Hoofdsponsor

1/35 Panzerwerfer 42 auf Maultier [WIP]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Famo

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jul 2009
Berichten
2.758
Voila, dat zal het tussendoortje zijn.


1_m1.jpg
foto : Panzers in Saumur n°2

Aangezien de duitsers meestal hun Nebelwerfers op een chassis staan hadden en die moest altijd getrokken worden, besloot men die te monteren op een voertuig, wat het manouvreren op het terrein toch aanzienlijk vergemakkelijkte. De keuze viel op 2 halftrackversies (zover ik weet é). Namelijk de Maultier en de SWS beiden de gepantserde versie. De pantsering was uiteraard nuttig voor de bemanning maar ook voor de voorraad raketten die ze meevoerden in hun " ruim".

De doos dan maar. Is van Italerie ,wat normaal gezien geen problemen mag geven, want de versie : "Maultier mit flak 38 "eveneens van Italerie gaf toch geen problemen toe ik die bouwde enkele jaren geleden.

1_m2.jpg

En de inhoud

1_m3.jpg

Natuurlijk hoort bij een model een set PE (allez, bij mij toch) die ik vroeger eens gekocht heb , maar vraag mij het merk niet want dat ben ik kwijt.
Alsook een set tracks van Modelkasten. Deze zijn ook zeer mooi maar wel broos als geheel , maar ja ,als ge ze in de kast staan hebt kunt ge ze zowel maar gebruiken.

1_m4.jpg

En dan ook nog een nieuwe set PE die ik onlangs op de beurs van KMK per toeval op de kop kon tikken

1_m5.jpg

Nu, ik weet dat er in beide sets enkele gemeenschappelijke stukken maar het gaat hier wel zoals gezegd over oude en nieuwe PE, de ene bestaat uit 1 en de andere uit 2 frames dus zullen we van elk wat kunnen gebruiken.
Het is ook de bedoeling dat er niet teveel gescratcht word, geen openstaande motokap , geen interieur om zo het bouwtempo toch een klein beetje op te vijzelen .
Maar we zullen wel zien :)
 
Euh ,heren moderators kan mij er iemand vertellen hoe het komt dat mijn fotoos zo klein zijn ??????????????????????????????? :ohmy::ohmy::ohmy:
Ik doe niets anders dan voordien :nowink: kunnen jullie even checken wat er loos is , aub ?
 
Nice!!! weer een niet alledaags voertuigje, dat zie ik graag!
 
ik ook Mad ice, maar liefst een beetje groter :laugh::laugh:
 
Ik heb het even aangepast maatje maar je had de thumpnail (de kleine voorbeeld foto`s) gee copieerd maar je moet eerst op de thumpnail klikken om de grote foto te zien en dan kan je die copieren.

Maar leuk model.

Ron
 
Aha een leuk tussendoortje. En dan nog wel een speciaal model dat je niet veel ziet.
Alvast veel suc6 met de bouw en ik blijf volgen. ;)
 
Ik ben zeer blij met dit nieuwe topic, en al helemaal omdat het hier een 'rap gebouwd' tussendoortje betreft. Zo kunnen we binnenkort eentje bijzetten in de Afgewerkt rubriek ! Maar al dat pe, gaat dat een tussendoortje niet in de weg staan ?
 
Rap is relatief é ,gasten :laugh:
 
Even een stand van zaken doorgeven.
Tja , er is toch een beetje meer wrijf- en kuiswerk aan dan verwacht..... maar ja, we zijn modelbouwer voor iets , niet ?

De bovenbouw : de grootste stukken zitten reeds aan elkaar , de naden opgevuld waar nodig met Tamiya putty (vind ik nog altijd het gemakkelijkste) en dan maar wrijven é.

Rood kadertje : Op de zijkant van de laadruimte zit er een verzakking maar door die weg te schuren zijn de klinkbouten ook weg. De rest heb ik dan maar gelijk weggeschuurd om later te vervangen door P & D exemplaren. Ik vond die bouten eigenlijk nogal aan de serieus te kleine kant in vergelijking met diegene die te zien zijn op mijn referentiemateriaal .

De rode pijltjes : die stukjes moet ik eraf halen om mijn PE die ik reeds geplooid en gesoldeerd heb te kunnen plaatsen. Nu weet ik ook niet waarom ze die daar eigenlijk opgezet hebben want als ge die materiaalkasten OOTB erop zou zetten zie je ze toch ook niet.

De blauwe pijltjes: Die worden ook weggewreven om PE te kunnen zetten.

De groene pijltjes : dat zouden de koppelingen van het chassis met de bovenbouw moeten voorstellen ...............Zwak é ! om niet te zeggen zeer zwak é! dus scratchen die stukjes (ik kan het niet laten)

Het geel pijltje : is een naad die word weggewreven doordat ik de klinkbouten wegwrijf. Nadien wordt ie er weer ingetrokken.

De linkse fotoos zijn voor- en de rechtse zijn na het schuurwerk


19_2.jpg 17_4.jpg

15_5.jpg 17_3.jpg

Op de rechtse foto bovenaan kan je zien waar de blauwe pijlpuntjes op de zijkant van de neus gestaan hebben, daar heb ik met mijn scalpel kleine markeringetjes aangebracht. Dat is om de juiste plaats aan te duiden waar de PE moet komen.

Normaal komen er nog pics van het chassis en een stuk PE maar de batterij van mijn toestelletje besliste er anders over.

Chow é
 
Zo te zien word je tussendoortje ook redelijk onder handen gepakt, het is zoals mijn T-80 ook wat uit de hand gelopen.
Maar ja eens we bezig kunnen we het niet laten om het een en ander aan te passen ;)
En je camera heeft dezelfde ziekte als de mijne, altijd plat op het verkeerde moment.

Blijf volgen en wacht op de volgende pics.
 
Tuss...hahaha...sendoo...woehahaha...rtje...hahaha !
 
@ DJs : tja ge kent me é !!

@ GUnit: :))

Bon, enen up-date !

Het chassis al zo goed al compleet in elkaar gestoken. Zoals voordien gezegd zal er eigenlijk niet teveel openstaan qua luiken en deurtjes maar dat neemt niet weg dat er toch enkele inwendige stukken zullen zichtbaar zijn ( een stukje toch althans) . De radiator zal zichtbaar zijn doordat het lamellenscherm in de neus zal openstaan (omdat dat mooier oogt) en de onderkant van de motor , uitlaat zullen zowiezo zichtbaar zijn indien ge eens onder het model zou komen piepen.
Tja verder valt er niet veel over te vertellen é.

14_6.jpg

12_8.jpg

De trekhaak is een stuk OOTB en PE. De pin heb ik gedeeltelijk moeten scratchen daar het stukje OOTB een halve mislukking was ,foutje bij het gieten zekers ?

12_7.jpg

Een dry-fitje

10_9.jpg

De materiaalkasten om aan de zijkant van de romp te hangen zijn PE. Bovenaan in de plooinaad zijn er openingetjes voorzien om gemakkelijker te kunnen plooien, maar eenmaal geplooid zie je die nog steeds zeer goed, dus heb ik deze na geplooid zijnde ook maar toegesoldeerd net zoals de naden die je hebt om het geheel te doen sluiten

11_10.jpg

9_11.jpg

11_12.jpg

Voila ,we zullen nog een beetje voort gaan doen é, wat moet ge anders doen als ge in ziekteverlof bent. Een heirnia in de nek die weer zijn kuren heeft.
pffffffff......
 
Das nog een redelijk stuk PE zeg voor aan de zijkant, mooi geplooid alvast en de plooien goed weggewerkt.
Is dat van onder je model te piepen dat ge een hernia hebt. :nowink:
Maar zo kunt ge eens wat door bouwen nu ge thuis bent, veel beterschap alvast. ;)
 
Beterschap Famo, en op't gemakse hier wat progress maken, dan heb je toch het gevoel dat het ziekteverlof nog z'n nut gehad heeft, naast het herstel.
 
Verdikkeme... een gat in mijnen kultuur want dit voertuig kende ik nog niet.

Dit wordt er uiteraard eentje die ik ga blijven volgen want nu ben ik toch wreed curieus geworden naar het verdere verloop. ^^



Droop
 
Aha Droop ,ik ging dat nog zeggen tegen je , Ik heb ooit eens enkele jaren zulke Maultier als deze gezien op .........1/6 !!!!!! RC wel te verstaan. Het waren duitse collegas.

@ DJs : van onder mijn model te piepen die heirnia ......:laugh::laugh:

@ GUnit: van de nood een deugd maken é ;)
 
Laatst bewerkt:
Yoooooo nog een update-tje

De veringen van de rupswielen bestaan uit 2 zulke stukken met telkens 2 wielen tussen.
Tja...... een mooi stukje dat wel maar er zit een gietnaad aan de bovenkant en de onderkant van de veer, de 2 helften van de veer komen niet 100% overeen wat dikke miserie is met het opschuren van zulke fijne stukjes, en om af te sluiten zit er nog een sinkhole aan de achterkant van de veer. Die sinkhole kan aan het voorste gedeelte geen kwaad (ge ziet hem niet) maar de binnenkant van het 2de stuk zie je de sinkhole loeren naar je. Kortom ,het doet pijn aan de ogen.....

3_16.jpg

Nu ,op alle modellen maar niet op de mijne !!!!!!!!

Dus , ge neemt een stukje geel koper en Friuldraad, spant dat samen vast in een bankschroefje en draait dat draadje rond het koperen stangetje.

8_13.jpg

De metalen veer op de zelfde manier maken als die pvc-veer op het stuk.
Zo'n geel koperen stangetje op lengte maken en 2 koperen draadjes aansolderen.
Die 2 koperen P&D rondelletjes heb ik niet nodig.

7_14.jpg

Stangetje in veer steken.

4_15.jpg

De pvc veer er van tussen knippen en 2 gaatjes boren om die 2 koperen draadjes in te steken ,zodanig als je eerst een beetje secondelijm in het gaatje doet je een stevige verbinding krijgt met de pvc en metaal.
Het ganse circus(je) monteren en je hebt dit als resultaat.

3_17.jpg

Dooooeeeiiiii
 
Dit is wel een héééél prutswerkje...maar ziet er prachtig uit die details..:8:8
 
Véél beter, ik ken die naden op veringen, om zot van te worden. Ik zou die zooi ook vervangen hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan