Hoofdsponsor

1/100 bluenose 2 van billing boats

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

gaico

Guest
zoals de titel het al zegt ik heb mij een bootje gekocht. nu ik ga eerlijk zijn ik heb nog nooit een boot gebouwd dus ik ken er niks van.het zal nie makkelijk worden. zijn er mss mensen die al tips hebben voor mij waar dat ik moet op letten. ik denk dat ik al met 1 probleem zit. ik zie op fotos dat het dek er uit ziet als een planken vloer. hoe bekomt men dit. ik moet toch nie al die lijntjes zelf gaan tekenen. weet iemand mss wa ik moet doen.

de kans gaat heel groot zijn dat ik hier elk weekend wel rad kom vragen.
 
Kun je eens een paar foto's van de inhoud van je doos en van je dek nemen en hier tonen, dan kunnen we beter helpen, dan kunnen we zien als er plankjes voorzien zijn om je dek te maken, en ja hoor, als je het mooi wil maken zal er een beetje werk aan zijn :) en tijd in kruipen.
 
Kijk daar is de topic van de Bluenose.:D

even wat antwoorden op je vragen:

het belangrijkste is.... ga eerst bij een ander kijken die het schip al gebouwd heeft zoals hier op MSW of hier op het Nederlands forum:P
(Waarom het wiel uitvinden??)

Dan vragen stellen met foto's en we helpen je hier op het forum verder.

En de belangrijkste tip: ga niet van een bouwtijd uit maar bouw op je eigen tempo al duurt het 2 jaar voor je schip klaar is.:8

Succes met de voorbereidingen van de bouw.

Fred
 
maak je om de dekbedekking nog geen zorgen daar ben je nog lang niet aan toe begin bij het begin en dan zal het voor de eerste keer al mooilijk genoeg zijn.

en welkom bij de houtsnuivers . foto s zeggen meer dan 1000 woorden is hier het moto
 
artesania224531.jpg
dit is maar een test voor te zien hoe ik fotos moet posten.
 
hier een foto van de inhoud van de doos.





zo even in de tags gezet, kunnen we de foto allemaal zien.

Volgende keer url van de foto [/url]

Dus [img.][URL]http://img38.imageshack.us/img38/2272/img1947k.jpg[/URL] het puntje hoort er niet bij ander hebben we nog een foto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de inhoud ziet er netjes uit . maar eerst de kleine latjes terug in een bundel doen en een plakbandje rond doen in het midden en de zijkanten of je hebt wel eens kans dat ze allemaal scheef gaan trekken. deze heb je voorlopig nog niet nodig.

nu moet je zien dat je een paar dingen eerst in huis haalt voor je gaat beginnen .

en dat is houtlijm en spanklemmen.

van die spanklemmen heb je er wel een paar nodig je kunt ze vinden in de brico of gamma in de 2 of 5 euro bak.

leg de platen triplex ook ged opelkaar zodat ze mooi recht blijven staan. moest er een kromme tussen zitten kan je er een hoop gewicht optassen voor een paar dagen en dan blijft ze normaal recht staan.

als je dit hebt kun je beginnen met bouwen :)
 
Als eerst gewoon lekker bouwen, lees eerst de bouw beschrijving door en houd je aan de kit. Ik weet dat dit schip goed te bouwen is als beginner maar je moet wel geduld hebben.

Kom je ergens niet uit, dan eerst vragen hier. Dan krijg je vast veel antwoorden waar je je eigen antwoord uit kunt kiezen.

Veel plezier.
 
Succes met de bouw, ga dit zeker volgen.
 
Heel veel succes met de bouw!

Volgens mij komt er straks een aparte dekbeplanking op, maar zoals al eerder gezegd komt dat later nog wel.

En zo te zien is dit de 'beruchte' bouw met een aparte linker- en rechterhelft van de romp. Als beginner krijg je dus nu de keuze hoe je dit gaat aanpakken, de bouwbeschrijving zal zeggen dat je ze apart moet beplanken. Dan loop je het risico dat het krom gaat trekken.
Een andere methode is te zien in de link naar MSW die Fred (The Mouse) heeft gegeven; hierbij is risico van het kromtrekken veel minder. De methode is niet moeilijker of makkelijker naar mijn idee.

Wil je zeer zeker niet ontmoedigen, maar ga even op onderzoek uit hoe je dit gaat aanpakken en hou je dan niet altijd persé aan de bouwbeschrijving. En anders vragen, vragen, vragen of vragen ;).
 
Is een héééél mooi projekt.......en ga je zeker volgen...en zoals hier al gezegt...stap voor stap werken...en heel belangrijk...de voorbereiding...opzoeken...plannen lezen...bestuderen..dat je feitelijk het schip in gedachten aan het bouwen bent....komt wel goed..en met de steun die je hier gratis en voor niks kan krijgen..wat moet een mens nog meer hebben.....GEDULD...:D:D:D:D:D
 
ik zal er vandaag eens aan gaan beginnen. ik zal proberen om strak wa fotos te posten van de eerst werken.
 
hier al 2 fotos van wa ik vandaag heb kunnen doen.

img1949a.jpg



img1950is.jpg


ik hoop dat het nu lukt met de fotos te posten.
 
wooow je gaat snel....mag ik vragen is dit een dryfit...of is het al gelijmd..:unsure:
 
ik weet het. ik heb er opgelet dat mijn spanten haaks staan maar er is 1 spant die een heeeel beeeetje scheef staat de rest staat goed.ik ga er nu op letten dat ik de andere kant natuurlijk juist hetzelfde ga maken. mss dat ik er direct nog aan begin. ik weet dat het wa vroeg is maar ik heb mijn oog al laten vallen op een andere boot als deze af is.het gaat over de norske love.
 
het ziet er goed uit.

de spantjes staan zo op het zicht mooi recht .
 
Zeer belangrijk voor het verloop van je romp, alles loodrecht laten lopen, en je tijd nemen om alles goed te controleren, dit is het belangrijkste van je complete schip, de Romp ;)
 
nog een vraagje. welke lijm gebruiken jullie. ik heb lijm van uhu hart. ik vind persoonlijk dat deze lijm veel te snel droogd men kan dan nie meer zo goe corigeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan