Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
US Rattlesnake, maar dan iets anders
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 25

Discussie: US Rattlesnake, maar dan iets anders

Standaard US Rattlesnake, maar dan iets anders

IK weet niet of ik hem hier ooit geplaatst had, maar bij deze
    Na ruim een half jaar een gigantische bouw en interessedip te hebben gehad, begint het weer een beetje te kriebelen, en ben begonnen met een proejct wat alweer ruim een jaar stof staat te happen, wat volgens mij al langer, maar goed, ik hoop dat ik nu niet weer in een dip schiet vanwege dit project

jawel, toch weer een rattlesnake, maar dan nu als een scratchmodel , een dockyard hull model.
    Voor diegene die niet weten wat ze zich er bij voor moeten stellen even een paar foto's van een Dockyardmodel van de Rattlesnake

Foto's en model van R. Guzman Jr.

Het gaat dan om het zicht op de spanten en opengewerkt dek, alleen doe ik de tuigage niet.

Ik denk dat ik ook de nagels ga gebruiken, zoals ook op de foto

Het wordt in dezelfde schaal gebouwd als de mamoli Rattlesnake, juist omdat dit dan een mooi setje is, zowel een volledig model incl de tuigage, als een opengewerkt model zodat ook in weze de binnenzijde wordt getond. En als ik helemaal zin heb, dan zou er zelfs een crosssection moeten komen.

Ik besef dat dit echt wel iets heel anders is dan een kit, maar goed, alleen door zulke projecten leer ik echt dingen erbij.

De tekeningen die ik gebruik zijn van de hand van Harold Hahn, dus dat wordt wat. Maar ik heb er wel zin in
    BertUS

Tis niet het modelbouwen wat mij bezighoudt, als wel het zoeken naar weggesprongen onderdelen

Standaard

Hoewel ik door persoonlijke redenen even wat minder actief ben, heb ik mezelf gister wel even een uitje veroorloofd en ben ik naar Nieuwersluis gereden naar Authentic ship models
    Ik heb alvast wat hout ingeslagen voor een beginnetje, al denk ik dat ik daarmee al een jaar vooruit kan gaan

Ik heb dus hout voor de spanten Peer
    kieldelen ben alleen vergeten wat voor houtsoort
    dat is
    Dekbalken linde en eiken

Ik ben dus puur opgevoel gegaan qua kleuren en niet met een strak plan (al had ik uiteraard wel ideeën. Nou ja op de foto zijn de kleuren redelijk goed te zien, maar zelf denk ik dat het een mooie combinatie kan gaan worden

Nu zit ik alleen nog met de achterstevendelen en boegsteven delen. Dit zouden grotere stukken moeten zijn , maar zelf denk ik dat er toch niet echt van die grote bomen waren. Ga dus de boeken maar weer eens in

En nu de geestelijke rust terug hervinden om wat te gaan doen aan de modelbouw in zijn algemeenheid, al heb ik nu wel weer een eigen kamer tot mijn beschikking
    BertUS

Tis niet het modelbouwen wat mij bezighoudt, als wel het zoeken naar weggesprongen onderdelen

Standaard

Vanwege de nachtdienst en daaraan gekoppelde desinteresse voor het dagelikse leven heb ik weinig gedaan, behalve even aan het brainstormen over een afkortzaagssteem voor de spantlatten. Daar deze toch wel een beetje recht gezaagd moeten worden moest ik iets bedenken, ik heb geen powertools dus .........................
    Ik heb wat bedacht en even een testopstelling gemaakt en uitgeprobeerd

Door het nu zagen van een lat kom ik vanzelf nog een paar dingen tegen die ik kan verbeteren, maar zelfs in deze opstelling werkt het al goed. De beide kokers waar de zaag tussen staat staan vast op de plank, dus de zaag kan geen kant uit behalve een zagende beweging, de scharnieren worden denk ik nog vervangen door een paar goede hoeklijntes, maar in principe bevalt het ook al zo, je kan dus een paar latjes mooi inklemmen door een draaipunt kan je elke hoek zagen die je wilt
    BertUS

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Dat wordt weer een project om van te smullen.
    Ik hoop dat de bouwersdip ver achter je ligt BertUS en wens je succes met dit schip.

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Standaard

Hier een eerste foto van mijn wankle stappen in de wondere wereld van het houtbouwscratchen
    De kiel incl slijtkiel, de uitgehaalde sponningen, de stevenbalk en deadwood zijn nu verlijmd. Volgende stap is het maken van de zandstrook.........uhhhhhhhhhhhhhhhhh de naam effe kwijt, sponning?

Tja tis niet echt duidelijk, maar beter lukt niet, toch een hoekje maken voor betere footo's

Dan de voorstevendelen en dan het zeer eentonige zagen van de spantplankmallen
    BertUS

Standaard

Goed, om te laten zien dat ik ook nog daadwerkelijk iets doe even wat foto's, ik had per slot van rekening beloofd.
    Ok
    de volgende zullen jullie je nog wel herrinneren denk ik

Okee, met de rechtse latten, het perenhout, ben ik dus aan de gang gegaan, (oh, had ik dat lintzaagje toen al maar)

Met als resultaat heel veel latjes in verschillende vormen, zo ongeveer 15 keer zoveel als op de foto

Ik heb ze niet geteld, althans niet allemaal, maar ik schat dat ik er een 300 had

Maar om ze nu op een grote hoop te gooien, dat zou achteraf heel veel zoekwerk worden, dus alles in plastic zakjes gedaan, ik had dus een 15 zakjes........................he dude, vlokken scoren???? Ik heb goed spul, man

Nu gaat dat niet prettig werken en aangezien ik in een fabriek werk met een lopende band was al gauw het volgende idee geboren

Ja, modelbouw is heel leuk, maar zo verschrikkelijk geestdodend he? :lol: :lol:

Affijn, na een hoop Tangran (dat leuke spelletje) had ik dus een aantal van deze enkelvoudige spantmallen

Zo weinig maar, tja op de foto wel, ik heb er nu een hus geplakt, heb dus 20 samengestelde spantmallen en daarvan 11 uitgezaagd, moet wel wat afwisselend zijn he? Maar goed ik loop vooruit op de zaken

Nadat de enkelvoudige droog waren werden ze op elkaar geplakt

Je ziet dus de voor en achterkant van de spantmal, hiervan moet ik er 25 maken voor de hoofdpanten

Als je dan de spanttekening er op plakt, kan je ze daarna mooi uitzagen, beetje grof, maar dat gaan we dus nog netjes schuren

Dus heb ik uiteindelijk nu 11 spanten, je ziet dat je wel heel veel hout kwijtraakt, maar goed, om nu alles stukje voor stukje uit te zagen.

Ik ben alleen verschikkelijk eigenwijs (of dom) maar goed dat is mij keuze. Officieel zal dit volgens de Hahnmethode gebouwd moeten worden, vandaar de langere spantuiteinde, voor diegene die de Hahnmethode niet kennen, hierbij bout je het model op de kop, je heb dan een bouwplankachtige mal waarin de rompvorm uitgezaagd is met daarin uitsparingen vor de spanten. Daaroverheen plak je dan de kiel, de berghouten etc, maar gezien mijn gebrek aan ervarinf ga ik het eerst zo proberen, tja de haakse vorm verzinnen we er wel bij tijdens het plakken
    BertUS

Standaard

Het is toch veel werk, ondanks mijn lintzaagje, om een paar spanten te maken, je schuurt en vijlt jezelf een ongeluk, vandaar dat ik ook steeds wat anders doe en niet alles in 1 keer, dat wordt te eentonig en met mijn chaotische wijze van werken gaat dat nooit goed :lol: :lol: (ik zit me nu eigenlijk te bedenken dat ik toch eens een wat hoger tempo moet gaan invoeren om toch eens wat projecten af te maken)
    Maar goed, ik heb inmiddels een paar spanten staan, zie dat ik nog wel wat schuurwerk voor de boeg heb om alles gelijk te krijgen, maar dat ga ik wel doen als er wat meer verband zit in het spantwerk

Affijn, eerst maar eens wat foto's

Op de bovenste foto zie je dat het voorste spant wat scheef staat, maar dat gaat allemaal goed komen zodra de eerste lat van het binnenwerk er op gaat (of toch eerst de eerste berghout, nou ja ik zie wel)

Het is absoluut nog geen kwaliteitswerk zoals getoond in diverse externe links, maar och, als je het niet probeert weeet je ook niet of je het kan toch? :lol:
    BertUS

Standaard

Maar goed, om te laten zien dat ik daadwerkelijk wat doe hier een paar foto's

Allereerst alle spanten

De oplettende lezer ziet meteen al mijn eerste blunder, uhh eigenlijk 2 blunders in 1 foto gevangen

Omdat ik ergens fout ben gegaan met copieren, dus tip van de dag COPIER DE TEKENINGEN DIRECT OP EEN A2 MACHINE, dan is alles in dezelfde schaal, moest ik dus alles uittekenen

De eerste spanten nu gezaagd en op zijn plek gezet, met de kiel erop. 2 gedaan, nog 47 te doen. Nu naar 9 stuks heb al al kramp in mijn handen met dat simpele figuurzaagbeugeltje, de lintzaag die ik heb staan is met de bochten niet echt handig

De uitsparingen zijn wel gedaan met het apparaat, maar dan nog, elke uitsparing moest even nagelopen worden want de spanten moet er redelijk makkelijk door heenglijden om deze op hun plek te krijgen.

Het staat nu met spanten te drogen en dan probeer ik steeds de verse spanten er aan toe te voegen, het is erg fragiel, dus ik moet nog heel voorzichtig zijn ook
    BertUS

Standaard

Zoasl jullie gemerkt hebben heb ik even van een ander forum de beginposts opgezocht. De spanten waren daar mooier, maar dat is mij achteraf toch een stap te hoog gegrepen denk ik. Ik maak ze nu eerst van triplex (heb gelijk mijn eerste twee blunders al gemaakt, namelijk de spanten dwars op de nerf geplakt en de mallen met goede lijm geplakt wat uiteraard weer een hoop werk gaat kosten om de boel er weer vanaf te krijgen, nou ja dat zien we dan wel weer. Waarom triplex? Tja naast een aantal nadelen heeft het wel een groot voordeel, namelijk de prijs, eerst maar eens kijken of dit lukt, de rest van het hout is wel kwalitatief goed en mooi hout. Met een donkere beits zie je niet direct dat het triplex is, nu alleen maar wel hopen dat het niet zo snel breekt, want op deze schaal is het wel verrekte fragiel
    BertUS

Standaard

Hoi Bertus.....
    1/ Blij je terug te zien hier, maat. Iedereen kent wel eens zo'n dip (momenteel bak ik er ook niks van wegens gebrek aan motivatie en even erg aan tijd).
    2/ Wauw, wat is dit voor een, topic-start zeg. Schitterend, ik zal het vanavond eens op het gemakje doornemen.

Succes ermee.
    Grtz,

Dominiek

Standaard

mooi bertus tog snap ik niet alles wat je op schrijft.

ben je nu ook spanten uit triplex aan het maken ? omdat je echte spanten te zwak waren.

ook de schaal waar je in bouwt is me niet geheel duidelijk maar het lijkt redelijk klein alemaal 1/78 ?

tog veel suc6 met het verder bouwen van het schip , ziet er bizonder goed uit

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Standaard

Knap project, ga dit zeker volgen. Spanten uit masief plooien zoals amazone is minder fragiel. De stabielste en michien wel de gemakkelijkste is op een plug werken, plug moet dan wel in jouw geval deelbaar zijn
    Groetjes

René

Standaard

Amazone

Schaal is 1/64, ik heb bewust voor deze schaal gekozen, omdat deze dan mooi past bij het al gebouwde Mamoli model. Dat ik overnieuw begonnen ben is in de foto's niet echt zichtbaar, maar ik had de spanten gemaakt, althans een aantal, maar ik mis de preciesie (en geduld blijkbaar) om het goed te doen, daarbij week ik al direct af van een aantal zaken. IK bouw dus nu wel volgens Harold Hahn en heb dus de jig gemaakt, ik zag daar tegen op vanwege eht werk, maar blijkbaar ben ik toch teveel plasticbouwert en wil te snel. Ik moet dat dus afleren.

De spanten zijn idd erg fragiel en zeker in triplex waar nog wel eens een zwak stuk zit, maar zoals eerder geschreven, ik kom eigenlijk een een erg lange periode van inactiviteit en wil eigenlijk nu niet teveel geld gaan spenderen in eits wat mss over een half jaar de openhaard in gaat (hoi, we krijgen een open haard)

Het opvallende is wek, dat ik nu een stuk of 10 spanten vast heb staan en het geheel eigenlijk staat als een huis, dat valt mij erg mee. Uiteraard moet er wel met beleid gewerkt worden. Maar ik heb besloten om fineerlatjes er tegen aan te plakken, ziet er mooier uit en heb dan ook iets meer stevigheid, op de bovenste delen, waar de beplanking tegenaangaat zet ik eerst goed in de jachtlak voor nog meer stevigheid, behalve op die delen waar de planken te aan komen, binnenzijde verlijm ik dan wel emt bijv constructielijm oid.

Het is ook meer een ambitieus project om emzelf wat dingen aan te leren, zoals een stukje nauwkeurigheid, geduld en wat andere grondbeginselen, puur om er weeer in te komen. Ik leer het best met iets daadwerkelijks en niet met een proefstukje

Ik hoop dat de uitleg duidelijk is, heb nogal lamme armen van het zagen van 9 stuks spanten en ben dus een beetje gehaast met typen
    BertUS

Standaard

Wauw, Bertus
    Een prachtig werkje hoor.
    Naar welke plannen werkt je, als ik het mag vragen, Bertus?
    1/64 is net te doen voor timmermanswerk.
    Veel succes en een toeschouwer heb alvast je erbij, hoor.
    groetjes
    Ward
    Wat je ook maak of doe,
    voeg er steeds je ziel aan toe

Standaard

Het zijn teruggeschaalde tekeningen van Harold Hahn, welke je kostenloos mag downloaden van www.dlumberyard.com. Miss dat de tekeningen niet echt nauwkeurig zijn en er wat " foutjes" inzitten. Je kan ook de kit bestellen, op zich niet echt weel geld (zo'n 260 euri) maar dat is een 93 cm lang en das weer net iets te groot voor mijn huiskamertje. Ik pas wel wat aan, zoals stukjes opvulling tussen de spanten ter hoogt van het onderste berghout, puur ter versteviging van het breekbare triplex, je zal het mss zien als je heel precies kijkt, ik moet effe uitdokteren hoe het uitkomt met de kniestukken van de dekbalkencontructie. Het mooie van dit 9en wss van de kit) dat je het net zo kan maken als je zelf wilt, in de kit is alleen voorzien in de complete kiel en spanten en mss wat dekbalken, maar voor de rest........

Maar goed, het vordert wel, al ziet het er niet zo strak uit als op diverse andere sites

BertUS

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten