Hoofdsponsor

1/87 Herstelling Marklin trein - details met nieuwe mal [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yamato

Well-known member
Registered
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
291
Hallo,
Eventjes snel tussendoor iets doen wat al lang op het lijstje staat.
Ik heb ooit op Ebay een oude Franse Loc gekocht. Die was "natuurlijk" in onberispelijke conditie... Maar bij ontvangst bleek dat er een aantal stukjes afgebroken waren:@. Verschrikkelijk voor mij. Maar kom, ooit zou ik dat eens onder handen nemen.
Ooit zijnde de afgelopen dagen.
Een collega had met mij erover gesproken om afgietsels te maken van bepaalde stukjes voor modelbouw. Dus van het een kwam het ander en zijn we eraan begonnen.
Doel: kleine elektrische "dingskes" op het dak die afgebroken zijn hermaken.

IMG_2942.jpg

IMG_2943.jpg

Werkwijze:
- Afgietsel/mal maken met silicone
- Vullen met hars/resin
- Monteren

Hoe ging ik te werk:

-Play-Doh (pot uit de Blokker ong. 5€) Dit om de stukken voor de helft in te steken en de ene helft van de mal te maken. Dit is ook goed om te zorgen dat de silicone niet uitloopt.

IMG_2964.jpg

- De Play-Doh op een oude tegel plaatsen.

- Een ijzeren vormpje om een afbakening te hebben (Blokker -1 à 2 €)

IMG_2965.jpg

- De stukjes erin steken en wat opwerken met Play-Doh. Ik probeer om de originele mallijnen te vinden en na te doen. Duw ook met potlood wat gaten om een pasvorm te krijgen. Zo krijg je malhelften die mooi in elkaar passen en verschuiven ze niet. Vergeet niet van kanaaltjes te maken om dan de hars in te gieten eenmaal alles klaar is. Voorzie ook luchtgaatjes want als de hars in de mal loopt kan er lucht blijven steken in afgesloten delen. Deze zijn dan niet gegoten.

IMG_2966.jpg

- Nu de eerste helft maken. Gebruikte product: Silicone Model 83 + verharder (Vosschemie - http://www.vosschemie.be/ - de mijne komt uit een filiaal in Brugge 42€) De silicone moet gemengd worden met verharder. 5% van het siliconegewicht verharder toevoegen. Een weegschaal tot min. 1gram is dus noodzakelijk.

IMG_2967.jpg

- Nu, erin gieten en 24u laten drogen.

IMG_2970.jpg

- Na het drogen gaan we het hele zootje uit zijn vorm halen en de Play-Doh wegnemen.

IMG_2971.jpg

IMG_2973.jpg

De Play-Doh komt gemakkelijk los maar hier en daar moet je wat meer prutsen.

IMG_2975.jpg

Vervolgens steek ik de mal er weer in om de tweede helft te maken.

IMG_2976.jpg

Vervolgens eens bespuiten met lossingsspray. Dit om te zorgen dat de volgende laag silicone niet kleeft aan de eerste. Anders: PROBLEEME!!

IMG_2969.jpg

Volgende laag silicone gieten en laten drogen (24u)

IMG_2977.jpg

Na 24 u het zootje eruit halen en de originelen eruit halen.

IMG_2978.jpg

IMG_2980.jpg

Dan kan je beginnen stukjes gieten. De materie is hars of resin. Bestaat uit 2 componenten 50/50 te gebruiken. Gietmassa 541 component A en B. (samen 45€)
Dit noemen ze "Blitzmassa". Dwz je hebt een paar minuten om het te gebruiken eenmaal het goed gemengd is, daarna begint het snel - lees zeer snel - te drogen.

IMG_2968.jpg

Voila, na het gieten heb ik mijn eerste stukje.
Een aantal andere bespaar stukjes ik jullie... Pijn in de kaakbenen van het lachen kan hinderlijk zijn...:D

Mijn enige probleem is nu nog een soort gechromeerde ijzerdraad vinden om die leiding terug te leggen...

IMG_2982.jpg

Het systeem werkt en is gemakkelijk te doen. MAAR bij ingewikkelde vormen moet je heel goed gaan nadenken over luchtschachtjes, en gietkanaaltjes.

Heren, hopelijk ben ik hier niet in herhaling gegaan op de forums. En misschien hebben jullie er wel iets aan.

Groetjes en veel succes,

Yamato
 
Dit is een zeer interessant onderwerp dat zeker meerdere mensen zal interesseren.
 
Mooie uitleg. Is heel zeker interessant.
Ik wist eigenlijk niet dat dit zo eenvoudig was om te doen. En zelfs met kleine stukjes.
 
Eindelijk genoeg "dingskes" gemaakt.
Dus kunnen we verder herstellen...
Eerst alle resten verwijderen:

Image001.jpg

Voila...
Nu de nieuwe gegoten en geschilderde stukjes erin met superglue...

Image002.jpg

En dan het ijzerdraadje erin plooien.

Image003.jpg

Image005.jpg

Af, fini, we kunnen weer verder met ons leven, eens kijken wat er nog op de plank ligt...

Groetjes,
Yamato
 
Oeps, vergeten: er moeten nog nieuwe pantografen op...
 
Zeer mooie uitleg Yamato, interessant om zien hoe je zo'n malletje maakt, bedankt om het te delen met ons ;)
 
Deftige restauratie hoor, met zeer duidelijke uitleg, bedankt om te delen ;)
 
Hele mooie uitleg over het maken van mallen, ook interessant om te zien hoe je playdoh gebruikt om die te maken - anderen gebruiken vaak meteen silicone denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan