Hoofdsponsor

1/28 doorsnede pinas 1:28 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
thx ward als het over touw werk gaat weet ik dikwijls geen blijf met me zelv :D en dit komt omdat ik dus niet weet hoe het in zijn werk gaat.

maar je uitleg is tog helder genoeg om het te verstaan 8)


mischien een slechte ijgenschap van mij als ik iets maak wil ik ook weten hoe het werkt en waarvoor het dient anders ben je iets aan het maken dat soms helemaal niet kan.

en dan durf ik soms al eens een zaag spannen over een onozel stukje hout op de zijkant van het schip :laugh:

bedankt voor je uitleg ward en nu weet ik waarvoor het dient en hoe ik het moet maken ;)
 
ik ben een beetje als witsen en spring van den hak op den tak :laugh:

de buiten kant zit er tegen tot het ra hout . de vertuening ga ik later doen als ik er een betere kijk op heb.


terug naar onder en deze keer de binnen kant.

op de buikstukken komt in het midden op de kiel het kolsom te liggen of ook wel 2 kiel genoemd hier werden bouten door geslagen die los door de buikstukken gingen en een stuk in de kiel dit gaf het schip onderaan heel veel stevigheid. het was bijna 2 keer zo breed als de kiel omdat hier het gat van de mast ingekapt werd.

de eerste planken naast het kolsom liggen een beetje schuin naar beneden en dan gaat de beplanking gewoon verder.
het gat dat ontstaat onder de scheve plank hete het lockgat waar het lekwater doorstroomde en daar stonden ook de pompen in.

ff een foto hoe het er uit moet gaan zien. alles ligt nog wel los maar dit is de bedoeling.

2quj13d.jpg

ook kun je zien dat de balkwagers van de overloop en het verdek geplaatst zijn
 
thx ward als het over touw werk gaat weet ik dikwijls geen blijf met me zelv :D en dit komt omdat ik dus niet weet hoe het in zijn werk gaat.

maar je uitleg is tog helder genoeg om het te verstaan 8)


mischien een slechte ijgenschap van mij als ik iets maak wil ik ook weten hoe het werkt en waarvoor het dient anders ben je iets aan het maken dat soms helemaal niet kan.

Een slechte eigenschap :dry: Nee, helemaal niet.
Ik heb ook deze eigenschap en daaruit kan men beter begrijpen hoe het was en waarom.
Dan maar pas kan je naar werkelijkhied iets maken.
En op die schaal is deze van tel, zeker bij een anatomie als bij een doorsnede van het schip.

P.S.:Met je eerste plank die op het zaathout of colsum rusten en los liggen ben ik volledig mee akkoord, dat was zo om insectie toe te laten van het zweetwater.
Maar onderaan zou er ook een sponnig moeten komen,.... over alle spanten die het zweetwater van de voorsteven en achtersteven bijeen brengt waar de pompen staan. Of niet..... bij de Nederlandse scheepsbouw?
Groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet niet hoe het bij de fransen was ward maar bij de hollanders was het zo.

waar het zwarte 3hoekje is dit is normaal open en daar kan het water doorlopen.

nu met de hann metode toe te passen kon ik dat niet maken :nowink:

w8mkgx.jpg

maar als dat de enige fout in de bouw gaat zijn dan ben ik al heeeeeeeeeeeeel tevreden hoor :laugh:.
mischien kan ik op het eerste spant dit hoekje er nog uit boren maar wie gaat dat zien ?
 
Och, Dirk
Laat het maar zo hoor, straks heb je pech met het boren.
't Is beter eraf te blijven, en die (fout???) erin te laten. Ik zie het niet als een foutje...maar meer als "niet erop gelet".
De Franse hebben een sleufje, zo'n 5 a10 cm. van de kielbalk verwijderd.
groetjes
Ward
 
de binnen kant zit er in en het grotespoor zit er ook gedeeltelijk in.

126_001.JPG


dan ben ik bezig met de knieén al uit te zagen

113_002.JPG


ook de dekbalken zijn aan het drogen met de gewenste ronding

113_003.JPG


en dan de hoop krollen die ik al verzamelt heb :D

109_004.JPG
 
Netjes hoor.

Ik denk dat dit meer jou schaal is... Dit ziet er perfect uit allemaal... :)
 
thx rik en de schaal is echt perfect voor mij . je kan alles netjes afwerken en kunt ook overal goed aan. dit is echt heel leuk om te doen
 
thx rik en de schaal is echt perfect voor mij . je kan alles netjes afwerken en kunt ook overal goed aan. dit is echt heel leuk om te doen

Dat is ook goed te zien Dirk, het ziet er heel goed uit, kan er niets op aanmerken :).
 
thx wim.

de binnen kant ,gisteren al een hoop kunnen klaar maken en vandaag dan ook goed door kunnen werken.

127_001.JPG



114_002.JPG
 
ik ken nog noie zoveel van boten bouwen maar dees ziet er wel heel goe uit.
 
Ziet er weer goed Dirk.
In deze schaal kan je zeer gedetailleerd te werk gaan.
Nog even en je bouwt 1/1

Erik.
 
thx tim. en het zal niet tot een 1:1 model komen of ik moet ergens een goede sponser vinden eric ;)


maar de schaal is erg leuk om doen 8)
 
den overloop

115_002.JPG



114_003.JPG


88_005.JPG


de watergoot ligt 1 mm lager dan de dekbeplanking dus 1 duim

80_006.JPG


28_011.JPG
 
Dirk ...maatje...is prachtig...en zeer strak gebouwt...maar een vraagje...is dit de middensektie..van het schip...of...:D:D:D
 
Netjes hoor.

Maar zou je je gekleurde maatje niet eens voorstellen. :)
 
het is de middenste sectie swa hier is best wat op te zien.

op de overloop de botelarei en de kombuis. op het verdek de grotemast natuurlijk en de spil en nog een paar andere lekere dingen om van te smullen :D

het mannetje heb ik ijgelijk gemaakt om een idee van grote te geven op schaal. ik heb er 2 avondjes aan gesneden en dan geschildert. hij zal dus nog wel wet meer opdagen bij de foto s.

ik had nog wat tijt over en ben aan de beplanking begonnen.

25_012.JPG


19_013.JPG
 
prachtig...Dirk...dan ga je ook de groote mast...en zeilen maken...plus het getouw...je laat me weer kweilen....maatje...blijven doorgaan...:P:P:P
 
Dat begint indrukwekkend te worden.
Mooi van afwerking, Dirk
groetjes
Ward
 
't is jammer dat je door het volledige dek al je mooie timmermanswerk verbergd
groetjes
Ward
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan