zo veel van foto's :8:8:8:8
 
Ziet er een leuke kit uit. Welke uitvoering gaat het worden ?

Veel plezier en succes.

Groeten

Wet Sellery
 
Het gaat de zwarte uitvoering van 74 Sqn worden met de tiger staart.

Zoals beloofd hier de eerste vorderingen en al meteen jullie hulp nodig.

Cockpit en stoelen geschilderd en in elkaar gezet;
DSC_0149-1.jpg

DSC_0150-1.jpg

Dry fit van de romp;
DSC_0153-1.jpg

DSC_0154-1.jpg

Hier de romphelft met de aan te brengen onderdelen en een deel van het gewicht;
DSC_0158.jpg

Close up van het gewicht
DSC_0159.jpg

Volgens de beschrijving moet er 50 gram aan gewicht in de neus aangebracht worden.
Nu heb ik er gewicht aan toegevoegd met behulp van bladlood en loodkorrels maar ik kom maar tot zo'n 30 gram wat ik erin kwijt kan.
Is er iemand die een zwaarder alternatief voor het lood heeft?
 
Ziet er een leuke kit uit. Zeker in deze schaal is het zeer de moeite waard om er eens eentje te bouwen.
Is het een nieuwe uitgave van Italeri of zo?

Is er iemand die een zwaarder alternatief voor het lood heeft?

Ik denk dat je niet snel iets zal vinden dat zwaarder is.
Je probleem kan opgelost worden door 1 of 2 grotere,volle stukken lood te gebruiken i.p.v. die bolletjes. Waar lucht zit, kan geen lood zitten hé :)

Ik heb wel eens geprobeerd van kleine stukjes lood om te smelten tot één groter stuk maar echt een groot succes was dat ook niet. Je moet wel een mal hebben om het gesmolten lood in te kunnen gieten en daar had ik te laat aan gedacht.
Misschien dat je in een winkel terecht kan waar ze visgerief verkopen...
 
ik gebruik de fijne hagel waar ze mee op fazanten en dergelijke jagen.
je vult de helften apart met die kleine korrels en een laagje
lijm erover uit de spuitbus om ze te fixeren.
als alles dichtgeijmd is kan de hagel er niet meer uit.

grt.
Dikkie dik
 
Heren bedankt voor de hulp.

Zo ver als ik weet is dit een redelijk nieuwe kit. Ze hebben er ook nog een Red Arrows uitvoering van gemaakt welke begin dit jaar uitgebracht is.

De foto vertekend wel een beetje. De kleinere loodkorrels liggen vooral onderin zodat het lijkt dat er alleen grote korrels inzitten.

Aangezien een of andere oude man met een baard en een mijter wat roet in het (modelbouw)eten gegooid heeft zit het er niet meer in om vandaag nog wat te proberen.
Morgen zal ik proberen om onder de stoel nog een extra plaatje lood aan te brengen en te kijken of ik alles wat compacter op elkaar krijg.
Daarna kan de romp gesloten worden en de vleugels worden aangebracht.
Italeri geeft hierin de keuze om de flaps omhoog of omlaag te doen. Volgens mij is het zelfs mogelijk om het roer draaibaar te houden maar daar ben ik nog niet over uit.
 
Hier weer een update!

Het is gelukt om 48 gram gewicht in de neus te krijgen met behulp van een tang en een hamer en hem vervolgens ook nog te kunnen sluiten!
DSC_0149-2.jpg

Hier een close up ervan. Het gewicht is vastgezet met houtlijm;
DSC_0150-2.jpg

Daarna kon de romp gesloten worden;
DSC_0151-2.jpg

Hierna kon de bovenkant van de wielkasten worden aangebracht;
DSC_0152-2.jpg

Hierna kon ik het niet laten om een dryfit van de romp en vleugels te maken;
DSC_0153-2.jpg

Hier een close up van de aansluiting van de vleugels in dry fit;
DSC_0154-2.jpg

Ik hoop snel weer een update te kunnen plaatsen.
 
Marc,

Zo heb ik het ook gedaan. Alle kogeltjes hadden een inkeping en die heb ik dicht gedrukt.
Het blad lood (en mijn vinger) heb ik zoveel mogelijk met een hamer plat geslagen. Daardoor kon er een extra plaatje onder de stoelen en er een in de neus.
 
Er zit nu 48 gram in. Verwacht dat dat genoeg is. Volgens de beschrijving moet er 50 gram in en volgens mij nemen ze dan het zekere voor het onzekere.
Ben vandaag weer aan de Hawk bezig geweest. Vooral wat schuurwerk van de naden gedaan.
Hoop snel weer een update met foto's te kunnen plaatsen.
 
Zo ik ben ondertussen rustig aan verder gegaan.

Dit is de stand zoals hij nu is. Het landingsgestel zit er nog los onder.

DSC_0211.jpg

DSC_0212.jpg


De canopy en diverse kleine antennes ontbreken nog. Die gaan er als allerlaatste op net voordat hij gespoten gaat worden om te voorkomen dat ik ze er weer af stoot.
Het is nu wachten op een draaitafel en dan kan de primer en de verf erop gespoten worden.
Ik denk niet dat ik iets onder de romp of vleugels ga hangen aangezien de foto's die ik van deze Hawk gevonden heb er niet een is met iets er onder.
 
Zeer mooi werk Lex. Een zeer mooie kit en prachtig uitgevoerde cockpit. Wat betreft het lood, die 2 gram die je ontbreekt mag normaal geen probleem zijn. Ben benieuwd naar het vervolg.

mvg

G.
 
Zo de Hawk is klaar voor de spuitcabine!
Hoop vanavond een primer laag te kunnen airbrushen!

Zo staat hij er nu bij;
DSC_0205.jpg

DSC_0204.jpg
 
Dit gaat goed ik zou de de plamuur die er nog te zien is naast de lijnen ook nog weg weren.
Dit kan anders een slecht resultaat geven na het spuiten dat je daar nog oneffenheden krijgt.
Ben benieuwd eens er verf opstaat.

Mark
 
Mark,

Als je de lijnen boven de vleugels en midden op de romp bedoeld dat is geen plamuur maar grijze verf. Die heb ik erover gedaan om te kijken of de naden dicht waren.
Net met de AB geprobeerd er primer op te krijgen. Dat ging niet zo goed dus heb een Revell spuitbus primer gepakt.
 
Dan heb ik niets gezegd op foto gezien was het precies plamuur.

Mark
 
Hawk T1

Dat is nu ook een jet met hele mooie lijnen , ik ben echt benieuwd naar de eindfotos mark. Je leverd weer prachtig werk af. Deze kit staat ook op mijn lijst van nog te bouwen modellen. De afkomst van de Hawker Hunter is duidelijk te zien in zijn lijnen. De Hunter die volgens mij nog steeds één van de mooiste jagers is . Ik heb er trouwens één in aanbieding bij de koopjes (verkeerd cadeautje )
grz ; Sabre
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan