Hoofdsponsor

1/100 bluenose 2 van billing boats

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het ziet er al mooi uit hoor.
Ik gebruik gewoon wasknijpers als klemmen ;)
 
miljaar da is nie makkelijk da beplanken en zeker nie met de handleiding van billing boats. ik dacht gewoon boven aan het dek te beginnen en dan zo naar onder toe en de plankjes overal even dik te laten.
 
nee je moet al je spanten meten en dan verdelen door het aantal huidlatjes op je grootste spant.

bv je hebt 12 latjes op je gootste spant en die is 12 cm.
als je voorste spant dan 6 cm is moet je verjongen naar 0.5 cm breet op het kleine spant terwijl je 1 cm houd op het grote spant.

het is natuurlijk maar een voorbeeld maar zo meet je elk spant en verdeel je door het aantal huidlatten.

ikhoop dat het een beetje duidelijk is
 
ik heb juist via het forum nog iets gevonden hoe dat ik het moet gaan doen. het is nog nie heel duidelijk maar ik ga alle spanten opmeten en hier volgende week posten. mss dat er iemand mij dan verder kan helpen.
 
hallo gaico,ga eens kijken bij www.modelshipsbuilders.com en klikt eens op de bluenose dan krijgt u op pdf de hele bouw te zien met uitleg en beeld,als de albatros af is ga ik zelf beginnen aan een schoener van de grote banken maar dan wel van scratch. nog veel bouwfun en haast en spoed is zelden goed in het modelbouwen grtz lus
 
ga toch ook maar eens kijken op the schooner bluenose 1921 grtz lus
 
gaico...staar je nu echt niet blind...op de technieken zoals beplanken en verjongen en dergelijke...het lijkt moeielijk...maar met een beetje gezond verstand en doorzettingsvermogen ga je er zeker komen...bestudeer éérst rustig de verschillende technieken...aarzel je of ben je onzeker...vragen...vragen en nog ééns vragen...daar zijn we hier voor...en héél belangrijk...die romp moet echt niet af zijn volgende week.......:D:D:D
 
hie ben ik dan weer. ik heb even stil gelegen omdat ik met nog andere dingen bezig was.

ik moet nog altijd beplanken ik heb nu alles opgemeten maar ik kan aan 1 ding nie goe uit.

ik zal hier even mijn maten zetten mss dat iemand mij dan kan verder heplen.
spant1:34 mm
2:46 mm
3:57 mm
4:64 mm
5:67 mm
6:69 mm
7:70 mm
8:71 mm
9:70 mm
10:68 mm
11:64 mm
12:59 mm
13:52 mm
14:46 mm
15:39 mm
16:31 mm
17:25 mm

en mijn strips zijn 1x3x450 mm
 
Je grootste spant is dus spant 8 met 71 mm, deze deel je door de breedte van je plank die hier 3mm is zie ik, dat is 23.6 zijn dus in feite 24 plankjes.
Nu moetten alle spanten dus 24 plankjes hebben, dus nu reken je spant per spant uit, en zet je uit op je spant en zo zie je waar je moet gaan verjongen, of van je huidplank afdoen.
Hopelijk ben ik correct ;) maar ze meesters zullen me wel verbeteren als dat niet zo is, wel opletten, normaal mag je niet meer dan de helft van je spant verjongen, dus zal je hier problemen hebben met die kleine spantjes maar de meesters leggen wel uit hoe op te lossen.
 
het valt alemaal nogal mee zie ik.

zoals dirk al zij is het juist ik zie dat je van spant 8 naar spant 2 1 mm moet verjongen
en van 8 naar 14 ook 1 mm

2roniw6.jpg

heb ff een schetsje gemaakt hoe je het beste werkt nu
je hebt 3 vaste maten spant 2 & 8 & 14

op spant 2 & 14 meet je 1 mm en dan trek je een lijntje van 8 naar 2 en 14 en dit laat je gewoon door lopen naar het einde .

hier zou je al een heel eind mee moeten komen , wel optijt na meten dat je niet iets meer of minder moet verjongen maar dat gaat zeker wel lukken . meten meten en nog eens na meten :D

en altijt de bovenkant verjongen nooit de onderkant anders ga je wel dik in de problemen komen
 
mercie voor de snelle reactie. ik zal het morgen eens bekijken want ik moet nu gaan werken :(
 
Dit lijkt wel wat op het plan van de Jonk, daar heb ik ook behoorlijk moeten verjongen.
Om die latjes op hun plaats te houden heb ik een stuk ventielslang gebruikt.
Ik heb hier een hoofdstukje op mijn site aan besteed: http://www.modelbouwenzo.nl/houtbouw/ventielslang
Ook in het bouwverslag van de Jonk kun je het vinden, het werkt prima.

Eigenlijk gaat het verjongen net iets te ver, maar daar zou ik me nu niet te druk over maken.
 
Gaico, de romp van de Bluenoise II is toch helemaal geschilderd?
Als dit je bedoeling ook is, hoef je je ook niet zo druk te maken over de verjonging.
Dan is het netjes dicht krijgen van de romp voldoende.
 
Is wel waar, maar je kan alvast maar proberen het goed te doen voor volgende projecten, als je nu een foutje maakt kan het geen kwaad, word overschilderd, maar probeer het zo correct mogelijk te doen, je weet nooit dat je nog een paar projecten zal maken waar de romp in de olie zal gaan en dat je dan perfect moet gaan beplanken, training is goed ;)
 
Uiteraard Dirk, zelf kan ik ook alleen maar aanraden dit te doen, bij een volgend schip zul je hier plezier van hebben.
Dacht even aan het verjongen naar 1 mm en dat is best pittig met zo'n 24 latjes, waarbij je met hout altijd een kleine afwijking zult hebben.
 
ben er nog altijd nie aan begonnen. heb er een beetje schrik voor. ben nu te veel bezig met mijn helicopters.
 
heeft er iemand mss een makkelijke en snelle manier om mijn plankjes te verjongen. telkens als ik wil gaan snijden verschuift alles. het is nie zo simpel om van 3 mm naar 1mm te verjongen. hoe doen jullie dit.
( ik ben ook iemand met weinig gedult)
 
heeft er iemand mss een makkelijke en snelle manier om mijn plankjes te verjongen. telkens als ik wil gaan snijden verschuift alles. het is nie zo simpel om van 3 mm naar 1mm te verjongen. hoe doen jullie dit.
( ik ben ook iemand met weinig gedult)

Voor een bouw van zo'n schip heb je toch geduld nodig als je een mooi resultaat wil bekomen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan