Hoofdsponsor

1/72 Gruman F-14A Tomcat (Revel) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een plastiekcentrale???
Daar heb ik nog nooit van gehoord! Waar kan ik die vinden?

Ik weet er eentje zijn in Torhout. K'weet niet van waar je bent misschien is er ook wel eentje in je buurt.
Meestal verkopen ze daar alle soorten Kunstof daklaten, pvc buizen en toepassingsmaterialen voor de bouw ed in
kunsstof

Ik heb hier wel enkele meterkes "Acrylic rod"staan.
 
Even een update wat mijn Tomcat betreft: het model ligt al een hele poos min of meer afgewerkt in de vitrine te wachten op een mooie basis om haar "in-flight" te kunnen presenteren.

Zoals reeds eerder vermeld in dit topic speelde ik met het idee om een stukje zee oceaan af te beelden op een houten ondergrond.

Een paar dagen geleden heb ik eindelijk een geschikt ondergrondje gevonden in de plaatselijke kringloopwinkel.
Een hondslelijk beeldje van twee plastic, jawel... honden maar wel op een geschikt houten ondergrondje.
Te koop voor de schappelijke prijs van: €3!

Thuisgekomen heb ik het ondergrondje netjes ontdaan van het beeldje, het hout lichtjes opgeschuurd en opnieuw geverfd in een rijkelijke "noten" kleur.

IMG_2712.png

IMG_2713.png

Vervolgens ben ik beginnen experimenteren met allerlei materialen om een min of meer realistisch stukje golvende oceaan uit de beelden.
Natuurlatex (ooit een pot meegebracht van een fabriek waar ik werkte, werkt ongeveer hetzelfde als Maskol"), schilderskit, en een stukje isolatie bewerken met een mesje voldeden niet echt. Dan maar met gips aan de slag en dit bleek nog het best te bewerken, snel te drogen en ziet er best overtuigend uit.

IMG_2704.png

IMG_2703.png

Daarna kwam de grootste uitdaging: hoe beschilder je de gips om toch een beetje op echt zeewater te gelijken?
Ik heb besloten op goedkope olieverf uit de Gifi te gebruiken om de simpele treden dat deze vrij traag droogt en zodoende kan je de kleuren gaandeweg een beetje mengen om verschillende schakeringen van blauw, groen en wit te verkrijgen.
Een ander groot voordeel is dat als je niet tevreden bent over de kleuren of zo je deze nog makkelijk kan aanpassen door er wat donkerder of lichter verf aan toe te voegen.
De kleuren die ik gebruikt heb zijn wit, zwart, 2 kleuren blauw en groen.

De bedoeling was om de basis van de golf wat donkerder te houden om gaandeweg naar boven iets lichter te worden en te eindigen met een wit schuimend topje.
Oordeel zelf maar:

IMG_2708.png

IMG_2709.png

Ik denk niet dat ik het hier bij laat. Zeker op foto zijn de overgangen nog was bruusk. Mischien dat ik dit later nog wat bijwerk maar ik ben al zeer benieuwd naar jullie reacties.
Kan ik olieverf achteraf vernissen met bv. een jachtvernis om echt glanzend water te verkrijgen?
 
Hey,

Voor het water zou ik het volgende doen,
eerst en vooral zorgen voor de diepte, gebruik maar donder groen als basiskleur,
daarna kun je met een soort van blauw-groen gaan drybrushen totdat je met zuiver blauw kunt stoppen.
Na droging kun je met Vallejo's water effects een bovenlaag doen (1 of 2 lagen, je ziet maar naar je eigen inzichten) en die goed laten uitdrogen. Daarna kun je met witte olieverf de golftoppen drybrushen, maar op zo'n manier dat ze niet overal hetzelfde lijken.
Kijk maar het diorama met de brungun carrier van mij, daar heb ik hetzelfde procede gevolgd zoals hierboven uitgelegd, en het lijkt me zeer geslaagd moet ik zeggen.
Door het gebruik van het Vallejo water effects krijg je een natuurlijk effect van golvend water met een typische schijn erop, is een tipje dat ik je geef. Probeer her maar. ;)
 
Van de week heb ik mijn eerste probeersel eens onderworpen aan de scherpe kritiek van mijn vrouw.
Helaas werd mijn poging zonder pardon afgeschoten.
De contrasten waren te fel, de kleuren waren niet goed want er moest zeker groen bij zitten (ook al aangegeven door mijn collega bouwers)
en wat de schaal betrof kwamen de golven wat haar betreft te kort achter elkaar.

Dan maar aan de knutseltafel gaan zitten en opnieuw begonnen met olieverf te kliederen.
De wit schuimende toppen heb ik achterwege gelaten met als idee erachter dat grote golven inderdaad niet zo snel op elkaar volgen maar veel kleine golfjes kunnen natuurlijk wel. Deze schuimen echter niet.

Ontelbare varianten groen en blauw heb ik erop gesmeerd waardoor er nu wel iets meer diepte is ontstaan.
Helaas is het zeer moeilijk om een foto te nemen die al deze kleurnuances ook werkelijk laat zien.
Dan maar gekozen voor een foto met en zonder flits.

IMG_2744.png

IMG_2741.png

IMG_2743.png


IMG_2742.png
 
Water, water, every where,
And all the boards did shrink;
Water, water, every where,
Nor any drop to drink.

Veel succes ermee, water is blijkbaar niet zo makkelijk te maken, maar je bent toch aardig op weg zou ik zo zeggen.
 
Deze morgen eindelik eens de tijd genomen om wat eindfoto's te nemen van de Tomcat.
"Eindfoto's" zeg ik wel, maar tijdens het uploaden van de foto's merkte iik dat de pitot verdwenen was. Deze zal ik dus nog even opnieuw moeten scratchen.
Misschien iets stevigers dit keer, met een naald of zo...

Het "water" heb ik wat afgezwakt, het is te zeggen, het witte schuim op de golven heb ik weggelaten, omdat dit de aandacht te veel weg trok van het model.
De verschillende kleurnuances zijn niet echt goed te zien op de foto's. Maar al bij al ben ik er tevreden mee. Het is tenslotte geen diorama hé...

1-2.jpg

2-2.jpg

3-2.jpg

4-2.jpg

17.jpg

5-2.jpg

6-2.jpg

7-2.jpg

8-2.jpg

9-1.jpg

10-2.jpg

11-2.jpg

12-2.jpg

13-2.jpg

14-1.jpg

15-1.jpg

16.jpg

Ik heb getracht om d.m.v. de macro stand op mijn fototoestel wat duidelijke foto's te maken van de pilootfiguren.
Jammer genoeg is dit niet helemaal gelukt, ook gezien de grootte van de figuren (1/72).

Bij het bekijken van de foto's heb ik zelf de indruk dat het koperen buisje eigenlijk best wel iets korter mag.
 
Ik vind hem er zeer mooi uit zien, je spuit werk is ook zeer geslaagd, alleen voor het water zou ik me richten tot Christophe, hij verkoopt speciaal water om te gebruiken bij diorama's, ik zou eens inlichtingen nemen bij hem ;)

Proficiat met je behaalde resultaat hoor.
Welk is het volgende project?
 
Zeer mooi model ,, mijn complimenten ,,, het water , ik heb het laats ook voor de eerste keer gedaan ,, wat meer lak doet wonderen en voor de schuimkoppen had ik gebruikt witte afkit uit spuit gemengt met witte gloss lak gemengt zodat het schuim effeckt onstaat ..
 
Vind het een mooi vliegerken geworden en mooi gepresenteerd ook. Bravo!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan