Hoofdsponsor

1/35 Autoblinda AB41 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Hierbij een post van een model wat op het moment klaar staat voor het spuitwerk. Hiervan wil ik een verslag van maken tijdens de diverse stadia in spuiten en het verder afwerken van het model.
Het betreft een Italeri kit aangevuld met een Jordi Rubio loop en een PE set van Eduard.
PICT0299.png
PICT0305.png
PICT0301.png
PICT0303.png
PICT0302.png
Het is de bedoeling dat het model in camo afgewerkt gaat worden, wat voor mij de eerste keer gaat worden. Dus alle tips zijn welkom.

P.s. in verband met het spuitwerk zijn sommige onderdelen nog ontbrekende of nog niet vastgelijmd. Verwacht ook geen snel lopende post want een half jaar voor een model is bij mij soms heel normaal.

Groet,
Swa
 
Dat gaat zeker weer een mooi project worden. Alleen met het cammo spuiten heb ik ook geen ervaring. Maar ik weet wel dat men eerst de basis spuit in de lichte kleur. Dan een vlakverdeling als het ware maak met de volgende donkerdere tint. En dan vervolgens het geheel afmaakt met een donkere tint. Meestal in drie kleuren of twee kleuren, ligt aan het tijdperk. :confused:

Ook weet ik dat er dan van tevoren geen rekening gehouden moet worden met chipping. Dit komt daarna toch.

Iig heel veel succes. Ik hoop dat andere mensen hier betere tips op geven dan ik. :D
 
Mooi man, laat vooral de vorderingen stap voor stap zien aub, ik wil ook veel bijleren over het spuiten de kleuren die je gebruikt enz .....
Mooi man goed bezig ;)
 
Tevens een update van het spuitwerk.
PICT0322.png
PICT0323.png
PICT0324.png

De gebruikte verf is acrylic van Tamiya.
Als ondergrond heb ik eerst semi gloss black X-18, 50% verdund met acrylic thinner X-20A. Hiervan heb ik geen foto's gemaakt daar dit er weinig toe doet. De reden van het eerst spuiten in zwart is dat je kunt gaan pre-shaden en je direct kunt kijken of je geen onvolkomendheden hebt in je model. Dit had ik jammer genoeg weer aan m'n fiets hangen:mad:, dus kon weer met verdunde putty aan de gang. Door semi-glans komen echt zaken boven water welke je soms met het blote oog niet kunt zien.:eek:

Vervolgens ben ik gaan mengen 20% dark Yellow XF-60 met 20% dessert Yellow XF-59, hier aan toegevoegd 10% clear X-22 en weer 50% verdunning met acrylic thinner. Door het toevoegen van clear krijgt het model een mooie satijn glans welke je weer nodig hebt voor het verder bewerken van het model. Door de verdunning spuit je dus bijna met gekleurde thinner, om zo min mogelijk van detail te verliezen. Dat dit in een laag of 5 gebeurt moge duidelijk zijn.

Nu nog een foto van de camouflage die ik in gedachte heb, deze zet ik altijd op een voorbeeld papier om te kunnen experimenteren. Op dit moment lijkt het nog dat hij zo uit de S.P.A. fabriek komt. maar door het zetten van filters zal de veroudering en verwering toeslaan. Ook vallen hierdoor eventuele lichte plekjes in je camo weg! Wederom stevig verdunnen met acrilic thinner om te voorkomen dat de camo er niet op komt te liggen.

PICT0326.png
De camo is gezet met verf van Lifecolor van de Camouflage series UA215 Rosso Ruggine en UA214 Grigio Verde Scuro.

Hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is, mocht je echter nog vragen hebben. Je weet het, vragen staat vrij!;)

Groet,
Swa
 
Zo, he, dat is weer een grote update, dat van het cammo oefenen of een papiertje is zeker een goed idee. En je hebt er een mooie uitleg aan gegeven. cute
 
Inderdaad een knappe manier om je camo op te testen.
Ik zie dat je spuitwerk wel zeer gelikt is.

Nog een verzoek: Wil je misschien eens uitleggen hoe je fantastische scherpe foto's maakt? Kunnen we misschien eens een howto van maken.
 
Hoi Swa,

De basis laag ziet er goed uit.

De Camo daar in tegen vind ik nog al druk over komen.

Maar dat is bekeken naar mijn smaak natuurlijk;)
 
@ modelengeneer: Thanks, heb op verzoek van Pantani de uitleg zo uitgebreid mogelijk gemaakt.
@ ExSerCo: Denk dat het veel te maken heeft met je camera want ik ben echt geen fotgraaf. Tevens had ik voor deze post weinig tijd en heb dan ook enkel m'n statief en de flitser gebruikt. Anders gebruik ik een 3 lampige opstelling om zo min mogelijk schaduw werking te hebben. Door daarnaast mijn inziens je foto's te importeren van PhotoBucket hoef je de foto's niet te verkleinen, en blijft al het detail en scherpte.
@ Churchill: Wordt weer een Italiaanse uitvoering, en zoals ik heb kunnen vinden waren deze camo's altijd wat drukker. Misschien een gevolg van wat zuidelijke invloeden?B:

Groet,
Swa
 
Hierbij de vorderingen van de camouflage, het is achteraf gezien een zeer arbeidsintensief werkje geworden.
Autoblinda2.png
De eerste laag in Rosso Ruginnine eindelijk klaar.
Autoblinda3.png
Och ja, had ook nog een tweede laag in Grigio Verde Scuro.
Autoblinda5.png
De nodige uren verder inclusief een stijve nek en een lamme arm, het resultaat.:D

Heb er nog wel voor gekozen om een laagje Tamiya clear aan te brengen. Hoewel ik toch al clear toegevoegd had aan de verf bleef de benodigde satijnglans uit. Door dit laagje clear kwam ook aan het licht dat op sommige plekken toch de camo er wat op ligt.:\ Om dit te voorkomen had ik de verf toch zeer goed verdund, zover zelfs dat de volgende stap het lopen van de verf tot gevolg had gehad. Door deze verdunning heb ik elke camo"streep" wel 3 keer moeten raken. Maar goed aldoende leert men.

Als laatste heb ik nog wat hevig verdunde Flat Earth XF-52 gespoten als basis voor het verder gebruik van MIG pigmenten. Decals zijn aangebracht en model moet nu zeker minimaal een weekje drogen alvorens verder te kunnen gaan met de verdere verwering en afwerking. Want buiten het stoflaagje ziet het er nog wel allemaal vrij nieuw uit.

Vragen en opmerkingen zijn wederom welkom!

Groet,
Swa
 
Whoops, dat is mij een heftige klus. En druk zeg die cammo. Maar goed dat was al aan bod gekomen. Tips heb ik niet. Dus ik wacht lekker af op wat er komen gaat, keep up the good work. :D
 
Hey,

Mooi stukje spuitwerk, wat me wel intrigeert. Ik vind het mooi gedemonstreerd zo en goed voor een leek om te snappen hoe zo een camo wordt opgebouwd.Ik krijg namelijk meer en meer interesse in spuiten met de ab.
Bestaat er eigenlijk veel uitleg over verschillende camo-patronen?
 
Hierbij de update van de eindfase van de Autoblinda, zoals reeds aangegeven bij de post over het "verweren van rubber banden" het hoe en wat over de banden.
auto1.png
auto2.png
auto3.png
auto4.png
auto5.png
auto6.png
Het model met wat details.
auto7.png
Hier in detail het verweren van de banden met gebruik van MIG pigmenten.
autoMig.png
Met de pigmenten kan zeer goed stof gemaakt worden, zoals ik meestal op het model zelf gebruik. Op de banden heb ik het pigment met water aangebracht en vervolgens weer afgenomen met wat keukenpapier. De wat dikkere moddersporen heb ik deze keer gemaakt door opgehoopt pigment op bepaalde plaatsen aan te brengen en vervolgens met Fixer vast te zetten. Even een kwast met wat Fixer er tegen houden en je ziet gelijk het in het pigment trekken. Indien je de modder nog dikker wilt kun je het pigment met acrylic resin mengen, dit geeft wel als effect een wat meer nattere modder.

Hoop dat jullie wat hebben aan de uitleg. En ten aanzien van het model zijn alle tips en opbouwende kritiek welkom.;P

Groet,
Swa
 
Hoop dat jullie wat hebben aan de uitleg. En ten aanzien van het model zijn alle tips en opbouwende kritiek welkom.

Ehhhhh, tips heb ik niet. Heb mijn brilletje gepoetst en met arends ogen gekeken. o-o Maar kan geen kritiek vinden. Zelfs, ik was een beetje sceptisch over de camo, maar nu deze zo vervuild is, is deze ineens minder druk en erg mooi. Mijn complimenten.

Die uitleg zag er goed uit. Weer iets geleerd. :D
 
Hallo Swa, dat is een knap modelleke geworden, je bent erg goed in het behandelen van de mig pigmenten ! Ik zie zowel droge als natte technieken als ik het goed heb. Mooi ook hoe de camo subtiel door de stoflagen heen streelt. Een gedurfd patroon ook, petje af ! Het enige wat ik zou durven zeggen (maar da's dan ook het enige), is dat je jerrycans net iets te regelmatig gechipt zijn. Muggenziften eigenlijk, 't is gewoon een prachtig modelletje geworden ! Komt ie op een dio ? GUnit.
 
Mannen bedankt voor de complimenten.

@Gunit: met het chippen heb je gelijk als je de foto zo in het groot bekijkt. Maar dit is voor mij weer een onderdeel waar ik nog in het leren ben, dus als je tips hebt meer dan welkom? En een dio? Ik volg nog les bij iemand op het forum hoe een mooie dio te maken!
Ge weet wel de'n die uit Noord Antwerpen.

Groet,
Swa
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan