Hoofdsponsor

1/100 HrMs Tydeman (full scratch) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een heel mooi begin Edwin, ziet er veelbelovend uit.

En schuren hoort er bij, het is niet voor niets houtsnuiven :) en dan zullen ze vast schuurstof bedoelen.
 
het j-dek is inmiddels helemaal geplaatst.

IMG_2470.jpg

ik heb eerst van papier een malletje gemaakt en dit op het triplex geplakt en zo goed uit kunnen zagen en het paste meteen :)

Vervolgens vandaag een begin gemaakt met de beplanking. Ben maar aan de achtersteven begonnen, omdat ik eerst de afwijkende vorm aan de achterzijde goed wil hebben voordat ik verder ga met de beplanking. Na enig puzzelwerk passen meten overnieuw en goed naar het origineel kijken begonnen met het plaatsen van de eerste latjes.

IMG_2473.jpg

IMG_2475.jpg

morgen verder het achterschip dicht proberen te maken.

grtz Edwin
 
Hoi Edwin,

Het ziet er goed uit, succes met de beplanking.
 
Het achterschip is dicht en ziet er goed uit, na een schuurbeurtje zal er niet echt veel plamuur op hoeven schat ik zo.

ook al een begin gemaakt met het beplanken van het midschip gedeelte, hier moeten de spanten nog regelmatig gecorrigeerd worden, maar dat krijg je als je ze zelf makt en niet lasercut zijn, maar dat is ook wel weer een leuke uitdaging. De beplanking is dik genoeg om straks een goede schuurbeurt te krijgen zonder door de beplanking heen te gaam.

IMG_2493.jpg

IMG_2494.jpg


grt Ed
 
het ziet er goed uit ed .
vraag me aleen af of het wel slim was om alle latjes op de zelvde spant tegen elkaar te laten komen, maar mischien ging het niet anders.

het ziet er wel strak beplankt uit hoor
 
Ed,waarom beplank je eerst een compartiment i.p.v.de gehele romp?.
Misschien dat later op de scheiding de krachten van het drogen(na een paar weken) de romp kunnen scheef trekken. De scheiding werkt dan als een scharnier.

Maar misschien heb je er een speciale bedoeling mee?.

Ron.
 
Ik heb dat vaker gedaan en er geen problemen mee gehad, de reden dat ik dat nu zo gedaan heb is de 'rare' afwijkende vorm. Nu heb ik de achterkant goed en strak gekregen en dit was me denk ik op een andere manier niet gelukt. Scharnieren zal denk ik wel meevallen (hopenlijk) mede omdat het j-dek de spanten al goed fixeerd, maar goed de tijd zal het uitwijzen of ik het verstandig heb gedaan.


grtz Ed
 
scharnieren daar ben ik ook wel niet zo bang van hoor ron maar scheuren mischien wel en dat ga je mischien later in je verf wel zien.

hout werkt altijt wel een beetje. hopelijk hebben we ongelijk en zal het nog mee kunnen vallen.

mischien kan je als je begint met het plamuren er een soort gibrok tape over plakken ( dit word gebruikt om de naden van gibrok platen over te plakken en is ook bedoeld om niet op de naad te scheuren)

dat het op deze manier beter beplankt ga ik zeker mee akoort het ziet er nu erg strak uit
 
Voor zover ik begrepen heb, is dit niet zijn eerste schip. Ik ga ervan uit dat hij hier toch met een zekere kennis van zaken tot dit besluit is gekomen.

Ikzelf zou hier ook niet voor kiezen, maar soms kan het ook niet anders... Ik denk dat hier dan ook een bedoeling achter zit.

Verder ben ik benieuwd naar de reden van het in etappes bouwen. En natuurlijk blijf ik je volgen. :)
 
Verder ben ik benieuwd naar de reden van het in etappes bouwen. En natuurlijk blijf ik je volgen. :)

Aangezien de achterkant behoorlijk moeilijk leek om te beplanken (op de tekening en op de fotos van de echte tydeman) heb ik besloten om eerst dit ahcterste gedeelte te beplanken. Nu ik verder ben met beplanken ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Er zitten een paar scherpe hoeken in die ik perse zo scherp wilde hebben, karakteristieke achterkant moet er goed uitzien. Ik heb nog extra versteviging aangebracht waardoor de spanten voor en na de naad aan deze spant vast zitten, die gaat nu echt niet meer schanieren (foto volgende keer) Ik heb ook nog een hele bos fineerlatjes liggen en misschien komt er een 2e beplanking over deze beplanking heen. Maar eerst maar eens de rest van de romp dicht zien te krijgen, gaat niet zo snel aangezien ik alles zeer goed laat drogen voor ik verder ga met de volgende latjes. De boeg moet aan de onderzijde behoorlijk 'scherp' worden.
 
Je spreekt van nog een tweede beplanking, heb je dan wel rekening gehouden met de maat hiervan. Als je aan beide kanten een latje aanbreng van 2 mm dik, dan heb je 4 mm bredere romp en dus ook het dek is dan breden. :)
 
Je spreekt van nog een tweede beplanking, heb je dan wel rekening gehouden met de maat hiervan. Als je aan beide kanten een latje aanbreng van 2 mm dik, dan heb je 4 mm bredere romp en dus ook het dek is dan breden. :)

de tweede beplanking, zijn fineerlatjes van 0.8mm dik, na de schuurbehandeling van de eerste beplanking, waar je met een beetje schuren al gauw die 0.8 mm wegschuurd zit je weer aan de goede dikte. De tweede beplanking is als het ware een soort van laminaat wat om de romp komt, deze is als die superstrak is aangebracht en licht geschuurd zeer goed te schilderen/spuiten. Ik heb dit bij de Amerigo vespucci ook gedaan. De tweede beplanking is er ook niet voor om oneffenheden te corrigeren omdat deze daarvoor veel te dun is. Maar als je deze 2e beplanking precies over de naden plakt is de kans op scheurtjes in de lak later nagenoeg nihil.

de eerste beplanking geschuurd
IMG_1616.jpg

en met de tweede beplanking
IMG_1633.jpg

groeten Ed


p.s. voor de geinteresseerden hier een link naar het fotoalbum van de AV
http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/thumbnails.php?album=6348&page=1
 
Laatst bewerkt:
Amai, wat een snelheid van bouwen!
Het ziet er heel mooi uit Ed.
 
euu ja dit gaat ook iets te snel voor mij.

mischien een foto van waar je nu staat ? of is ze al af ?
 
euu ja dit gaat ook iets te snel voor mij.

mischien een foto van waar je nu staat ? of is ze al af ?

Sorry misschien niet helmaal duidelijk geweest maar de 2 foto's hierboven zijn foto's van de amerigo vespucci die ik gebouwd heb, ik wilde zo duidelijk maken wat ik bedoel met dubbele beplanking en hoe dat er uit ziet vandaar de foto's, de romp van de Tydeman is nog lang niet dicht en ik hoop het dit jaar nog voor elkaar te krijgen, maar dat zal nog een hele klus worden :)
 
aha ok np nu was ik tog ff in de war.

doe rustig voort edwin het fineer laagje gaat de zaak zeker niet veranderen
 
De romp is inmiddels voor 90% dicht, helaas dit jaar dus niet gereed met beplanken. Beplanken valt niet tegen en aanpassingen aan de spanten zijn minimaal.

Tijdens het drogen van de latjes tussendoor al enkele dekfittings gemaakt waaronder de achterboom

IMG_2496.jpg

en twee sleeplieren voor op het achterdek, tussen de 2 lieren moet nog een werklier komen.

IMG_2500.jpg
in werkelijkheid 20mm breed en 18 mm lang 13mm hoog

IMG_2501.jpg

gelukkig nieuwjaar en veel bouwplezier en gezondheid in 2011
Ed
 
dat ziet er niet verkeert uit ed. en morgen is er ook nog een jaar om door te beplanken maak u geen zorgen het komt allemaal wel in orde . een schip bouwen neemt nu eenmaal tijt in beslag.
en nog een gelukkig 2011
 
Dat zijn verstandige woorden van Dirk, neem je tijd, het is geen wedstrijd..... bouw met plezier.
 
komt allemaal goed hoor. Gemiddeld doe ik iets meer dan een jaartje over een model, verwacht dat deze ook wel een jaartje zal kosten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan