Hoofdsponsor

1/72 Gruman F-14A Tomcat (Revel) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

B-art

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
202
Deze wilde ik jullie ook nog even voorstellen:

Het is een kit waarmee ik al een tijdje bezig ben maar wegens de omstandigheden (verhuis etc.) blijven liggen is.

Ik wil er graag een in-flight display van maken om 2 redenen:

1 ik vind het bouwen etc. van landingsgestellen niet meteen het leukste bij het bouwen van een vliegtuig kit.

2 Zo'n F-14 in flight is toch echt iets machtig om te zien. Noem het jeugdsentiment (Top Gun, Iron Eagle, etc...)

De doos is er eentje van Revell in schaal 1/72. Ook in deze schaal is zo'n F-14 best wel groot.
Deze foto heb ik van het net geleend om de eenvoudige reden dat ik er zelf op dat moment geen getrokken heb :nowink:

RR4322.jpg

Het model staat reeds grotendeels ineen en de kleur zit er zo goed als op.

IMG_2355.jpg

IMG_2352.jpg

IMG_2354.jpg

En de piloten die er in moeten komen. Een in-fligt zonder piloten is maar belachelijk hé!

IMG_2359.jpg
 
Mooi man, de pre shading zie je echt goed en dat is prachtig zo, welke kleur grijs heb je gebruikt en merk??
Ik zie ook dat je het gat al hebt gemaakt om hem in-flight display te tonen, heb je al een voet of steun, en kun je eens een foto nemen aub ;)

Blijf ik uiteraard volgen.
 
Ik heb nog geen voet of steun gevonden.
Ik zit te denken aan een besisplaat uit mdf of een houten balkje of zo, eventueel met 1 schuine kant om daar een plaque of een esquadron logo op te plakken of zo.
Ik gebruik een rond plastic buisje dat precies past in het gat dat ik in de romp gemaakt heb.
 
Ok, bedankt voor info, ben benieuwd naar vervolg :)
 
De verf die ik gebruikt heb is uitsluitend Revell. Vooreerst heb ik een pre shading toegepast met panzer grijs.

Daarna heb ik de vlakken aan de onderzijde ingekleurd met verschillende tinten (drupje donker of lichtere verf toevoegen) licht grijs, de bovenzijde is gedaan met verschillende tinten midden grijs. De donkerste vlakken zijn pantser grijs maar ik denk eraan om die nog wat af te zwakken.

Eerst het geheel spuiten met de basiskleur, daarna panelen inkleuren met donkerder tinten aan de zijkanten en lichtere in het miden van een paneel.
Af en toe ook eens een volledig vlak netjes in een iets andere tint spuiten, alsof dit paneel ooit vervangen is geweest en zodoende anders verweerd is dan de rest. Als de verschillen te groot worden en het geheel op een lappendeken begint te lijken, gewoon een heel dunne laag van de basiskleur erover vernevelen. Dit brengt de verschillende kleuren weer wat samen.
Ik probeer ervoor te zorgen dat de verschillende tinten van mijn basiskleur niet te ver uit elkaar liggen zodat het kleurverschil subtiel blijft en de kleuren in elkaar over lijken te vloeien. Dunne lagen spuiten is zeer belangrijk!

Het is een beetje spelen met de airbrush en verschillende tinten van je basiskleur in dunne lagen opbrengen.
Kwestie van de kleur te breken als het ware zodat je geen monotoon geheel krijgt.

Het is helemaal niet moeilijk, als het wat tegenvalt ga je er gewoon terug over met een andere tint.
 
Bedankt,
Gebruik je dan Aqua Revell, of de enamel van Revell, dan terug wat vragen :)
Als je Enamel gebruikt, hoelang wacht je dan om een volgende kleur aan te brengen, en met wat kuis je uw airbrush.
Ik gebruik nog uitsluitend verven op water basis, makkelijk, snel droog, en zeer makkelijk om alles netjes uit te kuisen, + gezonder.
Wat denk jij daarover.

;)
 
Ik gebruik nog enamel (heb ondertussen een hele voorraad opgebouwd) en ik reinig de airbrush met de cleaner van Revell.
Ik heb er aan gedacht om de Revell Aqua eens te proberen maar die vind je voorlopig nog niet zo makkelijk als de enamel.
Verdun je deze met gewoon water of met de speciale verdunner van Revell?
Bij andere modellen heb ik ook al Tamiya gebruikt en dat verdun ik dan met Isoprophyl.

Verf op waterbasis is ui!teraard veel gezonder, ruikt ook veel minder en het droogt heel snel.

wat de wachttijden betreft:

Het ligt er een beetje aan: soms spuit ik de verschillende tinten achter elkaar weg (wel heel dunne lagen spuiten), soms zit er ook wel wat droogtijd tussen als ik het model om een of andere reden aan de kant moet leggen.
Tot dusver heb ik hier nog geen hinder van ondervonden.
 
Ik verdun met gedestilleerd water om kalkaanslag te beperken, werkt goed.
En Aqua Revell is best makkelijk te vinden hoor, ook bij onze sponsoren. ;)
 
Ik heb vandaag die kleine witte vlekjes (kleine beschadigingen in de lak) bijgewerkt met de airbrush en tevens kwam ik nu pas tot de vasstelling dat ik het gedeelte van de vleugels dat binnen de romp valt als de vleugels naar achter staan nog niet gespoten was. Dat heb ik dan ook maar meteen rechtgezet.
Vanavond eens kijken wat voor raketten e.d. ik er onder wil hangen, dan kan ik die in elkaar lijmen en de naden schuren.

Bij het dry-fitten merkte ik dat de pilootfiguurtjes niet echt goed passen in de cockpit. Waarschijnlijk moet ik de voeten van de beide heren amputeren om de heren erin te krijgen. Jammer voor hen maar wij zien er achteraf toch niets meer van :P
Vervolgens moeten ze nog geschilderd worden maar ik denk dat ik voor dat werkje een degelijk vergrootglas nodig zal hebben!
 
Ik heb ook al een paar keer gezien dat ze die plaats op de vleugels die jij nu net bent vergeten te spuiten, dat ze deze echt verweerd laten, dus echt zoals je ziet van het open en dicht sturen.
 
Ja, dat heb ik ook al gezien.
Misschien proberen dit effect na te bootsen met strepen af zo?
Een beetje het effect dat je zou krijgen als je met een penseel schildert om de krassen en verwering na te bootsen.
Langs de andere kant: eens het model op z'n stand staat, ik wil 'm met de vleugels in achterwaartse stand plaatsen, denk ik niet dat ik nog met die vleugels zal spelen.
Het is tenslotte geen speelgoed hé :nowink:
 
Inderdaad
En laat de vorderingen en foto's maar terug komen :)
 
B-art, nog vorderingen :p , ben wel benieuwd hoor
 
Ik ben bezig geweest met het kwasten van de pilootfiguren en de schietstoelen.

Foto's volgen maar zulke kleine dingen krijg ik moeilijk scherp op foto gezet. :angry:
Misschien dat ik het morgen nog eens probeer.

Zodra deze gemonteerd zijn kan de canopy afgeplakt en gespoten worden.
Mogelijk zet ik deze eerst nog even in de P+
 
Goed om horen, laat de foto's maar komen, en als je je toestel op het bloemetje zet, pré selectie, zou je beter macro foto's moeten kunnen maken, belichting is ook zeer belangrijk als je foto van dichtbij wil gaan maken, dus extra belichten zou ook kunnen helpen.
 
Even een update:

Na het plaatsen van de decals, volgde een laag p+, een sludge wash met zwarte vingerverf (sterk verdund met water) en een laagje Mr Hobby matte lak.
Het einde komt stilaan in zicht. De uitlaten moeten ook nog gespoten worden.

Door een onvoorzichtig contact met de werktafel is de pitot buis afgebroken, evenals de kleine antennes aan weerszijden op de flanken van de cockpit.
Dit wordt scratchen maar het zal wel lukken denk ik.
Volgende keer laat ik die kleine antennes zeker weg tot op het allerlaatst. De pitot zat echter vastgegoten aan een van de romphelften, tja...:(

Ik ben nu bezig om wat raketten, tanks e.d. klaar te stomen zodat deze eerdaags kunnen geplaatst worden.

Ik ben nog op zoek naar een leuke basis om deze jet op te kunnen plaatsen.
Aangezien het een in-flight is dacht ik eventueel aan een klein stukje oceaan of zo. Lijkt me interessanter dan gewoon een houten blokje. We zien wel...

Enkele foto's:

IMG_2398.jpg

IMG_2396.jpg

IMG_2395.jpg

IMG_2396.jpg

IMG_2393.jpg

Op de foto's vallen de panellines wel erg hard op, ik heb de indruk dat dit live echt wel meevalt. Ik wijt het alvast aan de macro stand.

Misschien volgende keer met grijze vingerverf aan de slag?
 
Heel cool spuitwerk.

zelf zou ik opteren om de Tomcat op een doorzichtig plastiek buisje te plaatsen. Zelf heb ik ook al het idee gehad om een F-15E op 1/48e in-flight te bouwen. ben er vroeger reeds aan begonnen maar
moet er nog ooit eens aan verder doen. het plastiek buisjes hiervoor heb ik bij een palstiekcentrale gehaald. Eigenlijk heet het acrylic Rod en is het geen buisje maar een staaf en glashelder.
In het model vast te maken door middel van een stukje messingbuis dienst doende als versteviging.

Je Idee om de Cat in scene te zetten over zee vind ik wel tof. benieuwd hoe je het gaat aanpakken.
 
Een plastiekcentrale???
Daar heb ik nog nooit van gehoord! Waar kan ik die vinden?
 
Ziet er goed uit, en die panellines zijn idd duidelijk zichtbaar :) , maar ik vind het wel wat hebben zo.
Juist jammer dat de canopy een beetje open staat, kun je misschien nog oplossen door met CA lijm ( seconde lijm ) de naadjes op te gieten en nadien te schuren en terug bij te schilderen, is maar een idee ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan