Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
HrMs Tydeman (full scratch) [DONE]
Pagina 1 van 13 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 182

Discussie: HrMs Tydeman (full scratch) [DONE]

Lightbulb HrMs Tydeman (full scratch) [DONE]

na enkele bouwdozen/pakketen (o.a botter, albatros, titanic en de amerigo vespucci) ga ik mij wagen aan een model wat ik geheel van tekening ga proberen te bouwen. Ik zal hier en daar nog wel wat hulp nodig hebben misschien en hoop hier op reacties dan.

Al enige tijd was ik op zoek naar een nieuw model (waar dan ook nog een tekening van beschikbaar was). Op een gegeven moment kwam ik de MV Plancius van Oceanwide expeditions tegen. Dit is een poolexpeditie cruise schip van een nederlandse rederij. Ik vond het meteen een leuk schip en las dat het een omgebouwd marine schip was, nl het hydrografische opnemingsvaartuig HrMs Tydeman. Meteen ontstond bij mij het idee om misschien wel beide vaartuigen te bouwen. Het is de bedoeling om een mal te maken en hier dan 2 polyester rompen van te maken, een voor de tydeman en een voor de plancius. Maar het kan best zo zijn dat het bij een model (het houten) blijft, maar goed zo ver is het nog niet.

Via marktplaats heb ik enige tijd geleden een advertentie geplaatst om tekeningen te bemachtigen. Via een modelbouwer die de Tydeman al eens gebouwd heeft heb ik zeer veel foto's van het echte model gekregen en deze kunnen scannen. verder heb ik van een medewerker (eigenaar?) van oceanwide expedition een werf tekening van de Tydeman gekregen. reste mij nog om de bouwtekeningen bij de NVM te bestellen en deze heb ik net binnen.

dan gelijk mijn eerst vraag en die heeft betrekking op het spantenplan. Hierop staan enkele driehoekjes (zie rode pijltjes) en ik zou niet weten wat deze betekenen, de bovenste heeft als ik het goed bekijk met de rompvorm te maken, maar de andere, heeft iemand een idee??

Verder heb ik nog een uitdaging om een soort van valse kiel te maken, er is namelijk op de tekeningen geen valse kiel te ontdekken, dus zal het waarschijnlijk zonder moeten, maar goed eerst maar kopieren en de spanten uitzagen en dan zien we wel verder, de spantpostities zijn in iedergeval wel duidelijk aangegeven op de tekening.

groeten Edwin

Standaard

dat ziet er mooi uit en voledige schatch. welke schaal ga je bouwen ?

die drie hoekjes weet ik ook niet ik dacht eerst aan de stabelizators maar zie dat er boven de waterlijn ook 1 zit dus dat is al uitgesloten .

tog veel plezier met dit project want we zien hier niet veel moderne boten voor bij komen dus voor mij is het ook nieuw

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Standaard

Hoi Erwin,

in de eerste plaats veel bouw plezier met je eerste scratch model !!
    Ik blijft je bouw in stilte op volgen.
    Wat betreft de drie hoekjes , denk ik dat de 3 onderste de stabilisatievin is en de bovenste is de uitsparing achteraan het schip.
    Kijk maar eens op je laatste foto.
    Suc 6 man !!!!!!!
    grtjes John
    -------------

varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

Standaard

Heb ook even naar de tekening gekeken, ik ben het helemaal met john eens... mooi schip om te bouwen. Niet zo eenvoudig.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Welkom Edwin en veel succes met dit scratchmodel!!

Standaard

Het is inderdaad de aanduiding voor de stabilisatie vinnen. Mooi en uitdagend project waarmee ik jou veel plezier en succes wil wensen. Ik vind wel de overgang van spant 30 naar 40 erg fors ineens. Hopelijk gaat dat later geen problemen opleveren bij de beplanking. Misschien eens na het uitzagen van de spanten een dryfit doen tegen die tijd. In ieder geval een mooi uitgekozen voorbeeld.

Ron.

Standaard

Prachtig schip om te bouwen, kan mijn forum genoten alleen maar bijtreden stbilizatie vinnen en uitsparing achterdek.
    Is ook een schip met veel plaats voor RC succes
    Groetjes

René

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ISOLA2 Bekijk bericht
    Is ook een schip met veel plaats voor RC succes
    Hoi René,

daar ben ik volkomen mee eens !!!!!!!
    grtjes John
    -------------

varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Amai, wat een project! Deze ga ik uiteraard volgen
    Veel plezier en succes met de bouw!
    Groeten,

Michel.

Standaard

Al een idee van de schaal,Edwin?
    Mooi project......en qua vorm is het een heel mooi bootje
    succes ermee.
    groetjes
    Ward
    Wat je ook maak of doe,
    voeg er steeds je ziel aan toe

Standaard

de schaal is 1 :100 dat betekend dus dat ze iets meer dan een meter wordt. Over Rc twijfel ik nog, heb weinig kaas gegeten van RC en heb hier en daar al wel rond geneusd, maar weet ook niet goed welke motoren, vaartregelaar etc goed zijn voor zo'n schip. Tevens is dit ook een behoorlijke kostenpost dus even kijken hoe het gaat. Maar ik heb nog even tijd, er komt wel verlichting in (led) hier heb ik ervaring mee opgedaan bij de Amerigo vespucci.

bedankt voor de tip van de stabalisator, had ik nog niet aan gedacht . Eerst de spanten maar eens uitzagen uit 5mm multiplex en dan maar een kijken hoe de rompvorm er uit ziet.

grtz Ed

Laurent
    Gast

Standaard

Dag Edwin,

scratch bouwen na enkele kit rompen is the way to go, vind ik...

Een mooi project dat je gekozen hebt, weinig gezien op de tentoonstellingentafels.

de groetjes,

Laurent

Standaard

dag edwin,
    naar mijn gedacht een prachtig vaartuig,maar ik zou ze nu al bouwen voor rc
    kan ge later nog het een en ander in bouwen.
    groetjes,ronny

lus
    Gast

Standaard

hallo edwin,
    mooi schip, goede keuze,en succes met de bouw !

grtz, lus

Pagina 1 van 13 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten