Hoofdsponsor

scheeps figuren 60 mm fimo [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

amazone

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 dec 2008
Berichten
4.896
ik ga een poging doen voor wat personeel op mijn doorsnede te zetten.

ik ben hier een absolute noob in en kan alle hulp gebruiken .

voor mijn eerste manetje heb ik een papzak gepakt.

1_b29fd72652cd8cce7432ea4676943f1a.jpg



en dan mijn eerste stappen

129_001.JPG


117_002.JPG


111_004.JPG


verwacht geen perfecte figuren want dat gaat me tog niet lukken van de eerste keer. maar deze vind ik tog nog een beetje te grof.
nu heb ik een vraagje / mag ik deze vorm die ik nu heb eerst in de oven steken zodat ik hem morgen kan verfijnen of hoe doen jullie dat ?
de fimo plakt nogal nu en ik nijp zijn buik altijt plat als ik ergens anders iets aan wil veranderen.

graag wat hulp gevraagt met stapjes die ik moet zetten om tot een redelijk figuur te komen.

kan ik de gebakken fimo ook nog bewerken of is het been hard
 
dirk,
goe bezig,jamer ik kan u niet helpen maatje,
de enige figuur die ik ooit heb gemaakt,is mijn zoon
en deze is nogal fors uitgevallen zoals zijn vader:D:D
groetjes,ronny
 
als fimo is gebakken, Dirk kan je er wel nog in vijlen en snijden.
Als het buikje perfect is moet je een manier bedenken om het af te bakken maar toch voort te kunnen doen aan de armen.
Misschien de volgorde van bewerken veranderen volgende keer of met losse delen werken?
Ik vind het een harstikke leuk, koddig figuurtje en hij hijst zijn emmertjes geloofwaardig !

Rene
 
thx rene ik wil nog een hoop van deze figuurtjes maken maar je moet ergens beginnen .

dan ga ik dit morgen eens in de oven steken en zien hoe ik het nog kan bewerken , als het echt tegen valt ga ik een manier moeten zoeken zoals je zegt met losse onder delen die later kunnen gelijmt worden.

en nu ik er aan denk als ik het in de oven steek en dan de handen en zo er nog bij aan maak met fimo dan moet hij natuurlijk terug in de oven.

hoe zit dit dan kan je hem er een paar keer in steken of mag het echt meer 1 keer ?

zoals je ziet een hoop vragen , ik heb wel een paar topics gelezen maar er is niet echt iemand die daar iets van zegt
 
het kan best vaker afgebakken.
Het is wel zo dat de fimo bij bakken een beetje krimpt. Nou valt het bij wat massievere delen wel mee, ze zullen telkens weer zo zacht aanvoelen alsof je het voor het eerst bakte...maar bij dunne delen, een petrand, een kraagje, daar kunnen barstjes in komen. Ook hier kan je dan gerust plannen.
Stel dat je figuurtje meerdere malen in de oven moet bewaar je fragiele deeltjes voor het laatste afbakproces.

ook kan je de deeltjes korter bakken dan voorgeschreven, ze krijgen immers 'extra' baktijd erbij als je in etappes bakt.
Als het maar gewoon even iets taaier, harder is dan kan je tenminste verder doen.
Je zou zelfs even met de fohn gedeeltes kunnen harden als ze heel fijn zijn.

ook kan je overwegen het popje in de vriezer of koeling te zetten, de klei wordt dan ook wat harder en zo ontzie je het buikje.

Als je voor een goed frame zorgt hoef je het popje ook niet telkens vast te pakken, je klemt de constructie dan tussen twee plankjes en zet naar hartelust klei aan.

thinner lost fimo op, je kan er een neusbedje mee bewerken en makkelijk klei aanplakken, thinner kan je ook mee glooien. dit is experimenteren.

Feit blijft dat je met een droge , wat dikkere kwast ook mooi kan polijsten. de klei wordt mooi rond en dat scheelt je bijschuren strakjes.

groet,
René
 
en/en/en ik zou er een hieeel klein bietje fimo zwart doorheen doen. Met fotograferen krijg je betere resultaten en zie je de dieptes in je popje beter :-)
 
thx voor de tips rene. ook met het water en tinner. dan zal ik het eens een beetje afbakken en zien wat ik er nog aan kan doen .
 
Dirk heeft mijn buurman model voor je gestaan ? :laugh::laugh::laugh: sorry dirk ik lach niet omdat het zo slecht is maar omdat je bemanning als 2 druppels water op mijn buurman trekt ,vooral de houding ;)
 
:D ben al blij dat het op een man trekt . hopelijk kan ik hem nog een beetje fijntunen zeker de handen en het gezicht. het buikje vind ik wel goed zo :laugh:
 
Dirk, ben blij dat je ook eens experimenteerd met fimo.
Het is boetseren tot je het gewenste resultaat krijgt.
Mischiens eens bij de biliotheek een handboek lenen omtrend boetseren en menselijke verhoudingen.
Het lichaam wordt verdeeld in 9 delen, en vandaaruit alle verhoudingen zoveel mogelijk in acht nemen
Ja,'t is een oefeningen-werk, oefenenen ,oefenen en nog eens oefenen.
Mijn boegbeeldje van "La Renommée", heeft alleen al ongever 25 uren gekost.
Eerst een metalen frame maken en van daaruit aanvullen met stukjes fimo, daarna bewerken met boetseerspatels, fijne mes, eventueel naald.
Bij een verkeerde beweging voor een accent van een haarlok, b.v., kan je gelijk terug moeten herbeginnen.
Als je het mij vraagt........engelengeduld met een fluwelen handschoen bewerken, zeker op die schaal.
Verder is het eerste beeldje al in de goede richting.
Ik heb ondervonden dat witte fimo ietsjes moeilijker kneedbaar is dan andere kleuren.
Ook zie je niet goed de schaduwen uitspringen.
Met een bruine tint werk ik persoonlijker gemakkelijker.
Ik geloof op die schaal met losse onderdelen werken, mischiens moeilijkheden zal vragen, om die achteraf te monteren.???
groetjes
Ward
 
P.S.
Waarom heeft je de man geen kledij,...... ik heb de indruk van een naakte torso.
Kledij is gemakkelijker in vorm te brengen.
Een wijde broek, een hemd met lange mouwen en kraag.
Groetjes
Ward
 
het is best een avontuur ward.

ik heb dit ook nog nooit gedaan en verwacht er zelv niet al te veel van als het er op trekt ben ik zeker al gelukkig. dat er veel tijt in kruipt is wel iets dat zeker is. zeker als je er een top figuurtje uit wil maken.

dit is de eerste uit de rij ,zelv ben ik redelijk kontent en hoop dat het elke keer iets beter gaat.

het bakken in de oven ging heel goed tog mooilijk om nog te bewerken mischien heb ik het er iets te lang in gestoken ( 20 min ) ga voor de volgende eens 10 min proberen.

maar hier is hij dan na 12 uur aan gewerkt te hebben

90_005.JPG


116_003.JPG


130_001.JPG


en dan de verhouding met een aansteker

81_006.JPG


ik ga zeker proberen beter te doen bij de volgende maar vind dit voor een eerste klei job nog niet al te slecht :D

comentaar geven mag altijt zeker waar het nog veel beter moet ;)
 
hey Dirk, voor een eerste figuurtje en dan op die schaal ziet het er ver..... goed uit, en al doende leert men, zeker met de hulp van de bovenstaande leden.
Doe zo verder.
 
Hoi amazone, ik vind dat je het netjes hebt gemaakt
 
ammaaai,
zo'n krachtpatser zou ik ook wel kunnen gebruiken,Dirk.:)
mooi, en zeker gekleurd zegt het iets meer.
oefenen en je zult er zeker geraken met je bemanning.
Ik heb beeldjes gezien van topbouwers in Frankrijk.....en eerlijk ze hebben allen iets die scheef loopt.Trouwens wij hebben geen academi voor schone kunsten gelopen.
groetjes
ward
 
thx mannen . ik moet zeggen dat fimo wel goed werkt , voor mijn 2 model heb ik eerst een body gemaakt en toen in de oven gestoken 15 min.

daarna kun je hem veel makelijker afwerken zoals haren broek vest handjes.

dan terug in de oven en waar je niet echt te vreden over bent wat vijlen en snijden en dan ga ik er met een schuurpapiertje over. dan terug de oven in om af te bakken ,en dan kan je ijgelijk direct beginnen schilderen.

voor de pro s onder de figuur bouwers zal er wel wat meer bij komen kijken maar voor een begineling geeft het tog wel een voldoning dat het redelijk goed lukt .
 
na een dag kleien is dit het rezultaat van het 2 maneke hij moet de touwen van het kanon strak trekken. van deze kerels heb ik er nog wel een paar nodig.

het is een oudere man geworden die al kaal begint te worden :D

30_011.JPG


27_012.JPG
 
Hoi Dirk,

even zeggen dat ik het een prachtig iets is wat je daar laat zien!!!ApplausApplaus
Vooral door gaan Hé .cute
 
Nu pas dit topic ontdekt...
Heb zelf geen ervaring met Fimo, maar ik verwijs je graag door naar een paar artikels van "Fimo-master" Tony Barton. Het eerste artikel gaat over het gebruik van polymeerklei in het algemeen en de mogelijkheden ermee. Belangrijk, polymeerklei (zoals Fimo) verdraagt geen verf op basis van olie!!!
Het tweede artikel, welja het tweede..., kijk zelf maar...

Wim

http://www.sixtharmygroup.com/portal/viewtopic.php?t=7941

http://www.sixtharmygroup.com/portal/viewtopic.php?t=7680
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan