Hoofdsponsor

1/72 Project PAMMAS. [!]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Hallo iedereen,

Hierbij stel ik jullie allen mijn project PAMMAS voor. Hopelijk staat het hier op de juiste plaats, anders moeten de MoDo's het maar verplaatsen.

PAMMAS zou in feite Pa.M.M.A.S moeten geschreven worden. Het woord is een samenvoeging van afkortingen welke het volgende betekenen:

Pa: Papegem zijnde het gehucht, deelgemeente van Lede, waar ik woon.
M : Model :het gaat hier om modellen allerhande op schaal 1/72 - 1/76.
M : Museum want het geheel wordt opgevat als een museum.
A : Airfield, vliegveld en in combinatie met het woord museum dus een soort luchtvaartmuseum waar echter ook andere elementen die ermee verwant zijn zoals voertuigen, gebouwen, luchtafweer enz. zullen in verwerkt worden.
S : Site: een plaats en in een later stadium hopelijk een eigen Internet site.

Het "vliegveld" is gelegen in een grote kast welke speciaal daarvoor gemaakt werd. Deze kast staat op mijn (grote) hobbykamer en is grotendeels stofvrij door te werken met kantelbare ramen.
Het geheel wordt opgevat als een soort openluchtmuseum à la Koksijde airshow waar voertuigen en vliegtuigen in statische opstelling te bekijken vallen. Vermits het een museum is, is er geen behoefte aan een start- en landingsbaan en kan er een gras- en betongedeelte uitgebouwd worden.

Alle tijdperken komen aan bod: pré WO1, WO1, Inter War Years, WO2, Korea, Vietnam, Modern en civiel. De bijhorende voertuigen zullen eveneens tijdsgebonden opgesteld worden met een aantal "staff" cars (jeep en kubel types), utility's, tankers, enz...
Tevens is er een geleide rondrit voorzien waarbij bussen van alle types zullen ingezet worden. Het zal later wel duidelijker worden naarmate de bouw zal vorderen en het vliegveld zal uitgebouwd worden.
Het enige wat je er vermoedelijk niet zal tegenkomen zijn tanks alhoewel er indertijd tanks gebruikt werden voor de vliegveldverdediging, dus je weet maar nooit.

Enkele forumleden hebben reeds de kast kunnen aanschouwen.
Hier enkele foto's tijdens de bouw:

1_Detail.JPG


1_Algemeen.JPG


1_Bovenzicht__1_.JPG


Benieuwd naar jullie reacties.

Q aan de Modo's: vinden jullie het goed als de verdere opbouw onder deze vorm geschiedt of willen jullie de verschillende voertuigen en vliegtuigen telkens in een andere topic verwerkt zien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat mij betreft staat dit hier goed. Laat maar lekker staan.

De vliegers, dat zijn aan dit grote geheel gewijde modellen. Dus bouw hier maar lekker verder. Dan blijft het mooi bij elkaar staan en zal het mooi in één topic blijven. Wel zo overzichtelijk. Anders moet je steeds verwijzen en het is leuk om te zien hoe zo'n mega project toch tot stand komt.

Ik heb ondanks dan vliegertjes niet echt mijn ding zijn, wel mijn stoeltje vooraan geschoven. Ik vind dit toch wel een zeer origineel idee. In één woord geweldig. :)
 
Dus zal het zo'n soort diorama zijn zoals ge ziet bij modeltreinen, maar dan met statische modellen, of zullen die rondleidinggevende bussen rondrijden ?
Het zal in ieder geval een werk van de lange adem worden als ge zo'n groot diorama (afgaande op de grote van de kast) wilt volkrijgen met modellen op 1/72 en 1/76.
In ieder geval veel succes ermee Erwin ;)

PS : kan er echt geen panzertje op ? allez, een kleintje dan , das ook goed :$:laugh::laugh:
 
Ben er deze week ingevlogen en heb een beetje doorgewerkt aan het vliegveld.
Het grondvlak werd aangelegd, gebouwen werden voorlopig op hun toegewezen plaatsen gesteld, vliegtuigen en enkele voertuigen opgesteld.

Het blijkt nu reeds dat het vliegveld/museum te klein is en dat ik een verdieping zal moeten aanleggen om alle modellen te kunnen uitstallen.

Het ligt in de bedoeling dat de "bezoeker" een parcours kan volgen lopende van Pré en WO1 naar Inter War Years om zo bij WO2 te komen. Iedereen zal begrijpen dat hier het grootste aantal vliegtuigen zal staan. Nadien gaan we naar de "moderne" tijden met Korea, Vietnam en huidig om terug af te zakken via WO2 naar Burgerluchtvaart en zo naar de uitgang.

Hier al enkele foto's van de huidige opstelling. Ik heb nog geen tijd genomen om beschadigde modellen te herstellen of om het stof af te doen. Ze komen rechtstreeks uit "storage".

1_Ingang.JPG


1_WO1-1.JPG


1_WO2-1.JPG


1_modern1.JPG


1_Civil1.JPG


Tot later.
 
Dit wordt een prachtig werk! Werden al deze vliegtuigen door uzelfe gebouwd? Op de voorlaatste foto zie ik een doos van Revell met een vliegtuighangar op schaal 1/72. Waar heb je die op de kop kunnen tikken?
 
Nog maar net bezig en nu al uitbreiding naar een volgende verdieping :O:O
Het wordt zowaar een echt museum met meerder verdiepingen.
Wordt zo wel erg mooi hoor!

Fred
 
mooi project waar zéér véél op te zien is.
 
daar kom ik eens naar kijken erwin
 
@ Mad Ice: alles zelf gebouwd door de jaren heen en lange tijd verstopt in dozen. Er is nog veel meer maar dat is naar mijn huidige normen niet meer vertoonbaar.
Die Revell doos van die Nato hangar is een aanwinst van Evil Bay. Toeval wil dat ik van een dergelijke hangar ooit foto's genomen heb ter gelegenheid van één of andere airshow in België, ik dacht in Beauvechain. Het zal dus een Belgische hangar worden, waarschijnlijk met een flinke F-16 er in en wat airfield accessories er rond.

@ the Mouse: yep, vandaag reeds het nodige gerief bij elkaar gesprokkeld. Omwille van het licht zal de verdieping in glas zijn.

@ Yvan: altijd welkom, graag eerst een belleke.

Het uitbouwen van het vliegveld (met verdieping) zal mij in staat stellen verschillende toestellen te verplaatsen zodat er veel grondoppervlakte vrijkomt. Deze zal meer dan nodig zijn nu ik eindelijk zal kunnen beginnen met het bouwen van enkele "heavy's" waarvan de grootste de B-52 zal zijn. Maar dat is een 2011 project.
Ik hoop dat mijn verzameling bouwdozen, mijn Wall of Shame, nu eindelijk eens wat zal minderen.
 
Hey, :wub:

Haaa, het vliegveld van Papegem. Gewoon een pracht van een project. Het heeft een tijdje liggen rijpen maar er komt schot in de kast; letterlijk dan....:D:8;)

Gewoon er voor gaan Erwin. Nu al een besluit genomen dat je een tweede verdieping moet bij plaatsen, verdomme serieuze uitbreiding dan toch, maar ja, ik weet wat je allemaal al gebouwd hebt en ik kan zeggen 't is de moeite. :$
Dan staan er uw tanks en ander geschut er nog niet op....:wacko::wacko::8

Ik volg dit hier zeker op (en kom af en toe wel eens echt kijken..hihihi). :wub:
 
de kast word nen duplex en swa airport papegem is zeer bekent hoor in luchtvaartmiddens
 
Hihi, jullie moesten eens weten......
Er staan er momenteel dubbel zoveel op......en twee keer zoveel voertuigen.
 
Heb zoals gezegd mijn vliegveld reeds moeten uitbreiden met een verdieping en voorzorgen genomen voor een eventuele twee bijkomende verdieping. Door deze ingreep heb ik ook enkele wijzigingen aangebracht in de algemene opstelling.
De afdeling Civiel en Heli is verhuisd naar boven en ik heb er ook de zweefvliegtuigen (Gliders) ondergebracht alsook een nieuw deel dat ik "Fleet" ga noemen.
Onder "Fleet" vallen alle vliegtuigen die iets te maken hebben met water zijnde de amfibietoestellen, de watervliegtuigen en de vliegtuigen die werkten vanaf vliegdekschepen. Een deel van WO2 zal dus later ook onder die "Fleet" vallen.

Vraag aan het forum: heeft er iemand weet van een scheepslift op schaal 1/72? Zou handig zijn in het museum.

Het civiele gedeelte:

1_Fase2_civil1.JPG


1_Fase2_civil2.JPG


1_Fase2_civil3.JPG


De heli's:

1_Fase2_Heli_1.JPG


1_Fase2_Heli_2.JPG


De Inter War periode:

1_Fase2_InterWar_1.JPG


De Moderne tijden:

1_Fase2_Jet_1.JPG


1_Fase2_Jet_2.JPG


Een zicht op het "Fleet" deel:

1_Fase2_Water_1.JPG


WO 1:

1_Fase2_WO1-1.JPG


1_Fase2_WO1-2.JPG


en tot slot WO 2:

1_Fase2_WO2-1.JPG


1_Fase2_WO2-2.JPG


1_Fase2_WO2-3.JPG


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Rudi heeft onlangs de vraag gesteld wat ik deed met al mijn modellen.
Wel, ik breng ze zoveel mogelijk onder op mijn vliegveld / museum en plaats ze in de buurt van vliegtuigen uit dezelfde periode of natie.
De foto's hierboven zijn al meerdere jaren oud maar nu heb ik er een paar nieuwe genomen waarbij ik enkele voertuigen voor de lens nam.

attachment.jpg

Het wachthuis aan de ingang, in feite de Airfix WO2 verkeerstoren en daarachter een kleine parking waar één van de UAZ jeeps een plaats gevonden heeft.
Er staan ook enkele voertuigen tussen uit een oudere bouwperiode alsook enkele vliegtuigen niet van mijn hand.

attachment.jpg

Het begin van de luchtvaart en van de mobiliteit.

attachment.jpg

Russische brandweerwagen tussen een Tsjechisch en een Pools toestel.

attachment.jpg

Enkele Britse staff cars bij een Hurricane.

attachment.jpg

Een GMC LeRoy en een Dodge WC51 van de US 8th Air Force.

attachment.jpg

De andere UAZ bij een Russische LET.

attachment.jpg

Een Japanse Willow met zijn Toyota starter truck.

attachment.jpg

De FuG (Feld Umschlag Gerät) 2,5 ton.

attachment.jpg

Enkele bussen en staff cars.

attachment.jpg

En we sluiten af met een zicht op één van de glazen kasten waar de 1/35 modellen in staan.
 
Dat is inderdaad net een museum, zeer indrukwekkend.
 
Mooie verzameling en ruimte om te zetten.
Moet een plezier en genoegdoening geven steeds, wanneer je uw museum betreed.
 
Bedankt voor de reacties.
Zal in de toekomst telkens een foto plaatsen als er een voertuig of vliegtuig bij geplaatst wordt.
 
Het Erwin museum geweldig
Tof doe zo verder
Marc
 
Een mooie display van de modellen,kost waarschijnlijk ook veel tijd om het stof vrij te houden maar het is een prachtig gezicht in mijn wereld hier lukt dit niet meer ik heb alles moeten herzien door de komst van de kleinkinderen en hun gerief..maar ik heb er geen moeite mee hoor ik zie ze graag komen naar Oma en opa...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan