Hoofdsponsor

1/28 doorsnede pinas 1:28 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

amazone

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 dec 2008
Berichten
4.896
door snede pinas .

deze doorsnede gaat in een redelijk grote schaal gemaakt worden. 1:28.3 of 1 cm is 1 voet om gemakkelijk te rekenen voor me zelv.
eerst al wat hout zagen voor de spanten

rh1myp.jpg

aenluu.jpg

en dan heb ik het eerste buikstuk gezaagt deze gaat als mal dienen voor de anderen

28tdw6b.jpg

of het nu helemaal de hann metode is betwijfel ik wel omdat hij zijn spanten anders maakt.
ik ga ze dus maken zodat ze nog redelijk historis corect zijn buiten de inkeping aan de kielbalk.

eerst ga ik dus alle spanten geheel maken uit 4 stukken zoals toen gebruikelijk was en dan gaan we verder met de hann metode door de spanten onderste boven in een mal te zetten met de kielbalk naar boven.

het is dus een beetje een mix geworden .

hier de spanten nog in hun ruwe vorm

15dl8ox.jpg

en de nagels van de verbindingen

2i7rero.jpg

de mal


167twdc.jpg

28jcml1.jpg

amzfkm.jpg

een dryfitt gedaan.

tog zijn er een paar dingen waar je extra op moet letten.

als je de spant 1 mm te kort zaagt komt deze ook 1 mm van de kielbalk staan. dus moet je goed zien dat alle buikstukken goed tegen de kiel getrokken worden of je hebt daar later zeker problemen mee. de rest lijkt goed te kloppen.

bi1myv.jpg

xddov8.jpg

dat krijg je als het forum een paar dagen plat ligt dan heb je ineens veel tijt om te bouwen :D de hann metode bestaat er dus uit om onderste boven te bouwen zoals bertus ook bezig is aan de ratelsnake.

dit is een tussendoortje omdat ik niet erg goed voort kan met de fluit .
 
Kijk eens aan. Zo snel al weer.
Tja, dat zal ik niet snel halen met mijn handbeugelzaagje. :)
Maar het ziet er wel veel belovend uit allemaal. Ben dan ook zeer benieuwd naar hoe dit allemaal gaat. :)

Tot dusver, geen kritiek, mooi zo met die hout stoppen er in. :) Deze detail vind ik op deze schaal wel heel goed kunnen.

Enne... wat voor hout is het.
 
efkes tussendoor zegt "Witse" .......Dirk maatje......je hebt het wel echt goed te pakken:O:O:O........dit is weer een uitdaging van formaat..ik kan niet blijven zeggen ...van mooi..knap..ammaai.....neen echt niet:D..wat ik wel wil zeggen..ik hang hier met mijn lippen op...want je scheepsbouw is zo uitdagend...je probeert het zo historisch te verantwoorden.......en je weet dan ben ik de grootste fan..:D:D:D
 
de spanten zijn van kerselaar rik.

de rest ga ik proberen te bouwen zoals het moet met eik en green. mischien maak ik het eind spant nog in eik omdat dit zigbaar blijft.
 
Succes Dirk met weeral een uitdaging van formaat.:O

Fred
 
Knap hoor, en de vaart zit er goed in zie ik, blijf je opvolgen.
 
thx ik houw jullie wel op de hoogte van de vorderingen .

maar hier wort enkel aan gewerkt als ik met e fluit niet voort kan en is voor mij een studie object voor een volgend project dat ik stilletjes aan het voorbereiden ben en dit is dus een mooie voorbereiding . waar ik tussen door kan aan werken
 
Succes Dirk en dat van dat 'tussendoor doen' ken ik al van je, die is binnen de kortste keren weer af dus :) :)
 
Hey,Dirk
timmermanswerk is bijzonder leuk voor een doorsnede.
En op die schaal kun je tot in de kleinste details gaan.
Weerom iets om te volgen.
Groetjes
ward
 
alles weer uit elkaar gehaald en terug in elkaar gelijmt.

ook in de kiel de sponning gemaakt voor de zandstrook.

dit kan nu mooi drogen en dan kan ik alles effen gaan maken en dat gaat reuze meevallen

2edr49g.jpg

nqc8i.jpg

4u7908.jpg

wlex47.jpg
 
Gaat goed zo Dirk, je gebruikt toch alle spanten zo te zien?
 
Dat ziet er weeral heel goed uit Dirk!
 
ja ik heb ze er allemaal maar ingelijmd.

maar waar ik ergens ga beginnen ben ik nog niet helemaal uit.

ik schat dat ik de mast iets voor het midden ga zetten en dan maar zien waar ik uit kom. en moest het dan te lang zijn zaag ik het er wel af.

moet wel zien dat ik de mast goed kan riggen

en de botelarei en de keuken moeten er ook zeker in deze keer
 
ja ik heb ze er allemaal maar ingelijmd.

maar waar ik ergens ga beginnen ben ik nog niet helemaal uit.

ik schat dat ik de mast iets voor het midden ga zetten en dan maar zien waar ik uit kom. en moest het dan te lang zijn zaag ik het er wel af.

moet wel zien dat ik de mast goed kan riggen

en de botelarei en de keuken moeten er ook zeker in deze keer


Dirk eindelijk de botelarei en de keuken komen er in :P:P:P:P....daar was ik al lang op aan het wachten...knap man...:8:8
 
ja swa ik ben er zelv ook op aan het wachten. vorige keer had ik ze wel gemaakt maar had dan weer een fout gemaakt door de kanonsluiken daar te dicht bij elkaar te zetten. en ze kon er niet meer tussen.

op de batavia hebben ze immers de zelvde fout gemaakt en staan ze pal voor een geschuts gat wat niet kan natuurlijk. maar als je het niet weet zie je het ook niet van buiten is de poort dicht en van binnen is ze dicht getimmert voor de botelarei.

dit gaan ik deze keer niet meer fout doen :nowink:
en het is van fouten dat je leert zolang je maar weet waar je de fout gemaakt hebt
 
nog wat vordering

5wicfl.jpg

2saeamb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hé Dirk,

je laat er geen gras over groeien zeg! :You_Rock_Emoticon:
Goed bezig man.ApplausApplaus
 
Dirk, jij heb te veel wat ik te weinig heb denk ik...... tijd^^

Jij gaat als een speer zeg!

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan