Hoofdsponsor

1/100 1/100 Boeing 727-200

Status
Niet open voor verdere reacties.
L

liftmaster

Guest
Ik heb hier al reeds lang een Boeing 727-200 liggen. Dit was mijn eerste vliegtuig waar ik met meegevlogen ben. Daarmee dat dit wel iets voor mij persoonlijk heeft.

Een kit vinden was niet eenvoudig en enkele jaren geleden kwam ik een kit in schaal 1/100 tegen. Een niet zo bekende schaal, maar spijtig genoeg wordt een 727 niet in 1/72 gemaakt.

De kit nittoboeing727-1.jpg

De kit op zijn eigen is vrij simpel en vlug te bouwen. Er is geen cockpit, geen cabine met toestelen, enz.

De inhoud
boeing727-1.jpg

Ik ga niet voor een Sabena schema gaan, maar voor een schema van Ansett. Een oude Australische vliegmaatschappij. Dit waren ook één van de weinige decals die ik kon vinden in 1/100.

Het zal dit toestel worden VH-ANA
1463523.jpg

bron: www.airliners.net
 
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Ziet er al een oud kitje uit en van dit merk heb ik nog nooit gehoord.

Veel bouw plezier.

Mark
 
Thanks! Het merk is hier niet zo bekend en wordt al jaren niet meer gemaakt. Ze hebben ook het prototype van de Concorde in 1/100 en in dezelfde schaal ook de Boeing 737 gemaakt.

Ik denk dat de doos uit de vroege jaren '80 komt.
 
Ik ben er volop aan begonnen, momenteel eens eventjes vrij.

Het begin
DSC00392.jpg

DSC00393.jpg

De binnenkant van de romp ga ik niet veel aandacht geven, er is geen interieur en cockpit aanwezig.
DSC00394.jpg
 
De cockpit
DSC00395.jpg

een kleurtje erin
DSC00396.jpg

De vleugels zijn ook gemonteerd
DSC00397.jpg
 
De moteren zijn ook vrij simpel, enkel wat kleine onderdeeltje voor de drie straalmotoren
DSC00398.jpg

En in mekaar
DSC00400.jpg

Wat aerodynamica op de vleugels
DSC00399.jpg
 
De voorlopige tussenstand tot nu toe
DSC00401.jpg

Enamel heeft de nijging om op latere leeftijd geel te worden en daarmee heb ik me als test een potje glanzend wit van Revell aangeschaft op waterbasis. Zien hoe dit zich aanbrengt en met de jaren gaat doen.
 
Hola gaat er goed vandoor hier.
Ziet er goed uit tot hier toe.

Mark
 
De romp heeft zijn eerste deklaag gekregen. Het werkt gaat niet echt vooruit, vanwege andere zaken die wat prioriteit hebben.

Foto's zal ik eventjes niet kunnen maken. De Nikon D3 is binnen voor onderhoud en de compacte is op reis met de familie.
 
Hey, :)

Liftmaster, spuit over uw witte kleur een laagje of twee klir (vloerpoetsmiddel op basis van water), en normaal gezien ga je geen verkleuringen meer krijgen.:nowink:

De 'klir' is een soort van beschermfilter die je er bovenop legt. Is tevens ideaal om je decals erop te leggen op deze laag. De decals kan je nadien ook verzekeren door terug een laagje of twee over te spuiten. Klir geeft een satijnglanzende afwerking wat tevens ideaal is voor het vliegtuig. Klir kun je puur gebruiken of vedund met water.:8:$

Klir kun je aanschaffen in een gewoon warenhuis, afdeling kuisproducten, kijken naar Johnson Klir. ;)
 
Hey, :)

Liftmaster, spuit over uw witte kleur een laagje of twee klir (vloerpoetsmiddel op basis van water), en normaal gezien ga je geen verkleuringen meer krijgen.:nowink:

De 'klir' is een soort van beschermfilter die je er bovenop legt. Is tevens ideaal om je decals erop te leggen op deze laag. De decals kan je nadien ook verzekeren door terug een laagje of twee over te spuiten. Klir geeft een satijnglanzende afwerking wat tevens ideaal is voor het vliegtuig. Klir kun je puur gebruiken of vedund met water.:8:$

Klir kun je aanschaffen in een gewoon warenhuis, afdeling kuisproducten, kijken naar Johnson Klir. ;)

EEn paar drupjes blauw in de witte verf kan dit ook verhelpen.
 
Btw Johnson <Klir zit niet meer in het Blegische assortiment (heb Johnson hier voor gemaild) Sol plus of Parket + hebben dezelfde eigenschappen als Klir.

Misschien dat Johnson Klir wel in Nl nog te verkrijgen is....
 
De bus sol heb ik hier staan, bedankt voor de tip! Dit wist ik nog niet.

Moet wel zeggen dat die Revell aqua niet veel optrekt om met te werken. Ik ben het gewoon om met Humbrol enamel verven te werken en dat zit er waarschijnlijk nog te hard in.
 
De romp is in orde gekomen met Humbrol verf. Ik ga er morgen nog eens foto's van nemen en die sol er nog eens opspuiten.
 
Revel aqua werkt bij mij zeer goed en ben vroeger ook overgestapt van de Humbroll enamels.
Gewoon zorgen voor een goede ondergrond, dan verdunnen en enkele dunne lagen aanbrengen.
Tot nu toe nog geen problemen tegengekomen.
En nu wachten op de foto's se.
 
Ik zal er nog een moeten met experimenteren.

De romp is goed gelukt, enkel nog eventje de middenmeet op de romp wat bij werken. Met het spuiten is er wat dikte te merken.

DSC00406.jpg
 
een leuk projectje, zal dze volgen :)

heb heel wat jaren terug nog een 1/144 727 van Airfix gebouwd, makkelijke kit die recent heruitgebracht is.
helaas heb ik deze niet meer, maar ik hoop er weer 1 te vinden en in Belgische Luchtmachtkleuren te bouwen :)

voor een 1/100 model ziet deze er wel groot uit, er is wel een 1/72 model van de 727 uit van KMC, maar is enkel verkrijgbaar in de VS.
review: http://modelingmadness.com/scotts/civil/kmc727preview.htm

helaas is de fabrikant al enkele jaren failliet, maar mss kan je er nog 1 inden op Ebay, maar daar zullen ze wellicht een fortuin kosten :s
 
1/72 is een vrij grote schaal. Ik ben zelf nog op zoek naar een heller 1/72 Boeing 707-300 en deze is al meer dan 60cm lang. Ik kan hem hier gerust omhoog hangen, maar het is toch groot.

Misschien heeft daco nog stickers voor een 727-029 van de Belgische luchtmacht, dacht dat hij het vroeger had in de aanbieding.
 
Pas gedaan om één kantje al te voorzien van zijn decals. Dankzij sol en set een aardig resultaat gekregen, met deze oude decals.

DSC00409.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan