Hoofdsponsor

1/35 Duobuild DJs / Famo : Faun SLT-56 Tanktransporter [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJs

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jan 2009
Berichten
1.020
Hallo collegabouwers,

Deze topic word een duobouw zoals te lezen in de titel tussen Famo en DJs.
We gaan beide de Faun SLT-56 Franziska Tanktransporter bouwen. Het betreft een kit van Trumpeter (nr 00203) waarbij Famo een PE set van Lion Roar (LE35031) en DJs de Voyager PE set ( PE35008 ) zal gebruiken. Zo kunnen we ook eens de verschillen tussen deze beide merken onder de loep nemen. In deze kit zal mijn (Djs) ervaring en kennis van vrachtwagens en Famo zijn militaire kennis en oog voor detail zeker goed van pas komen.
Wij hopen dat jullie evenveel van deze topic zullen genieten als wij van de bouw ervan.

Nu een klein beetje history:

De Faun FS42,75/42 werd ontworpen om de vorige Faun SLT 50-2 Elefant Tanktransporter in dienst bij de West German Army te vervangen. Hoewel beiden goed op elkaar gelijken heeft deze heel wat verbeteringen waaronder transmissie en drive power zodat hij bijna elke toegestane lading en verschillende terreinen aan kan.

Technische gegevens :

In dienst sinds 1981
Transmissie 8 x 6
Cab seating 1 + 3 man
Gewicht(leeg) 19,7 Ton
Lengte 8,83 m
Breedte 3 m
Hoogte 3 m
Motor KHD 19-liter diesel
Power 525 hp
Max Road speed 72 km/h

De Boxart

001-2.jpg

De inhoud bestaat uit 8 grote , 6 kleine en 1 transparante sprue's

002-3.jpg

En laadvloer en chassis aanhanger, cabine , een hoop rubber wielen en nog wat kleine onderdelen (stangen-ketting-koord-...) , een vel Decals en 1frame PE.

003-2.jpg

En een 36 pagina tellende bouwplan.

004-2.jpg

En dit is de PE set die ik (DJs) ga gebruiken.

002-2.jpg

De inhoud

006-1.jpg

En een 6 pagina tellende bouwplan

007-1.jpg

Zo dit was het voor nu en gaan we beginnen bouwen :)
 
Mooie kit en leuke toevoegingen hoor.
Bijde succes met de bouw.
 
Veel succes mannen en maak er iets moois van.

4.gif




Droop
 
Veel succes en wat een mooie PE blaadjes heb je daar liggen :)
 
jup veel suc6 alle twee ;-)

Cheers,
André
 
Jullie talenten zullen hier op glorieuze wijze verenigd worden, dit wordt een top-topic !
 
Die ga ik zeker in alle stilte volgen want ik heb deze op 1/72 mét PE van Eduard. Zal dankbaar gebruik maken van jullie oog op detaillering.
Mag ik misschien het excellente boek "Bundeswehr Tank Transporters in detail" van Wings & Wheels Publications (WWP) aanraden.
 
@ Erwin : kweet het jong , kweet het ,kweet het........ Ik heb er in Lier staan in bladeren maar dacht : " tis nog niet voor direct" maar dat was buiten DJs gerekend é....:8 ^^ Nu geen paniek, er zijn al enkele sites waar we op terecht kunnen voor referenties .

Enfin zoals Djs schreef is mijn PE set van Lions Roar. hier de pics ervan

De verpakking
1_s3.jpg

De fijne PE met reeds gedraaide sleepkabel (toffe bedoening ! )

1_s1.jpg

De dikke PE (bijna 1 mm)

1_s2.jpg

Enne gasten bedankt voor de ondersteuning !!!
 
Vellen pe waar ge een olifant mee kunt vellen.
 
Wat een geweldig idee hier,kan je ook eens vertellen hoe jullie hier nu juist te werk gaan...

Neemt ieder een deel van de bouw voor zich of word er op bepaalde dagen afgesproken om dan samen te bouwen...;)
 
@ GUnit : tzijn wel kleine olifantjes é

@ Danny Jeurissen : Momenteel zijn we eigenlijk nog maar juist gestart, er wordt druk over en weer gemaild al dan niet met fotoos (trouwens waar DJs al die fotoos haalt dat weet ik ook niet :nowink: !!!!!),ge-sms-d ,het telefoneren zal waarschijnlijk het volgende zijn :8 . Natuurlijk zullen er voldoende up-dates geplaatst worden, daarom zitten we ook op het forum é, dan kunnen jullie gerust ook jullie mening zeggen, no problemo !!
Afspraken om op bepaalde dagen samen te bouwen zijn er niet gemaakt.

Tis wel even wennen maar na een tijdje zal het wel loslopen , Ik denk dat DJs daar ongeveer ook zo over denkt
 
@ Danny Jeurissen : Zoals Famo zei zijn we nog maar juist gestart en word er eerst veel informatie uitgewisseld. Het is eigenlijk de bedoeling dat we allebei op ongeveer dezelfde tijd hetzelfde
bouwen en zo stuk voor stuk op het forum brengen.

@ Famo : het is inderdaad wel wat wennen maar zoals ge zegt zal het wel los lopen.

Ik kan wel al meedelen dat we begonnen zijn met het interieur en daar al op een paar dingen zijn gestoten die niet met de echte tableau overeen stemmen. :dry:
We zijn nu aan het kijken wat we wel en niet gaan aanpassen. De nodige pics volgen zo vlug mogelijk.
 
Heb gezien dat jullie kit de grote oplegger heeft van 56 ton terwijl deze op 1/72 de 52 ton oplegger heeft.
Jullie hebben 6 dubbele achterwielen aan elke zijde terwijl deze van 52 ton er "slechts" vier enkele (maar wel groter formaat) heeft aan elke kant.
 
@ Erwin : Voila dat weten we dan ook weer, interressant. Trouwens de vier achterste assen van de 56 zijn meelopers ,die zo het wringen van de wielen verminderen en het draaien vergemakkelijken.
Nu ja Erwin de onze is toch groter é man en wij kunnen een zwaardere pantser vervoeren dan gij :P...... :laugh:
 
Nu ja Erwin de onze is toch groter é man en wij kunnen een zwaardere pantser vervoeren dan gij :P...... :laugh:

Ben zelf blij dat ik het gevonden heb want had in gedachten om er een Panzer Haubitze 2000 op te plaatsen. Zal er nu maar een Luchs opzetten zeker ?
Alhoewel.......moet kunnen. In het boek staat een 52 ton met een Leopard 2 op.
 
Ik denk dat men alle 2 de types gebruikt om hetzelfde te vervoeren , de één zal dan misschien een beetje meer tegen de grens van de "overlading" zitten dan de andere.

In ieder geval bedankt voor de toegestuurde fotoos ;) DJs heeft ze reeds doorgestuurd naar mij
 
ziet er een mooi projectje uit, hopelijk worden de T-80 en de maultier nog afgewerkt ;-)
 
Geen probleem, ze zullen afgewerkt worden. maar eerst zullen we dit varkentje wassen. Nu ja, zeg maar varken ;)
 
Bedankt voor deze toelichting jongens en maak er een geweldige team build....
 
Ben zelf blij dat ik het gevonden heb want had in gedachten om er een Panzer Haubitze 2000 op te plaatsen. Zal er nu maar een Luchs opzetten zeker ?
Alhoewel.......moet kunnen. In het boek staat een 52 ton met een Leopard 2 op.

De leopard2 kan perfect op deze aanhanger geplaatst worden net als de Pzh2000 de leo weegt 54T en de Pzh2000 55t.
Natuurlijk weet ik niet dat dit het geladen gewicht is maar vermoed van wel.
En aangezien ze altijd onder ammo vervoerd worden kan er geen probleem zijn.

Maar wat ook kan zijn is dat deze op de gemoderniseerde aanhanger staan.
Deze is verstevigd en kan zelfs 59T verdragen.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan