Hoofdsponsor

1/72 Opel Blitz bus, Al-By. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Hier zijn we terug met een nieuwe topic.
Terwijl ik aan het vechten was met de Concorde ben ik toch ook maar begonnen aan een voertuig dat dienst zal doen op mijn vliegveld.

Het betreft hier een Opel Blitz Omnibus op schaal 1/72 van het Franse merk Al-By.
Het voertuig is volledig in resin.
Als referentie materiaal gebruik ik:
- enkele foto's aangetroffen op Internet,
- Opel Blitz in detail van WWP,
- Opel im Kriege van Waffen Arsenal.

Niettegenstaande het een resin kit is zou men het bijna een shake-and-bake kit kunnen noemen want de kwaliteit van deze resin kit is zo goed dat er bijna niets extra moet aan gedaan worden.
Normaal bouw ik geen figuren in mijn voertuigen maar vermits dit voertuig moet rondrijden op het vliegveld zal ik er toch maar een chauffeur inzetten.

1_Plan2.JPG


De "kit", in feite niets meer dan een plastiek doosje en de instructies.

1_Interior.JPG


Het interieur dat in feite bestond uit houten banken. (voor de militairen dan toch, niet voor de burgers)

1_Interior2.JPG


De chauffeur op zijn plaats en ramen ingezet. Deze ramen zijn niet meegeleverd in de kit en zijn stuk per stuk uitgeknipt uit een vel klare plastiek.

Wordt vervolgd.
 
Een Opel Blitz " bus " !! wist zelfs niet dat dat bestaan heeft. ziet er wel een koddig ding uit
 
Ja wat een leuk busje zeg, ge hebt wel wat werk gehad zeker om die raampjes te maken.
 
Dit heb ik nooit eerder gezien, een bus uitvoering van de Blitz. Cool, echt iets om ook 'ns in 1/35 op de markt te brengen eigenlijk. Maar ik heb een gezond respect voor de schaal 1/72, dus bij deze !
 
Hey,:)

Ha, de bus komt zo.....:D
Inderdaad een pracht machien met zeer fijne en mooie details, maak ze Erwin...8);)
 
dat ziet er al zeer goed uit erwin,de houtimitatie op de banken is super
busje komt zo als er gestrooid is :O
 
Bedankt voor de reacties.
Voor dezen die het niet kenden: de Blitz bus werd opgebouwd op een gewoon chassis van de 4x2 vrachtwagen.
De bus bestond als civiele en als militaire versie. De civiele met normale zetels en wat meer ramen en dan de specifiek voor het leger gebouwde versie met houten banken en zitplaatsen voor 30 man. Actieradius 280 Km.
De bus werd niet alleen gebouwd voor troepentransport maar ook als commando en kaartenwagen, als mobiel bureel voor klerken en als hospitaal bus. Speciale versies bestonden ook als mobiele drukkerij. Er bestaan foto's van de inzet van deze bussen in Noord-Afrika, Rusland en bij de terugtocht uit Frankrijk; zij het dan meestal stukgeschoten.

't Is eens iets anders en we gaan trachten er iets moois van te maken.
 
Goh , amaai ,een ganse buslading Fritzen. Ze moesten waarschijnlijk geen ticketje kopen.

Nu in ieder geval wist ik dat niet van hun bus-troepen-vervoer.
 
Ziezo hier hebben we weeral wat bijgeleerd had het busje nog nooit gezien...
 
Onze modelbouwwereld is toch maar een mooie gemeenschap.
Net als nog enkele leden op dit forum durf ik wel eens iets op 1/72 te posten op een Frans forum en dat heb ik ook gedaan met deze topic.
Krijg ik me daar nu toch geen antwoord dat de ramen van mijn bus verkeerd zijn zeker ? en compleet met referenties en al van dan nog een Nederlandse site.
Ik vlug enkele plans en foto's binnengetrokken en begonnen met de verbouwing.

In het kort komt het er op neer dat er verschillende types van deze bus bestonden maar dat wisten we al. Het model dat Al-By uitbrengt had echter geen 7 ramen aan elke zijde maar 5. Het feit dat er 7 worden aangezien ligt er in dat de grote ramen deels overlappend waren en meer dan waarschijnlijk ook open konden schuiven. De dikte van het dubbele glas gaf op sommige foto's de indruk dat het een raamstijl was.

Heb dus het model aangepast en er maar meteen ook de laatste details opgezet.

1_7_ramenL.JPG


Hier nog met 7 ramen.

1_2_stijlen_wegL.JPG


2 stijlen weggesneden.

1_5_ramenL.JPG


Zoals het moet met 5 ramen.

1_Bagagerek.JPG


Bagagerek geplaatst.

1_Front.JPG


En de voorkant.

Volgende stap: schilderen en verweren.
 
Knap Erwin, goed dat je gaat voor het accuratere werk, anders blijf je daar later toch over vallen.

Ik begin zo langzamerhand wel een dégout te krijgen van mensen die er in 2010 nog steeds in slagen om minachtend om te gaan met de schaal 1/72 ! Deze "brailleschaal" of "dwergenschaal" heeft immers praktisch dezelfde graad van details en verfijndheid als de geliefder 1/35 schaal. Ik heb een tijd geleden ook enkele projecten op 1/72 gedaan en het was telkens fantastisch leuk om te doen, en ik stond versteld van de kwaliteit van de kits (Dragon Armor Pro 1/72). Het werkte zelfs een beetje verslavend...en er komt nog dus.
 
Mooi aangepast Erwin, en zoals Guy ook al zei goed dat je gaat voor het accurate werk.

Ja bagagerek ziet er goed uit, zat deze in de kit of heb je hem gescratchd.

Kleine opmerking, de onderste trede van de trap is die gebroken of is het gezichtsbedrog.

1_1_Bagagerek.jpg
[/IMG]
 
tja ,het is beter dat het juist is ,want anders zal je er toch steeds op gewezen worden.
Nu ,wat de schaal 1/72 betreft heeft Guy wel een punt, de details al of niet in PE heffen die modellen tegenwoordig toch naar een serieus niveau. Bij ons in RMV zitten er gasten die maar juist op die schaal werken, en eerlijk gezegd het is de moeite.
 
@ GUnit: ik ben al heel mijn modelbouwleven een 72 bouwer en zweerde vroeger gelijk welke andere schaal af. De leeftijd (lees: slechtere ogen), nostalgie en hoofdzakelijk het verkrijgen van mijn fameuze "heritage collectie" van meer dan 300 reeds gemaakte modellen heeft daar wel veel verandering in gebracht.

@ DJ: goed gezien. Het is inderdaad een breuk welke zal rechtgezet worden. Ik zit hier echter met een klein probleempje. Al-By levert de ladder zoals ik hem gemonteerd heb; dit is dus met afgeronde onderkant. Tekeningen van een dergelijke bus (ik heb tot nu toe nog geen foto gevonden van dergelijke achterzijde) tonen enkel een rechthoekig einde. Ik sta dus nog een beetje in twijfel of ik deze afgeronde ladder zou behouden of niet. Ik vraag mij af waarop Al-By zich zou gebaseerd hebben om een ladder met afgeronde hoek te produceren want de ladder en het bagagerek zijn met de kit geleverd; uitgezonderd de beide dwarsverbindingen die ik uit metaal vervaardigd heb. er was er één bij de kit maar die was net te klein en daarom werd die herbouwd.

@ Famo: Oh ja, er zitten maften tussen die 1/72 gasten, kijk maar naar ons Swaken.
Indien interesse ga eens naar: http://minitracks.forumpersos.com/l-atelier-des-minitracksiens-f4/
 
Knap werk en zeker op deze schaal...

Ik heb eens even op de site gekeken,ongelooflijk wat die jongens daar op 1/72 laten zien heel mooi...;)
 
Laatst bewerkt:
Hey erwin heb een foto gevonden waarop te zien is dat er zijn met ladders die afgerond zijn van onder. :)

1_blitzbus11_b_marada-marsa-el_brega-jan1942.jpg
[/IMG]
 
En die 2 paljassen hebben het lastig hoor ! Ze zijn een zware strijd aan het voeren ......
 
Wel verdorie, bedankt DJ, spaart mij weeral werk, zal dus de ladder enkel herstellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan