Hello,
Bedoeling is eigenlijk om een diorama te bouwen met een minimum aan kosten.
Dus zoveel mogelijk zelfbouw. Enkel een paar setjes figuurtjes werden aangeschaft. En uiteraard wat materiaal voor de afwerking, maar dit ligt op voorraad : verf, pigmentpoeders, bevlokking,...
![]()
Een eerste beeld van de bunker. Het betreft een Vf 69 Ringstand.
Deze bunker valt onder de "Tobruk's", een kleiner type bunker gebruikt als observatiepost of mitrailleurnest.
Mijn model is een dubbele Ringstand, met mogelijkheid voor het plaatsen van een MG of te gebruiken als observatiepost, ernaast kan een mortier geplaatst worden.
Aan de binnenzijde zijn de verschillende kamertjes reeds te zien : de observatiepost, een plaats voor het mortier, een munitiekamer en de inkom. Vooraan, de hoek zeg maar, moet nog een stuk wand geplaatst worden. Tevens komen er nog wat kleine stukjes zodat beide kamertjes achthoekig worden.
![]()
Zicht op de bovenzijde : links de opening voor het plaatsen van een mitrailleur, rechts voor het mortier. De beide ringen zijn met een klokzaag uit een stukje MDF (7 mm) en een stukje triplex van 5 mm gezaagd. Later moet dit uitgevlakt worden naar het dak.
![]()
De laatste foto met zicht op de ingang, deze is slechts anderhalve meter hoog.
De potloodlijntjes links duiden aan waar het dak moet afgeschuind worden. Rechts, boven de ingang, komt een opstand. De rechterzijde zal overlopen in het landschap, met grassen erop.
Bij het bepalen van de afmetingen voor deze bunker heb ik mij laten leiden door volgende formidabele site : http://www.strijdbewijs.nl/hinder/bunkers.htm
Groeten Rik
Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op: