Hoofdsponsor

1/28 doorsnede pinas 1:28 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja fred zo is het leven nu eenmaal jij hebt ook van iets dat ik te wijnig heb.:D maar aangezien ik veel tijt heb kan ik dus wel wat meer bouwen :).
 
Je gaat als een speer Dirk, zit er strak op.
En misschien krijg ik ooit ook nog een meer tijd....
 
en hier ben ik vandaag geraakt. het volgende hout moet het eerste berghout worden

rtqc8w.jpg
 
dat zal ik zeker doen rik ;)

de 2 onderste berghouten zitten er op. en het was tijt voor de kanons luiken uit te zagen en te maken.
hier de foto van witsen

2_kanon_gat.jpg


en dan de 3 gaten op mijn doorsnede

108_004.JPG


125_001.JPG


112_002.JPG


112_003.JPG



je ziet dat er tussen het eerste en tweede gat meer spatie is dan tussen het tweede en het derde gat. dit moet volgens mij zo omdat daar de botelarei en kombuis komen. ik had er bij mijn pinas 160 v geen rekening mee gehouden en kreeg ze er dan ook niet tussen. daarom deze verbouwing
 
Laatst bewerkt:
Oké, Dirk
Ben nog steeds mee
groetjes
Ward
 
de geschuts vulling er in gezet als ook het eerste berghout van het verdek

jhskcx.jpg

tapnaa.jpg

2vb8l13.jpg

15flv5v.jpg
 
Hoi Dirk,

zo zeg dit ziet er strak uit zeg.:wow:
Komt er ook aan de ander kant een laag berghout of laat je het aan de andere kant open ????:33:
Kun je dan eens een totaal fotoshot tonen ??:sleep:
Ben best benieuwd zeg !!!!:)::):
 
deze keer gaat ze helemaal dicht hoor.
de andere kant staat ook al op deze hoogte beplankt. maar het gaat niet om de 2 kanten op 1 foto te zetten.
 
Het ziet er strak uit Dirk.
Nu is trouwens mooi te zien hoe goed die breeuwnaden er uitzien, puik hoor!
 
deze keer gaat ze helemaal dicht hoor.
de andere kant staat ook al op deze hoogte beplankt. maar het gaat niet om de 2 kanten op 1 foto te zetten.

Ik bedoelde totale shot van schuins van boven af.:$
 
zal morgen eens een poging wagen john ;)
 
een vraag waar ik nog altijt niet uit ben

DE HALSKLAMP

links de tekening van witsen recht die van hoving

2pyp0jm.jpg

en hier zie je welk touw er door moet volgens witsen

2z3xnxf.jpg

nu zit ik met een paar vragen.
1/ waar voor dient dit ding
2/ is het de bedoeling dat het kan bewegen naar voor en achter of blijft het gewoon vast zitten op de zelvde plaats
 
Geen idee Dirk, maar wat ben je toch goed bezig terug, prachtig hoor, en zoals de voorgangers, die breeuwnaden machtig gedaan ;)
Anders geen woorden voor, spreekt voor zich ;)
 
thx dirk. ik had het ook ergens gezien en vond het ook heel mooi .
er is wel wat meer werk aan maar het loont dan ook
 
thx john ik had ook al gegoogled en had dit ook al gezien. dit komt ook uit de tekst van witsen maar ik word er niet echt wijzer van
 
Hoi Dirk,

een vraagje de touwen de door de halsklamp gaan zitten die voorlangs op de balk gemonteerd?
Zou het dan kunnen zijn dat ze het zeil een beetje bij te sturen is??
 
hoi john ik vermoed van wel maar moet dit ding kunnen bewegen vraag ik me af of is het tegen de romp genageld ?

ik heb een vermoeden dat het moet kunnen opschuiven naar achter want als het zeil neer is zit de koort voor het zeil.

maar weet het natuurlijk niet zeker. ook vermoed ik dat er van binnen ergens een katrol aan moet zitten om het bij te trekken maar het zijn vermoedens en weet het niet zeker.
 
een vraag waar ik nog altijt niet uit ben

DE HALSKLAMP

links de tekening van witsen recht die van hoving

2pyp0jm.jpg

en hier zie je welk touw er door moet volgens witsen

2z3xnxf.jpg

nu zit ik met een paar vragen.
1/ waar voor dient dit ding
2/ is het de bedoeling dat het kan bewegen naar voor en achter of blijft het gewoon vast zitten op de zelvde plaats


Om dit te kunnen verstaan moet je eerst leren zeilen en weten hoe je een schip bestuurd zonder motor.
Bij alle windrichtingen kan men een schip een koers laten varen om een punt te bereiken. Desnoods laveren = zigzaggen.
Bij scherpe windrichting moet men de ra's brassen en het grootzeil wat meer bijzetten. Dit gebeurd met de schoten van het grootfokkenzeil, grootzeil en indien aanwezig het grootbezaamzeil. Alleen die zeilen hebben ook halzen (die lijnen die naar voor gaan)
Om het schip een snelle stop te laten maken, worden bepaalde ra's in de ongekeerde richting gebrast en de halzen bijgetrokken, zodat er op die mastzeilen een tegenwind wordt gevangen. Waardoor het schip vaart verminderd en uiteindelijk zal stoppen.
Dit heel simpel uiteengelegd.

Nu omdat kost wat kost het touwwerk moet beschermd worden voor schavielen en kwetsen, breken,enz..... lopen alle touwen door rollen, ogen, waar ook kans is op touwbeschadigingen door grillige windvlagen.
Nu Dirk, die blok aan de verschansing voor het zware touw van het zeil is niet verplaatsbaar en helpt het touw nettjes in het zogezegde gareel voor hij op een schidpadblok de verschansing binnen gaat.
Vroeger was dit een gewoon uitgeschuurde gat, later werden er draaiende schijven gebruikt.
De halzen gingen naar voor toe en ook belgd op die manier.
De fokkehals voor 1580 werd gewoon onder de bril van de scheg vastgemaakt en terug lopend naar en korvijnnagen op de bakreling.
Later heeft men de botteloef op het galjioen geplaatst, met een max 15° vanuit de kielaspositie.
De botteloef is dat krom stukje houten stokje die uitsteekt naast boegspriet.
Dit was uitsluitend om de fokkehals te houden.
Halzen en schoten werden steeds bijgezet of gereefd, en moeten zeer flexibel kunnen bediend worden volgens windgrillen.
Verder hier minder van toepassing zijn de boelijnen van het zeil, maar ook een onderdeel om het zeil te zetten in verhoudingen met de schoten en halzen.

Dus op het model, die schootblok of halsklamp vastzetten en een mooie vloeiende oog, of rolletje (volgens je tekening)
Meestal word die touw binnen de verschansing vast gemaakt op het kruishout.
De halsklamp kan een zeer mooie beeldhouwerk hebben.

groetjes
Ward
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan