Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
"Was bringt Uns Morgen ?" [DONE]
Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 151

Discussie: "Was bringt Uns Morgen ?" [DONE]

Lightbulb "Was bringt Uns Morgen ?" [DONE]

Hello,

Bedoeling is eigenlijk om een diorama te bouwen met een minimum aan kosten.
    Dus zoveel mogelijk zelfbouw. Enkel een paar setjes figuurtjes werden aangeschaft. En uiteraard wat materiaal voor de afwerking, maar dit ligt op voorraad : verf, pigmentpoeders, bevlokking,...

Een eerste beeld van de bunker. Het betreft een Vf 69 Ringstand.
    Deze bunker valt onder de "Tobruk's", een kleiner type bunker gebruikt als observatiepost of mitrailleurnest.
    Mijn model is een dubbele Ringstand, met mogelijkheid voor het plaatsen van een MG of te gebruiken als observatiepost, ernaast kan een mortier geplaatst worden.
    Aan de binnenzijde zijn de verschillende kamertjes reeds te zien : de observatiepost, een plaats voor het mortier, een munitiekamer en de inkom. Vooraan, de hoek zeg maar, moet nog een stuk wand geplaatst worden. Tevens komen er nog wat kleine stukjes zodat beide kamertjes achthoekig worden.

Zicht op de bovenzijde : links de opening voor het plaatsen van een mitrailleur, rechts voor het mortier. De beide ringen zijn met een klokzaag uit een stukje MDF (7 mm) en een stukje triplex van 5 mm gezaagd. Later moet dit uitgevlakt worden naar het dak.

De laatste foto met zicht op de ingang, deze is slechts anderhalve meter hoog.
    De potloodlijntjes links duiden aan waar het dak moet afgeschuind worden. Rechts, boven de ingang, komt een opstand. De rechterzijde zal overlopen in het landschap, met grassen erop.

Bij het bepalen van de afmetingen voor deze bunker heb ik mij laten leiden door volgende formidabele site : http://www.strijdbewijs.nl/hinder/bunkers.htm

Groeten Rik
    Laatst gewijzigd door GUnit; 03-03-11 om 23:19

Standaard

Nice work!! Rik heb je al eens "regelbau" of "regelbau bunker" ingetypt op google?

Standaard

Zeer interessant topic zeker voor de jonge mensen die niet al te veel butget hebben en toch op een goed koope mannier een mooi dio kunnen samen stellen,knap Rik...

Standaard

Een originele titel en bedoeling moet ik zeggen, zo toon je dat ge niet altijd PE en Resin toestanden nodig hebt. (zegt een PE -junkie )

Nu wil ik je toch iets vragen en waarschuwen Rik.
    Ga je de ganse bunker aan de buitenkant uitplamuren ?
    Zo ja ,geen probleem
    Zo neen, opletten ! even verduidelijken . de dikte kant van de plaat (dak) zal altijd aftekenen t.o.v de muren omdat de diktekant van de dakplaat uit kops- en langshout bestaat. Als je dat schildert zonder te plamuren zal dat vroeg of laat zichtbaar zijn of worden, hoe goed je het ook opwrijft. De houtdraad in de muren zal je ook blijven zien. Dus is het aan te raden om alles te plamuren.
    De naad plafond- muur moet je goed verlijmen, liefst een druppel lijm meer dan één te weing , want zulke naden durven bij multiplex nogal barsten als er vochtigheid aan te pas komt, zoals bv verf , Want deze platen bestaan uit massieve houtlaagjes en deze kunnen leven.
    Zelfs om te plamuren kan je voordien misschien één of ander fijn gaasje (snelverband) over de naden heen plakken zodanig als het hout een beetje leeft en de naad barst deze opgevangen word en je plamuur niet barst.
    Tis maar een tip.

If you want to save a few horses, drive a Famo

Standaard

Hello,

@Mad Ice, ik ken deze site nog niet, maar zeker eens kijken.

@Famo, bedankt voor het compliment.
    Wat het plamuren betreft, dit zal zeker gebeuren, toch op alle delen die naderhand bloot blijven.
    Ik heb hiervoor een eigen techniek ontwikkeld waarbij de naden tussen de planken in positief reliëf uitgetekend zijn.
    De bunker wordt ingesmeerd met plamuur waarna de laag vlak wordt gestreken met een plamuurmes waarop op geregelde afstanden een driekante groef is gevijld.
    Wanneer je het plamuurmes naast een rechte lat sleept heb is de tekening van rechte bekistingsplanken op je bunker.

Bij tijd en stond post ik hierover nog wel wat foto's.

Groeten Rik

Standaard

Hey,

Haaaa, bunkers, tobrouks.... we zijn er zot van, allez ik dan toch...
    Inderdaad, iets mooi's wat je laat zien, deze staat op de Wn10 in Normandië in Les dunes de Varreville, ten noorden (ongeveer) van het momument van de vrije Fransen. Op de Nederlandse site staat de oude benummering nog van Wn101. Vanaf het gehucht Le Grand Vey (vanaf de monding van de Vire) begon men opnieuw te tellen vanaf 1, vandaar de mogelijke verwarring rond deze benummering.

Ben benieuwd naar de uitwerking ervan, ga je de buitenkant voorzien van bekistingssporen of ga je hem vlakker maken... en hoe ga je hem opzetten??
    Ik weet het, veel vragen, maar wel uit sterke interesse....

Standaard

Hello,

Nog even wat foto's posten.

Het betreft de figuurtjes, een zestal Fallschirmjäger die de bunker moeten bevolken.

Deze zomer was ik op vakantie in de streek van St-Mère-Eglise, we hebben er dus een dikke War-Tourism vakantie van gemaakt.
    In Vierville, aan de kust, staat de bunker die als voorbeeld dient.

In de Cotentin waren destijds verschillende FSJ regimenten gelegerd. Ik weet niet of het authentiek is om deze personages deze bunker te laten bevolken, maar toen ik op zoek was naar een mortier voor de bunker stootte ik op een doos van Dragon, 6373, met mortier en FSJ in rust en was meteen verkocht (de doos ook).

Van de Tamiya set 35073, German Observation Group komt de onderofficier met verrekijker (figuurtje 3 van Tamiya). De broek werd aangepast met Magic Sculp waarna het parachutistenjack rond zijn dijen werd gesculpteerd.
    Omdat het oorspronkelijk figuur een Y-harnas draagt met een supplementaire schouderband heb ik hieraan een typische gasmaskertas gehangen. Voor de FSJ was dit geen metalen bus, zoals voor de reguliere troepen, maar een canvas kokervormige tas. Deze is ook gemaakt uit Magic Sculp. Foto's volgen, dit figuur is bijna afgewerkt.

Het zesde figuur komt eveneens van Tamiya, German Parachuter 35012. Het staande figuur, maar in aangepaste vorm, nl zonder parachute op zijn rug. Tevens is het harnas in de lies verwijderd en de plooien van de broek gevormd met MS. In de linkerzak van zijn jack zit een steelgranaat. Hiervoor is in de zak een groef gefreesd waarin de steel past. Hierover ligt een lapje MS die de zak opnieuw weergeeft waarbij de steel duidelijk zichtbaar is door het 'textiel'.
    De rechter figuur is deze van Tamiya. Zijn helm is gespoten in Humbrol 160 waarna spots olieverf Yellow Ochre en Burnt Sienna op de helm werden gezet. Deze werden dan voorzichtig ingeborsteld zodat de drie kleuren in elkaar overlopen, bij wijze van camo.

De andere twee figuren, uit de Dragon set, hebben reeds een grondlaag gekregen. Hun jack is reeds geschilderd met Humbrol 72 met een wash van H 72 en een beetje H 33 verdund met thinner. Dit is de basis voor een camouflegepatroon met H 160 en H 161.

Voor wie nood heeft aan voorbeeldmateriaal raad ik de sites aan van de kleerwinkel voor Reenactment WOII !

Groeten Rik

Standaard

Beste Rik dit ziet er goed uit en zeer leuke figuren heb je hier uitgekozen,wat ik even mou vragen de staanders waar de figuren in vast zitten zijn deze ook zelf gemaakt...

Standaard

Hey,

Schone 'peten' die je gebruikt. Met die exrta's erbij komt dit wel goed.

Normaal gezien is het niet echt historisch juist om FSJ te gebruiken omdat die meer naar achteren lagen. De kusttroepen waren meer de "maag"-troepen die aldaar gelegerd waren, zij die last hadden van maag en darmtoestanden en zij die echt al te oud waren (of soms vreemden zoals ost-truppen) om het front te bevolken. Deze troepen werden meer gebruikt om de kusten te verdedigen.
    Maar er is geen ene die daar wat van merkt en het kon goed zijn dat FSJ aldaar op bezoek kwamen en daar wat verbleven. Ik was er zelf ook niet bij in die tijd, dus wie zal het ons zeggen....

Goe bezig.

Standaard

@Danny, die staanders zijn inderdaad zelf gemaakt. Ergens iets gezien op dit forum, ik dacht in de rubriek figuren. Maar dat was in hout gemaakt. Zo kwam ik op het idee om het zelf te maken in ijzer. Van een vierkante buis van 5 cm 5 cm afgezaagd. In de vier zijden een vleugelboutje van M8 met een dikteschijf.

Het is nogal aan de zware kant, ik haal de stukken er dan ook uit tijdens het schilderen, maar de staander is ideaal om de stukken te laten drogen. Voor kleinere delen, bvb een hoofd, gebruik ik een kurk met een staafje van 1 mm waarop het hoofd 'gespietst' wordt.

@Swaken, ik weet dat de FSJ in de Cotentin aanwezig waren in juni '44, ze hebben flink gevochten rond Carentan. Ik ben dezelfde mening toegedaan dat ze misschien toevallig aan de kust aanwezig waren...

Groeten Rik

Standaard

slim gedaan dat staandertje Rik ,,,, het is lekker simpel maar je moet er maar weer op komen ,,,

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Hola dit topic gaat ne gang zeg ! Ik kan hier gelijk een kwartier beginnen lezen ! Soit, goed bezig in elk geval, dit zal het bewijs weer eens worden dat je met goedkoop/gratis spul soms tot fantastische resultaten kan komen. Soms werden er op die ronde gaten tevens turrets gezet van buitgemaakte franse tanks.

Standaard

Wauw , goe bezig zeg en een vleugje geschiedenis er bovenop. Dat heb ik graag.

If you want to save a few horses, drive a Famo

Standaard

@ Inflandersfields: "Regelbau" is het verzamelwoord voor de uniformisering van de Duitse militaire bouwwerken. Men had verschillende types bunkers die voor verschillende doeleinden werden gebruikt. Bv een mitrailleurbunker, commandobunker,... Die uniformisering bestond erin dat alle bunkers van één bepaald type er identiek hetzelfde uitzagen. Dus dezelfde afmetingen, dikte van muren, dezelfde bekisting voor het gieten van het beton,.... Een beetje hetzelfde systeem als prefabwoningen dus. Dit was nodig om de bouw van de Atlantikwall organisatorisch een beetje vlot te laten verlopen en om wat centjes te besparen; Adolfke begon namelijk een beetje op zijn geld te zitten naarmate de oorlog vorderde. Als ik mij niet vergis was het Fritz Todt, die met zijn "Organisation Todt" belast was met de bouw van de Atlantikwall die dit systeem invoerde. Hij werd later opgevolgd door Albert Speer.

Standaard

Vind dit knap, michien een idee om een topic low buget te openen , heb zo nog wel een paar ideeen uit de oude doos
    Groetjes

René

Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten