Oorspronkelijk geplaatst door
Erwin
Vind het idee niet slecht en ben benieuwd naar het verder verloop. Ik gebruik zo veel mogelijk het échte zand uit de plaats die ik wil uitbeelden en daarom deze tip van een vaste 2x per jaar Normandië reiziger:
- het strand op Omaha is meer okerkleurig en is in feite met niets te vergelijken dat we hier kennen. Het is raar want ook in de onmiddellijke omgeving komt dat kleur zand bijna niet voor.
- het strand op Utah heeft daarentegen zand die vergelijkbaar is met dat van onze kust. Als je zou opteren om echt zand te gebruiken zou ik je aanraden om aan onze kust van dat fijn stuifzand te scheppen. De korrel is veel fijner en komt dan ook beter overeen met het model.
Indien je Utah uitbeeld dan kan je de jeep gerust weglaten, er werd daar niet te veel kapotgeschoten.
Het kanon op de DUKW is echter een praktijk die in hoofdzaak in de Pacific werd toegepast door de Marines en niet bij de landing in Normandië. DUKW's die dergelijk kanon vervoerden waren topzwaar en zeer kwetsbaar voor de golfslag waardoor ze vlug water maakten en zonken.
Tenslotte nog deze tip: soldaten, ook die in voertuigen, die in Normandië aan land kwamen droegen allen een soort reddingsgordel om hun lichaam. Het is een item dat zeer veel vergeten wordt wanneer een landing uitgebeeld wordt. Deze aan boord van een DUKW droegen zelfs een reddingsvest.
Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op: