Hoofdsponsor

1/35 Jeep WILLYS MB 1/4-Ton 4x4 Truck [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog een beetje verder gedaan, de wielen in grondverf gespoten en daarna de banden in mat zwart gespoten.
Dan de velgen met een hulpmiddeltje in olive drap gespoten met dank aan een colega bouwer voor de tip.

PA270043Medium.png

PA270044Medium.png

met dit als resultaat

PA270046Medium.png

Het is toch niet gemakkelijk om iets dat plat ligt te spuiten met de airbruch daarom hebben we nog een hulpmiddeltje gemaakt. Een plankje mdf geboord met houtboren in de maat 15. 20. 25. 30. 35mm en 4mm diep, dit plankje onder een hoek van 45° geplaatst en zie.

PA300047Medium.png

PA300048Medium.png

met dank aan de leden van http://www.trudomodelbouw.be/
 
Laatst bewerkt:
Hey mannen, bedank voor de sterretjes dat doet deugd. Ik had het eerst nog niet gezien maar het is wel plezant zo een teken van appreciatie.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan, pas bezig en je laat ons al nieuwe kunstjes zien...
Leuk ideetje, moet ik ook maken.

Wieltjes zien er goed uit.
 
Kijk eens aan, pas bezig en je laat ons al nieuwe kunstjes zien...
Leuk ideetje, moet ik ook maken.

Het zijn zulke kunstjes die het modelbouwen aangenaam maken en die we moeten delen. :) :) :)
 
Vandaag nog wat verder gedaan al de onderdelen van de jeep gevernist met zijde glans vernis, dat is verdraaid niet simpel men ziet nauwelijks waar men spuit. Daarna ben ik aan de chauffeur van de jeep beginnen schilderen, verglootglas en kleurkaart bij de hand met dit als voorlopig resultaat, ik ben er best tevreden over.

PA300052Medium.png

PA300053Medium.png
 
dat statiefje dat ge daar gemaakt hebt voor die wielen zal ik ook eens maken . Ziet er zeer interressant uit.
 
Mooi figuurtje heb je daar geschilderd. Vooral de helm vind ik zeer realistisch. Tip om wat meer diepte - effect in de kledij te creëren: De dieper liggende delen van de plooien van jas en broek zeer fijntjes nog eens overdoen met de basiskleur + een beetje zwarte/bruine verf en de opliggende delen van de plooien zeer lichtjes drybrushen met de basiskleur + wat witte verf. Let op dat je hierin niet overdrijft anders lijkt het overdone.
Tip voor de handen: Met een lichte pinwash (olieverf, burnt umber ofzo) kun je de ruimte tussen de vingers aantippen zodat deze donker kleuren en zo de vingers duidelijker accentueren.
 
Vandaag eens geprobeerd mijn chauffeur te washen. Eerst een laag vernis gespoten en laten drogen, dan een wash gezet met sterk verdunde olieverf Burnt Umber, het teveel aan verf met een borstel weggeveegd en daarna nog eens het volledige mannetje op de plooien aangestipt met White Spirit.

PB020059Medium.png

nu eerst alles laten drogen en daarna drybruchen zoals mad ice beschreef
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, MAAR....Zeg NOOIT mannetje tegen een figuur. :aargh4:
Er is maar 1 ding erger...Poppetje... :yikes:
Als je dit doet op een wargamersforum, word je onmiddelijk gebant.

Grapje hoor.
Ben benieuwd naar de verdere afwerking.

Let wel op als je gaat drybrushen.
Less is better, begin voorzichtig en werk in een aantal "passes"
Daarmee bedoel ik dat je een eerste keer heel weinig resultaat mag zien.
Bekijk je figuur even vanuit verschillende hoeken en doe nog een drybrush met wat lichtere verf.
Doe dit een aantal keer tot je tevreden bent.
Bij twijfel, zo laten en morgen of overmorgen nog eens bekijken.
Het kan zijn dat het dan goed vindt of net niet, en dan kan je verder.

Opletten met wit!
Gebruik liever lichtere versies van je basiskleur.
Bvb.:
  • Zwart -oplichten met grijs of bruin.
  • Bruintinten -oplichten met lichtbruin, aardetinten, oker enz.
  • Geel -is de moeilijkste. Afhankelijk van het soort geel gebruik je lichtere geeltinten eventueel met een tikje wit.
  • Rood -ook niet makkelijk. Zeker geen wit gebruiken want dan krijg je roze (of dat moet de bedoeling zijn).
    Gebruik eerder oranjetinten tot geel.
  • Blauw -lichtblauw (mag een tikje wit hebben), grijstinten, en tot slotte wit.
  • Groen -Lichtgroen, maar niet met wit want dan krijg je pastelkleuren (of het moet hier ook de bedoeling weer zijn), gebruik liefst geel om te verlichten.

Dit is geen wet hoor,enkel een richtlijn.
Probeer gewoon wat je gevoel je ingeeft en gebruik de kleuren die JIJ mooi vindt.

Het gezicht zou ik een beetje oplichten (met een lichte versie van de basiskleur) op de bovenkant van de neus, het puntje van de kin, de jukbeenderen en net boven de wenkbrauwen.
Daarna nog eens oplichten met bijna wit, op dezelfde plaatsen, maar een kleinere oppervlakte.

Zo krijgt het gezicht veel meer diepte.

Nu heb ik genoeg gezeverd, laat maar snel wat zien.
 
@ Koekie : wat dacht ge van een "zotje" !?! :huh: wij alhier durven dat zeggen tegen een figuurtje ...........:laugh::laugh:
 
Ziet er goed uit, MAAR....Zeg NOOIT mannetje tegen een figuur.
Er is maar 1 ding erger...Poppetje...
wat dacht ge van een "zotje" !?!

@ koekie en famo, jé mannen hier in de streek zeggen we eigenlijk "mennekes en of pupkes" truineers zijn nu eenmaal een ras apart, maar voor de verstaanbaarheid op het forum zal ik in het vervolg het woord "figuurtje" nemen. :D :D :D :D

@ koekie, bedankt voor de mooie tip deze ga ik zeker uit proberen ^^
 
Het "figuurtje " zal nog even op zijn stokje moeten zitten, maar onder tussen de jeep verder in elkaar gelijmd en al een beetje proberen te verweren, probleem ge ziet er niks van op de foto's maar in werkelijkheid ziet het er goed uit.

PB070060Medium.png

PB070061Medium.png
 
Foto van onder de motorkap, hier zie je een beetje sporen van verwering.

PB070065Medium.png

tot gauw
 
Welke verwering heb je er al opgezet Big Jim ? Voor zover ik zie heb je nog geen pinwasch gezet rond de boutjes ,naadjes hoekjes en kantjes . LET OP ! niet dat je dat MOET hoor !! neenee ik bedoel het niet slecht, maar het geeft een totaal andere dimensie aan je model . Ge krijgt meer leven in je model , versta je. Misschien ook hier en daar een chippingetje. Op de motor zou ik olie of vetvlekken aanbrengen. Burnt Umber of zwarte olieverf uit tube tamelijk verdunnen met WS of Thinner tot tamelijk vloeibare verf en dan hier en daar aanbrengen op de motor en laten drogen. Succes.
In ieder geval vind ik het een leuk karretje dat ge daar gemaakt hebt.
 
@ Famo, das nu het probleem ik heb de boutjes en naadjes aangestipt met verdunde olieverf Burnt Umber en de motor zelfs met zwarte olieverf maar op de foto's is dit niet of nauwelijks te zien. Ik zal eens een paar foto's moeten maken bij daglicht. Chipping moet nog komen dit heb ik eens uitgetest op het kistje te zien op de foto's. Dit is wel niet simpel en mag niet overdreven zijn;
 
. Chipping moet nog komen dit heb ik eens uitgetest op het kistje te zien op de foto's. Dit is wel niet simpel en mag niet overdreven zijn;

Daarin heb je 100% gelijk
 
Hey big jim, ik ben er zeker van dat met de juiste kwaliteit daglichtfoto's, we nog meer zullen kunnen genieten van je werk. Ook subtiele washes zullen dan zichtbaar zijn. Keep us tuned mate !
 
Hey big jim mooi jeepje alvast. Misschien je pin wash nog eens herhalen. Het kan ook zijn dat je wash misschien iets te ligt is.
Ge moogt dat verdunnen ongeveer 20% verf en 80% thinner (ws).
En je chipping moet je geleidelijk aan opbouwen en vergt heel wat geduld om tot een mooi resultaat te komen. ;)
 
Hallo Djs, ik heb de pinwash nog eens goed bekeken en inderdaad op sommige plaatsen is hij bijna onzichtbaar, ik ga het nog eens overdoen en woensdag pm eens foto's nemen bij daglicht. Dit is nu niet mogelijk omdat ik werk tussen 8 am en 5 pm.
 
Hallo mannen, ik kon niet wachten tot morgen tijdens de dag, de pinwash nog eens overgedaan en zolang met mijn foto toestel geprutst tot ik eindelijk de instelling gevonden heb om met kunstlicht te fotograferen met dit als resultaat

:1244: -foto- kes :1244:

PB090073Medium.png

PB090071Medium.png

PB090075Medium.png

nu is de pinwash volgens mij wel te zien en zo ziet de kleur er ook in werkelijkheid uit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan