Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag “Falcon.U.S.Coast Guard”. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Debart

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 okt 2010
Berichten
5.796
Mijn bouwverslag van de “Falcon.U.S.Coast Guard”.

Vroeger ben ik ooit begonnen met modelbouw, o.a; plastic auto’s en plastic schepen enzovoort,
maar was er mee gestopt omdat de interesse er niet zo bij was, nu heb ik de draad weer opgepakt en ben naar een modelbouwwinkel gereden en heb een houten schip gekocht.

Het is mijn eerste houtbouwproject, daarom heb ik niet de moeilijkste gepakt maar een schip met 2 ankers ( moeilijkheidsgraad ), namelijk de “Falcon.U.S.Coast Guard” van Artesania Latina.



De Falcon was een amerikaanse schoenerbrik uit eind 18de eeuw die deel uit maakte van een kleine vloot handelsschepen, die omwille van de noodzaak tot verkrijgen van oorlogsmateriaal, uitgerust werden met 10 kannonen.
Zijn lot in dienst van haar land was tenslotte in de gelederen van de kustwacht.

De maten van het schip zijn; lengte: 700 mm, breedte: 280 mm, hoogte: 600 mm , de Schaal: 1 / 50
Ik heb eerst de beschrijving goed door genomen, omdat bij modelbouw altijd vooruit moet kijken .( De beschrijving is wel duidelijk zeker met het fotoboekje ).

De kiel en de spanten en Apostelen en het Dek.

Ik heb de kiel en de spanten en de apostelen uit het hout gesneden en geschuurd, en rustig de spanten 90 graden op de kiel geplaatst en gelijmd ( was niet makkelijk, d.m.v; met legoblokjes haakse hoek gemaakt ), de apostelen voor de masten zijn nu ook bevestigd, tevens zijn ook de apostelen van de spiegel van de achtersteven geschuurd en bevestigd.

Het is nu de bedoeling dat het dek erop gaat, het dek heb ik er op gespijkerd met een spijkerduwer.

Ook heb ik het dek met dun lattenwerk gelijmd.

Tot nu toe gaat het nog goed, men zegt dat de beplanking moeilijk is, ik ben nog een beginneling met het maken van houten schepen.







De beplanking van het schip.

Ik heb eerst de latjes in heet water gedaan, ongeveer 1 nacht, toen heb ik de latjes laten drogen.

( Tip; een goot gemaakt waar ik het water in doe. 1 meter pvc buis met 2 einddoppen erop die ik gelijmd heb met een plank eronder met 3 houders waar de goot in past. )

Ik heb eerst de onderste bocht van de spiegel van de achtersteven beplankt met latjes, dat is goed gegaan.

Met een meetlint heb ik op de spanten streepjes gezet waar de latjes moeten komen.

Nu is de romp aan de beurt, eerst doe ik weer 2 latjes in heet water, en dan doe ik een nat latje tegen de romp, en buig ik hem rustig en zet hem met punaises (punaises met een kop ) die ik onder de lat vast zet tegen de romp waar de lat moet, eerst 1 lat voor de loodlijn.

Ik heb eerst een lattenhouder gemaakt om de latjes te kunnen bewerken (afschuinen en te verjongen ).

Toen ben ik met de rest van de beplanking begonnen vanaf de loodlijn en zo naar onder, dat viel niet mee, hoe meer je naar beneden gaat hoe scherper dat je moet buigen, maar met veel geduld is het gelukt.

Met een schuurblok heb ik de romp helemaal geschuurd en heb de gordels erop gedaan.




De kanonsgaten.

Na het schuren van de beplanking heb ik de kanonsgaten afgetekend en met de dremmel uitgefreesd en met een klein vijltje bijgewerkt zodat de ijzeren rand van de gaten precies erin passen.



Kiel en rand boven de op de beplanking ( reling ).

Nu heb ik de rand van de reling gemaakt, en heb de reling netjes geschuurd kanten beetje afgerond.
De kiel heb ik er uitgesneden en op maat gemaakt ( onderkant van de beplanking de breedte gemaakt zodat de lat er tussen valt.





Schuren schip en vernissen.

Nu is de beplanking en de reling en de kiel zover dat ik het schip schuur en ga vernissen, de andere onderdelen die er nog op moeten vernis ik als ik er mee bezig ben.
Er komen 2 lagen op.
Ik gebruik blanke vernis omdat het hout al in de kleur van het schip is.
De vernis heb ik bij de bouwmarkt gehaald.
Luikhoofden en Sierrand achter.




Het is nu de bedoeling dat er 2 luikhoofden wordt vastgemaakt tegen de loefhouder, ik moest eerst de luikhoofden nog buigen, is gelukt en toen heb ik de luikhoofden tegen de loefhouder geplakt Nu ben ik bezig met de sierranden op de achtersteven te plakken, het is nu een heel ander gezicht.



Roer.

Het roer heb ik uit de plankje gehaald en heb hem geschuurd, nu ga ik de 4 inhammen uithalen met mijn zaagje en een houtbeitel, deze inhammen zijn om de scharnieren in te laten vallen.
Nu is het tijd om de scharnieren te maken, nauwkeurig werkje ( valt niet mee, maar het zal me lukken ).
Als dat gelukt is ga ik de scharnieren aan het roer en het schip vast maken.



2 Latjes tussen de gordel en dolboorddeksels.

Ik ga nu aan alle 2 de zijkanten van het schip tussen de gordel en het dolboorddeksel verticaal 4 latjes maken en een beetje buigen en vast plakken op het schip.





Ankerkranen en de Ankerkluizen.

Het is nu de bedoeling de ankerkranen en de ankerkluizen te maken. Ik heb 2 inkepingen gemaakt in de reling zodat de ankerkranen erin passen, de ankerkranen heb ik ook schuin gemaakt aan de onderkant en vast gelijmd en gespijkerd onder.
Nu moest ik de ankerkluizen maken, ze moesten 23mm worden en aan 1 kant halfrond gemaakt en vast gemaakt aan het schip zodat de luikrooster erop gemaakt kan worden.
Toen zijn er aan iedere kant 1 versteviging erop gegaan.







Balistrades

Er gaan nu aan alle 2 de kanten een balistrades op.







Trappen zijkant.

Nu ga ik de trappen aan de 2 zijkanten maken,
Ik heb twee latjes aan elkaar geplakt ( 2 verschillende maten )en vervolgens tien stukjes van 10 mm gezaagd en geschuurd, toen heb ik de maat op het schip gezet waar de deeltjes van de trap moet komen en vervolgens vast geplakt.
Het is nu de bedoeling de blakers te maken, een ronde lat, 4 stukken van 20 mm af gezaagd en in iedere blaker een gatje van 0,5 mm geboord.
Toen heb ik aan iedere kant twee gaten in de reling geboord van 3 mm aan de bovenkant en heb er de blakers erin gedaan en tevens met een draad de reling van de trap gemaakt.



Radarwerk van het roer en het molentje.

Het radarwerk van het roer heb ik in elkaar gezet, was niet moeilijk, het molentje waren meer onderdelen maar ging ook vrij vlot.



Kannonen.

Nu ga ik de kannonen in elkaar zetten en op het dek vast maken, het zijn er 10 stuks.

1 kanon bestaat uit 3 onderdelen die je in elkaar moet zetten, namelijk een affuit, kanon en een pin.

Toen heb ik een stuk bruin draad door de gaatjes gedaan en aan de uiteinden van de draad een ringnagel gedaan en bevestigd aan het schip.

Ik heb inmiddels ook op de kanonsgaten ijzeren randen geplakt.



Kabeltouw van de Radarwerk.

Ik ga nu het kabeltouw aan het radarwerk vast maken en door de ankerkluizen doen d.m.v; 2 gaten van 0,2 mm te boren in de ankerkluizen, aan de uiteinden komen de ankers, maar daar kom ik later op terug.

Nagelbanken en versieringstafels.

Ik heb een latje van 100 mm bij 10 mm afgetekend en de ronding aan de buitenkant afgetekend en gezaagd en de ronding heb ik met een vijl eraf gevijld, toen heb ik er gaatjes in geboord en geschuurd. Nu zijn de versieringsranden aan de beurt, latjes van 40 mm bij 5 mm afgetekend en gaatjes in geboord en geschuurd.

De nagelbanken en de versieringstafels ga ik op de plek waar ze moeten bevestigen, ze moeten wel precies op de goede plaats komen i.v.m. de kanonnen.



Optuigen van het schip.

Het is nu de bedoeling om het schip op te tuigen met de masten en de zeilen. Ik heb eerst de masten bewerkt, de boegspriet bestaat uit 2 delen die taps moeten lopen, dat heb ik met een vijl en schuurpapier en een schuifmaat gedaan ( geduldig werk, nauwkeurig ) en heb meteen de katrollen eraan gedaan, toen heb ik de twee masten bewerkt, 1 mast bestaat uit 2 delen die je ook met een vijl en schuurpapier taps moet maken en 1 mast bestaat uit 3 delen die je ook taps maakt. Nu is de bedoeling dat ik de juffers op de versieringstafels maak, in de juffers boor ik de gaatjes van 0,75 mm en doe er metaaldraad om en duw het door de versieringstafel en onder de versieringstafel spijker ik hem vast. Ik ga nu de netten aan de masten maken, onder doe ik een juffer vast aan de draad en d.m.v. een andere draad maak ik hem vast aan de juffer die aan de versieringstafel zit en boven knoop ik de draad aan de mast, toen heb ik met de grijze draad verticaal draad vastgemaakt tussen de draden die van onder naar boven lopen. Het gaat tot nu toe best goed, beter dan ik had verwacht. Nu nog de ra en andere delen van de mast, die heb ik ook met een vijl taps gevijld en geschuurd en katrollen aan bevestigd. Nu zijn de zeilen aan de beurt, het einde is in zicht.

De Falcon.U.S.Coast Guard,,is klaar naar 13 maanden.

Het was mijn eerste houten schip dat ik maakte en is naar mijn eigen mening best moeilijk maar naar tevredenheid gegaan, ondertussen heb ik er veel van geleerd met vallen en opstaan maar wel doorgezet, de eerste beplanking had ik fout en moest opnieuw beginnen dat viel even tegen.

Hieronder een paar foto's van de falcon













Ondertussen heb ik een vitrine gemaakt voor de stof tegen te houden.

Nu ga ik de Queen Mary2 maken.


Bart
http://modelbouwkunsten.jouwweb.nl/
 
Laatst bewerkt:
Hoi, Bart,

Klinkt goed allemaal maar ik zie helaas geen foto's. En ik zie ook geen url staan.
 
foto's

klik op de url onder zijn naam... op zijn site staan foto's...
het is echter geen bouwverslag maar een afgewerkt model reeds...


mooi werk toruwens :-)
 
Hoi Rik,

De foto's staan erop, het ging even moeilijk met de foto's maar nu ik het door heb is het heel simpel.
Je hebt trouwens een mooie site met mooie modelbouwprojecten.

m.vr.gr.

Bart

http://modelbouwkunsten.jouwweb.nl/
 
damn wat bouw jij vlug zeg . dat tempo ligt zelv voor mij te hoog
 
Nou nou, dat ziet er idd goed uit. Wat kleine puntjes maar dat is grotendeels te wijten aan het feit dat het een kit betreft. Die bij de volgende beter zelf gemaakt of anders gemaakt kan worden.
 
Recensie Falcon U.S. Coast Guard




Fabrikant: Artesania Latina
Naam van het model: Falcon U.S. Coast Guard
Schaal: 1:50
Lengte: 70 cm
Hoogte: 60 cm

Wat was de algemene indruk van de inhoud van de doos, geeft u een score tussen de 0 en de 10
1. Het aantal onderdelen...........................9
2. De afwerking van de onderdelen..............8
3. Indeling van de houten onderdelen...........9
4. Kwaliteit van de kunststof onderdelen ......nvt
5. Detaillering:..................................... ....7
6. Hoe was dit alles verpakt in de doos.........8
7. Was de kit wat u verwachte voor de prijs..9

Een paar vraagjes betreffende het bouwen van deze kit. Geeft u ook hier een score tussen de 0 en de 10
1. Hoe was de passing van de onderdelen..........8
2. Was de bouwbeschrijving goed op te volgen...7
3. Klopt het niveau met uw verwachting............7
4. Was de detaillering goed verwerkbaar............8
5. Kunt u een algemeen cijfer geven.................9

Zou u met een paar regels de volgende vragen willen beantwoorden?
1. Wat waren de pluspunten van deze kit.

Duidelijke beschrijving en een duidelijk fotoboekje en 2 tekeningen ( minpunt vind ik van het optuigen onduidelijk ).


2. Wat waren de minpunten van deze kit.

Tekeningen onduidelijk van het optuigen


3. Wat zou u adviseren voor de aankomende bouwer van deze kit.

Het was mijn 1ste houtbouwproject en is mij goed bevallen, daarom denk ik dat het voor een beginneling iets is, je kan onder bij mijn handtekening op mijn site de falcon zien dan kan je zelf kijken of het te moeilijk is of het makkelijk is voor je.

Succes met de bouw van de falcon.​
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan