Hoofdsponsor

1/100 HrMs Tydeman (full scratch) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
na enkele bouwdozen/pakketen (o.a botter, albatros, titanic en de amerigo vespucci) ga ik mij wagen aan een model wat ik geheel van tekening ga proberen te bouwen. Ik zal hier en daar nog wel wat hulp nodig hebben misschien en hoop hier op reacties dan.

Al enige tijd was ik op zoek naar een nieuw model (waar dan ook nog een tekening van beschikbaar was). Op een gegeven moment kwam ik de MV Plancius van Oceanwide expeditions tegen. Dit is een poolexpeditie cruise schip van een nederlandse rederij. Ik vond het meteen een leuk schip en las dat het een omgebouwd marine schip was, nl het hydrografische opnemingsvaartuig HrMs Tydeman. Meteen ontstond bij mij het idee om misschien wel beide vaartuigen te bouwen. Het is de bedoeling om een mal te maken en hier dan 2 polyester rompen van te maken, een voor de tydeman en een voor de plancius. Maar het kan best zo zijn dat het bij een model (het houten) blijft, maar goed zo ver is het nog niet.

06-52-tydeman.jpg

Plancius_klein.jpg

Via marktplaats heb ik enige tijd geleden een advertentie geplaatst om tekeningen te bemachtigen. Via een modelbouwer die de Tydeman al eens gebouwd heeft heb ik zeer veel foto's van het echte model gekregen en deze kunnen scannen. verder heb ik van een medewerker (eigenaar?) van oceanwide expedition een werf tekening van de Tydeman gekregen. reste mij nog om de bouwtekeningen bij de NVM te bestellen en deze heb ik net binnen.

IMG_2430.jpg

dan gelijk mijn eerst vraag en die heeft betrekking op het spantenplan. Hierop staan enkele driehoekjes (zie rode pijltjes) en ik zou niet weten wat deze betekenen, de bovenste heeft als ik het goed bekijk met de rompvorm te maken, maar de andere, heeft iemand een idee??

IMG_2433a.jpg

Verder heb ik nog een uitdaging om een soort van valse kiel te maken, er is namelijk op de tekeningen geen valse kiel te ontdekken, dus zal het waarschijnlijk zonder moeten, maar goed eerst maar kopieren en de spanten uitzagen en dan zien we wel verder, de spantpostities zijn in iedergeval wel duidelijk aangegeven op de tekening.

groeten Edwin
 
dat ziet er mooi uit en voledige schatch. welke schaal ga je bouwen ?

die drie hoekjes weet ik ook niet ik dacht eerst aan de stabelizators maar zie dat er boven de waterlijn ook 1 zit dus dat is al uitgesloten .

tog veel plezier met dit project want we zien hier niet veel moderne boten voor bij komen dus voor mij is het ook nieuw
 
Hoi Erwin,

in de eerste plaats veel bouw plezier met je eerste scratch model !!
Ik blijft je bouw in stilte op volgen.
Wat betreft de drie hoekjes , denk ik dat de 3 onderste de stabilisatievin is en de bovenste is de uitsparing achteraan het schip.
Kijk maar eens op je laatste foto.
Suc 6 man !!!!!!!
 
Heb ook even naar de tekening gekeken, ik ben het helemaal met john eens... mooi schip om te bouwen. Niet zo eenvoudig.
 
Welkom Edwin en veel succes met dit scratchmodel!!
 
Het is inderdaad de aanduiding voor de stabilisatie vinnen. Mooi en uitdagend project waarmee ik jou veel plezier en succes wil wensen. Ik vind wel de overgang van spant 30 naar 40 erg fors ineens. Hopelijk gaat dat later geen problemen opleveren bij de beplanking. Misschien eens na het uitzagen van de spanten een dryfit doen tegen die tijd. In ieder geval een mooi uitgekozen voorbeeld.

Ron.
 
Prachtig schip om te bouwen, kan mijn forum genoten alleen maar bijtreden stbilizatie vinnen en uitsparing achterdek.
Is ook een schip met veel plaats voor RC succes ;)
 
Amai, wat een project! Deze ga ik uiteraard volgen :)
Veel plezier en succes met de bouw!
 
Al een idee van de schaal,Edwin?
Mooi project......en qua vorm is het een heel mooi bootje
succes ermee.
groetjes
Ward
 
de schaal is 1 :100 dat betekend dus dat ze iets meer dan een meter wordt. Over Rc twijfel ik nog, heb weinig kaas gegeten van RC en heb hier en daar al wel rond geneusd, maar weet ook niet goed welke motoren, vaartregelaar etc goed zijn voor zo'n schip. Tevens is dit ook een behoorlijke kostenpost dus even kijken hoe het gaat. Maar ik heb nog even tijd, er komt wel verlichting in (led) hier heb ik ervaring mee opgedaan bij de Amerigo vespucci.

bedankt voor de tip van de stabalisator, had ik nog niet aan gedacht :). Eerst de spanten maar eens uitzagen uit 5mm multiplex en dan maar een kijken hoe de rompvorm er uit ziet.

grtz Ed
 
Dag Edwin,

scratch bouwen na enkele kit rompen is the way to go, vind ik...

Een mooi project dat je gekozen hebt, weinig gezien op de tentoonstellingentafels.

de groetjes,

Laurent
 
Hoi Edwin,

Een mooie boot, succes met de bouw.
 
dag edwin,
naar mijn gedacht een prachtig vaartuig,maar ik zou ze nu al bouwen voor rc
kan ge later nog het een en ander in bouwen.
groetjes,ronny
 
hallo edwin,
mooi schip, goede keuze,en succes met de bouw !

grtz, lus
 
zo de spanten zijn op het multiplex geplakt en kunnen uitgezaagd worden. Heb zelf even een valse kiel getekend en denk dat het moet lukken straks. Nog een foto van de dekken er bij die hadden jullie nog te goed

IMG_2439.jpg

IMG_2441.jpg
 
Ik heb de spanten op de multiplexplaat geplakt en een valse kiel gemaakt, moet lukken met deze denk ik. Tevens nog een tekening die nog niet geplaatst was. Kan gaan zagen met mijn zaagmachientje

IMG_2441.jpg

IMG_2439.jpg

het kan zijn dat deze post 2 keer komt 1e keer lukte volgens mij niet??
 
edwin .
zie ik nu verkeert,of wat.
de tekeningen van de spanten,daar hebt ge het voorschip en het achterschip aan elkaar.
dus maar een half spant,ge moet tog elke helft spiegelen voor een spantvorm of zie ik iets verkeerd,
en uw vaartuig heeft een platte achtersteven lees spiegel.
waarom teken je daar geen geen opstand tot dek hoogte kunt ge uw laatste spant tegen lijmen,
veel steveger
groetjes,ronny
 
edwin .
zie ik nu verkeert,of wat.
de tekeningen van de spanten,daar hebt ge het voorschip en het achterschip aan elkaar.
dus maar een half spant,ge moet tog elke helft spiegelen voor een spantvorm of zie ik iets verkeerd,
en uw vaartuig heeft een platte achtersteven lees spiegel.
waarom teken je daar geen geen opstand tot dek hoogte kunt ge uw laatste spant tegen lijmen,
veel steveger
groetjes,ronny

hallo ronny

de spanten zijn wel gespiegeld, ziet er misschien raar uit maar als je naar meeste linkse spant kijkt kun je zien dat het klopt. Het hekspant had volgens het plan geen opstaande rand, op de houtplaat heb ik deze er wel bijgetekend en zal ik hem ook uitzagen en dan kun je het wel goed zien.

Maar goed voor de opmerkingen houdt mij scherp! De spanten zullen straks allemaal nog nabewerkt moeten worden, maar eerst maar eens zagen en een dry-fitje maken.

gr Edwin
 
het ziet er goed uit edwin. moet je dit met de hand zagen of heb je een machiene ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan