Hoofdsponsor

1/35 Kleine Befehlspanzer (SdKfz 265). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Museum en foto`s daar uit zijn niet echt een goede referentie, ik zelf dacht dat deze vroege oorlogs voertuigen meestal voorzien waren van een hard edge camo patroon maar ik kan mij ook vergissen uiteraard.
Voor de rest wederom een mooi in beeld gebracht bouwverslag en een goede uitleg van de tot nu toe gebruikte technieken.

Ron
 
Dank jullie wel voor de tussenkomsten.

Museum en foto`s daar uit zijn niet echt een goede referentie, ik zelf dacht dat deze vroege oorlogs voertuigen meestal voorzien waren van een hard edge camo patroon maar ik kan mij ook vergissen uiteraard.
Voor de rest wederom een mooi in beeld gebracht bouwverslag en een goede uitleg van de tot nu toe gebruikte technieken.

Ron

Ron, voor zover ik goed geïnformeerd werd, zouden de Duitse Panzers in de periode voor de Polen-inval inderdaad een hard edge bruin/groene camo op Panzergrau gehad hebben (hier zijn goeie en betrouwbare foto's van, maar tijdens de inval in Polen was dat schijnbaar gewijzigd zijn in de soft edge met enkel de bruine vlekken (en die zijn praktisch onzichtbaar van het stof en het zand tijdens de krijgsverrichtingen, waardoor het allemaal een stuk minder duidelijk wordt voor ondergetekende).
 
Ziet er goed uit GUnit en ben ook wel benieuwd naar het vervolg..

Verder heb ik me ooit laten vertellen dat je eigelijk elk patroon kan toepassen om cammo te schilderen,men mag ook niet vergeten dat de meeste cammo die men terug vind op het voertuig bijna altijd op het veld werd aangebracht en veel hangde af van de creativiteit van de bemanning en de beschikbaarheid van borstels of vodden om de cammo op te brengen....
 
@ Danny Jeurissen : als er een compressor aan boord was of er was per toeval een vrachtwagen die één mee had spoot men (meestal) de camo. Allez ,ze moesten verf hebben ook é :laugh::laugh:
 
Bedankt voor jullie interesse mannen !

Ik denk dat bij het begin van hun aanvallen alles toch nog volgens vastomlijnde criteria diende te verlopen. Het was geen ongeregelde situatie . Maar in de latere oorlogsjaren was het wel behelpen met wat er voorhanden was.

Zo heb ik toevallig vandaag gelezen dat de bruine camouflagevlekken op de pantsergrijze basiskleur volgens een verhouding van ongeveer 1/3 (één deel camo tegen drie delen pantsergrijs) werden opgebracht. Dit was voor mij belangrijke info, want dit betekende dat ik de verhouding bruin op mijn 265 diende te vergroten.

Niet alleen heb ik de vlekken vergroot, ik heb er een toegevoegd vooraan op de upper hull en ze werden ook herwerkt. Ze zijn niet meer zo massief ingevuld maar iets transparanter. Ze sluiten nu beter aan op het etherisch aandoende grijs van de basis. Morgen neem ik er een paar foto's van.

Famo makker, ge krijgt dus meer camo te zien, hopelijk bevalt het.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de toelichting Gunit dat wist ik dus niet dat er later alsnog soft edge werd toegepast zo leert men weer wat.
Zal je ook wel bekend zijn dat er vaak werd aangenomen dat de vroege panzers in een kleur grijs rond reden maar dat er degelijk een bruine kleur bij zat maar daar de kleuren zo donker waren dat ze nauwelijks of niet op de foto`s zichtbaar waren.
Afijn altijd altijd leuk dit soort discussies :)

Ron
 
Doet me een beetje denken aan de Mustangs van de 375th FG. Iedereen kent wellicht de Mustang die steeds weerkomt met blauwe camo omdat dit ooit op een foto heeft gestaan. Later is m'n er achter gekomen dat het een verkleuring was van de foto en er standaard groen was gebruikt :): Is ook hier het geval.
 
@ GUnit : :))

@ Jadefalconguard : altijd leuk om te weten zulke misvattingen
 
Graag gedaan Ron, op Armorama heeft ooit een verhitte discussie gelopen over bruine camouflage/geen bruine camouflage, mbt. de aanval op Polen.
Ik ga er zelf wel vanuit dat er zowel grijze als camo-versies rondreden.

Jadefalconguard, ik wil niet weten hoeveel fouten er gemaakt worden door verkeerde indrukken die gewekt worden door foto's. Leuke anekdote van die Mustang.

Ondertussen wordt er gewerkt aan het airbrushen van al het loopwerk dat moet matchen op de body en die ziet er momenteel zo uit (ik heb heel uitzonderlijk een lichte wash gezet om tussentijds de werking van de modulatie te beoordelen) :

15-7.jpg

Volgende stappen mbt. de upper hull :

- de geopende luikjes binnenin kleuren in een verschraald wit waar nodig,

- meer subtiele kleurnuances aanbrengen in zowel camo als pantsergrijs, via de olieverfspotjes en whitespirit methode,

- het verder onderscheiden van bepaalde interessante gebieden (luikjes, hengsels, lichten, claxon...) via dun olieverfgebruik,

- het plaatsen van een lichte vuile wash, gevolgd door een pinwash in en rond de toeters, bellen en lijnen,

- regenstrepen,

- stofwazen,

- fijne spatten...
 
Laatst bewerkt:
Famo, ik ben na vanmiddag thuisgekomen te zijn serieus beginnen bijsturen. Op de foto komt het geleverde werk tamelijk acceptabel over, maar de neuroot in me wil beter doen en 100% tevreden zijn...

Als ik begin te denken van 'mmm, tja, euh...wel, doeme, ziede wel, dat kan hier beter !!!', dan is er geen houden meer aan en ga ik radicaal voor het zware werk.

Spoedig meer !
 
Laatst bewerkt:
Die amaai bedoelde ik als een wauw. Ik vind zoals op de foto al zeer voortreffelijk, wat zal dat dan zijn als je nog serieus aan het bijsturen zijt.

Welkom in de wondere wereld van GUnit AKA " The colorwizard" ;)
 
Dat zag er toch al knap uit Guy, zeker het achterdek vind ik schitterend zoals die luikjes er uitspringen.
Ben benieuwd wat ge er aan gaat aanpassen :33:
 
Het komt wel weer in orde denk ik hoor mannen. Ik ben nogal een keikop wat dat betreft.

Soit, ik ben ondertussen al terug met een propere lei begonnen. Het scala aan basistonen bevalt me nu veel meer.

Opnieuw de panelen, luikjes etc. wat uitgelicht, alsook die gebieden waar meer licht valt (horizontale delen vangen meer licht dan verticale).

In volle schilderwerken :

16-8.jpg

17-11.jpg

18-10.jpg

19-6.jpg

Tot later !
 
Ik zeg hier niet veel, maar ik volg deze in stilte.
Goed bezig Guyke.
Word weer een bisjoeke.

Erik.
 
GUnit, ligt je contrast nu niet verchrikkelijk hoog (meer bepaald je luik achteraan op het dek en op de top van de koepel?). Ik ben nu wel echt benieuwd man ! Suc6
 
Mannen, ik heb het vermeld hoor, het is een tussentijdse toestand in volle airbrushwerk. Ik ben halverwege een kleurtoon gestopt omdat het daglicht van kwaliteit begon in te boeten. De contrasten die je nu ziet zullen dan ook meer getemperd worden naarmate de werken vorderen. In deze fase kan je beter genoeg contrast hebben dan te weinig. Om een voorbeeld te geven : de twee lange luikjes springen er nu uit, maar wanneer ik de donkere zone errond (het achterdek zelf eigenlijk) ga oplichten, worden die teruggedrongen.

Da's het enige nadeel als je tussentijdse foto's plaatst, mensen krijgen soms een verkeerde indruk en denken dat iets af is, maar ik blijf ze plaatsen want ik wil exact proberen te tonen hoe ik hier in mijn modelbouwruimte m'n tijd vul (hahaha).

Jadefalconguard, het zijn contrasten die je moet aandurven in de beginfase, om kleur-modulaire resultaten te krijgen op het einde van je spuitwerken.


Marc, het verwerken van mijn kleurtonen, daar gaan dagen in zitten omdat ik het zo'n leuk proces vind. Het is met die grijstonen nu echt zoeken naar onderlinge compromissen, als dat lukt heb ik straks een voertuig waar meer leven in zit dan in een klassiek gespoten exemplaar. Het mooie van deze techniek is dat je over enorm veel vangnetten beschikt, zo kan je altijd gas terugnemen met je kleurintensiteiten, of juist bijgeven...

Bedankt voor jullie interesse mannen, reageer gerust, ik wil deze leuke techniek graag 'ns terugzien in andere topics op ons forum. Het is een ervaring die gewoon spuitwerk niet kan geven.

Later !
 
Ja Guy, het spuitwerk ziet er weer zeer strak uit maar geloof mij ik had echt niks anders verwacht.

In tegenstelling tot de beruchte spuittechniek die je hier gebruik moet ik zeggen dat ik persoonlijk er niet zo een fan van ben niet te min dat hij goed is gespoten !!

Cheers
André
 
Ha André, doorgaans heb je twee kampen modelbouwers he, je houdt ervan of niet. Ik val vooral voor deze techniek omdat ik erg graag airbrush, maar ook omwille van het extra ruimtelijke effect. Het blijft iets persoonlijks maar ik ben toch blij dat je m'n spraywerk apprecieert. Bedankt.

Marc, ik heb net nog een foto gemaakt van de nieuwe toestand.
Je kan bijvoorbeeld zien dat de luikjes achterop nu minder in het oog springen enkel door het oplichten van de directe omgeving ervan. Maar ik heb nog werk te doen...

21-8.jpg

dus...nog even doorgaan met het uitbalanceren van alle zones, met aandacht voor de donkere hoekjes, de delen waar licht op valt, de horizontale panelen die lichter blijven dan de verticale, het verloop van licht naar donker op schuine panelen etc.

Dan zou ik erg graag witte kruizen willen airbrushen, maar die zie je dan weer amper of niet in combinatie met een camo, dus daar moet ik nog goed over nadenken...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst mijn panzer volledig AB-en zoals ge bezig zijt . Is dat genoeg naar je goesting, dan pas je kalibertjes voor je kruisen erop zetten en lichte witte neveltjes op elkaar spuiten en niet overal evenveel zodanig dat er een kleurschakering door je wit komt. Met je washes/filters nadien zal dat verschil in je wit van de kruisen duidelijker worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan