Hoofdsponsor

1/24 1940 Ford Pick-Up, Monogram [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
De meesten onder jullie hadden waarschijnlijk nooit gedacht dat ik hier ooit eens een topic zou openen. Wel, ik moet toegeven dat ik reeds geruime tijd met het idee loop om eens (opnieuw) een auto te bouwen.
Het koopspook op EBay wierp mij deze doos toe, een ouwetje op 1/24 waarvan ik zelfs het bestaan niet kende. Maar ik werd er onmiddellijk verliefd op en uiteindelijk heb ik het bekomen.

1_Boxart.JPG


Zoals zo dikwijls bij Monogram kunnen er 3 versies van gebouwd worden maar vermits ik het niet zo begrepen heb op custom modellen zal ik het simpele standaard ofte "stock" model maken.
Kan trouwens niet veel anders want één van de zeer mooie spaakwielen van de custom is verdwenen uit de doos. Zoals je kan zien was de bouw reeds gedeeltelijk gestart maar die zaken worden wel gedemonteerd en opgekuist.

3_Parts.JPG


De bouwinstructies zijn niet bepaald gebruiksvriendelijk te noemen maar dat nemen we er bij, we hebben reeds ergere dingen meegemaakt.

1_Instructions.JPG


Ben wel van plan om de wagen in ongeveer dezelfde kleur te steken als deze op de cover. Heb trouwens reeds een kleurenpalet van Ford uit 1938 gedownload zodat het gemakkelijk zal zijn om een passende spuitbus te laten maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is zo en typische bouwhandleiding van Monogram.
Man, die zijn duidelijk ;)
Leuk model, dat wel.

Erik.
 
ziet er een leuke kit uit
veel bouwplezier ermee

Dikkie dik
 
Aah dat is een leuke ,,, die heb ik een een dinky toy 1/24 van ijzer ... mooie kit ...
 
Effekes een kleine update.
Chassis en motor volledig uit elkaar gehaald en opgekuist. Ondertussen opnieuw gemonteerd.
Motor wat bedrading gegeven. Blijkt dat de bougiekabels samen komen in een soort hoes en dat deze zo naar de vooraan gelegen verdeelkop lopen. (sorry als ik in mijn technische uitleg soms de verkeerde termen gebruik maar ik ben geen automechanieker, enkel modelbouw prutser)

1_Enginewired1.JPG


Heb ook reeds het koelsysteem in elkaar gestoken maar dit moet nog geschilderd worden. Het probleem met deze kit is dat deze grotendeels ontworpen werd om als custom versie gebouwd te worden en daardoor zijn er zeer veel gechromeerde onderdelen die moeten aangepast worden voor de standaard of stock versie die ik wens te bouwen. Vermits lijm en verf niet plakken op chroom moeten deze dus "ontchroomd" worden.

De velgen werden ook wat aangepakt waarbij de openingen uitgeboord en geopend werden.

1_wheelrims.JPG


Wordt vervolgd.
 
Hey E, :)

Motor en de bedrading zien er goed uit man. Volgens wat ik meen te herinneren klopt dit volledig tot nu toe. ;)
Ik vermoed voor de voorziening van de steun voor de koelschroef dat je wat werk gaat hebben omdat deze op de motorblok steunt, net boven de verdeelkop van de delco. (foto's werden bestudeerd op de lubvergadering), maar ik vermoed dat je daar geen probleem mee zult hebben. ;)
Schoon werk zo ver. :wow:
 
Ja Swaken, hier zitten we met een probleempje jong.
Ik weet welke foto's aanleiding gegeven hebben tot die discussie maar ik vrees er toch voor dat de motor in de kit toch juist is wat de plaats van de schroef betreft.
De waterbuizen van radiator naar motor lopen juist boven de radiatorriem. Indien de schroef hoger zou staan dan zou die de buizen doorsnijden en dat kan niet de bedoeling zijn.
Als je de kleurfoto's bekijkt is de schroef ook niet te zien hetgeen wil zeggen dat deze dus wel degelijk onder aan de motor zit.

http://classicfordgarage.com/images/DSC00667.JPG

Zal dus de motor afwerken zoals voorzien in de kit.
 
Radiator en buizen geplaatst, buisje voor de overdruk aangebracht en radiatordop beetje koperkleurig geschilderd; was niet gechromeerd op de gewone versie. Ik herinner mij nog de radiatordoppen op de oude Fords waarmee mijn vader gereden heeft, die hadden ook zo een metaal-koperkleurig uitzicht. Ga de dop wel nog iets verbleken.

1_chassis_engine1.JPG


1_chassis_engine2.JPG


Ook reeds begonnen met de heropbouw van de body en de cabine.

1_Body1.JPG


Deuren geplaatst met werkende scharnieren. Ook de motorkap zou moeten kunnen openen wanneer deze geplaatst wordt.
Dashboard ondertussen reeds in koetswerkkleur gespoten want zou er graag nog wat detail op aanbrengen alvorens deze definitief te plaatsen.

1_Cabprimer.JPG


Morgen gaan we de cabine spuiten.
 
Erwin,
jou kwaliteiten kennende wordt dit een hele mooie.
Doe zo voort!
 
weer al knap werk erwin,hoe noemt dat blauw eigenlijk,je zag het soms op retro ijzeren reklameborden
 
weer al knap werk erwin,hoe noemt dat blauw eigenlijk,je zag het soms op retro ijzeren reklameborden

Dat was effekes zoeken. Ben er in geslaagd om via Internet een kleurenfiche te bekomen met daarop Ford kleuren 1939 en 1940. Jammer genoeg waren deze op een vergeelde achtergrond en de printer gaf ze ook niet te duidelijk weer. Bij vergelijking van de kleur van de kit en deze op de fiches moest dit eindigen tussen Tropical green of Mercury Blue Poly.
De kleur van de kit is echter deze van een herbouwde custom versie pick-up en kan dus niet doorgaan als origineel alhoewel het verschil niet te groot was.

Ben dan maar met de beschikbare kleuren bij een collega modelbouwer getrokken die een zaak heeft in autobenodigdheden en die zelf ook spuitbussen maakt. Daar zijn we in de boeken gedoken en na wat zoeken zijn we uitgekomen bij een oud Fiat kleur nl. Verde Lago (43735) vrij vertaald zoiets als Meergroen, waarschijnlijk refererend naar de kleur van de Italiaanse meren.

Op de foto van het chassis met de wielen kan je dit kleur zien gespoten op de velgen met een grijze primer als basis.
Als je de velgen vergelijkt met de body dan denk ik dat we er redelijk goed bij liggen. Het nijgt ook naar Mercury Blue Poly van Ford.

Wat er ook van weze, ik vind het een mooi kleurtje voor de pick-up en hij zal dan ook zo verder afgewerkt worden.
 
Hey,

Erwin jongen, wat een vooruitgang man. Prachtig gedaan tot nu toe.:wow:

Inderdaad, de doppen op de oude radiatoren waren van een soort bronskleur voorzien, en dienden tevens als ontluchter/overloop indien het systeem teveel druk maakte. Aan de binnenkant zat een rubber met een sterke veer die afgesteld was op een bepaalde druk dat in het circuit aanwezig mocht zijn. Boven deze werkdruk ging de veer open en kon de overdruk met het overtollige water verwijderd worden via een overloopdarmpje. Ik weet niet of je het darmpje heb gemodelleerd, maar meestal liep dit vooraan de radiator, om zeker niet in de schroef te draaien. :wub:
Prachtig weergegeven man. 8)
 
Buisje ligt er op en loopt langs de zijkant naar beneden zoals bij de originele Ford. Is zelfs te zien op foto 2. ^^
 
Hier zijn we weer.
Niet stilgezeten bij het Fordje maar wel wat gevloekt want het blijkt dat in de door mij gekochte 2de handse kit niet alle stukken steken die er zouden moeten inzitten.
Eén van de ontbrekende dingen zijn de twee tredes of running boards voor de gewone versie, die van de custom zitten er nog in. Na een grote vloek beslist om de tredes van de custom versie te gebruiken als basis en deze te overtrekken met plastic card. Het plooien van de uiteinden verliep ook niet zonder problemen maar was degelijk genoeg om deze te verlijmen. De rest zal moeten aangepast worden dmv putty, opvul en schuurwerk.

1_Running_boards.JPG


Ook reeds overgegaan tot het spuiten van de cabine. Vind het resultaat meer dan behoorlijk voor een beginneling op autovlak en met autolak.

1_Painted_cab1.JPG


1_Painted_cab2.JPG


Eens de cabine samengebracht met de rest van de carosserie. let op het kleurverschil tussen kit en cab.

2_All_together1.JPG

De tredes moeten nog aangepast worden.

Kon het niet laten om er het chassis eens onder te plaatsen:

1_All_togetherR.JPG


Wordt vervolgd.
 
mag gezien worden,schitterend spuitwerk.
Vind het echt parels die wagens,dat waren nog es de echte he.
 
Hey, :)

jawade, schoon spuitwerk man, lekker strak jong.:wow::wow::wacko:8)
Voor de tredes, ik vermoed wel dat ge dat goed zult krijgen, met een beetje geduld is veel op te lossen. ;)
 
Eén van mijn favoriete dozen, heb deze in originele uitgave, jaren '80 en heruitgave originele doos.
Mooi mooi mooi !

Filip
 
Tijdje geleden.
Heb ondertussen ook de kleinere stukken geverfd en klaar gemaakt voor de eindassemblage.
Het interieur werd gespoten in licht grijs afgaande op foto's van Ford's uit die periode.

1_Cabpainted_parts.JPG


1_chassis_body_painted.JPG


Hopelijk steekt hij volgend week-end in elkaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan