Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
"Proteus", vrachtschip van de KNSM, 1921, op schaal 1/100 [DONE]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 25

Discussie: "Proteus", vrachtschip van de KNSM, 1921, op schaal 1/100 [DONE]

  1. #1
    Laurent
    Gast

    Standaard "Proteus", vrachtschip van de KNSM, 1921, op schaal 1/100 [DONE]

    Dag allemaal,

    Hierbij een voorstelling van mijn huidige project, die heel binnenkort volledig afgewerkt zal worden.

    Het gaat dus over de "Proteus", een vrachtschip van de KNSM (Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij), is in Duitsland gebouwd in 1921, door de KNSM in 1927 aangekocht en doorverkocht naar Noorwegen in 1934.

    ik bouw dit model in opdracht van de hoofdredacteur van de "Modèle Réduit de Bateau", een franse scheepsmodelbouwmagazine, die mij vroeg om een volledig project te bouwen voor de magazine, met elke maand een vooruitgang van de bouw die in het blad moet komen.

    het moet een model zijn met plating en bovenbouwen in papier en karton, ik heb de schaal gekozen, 1/100 "as usual", het wordt dus een model met een lengte van 69 centimeters, 10 cm breed en een diepgang van 4.3 cm, alles voor een gewicht van plus/minus 2 kilos

    ik heb de oorspronkelijke scheepswerfplannen ( een kopij van de de echte "blue prints" ) sedert 25 jaar thuis liggen, ooit gekocht in het marinemuseum van Amsterdam

    hieronder fotos van de "Proteus" en z'n zusterschip, de "Odysseus"



    ik heb maar een probleem, bij de plannen was er een spantenplan, maar die is van de KNSM'er "Orpheus", niet echt dezelfd schip, maar de afmetingen zijn gelijkend, ik zal de spantenplan een beetje moeten aanpassen

    een link naar de schepen van de KNSM, er zitten daartussen prachtige beesten :
    http://www.kroonvaarders.com/alfabet/allenieuweboot.htm

    de bouw van Proteus is in september 2009 begonnen, de plannen die ik hertekende zijn in de uitgave 551 (september 2009) van de franse modelbouwblad "Modèle Réduit de Bateau" (in het kort MRB) verschenen, de plannen bestonden uit twee bladen, een zij en boven aanzicht, en aan de andere kant, de rompslijnen en elke spant getekend "klaar om te zagen".

    Hieronder een kijkje op de spantenplan, met de huidsplatengangen erop getekend:



    Het plan met de spanten werd gecopieerd en op een plaat 4mm dik multiplex gelijmd, hier een gedeelte van de spanten:



    De spanten uitgezaagd:



    en op het "scheepswerf" genageld. Ik heb de gewoonte genomen om nooit direkt de schroefaskokers in mijn rompen te lijmen, het schuren van de romp wordt moeizaam zonder de koker te beschadigen. Hier heb ik dus een stuk stalen as gestoken, met dezelfde afmetingen dan de buitendiameter van de koker, deze as kan blijven bewegen terwijl ik de beplanking rondom lijm. Hier ziet U ook de dek waar de huidplanken op zullen komen, om zonder problemen een kont "à la Titanic" te bekomen



    De voorsteven is een stuk gegalvaniseerd plaat die ik uit de bodem van een VHS recorder uitzaagde:



    De beplanking kan beginnen, geen blokken van voren noch van achteren, ik haat houtsblokken, deze zijn moeilijk in de goeie vorm te schuren. de stroken hout voor de beplanking komen uit een 2mm dik triplex plank, is nogal goedkoop, ik heb 15 € betaald aan hout voor de romp, en ik had nog hout over!




    De achterkant. de meeste modelbouwers denken dat zo'n kont "à la Titanic" moeilijk te bouwen is, niets is minder waar. zoals hierboven geschreven, moet je ervoor zorgen dat er de dek op zijn plaats gelijmd wordt, waar de stroken hout, mooi in een puntige vorm geschuurd, op hun plaats komen.



    Romp volledig beplankt:



    en geschuurd:





    Zicht van de binnenkant, naar achteren:



    Een mooie scherpe boeg, zoals het hoort:




    Motor en schroefaskoker zitten erin:



    wordt vervolgd...

    Laurent

  2. #2
    Laurent
    Gast

    Standaard

    Sommige onder jullie herinneren zich nog dat ik de rompsbeplating uit papier vervaardig. Eerst moet er een onderlaag op de romp komen, deze is uit groene papier gemaakt, op deze laag worden dan de platenstroken getekend, welke stroken "OUT" stroken zijn en welke "IN" stroken zijn. Als alles getekend is, moeten eerst de IN platen opgelijmd worden, waar de OUT platen nadien opkomen. Ik heb ook de twee ankerkokers in de romp gelijmd en in vorm gevijld.

    de fotos:









    Laurent

  3. #3
    Laurent
    Gast

    Standaard

    En nu de bovenbouw: op een ondergrond van triplex werd er een laag 0,6 mm dik carton gelijmd (ouwe "Corn Flakes" doos) , op deze carton gaat de hele bovenbouw opgelijmd worden. de wanden zijn uit dezelfde 0,6 mm carton gemaakt, er waren op de bovenbouw twee soorten deuren, enkele in hout, de rest was van metaal. de patrijspoorten zijn met zo'n schoenmakerstang gemaakt, de "houten" dekken zij uit een 1mm dik bruine harde carton die van een archiveerdoos komt, je kan deze kopen in sommige copieercentras of bij andere krantenwinkels, de luchtkokers zijn eveneens uit papier gemaakt, de schouw en de boten ook.















    de volgende stap was het bouwen van de stoomlieren en de stoomankerlier. allemaal gebouwd in papier, de assen zijn in 1mm dik messingdraad, ik heb ook de drijfstangen erop gezet, ze zijn gemaakt uit 0.5 mm messingdraad.

    de lieren:







    ankerlier:

    de tandwielen zijn ook in papier, wel zonder tanden, je ziet ze toch niet op deze schaal.









    Laurent

  4. #4

    Standaard

    welkom terug laurent en wat een start
    Laatst gewijzigd door amazone; 18-11-10 om 17:28

    the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

  5. #5
    Laurent
    Gast

    Standaard

    Roer is gedaan met een stuk gegalvaniseerde plaat, komend van dezelfde oude VHS apparaat die ik voor de voorsteven gebruikte:


    Hieronder de schroefaskoker, schroefraam (2mm dik epoxy), schroef en roer


    de schroef komt van bij Raboesch, heeft een diameter van 35 mm, ik heb de bladen aangepast, zij waren te breed voor zo'n koopvaarder van de jaren 1920, ik heb ook aan de naaf een meer realistiche profiel gegeven, dit werd allemaal met vijlen gedaan. Groot probleem was dat ik een schroefas van 3mm wou gebruiken, terwijl de schroef een M4 schroefdraad heeft. De oplossing was om de schroefdraad weg te werken, de naaf werd dus geboord met een 4mm dik boor, stilletjes met de hand gedraaid (boor vastgezet in een schroefbank, schroef op de boor laten komen en lichtes met de hand draaien) om te vermijden dat heel de schroef beschadigd zou worden, ik heb dan een buis van 4/3 mm in de naaf gestoken, de schroef is dan op de as met een M3 vijs met ingezonken kop vastgezet:



    de blokken zijn uit 0,3 mm dik "bristol" papier gemaakt:




    Ik heb later vastgesteld dat deze papiren "poelies" heel breekbaar waren, ik heb ze dus met een messingdraad moeten omringen, om ze te kunnen aan de verschillende steunen vast te zetten.

    de stutten aan de verschansing, ook uit papier:




    Laurent

  6. #6
    Laurent
    Gast

    Standaard

    En maar verder bouwen, he?

    Hieronder de standjes die ik voor mijn reling gebruik, de bovenste standjes in messing zijn ontworpen voor RC modellen, sterker dan de onderste die uit koper-nickel-zink legering bestaan. In mijn geval heb ik dus de messing standjes gebruikt, de onderste foto laat zien dat ik een stalen draadje gebruikt heb om de bovenste draad te maken, om meer stevigheid.



    Ik heb aan boord van mijn model dezelfde stuursysteem toegepast dan op het echt schip, stuursysteem die uit een stalen draad bestaat tussen het roer en de stuur stoommachine die in de bovenbouw zat. Ik heb natuurlijk hier geen stoommachien ingebouwd, roer wordt door een servo bediend. Voordeel is dat alles bereikbaar blijft indien er iets kapot gaat.




    Jullie hebben dus kunnen begrijpen dat ik een "el cheapo" modelbouwer ben, hier hoe ik mijn houten vloerroosters bouw:


    Ik heb met het programma "Paint" op de PC een tekening gemaakt, dit tekening wordt op een bruine carton gedrukt, het wordt dan op maat geknipt en gelijmd waar nodig, de houten kap rond het noodstuursysteem is ook uit carton gemaakt:




    links een rooster in echte hout, in Duitsland gekocht, met de laser vervaardigd, en rechts mijn veel goedkopere oplossing:


    Hoe ik mijn "houten" wielen maak, uit dezelfde 0.3 mm dik carton:



    Alles samen "t'hoop" gezet:



    Goed genoeg voor een model op schaal 1/100, nee?

    de open kluisgaten:




    de navigatielichten, met daaronder de rode en groene zijlichten:




    de ankerkettingsstoppers:



    Het model zoals het twee maanden geleden uitzag:




    Laurent

  7. #7
    Laurent
    Gast

    Standaard

    En hier is ze dan, op het water, daarom dit bouwverslag in de R/C gedeelte, en niet in de houtsbouw gedeelte. Model is nog niet volledig afgewerkt, de ditjes en de datjes, die veel tijd vergen, moeten nog zorgvuldig gedaan worden:





    Indien er vragen zijn, schiet maar los!

    Laurent

  8. #8

    Standaard

    Dat ziet er goed uit, mijn complimenten.

    enne welkom terug.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  9. #9

    Standaard

    tog een vraagje : is dat brouslijm die je gebruikt ? (van die gele watervaste lijm)

    en zo ja waarom brous lijm en geen gewone witte watervaste lijm ?

    the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

  10. #10

    Standaard

    Wat leuk om terug een werkje van je te zien, heb er al in levende lijve mogen bewonderen in Brussel, en ze zijn mooi, wat leuk om terug dezelfde manier van romp platen te zien in papier, zalig gewoon, mijn complimenten Laurent.
    Dirk "Alias" Pantani Op de werk bank: " Spitfire" -- "HMS Bounty" -- "Scrach ROV"

  11. #11
    Super Moderator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    4.798

    Standaard

    Laurant.
    Deze zou ook nog niet misstaan in bij het papier/karton.
    Knap hoe je de bovenbouw van karton maakt.
    Heb ik wel een vraagje: hoe maak je het karton watervast?

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

    papiermodelbouw.forum2go.nl

  12. #12
    Laurent
    Gast

    Standaard

    Bedankt allemaal!

    de lijm die ik gebruik voor de romp is van dat bruine stroopige lijm, op PU basis, EU norm: D4, Voordeel van dat lijm is dat het opzwelt tijdens het drogen, alle kleine spleten tussen de latjes worden daarmee gevuld.

    alle andere houtwerk en papierwerk is met D3 witte houtlijm gelijmd. Ik dun altijd mijn witte lijm met water (ongeveer 50/50) om papier te lijmen, gaat beter daar de lijm in het papier opgezogen wordt, is ook zuiniger.

    hout, papier en carton is waterdicht gemaakt met een PU hars die G4 noemt. G4 polymeriseert door vochtigheid in het materiaal en in de lucht, hout/papier/carton wordt daarmee volledig geplastificeerd en wordt keihard en waterdicht. G4 wordt door Vosschemie vervaardigt en kan verkregen worden bij al de "plastics" specialisten (deze die ook glasvezel en polyester/epoxy harsen verkopen)

    Heel kleine stukken in papier zijn met CA lijm gelijmd, wordt nog harder dan met G4, maar is minder watervast.

    Laurent

  13. #13

    Standaard

    Knap werk en heel wat plaatst voor RC
    Groetjes

    René

  14. #14
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Ik heb ook al eens het geluk gehad om sommig van Laurent's schepen live te mogen aanschouwen. En stuk voor stuk zijn het echte pareltjes.
    Ook dit exemplaartje mag gerust tot die categorie gerekend worden.

    Klasse Laurent!!




    Droop

  15. #15

    Standaard

    Prachtig al dit werk. Vooral de vindingen van de delen uit de video speler spreken mij wel aan. kanp uitgedacht. Een vraagje nog. Dat G4 spul...kun je dat met de kwast opbrengen?. En is dit dik of erg dun vloeibaar?. En is het nog te schuren na droging?. En zoals ik begrijp hoef je er geen harder in mee te mengen?. Dus uit de pot op de romp?.

    Ron.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •