Hoofdsponsor

1/35 Kleine Befehlspanzer (SdKfz 265). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De kleuren voor het Panzergrijs gemengd :

M'n Revells, waarvan geen kat snapt dat ik ze gebruik haha !

Deze kat wel.
Zijn geweldige verfjes.
Snel droog en reukloos.
Makkelijk uw materiaal proper te krijgen enzo................

En dat klein ding is weer geweldig schoon aan 't worden zene.

Erik.
 
Wat is eigenlijk de bedoeling van die verschillende soorten grijs,ben eventjes niet goed mee?

De plaatsen die het meeste licht vangen krijgen het lichtste kleur en de plaatsen die bijna geen licht vangen het donkerste kleur.
Zo krijg je een kleurmodulatie en bekom je diepte in je model.
 
Hm...ben benieuwd naar de uitwerking hiervan.... zou zelf ook eens moeten experimenteren met modulatie, maar ik ben alleen bang dat eht dan enkel d'er goed uit ziet vanuit één hoek. Sowieso GUnit, ik volg met aandacht, zij het vanuit de schaduw :)
 
Hoi Guy,

Het is een een leuke mengeling die je hier bijeen hebt staan.
Maar de eerste kleur :06: ............... ik weet niet is ze net niet iets te zeer naar de blauwe kant??
Met deze kleur zou ik toch maar voorzichtig zijn, niet dat je model te zeer panzerblauw gaat zijn van plaats panzergrau.

Cheers,
André
 
.... zou zelf ook eens moeten experimenteren met modulatie......

Het beste is eerst een proefstuk gebruiken , dat bespaart een verkl:@:@t model , Jade

Ik moet het ook eens uitproberen......

@ Guy : ben eigenlijk wel content dat ge kleurenmodulatie met 2 soorten kleur zal uitvoeren. Ik had eigenlijk al een 2-tal keer de vraag gesteld (op het forum )hoe je dan juist tewerk gaat met 2 kleuren , maar helaas, helaas iedereen liet me in de kou staan :( !!!! Maar NU zullen we het eens zien van de master himself ;)
 
Laatst bewerkt:
Modelbouwerke, ik ben er eens in geslaagd om op relatief korte termijn een modelleke af te bouwen, geloof me, dat heeft me toch bij momenten moeite gekost.

DJs, bedankt voor de toelichting, weer een bewijs dat we hier zijn om mekaar goed op dreef te helpen.

Jadefalconguard, tof dat je eens tot hier komt als Sci Fi die hard ! Eens je de zienswijze op kleurmodulatie doorhebt en er wat feeling voor hebt gekregen, zal je model er echt van alle kanten heel mooi uitzien, met meer dramatiek, op jouw tak van modelbouw toegepast zou dit écht rocken !

Marc, graag gedaan vriend, nee echt, je model zal er langs alle kanten goed uitzien, ik hoop dat ik een goed parcours zal afleggen zodat het allemaal duidelijk wordt voor degenen die het zelf willen gaan toepassen. Ik denk wel dat m'n Panzer I A langs alle kanten bezien mag worden, tenminste ik heb geen klachten lol.

Churchill, na een nachtje slapen en iets helderder licht dan gisteren heb ik inderdaad ook het idee dat ik de felheid iets moet terugdringen, het scherpe er wat uit halen door te vergrijzen. Wel heb ik al 'ns gemerkt dat de washes een zeer kalmerend effect hebben op dergelijke heldere kleurstellingen.

Famo, sorry maat, ik heb daar precies niks van gelezen, spijtig dat je geen antwoorden hebt gekregen. Bij deze zal ik je onmiddellijk een antwoord verschaffen zie. Als de Panzergrau sessies achter de rug zijn en het model de camo kan ontvangen, maak ik dus twee tonen bruin af, een donkere en een iets lichtere. Ik wil proberen (ik zeg proberen want dit deed ik ook niet eerder) om de meer belichte delen van de tank (turret bijvoorbeeld) te voorzien van een lichtere toon, terwijl ik dan op de flanken van de body de net iets donkerder variant wil aanbrengen. Als ik dan bovendien die dag een super top spuitende airbrush in de handen heb, kan ik de camo tevens van licht/donker overgangen voorzien. Het alternatief zijn echter de filters die gelijkaardige resultaten kunnen bekomen.
 
Bedankt é Guy , ik zal het zeker in de gaten houden man !
 
Graag gedaan Famo.

Voor ik begonnen ben met het airbrushen heb ik het blauwe karakter nog wat teruggedrongen door extra Panzergrau te mengen. Het lichtste was inderdaad té blauw.

Ik ben begonnen met de op een na donkerste en zojuist overgegaan tot nummer 3, de middentoon.

De op één na donkerste werd overal als basis aangebracht, de middentoon ben ik nu aan het leggen op die panelen die meer licht vangen (de horizontale delen en uitstekende gebieden zoals de Notek lamp, de koplampjes...). Ik zie dit als het vastleggen van lichten en schaduwen, maar later moeten deze effecten nog versterkt worden natuurlijk.

Een foto die ik nam met kunstlicht...

7-14.jpg

Allez, ik ben gestart, en ik denk dat ik hier nog serieus plezier aan ga beleven !
 
Laatst bewerkt:
Hey Guy zou je anders op je foto's misschien met pijltjes eens kunnen aanduiden welke kleur je waar zet.
Als ge dat ziet zitten natuurlijk, het is maar een vraag he. Zou voor ons gemakkelijk zijn om te volgen. :wub:
 
Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te maken mannen, maar de belabberde belichting was een echte hinderpaal, getuige zometeen de foto's.

Soit, ik ga m'n best doen, het gaat om de essentie...

Let dus even niet op de steeds wijzigende lichtinval en de invloed daarvan op de kleur van het voertuig.

Na de basis was het tijd voor de afplaktape...om panelen, luikjes etc. wat uit te lichten met een lichtere versie van de basiskleur...

SDC18178.jpg

SDC18183.jpg

SDC18184.jpg

SDC18188.jpg

SDC18190.jpg

SDC18192.jpg

Zo heb ik alles wat uitgelicht.

Daarna heb ik in de donkerste delen van de tank (in de hoekjes en tegen de verticale panelen onderaan) wat van de donkerste basiskleur aangebracht, in een zachte overgang naar boven toe (naar het licht dus).

Daarna volgde dan een zeer transparante lichtgrijze die ik gebruikte om te grote tonale verschillen wat naar mekaar te trekken, ik wil wel dat het ondanks de kleurmodulatie in deze fase nog één geheel blijft.

Vandaar dat ik heb gekozen voor een vrij lichte panzerkleur, hier kan ik m'n washes en filters later goed op laten werken. Een te donkere uitgangsbasis vind ik persoonlijk niet ideaal.

Ook heb ik na deze werkjes een begin gemaakt met de camovlekken.

Ik heb bewust gekozen voor weinig bruin omdat er nog veel stof en zand aan te pas gaat komen. Ik wil een mooie verhouding grijs/bruin bekomen straks.

Deze foto toont de spaarzame camovlekken, naar een serie referentiefoto's uit een museum. Voor de lol heb ik even het dek geladen...

SDC18231.jpg


Dit is voor nu even het spuitwerk op de body, het volgende is het loopwerk op hetzelfde afwerkniveau brengen, daarna kan ik dan de airbrushfase afronden...

Groeten GUnit.
 
Laatst bewerkt:
ziet er interessant uit. worden de kleuren dan later nog iets meer naar elkaar getrokken, kwestie van patch-werk te vermijden? of is dit ergens de bedoeling?
 
Ik volg, ik volg... heb nogmaals de videodvd doorgenomen van de Modulatietechniek en ik ben nog steeds wat twijfeld op het eindresultaat. Nu, ik hou een open vizier en kijk rustig verder GUnit maar de aanzet is al heel strak gespoten.
 
Mooi mooi en bedankt voor de goeie uitleg Guy.
De bruine vlekken is dat 1 kleur of bestaat die ook uit verschillende tonen ?
 
Beste vrienden hier aanwezig ,de Guy is weer vertrokken ..... Heb al iets bijgeleerd !

Een weinig bruin , ja .........maar !! het is eigenlijk wel een beetje zeer weinig é ! Er komt wel veel stof aan te pas later zegt ge , maar ja .......
Allez , niet dat ik afbraak doe Guy, maar ik zeg gewoon mijn indruk. Enfin ,we zullen wel zien é...
 
InFlandersFields, altijd hier welkom he !

Silenoz, je drukt het eigenlijk treffend uit met dat patchwork. Maar zo uitdrukkelijk pas ik de modulatietechniek niet toe, ik hou het op het einde van de rit graag harmonieus om overtuigend te blijven.

Jadefalconguard, altijd interessant zo'n video natuurlijk. Ook op Youtube kan je een paar leuke filmpjes bekijken over de colour modulation style.
Het is trouwens een hele reeks behandelingen die zeker na het airbrushen nog niet stopt. De filosofie achter het modulair/3D schilderen wordt ook doorgetrokken bij het aanbrengen van de washes, de pinwashes, de chippings, de filters, stof en modder etc...waarbij telkens rekening gehouden wordt met helderder kleuren waar licht valt (vlakke horizontale panelen, luikjes...), en donkerder/somberder kleuren in de voor de hand liggende schaduwgebieden zoals onder fenders, achter loopwielen, achter en onder het boordmateriaal (krik, schop, krikblok...). Ik ga er alles aan doen opdat ik mijn uitleg kan verduidelijken met foto's van de volgende werken.

!!! Eigenlijk is het modulair schilderen deels ook terug te vinden in de schilderkunst, denk aan clair obscur, waarbij vooral portretten van mensen die in het licht baden tegenover een zeer donkere ondergrond erg in het oog springen. De werken van Rembrandt zijn hiervan een goed voorbeeld want de gezichten worden hier sterk naar voor getrokken door de kleurwerking.

Waar het in deze fase om gaat, is dat het voertuig niet strak in één kleur werd gespoten met/zonder een preshade, maar dat er van in het begin sprake is van contrasterende of subtiele tonale verschillen, die het oog naar die plaatsen trekt waar de bouwer het wil. Dat kan een achterdek zijn, een geschutskoepel, fenders...

DJs, ik heb een Revell Aqua bruintje gemengd met wat Panzergrau om de hardheid van het bruin wat terug te dringen, en ook omdat dit de kleur van het gebruikte bruin destijds waarschijnlijk het meest benaderde. Ik moet nu eenmaal verder met de karige kleurenfoto's die er voorhanden zijn.

Famo, het is inderdaad geen zee van camovlekjes of -strengen, maar het klopt wel volgens de WWII foto's die ik heb verzameld. Maar mijn bijkomende reden om het niet bruiner en gekker te maken ligt in het feit dat ik nog diverse andere bruine items in het verschiet heb : kisten, extra armor tracks voorop...en het stof jawohl. Hij staat reeds afgewerkt geparkeerd in mijn hoofd (kleine parking is genoeg, gelukkig) en als ik mijn plan volg, denk ik wel dat het iets kan worden. Zo'n vroege twee tonen camo tank mag geen paradijsvogel zijn, ik denk dat overdaad wellicht schaadt en minder eerder meer is. We zullen zien of ik gelijk krijg.
Famo iedereen moét hier zijn zeg kunnen doen want...'afbraak' bestaat alleen als de interpretatie van de gegeven kritiek faalt, en dàt heb ik modelbouwgerelateerd goed onder de knie lol...
 
Laatst bewerkt:
Moet zeggen G. ik ben razendbenieuwd naar het vervolg. We hebben er op de beurs van het SMAZ ook even over gepraat en ik hoop als deze klaar is 'm ook eens live te mogen aanschouwen om m'n oordeel te herzien. Ik ben er zeker van dat je dees op een schitterende manier tot een goed einde brengt.
 
Moet zeggen G. ik ben razendbenieuwd naar het vervolg. We hebben er op de beurs van het SMAZ ook even over gepraat en ik hoop als deze klaar is 'm ook eens live te mogen aanschouwen om m'n oordeel te herzien. Ik ben er zeker van dat je dees op een schitterende manier tot een goed einde brengt.

Jadefalconguard, als je de techniek/zienswijze toepast op jouw vakgebied zal je zien dat je nog meer drama in je werk kan steken. Ik hoop echt dat je hier je anker uitgooit en blijft volgen, niet omdat ik het allemaal zou weten, zeker niet, maar omwille van de filosofie ervan. Wie weet breng ik die wel over, al is het dan misschien met een draak van een eindresultaat haha.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan