Hoofdsponsor

1/100 HrMs Tydeman (full scratch) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
vandaag net de zaagmachine binnen gekregen, dus morgen even proberen, heb in het verleden met de hand gezaagd, maa bij dit project leek het me handiger om een zaagmachine te kopen, ivm rsi :)
 
Hoi Erwin,

de spantentekeningen zien er veel belovend uit, nu nog overbrengen op triplex.^^
We wachten volspanning op je foto over de werkzaamheden.8)
Veel kneutsel genot morgen !!!;););)
 
Hoi Erwin,

Succes met het zagen, dat zal je wel lukken. Deze bouwproject hou ik zeker bij.
;):wow:
 
Mooi werk hoor tot zo ver.

Heb je al meer gebouwd? Je schrijft vroeger wel met de hand gewerkt te hebben, vandaar dat ik het vraag. Verder kan mij iets ontgaan zijn....
 
Heb inderdaad al meer gemaakt, ben begonnen met een botter van artesania, vervolgens de titanic van hachette (via ebay voor een prikkie gekocht) staat nu in een museumpje in viane zeeland, weer een botter van artesania, de albatros van sergal (slechte kit), marie jeanne van billing boats (zeer oude kit) en de Amerigo Vespucci van deagostinie (via ebay gekocht) en veel aanpassingen gedaan. Hier wat foto's
IMG_1016.JPG

IMG_0918.jpg
IMG_2442.jpg
IMG_1579.jpg
IMG_2426%7E0.jpg

trouwen vanmiddag aan het zagen geweest en op 4 na alle spanten uitgezaagd samen met de valse kiel. Duurde toch langer dan ik dacht :)

Ik heb nog een vraag over de beplanking. Ik wil latjes van 5 mm breed en 2 mm dik gebruiken en heb nu vuren latjes gevonden. Iemand ervaring hiermee of moet ik toch lindelatjes gebruiken????

foto;s komen als alle spanten gezaagd zijn, maar heb helaas nog meer te doen dan alleen maar modelbouwen :(

grtz Edwin
 
Voor deze schaal zou ik geen vuren gebruiken. Dit kan wel, maar het werkt nu eenmaal meer. Daardoor is de kans op schuren groter...
 
hoe kan het dat mijn post niet zichtbaar terwijl jij daar wel op reageerd Rik??
 
Ik heb de vraag ook van Pb doorgezet naar de Admins. Ik denk dat er ergens iets niet goed is met jou profiel. Jij hoort dit gewoon te kunnen doen....
 
Mooi werk hoor tot zo ver.

Heb je al meer gebouwd? Je schrijft vroeger wel met de hand gewerkt te hebben, vandaar dat ik het vraag. Verder kan mij iets ontgaan zijn....

botter (artesania latina)
Titanic (hachette)
botter
albatros (sergal)
marie jeanne (billing boats)
Amerigo vespucci (deagostini) is trouwens nog te koop voor de liefhebber (inc led verlichting)

Alle kits via marktplaats of ebay voor een prikkie gekocht en weer verkocht.

paar foto's

IMG_0918.jpg
IMG_1579.jpg
IMG_2442.jpg
IMG_1016.JPG
 
mooi mooi zoveel ervaring dat gaat zeker goed komen
 
Zo de spanten zijn uitgezaagd, de hekspant moest 3 x omdat ik niet eerder tevreden was.

even snel een dry fit gedaan op de bouwplaat en ziet er goed uit wat de buitenvorm betreft.

volgende stap het bepalen van de hoogtes op de spanten voor het j dek (achterdek tot bijna voor aan de boeg (wekdek) en het h dek (basisdek waar de bovenbouw op staat)

IMG_2448.jpg

tot de volgende update :8

IMG_2450.jpg

IMG_2452.jpg
 
Mooi project Edwin.
Zag je topic nu pas:$:$

Maar ook ik ga deze volgen.

Op de tweede foto lijken de spanten niet in lijn te staan.
Komt dit omdat het nog een dry fit is?

Fred
 
hallo Edwin,vraagje! heb je de spanten ook verkleind op schaal want anders word het model breder met het plaatsen van de romp latjes.
mooi bootje!
grtz
lus
 
Zo krijg je al een idee van de rompvorm, bouw je altijd met de kiel naar beneden?
 
Laatst bewerkt:
ik bouw eerst zo, en als de spanten en het j-dek geplaats zijn (ook voor de vorm en stevigheid van het model) draai ik hem om en ga ik de beplanking aanbrengen, doe ik altijd zo en bevalt met goed. De spanten zijn nog niet helemaal in orde er moet inderdaad nog een mm of wat afgeschuurd worden aan de zijkanten, maar dat is zoals ik zeg mm werk de beplanking wordt 1,5 mm dik, met een beetje schuren en plamuren zal er misschien een beplanking van net 1,5 a 1,2 mm overblijven dus veel hoeft er niet van de spanten af.

bedankt voor de reacties allemaal en blijf dat vooral doen, motiveerd mij weer om hier mijn vorderingen te plaatsen :)
 
Voor dit scratchmodel ga ik op het puntje van men stoel zitten,dit wordt supper om te volgen...
 
Zo afgelopen weekend de spanten vastgezet. Via een beproefde methode van lego, waterpasje geodriehoek en een goed oog.

IMG_2453.jpg

spant voor spant dus dat duurde evenm, laat het eerst goed drogen voor de volgende geplaatst werd en zo kom je bij de laatste spant uit
IMG_2458.jpg

verder alvast begonnen met het uitzagen van delen van het j-dek, het achterste gedeelte
IMG_2460.jpg

voor het zijgedeelte heb ik eerst maar een malletje gemaakt o later uit te zagen, scheelt me veel schuur en zaag werk en ergenis omdat het anders misschien niet past of verkeerd gemeten:)
IMG_2461.jpg

tot zover dit weekend, op naar de volgende update.
grtz Ed
 
Hoi Edwin,

je spanten bouw ziet er strak uit, ga zo door en ben benieuwd op wat komen gaat !!!!;);)
Een tijd rovend werkje, maar het restultaat is de moeite man.
Slim gezien van de malletje .:)
Suc 6 met de verder bouw.^^^^
 
ja bedankt, zal ik nog wel nodig hebben, heb er al even een latje langs gehouden, maar ze vergt nog wel wat werk voor ik aan de beplanking toe kan komen, maar goed dat hoort hier bij, ben trouwens niet anders gewent, spanten uit een kit passen zelden goed is mijn ervaring :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan