Hoofdsponsor

1/72 8,8 cm Flak 36 + Sd Kfz 9 "Famo" (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

mad ice

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 jan 2010
Berichten
421
beste collega's,

Bij deze mijn tweede verslagje, namelijk de 8,8 cm Flak 36 op schaal 1/72. De kit is sinds september 2010 op de markt en kost zo'n 15 euro.



Een inleiding:



De doos bevat 4 sprues en in totaal 200 onderdelen:









Details van de onderdelen (sommige onderdeeltjes bevatten wat flash, maar al bij al valt dit goed mee):







De handleiding:







Ik heb besloten om de versie te bouwen waarbij de Flak werd getransporteerd. Dit is niet verwonderlijk aangezien ik de Sd Kfz 9 Famo (1/72, Revell) reeds aan het bouwen ben. De bedoeling is om het voertuig en het geschut samen op een sokkelke te plaatsen of eventueel een dioramatje van te maken.

Verder moet ik nog vermelden dat de Famo - kit werkelijk een must is om te bouwen (perfecte pasvorm en oh, wat een detail!!) Deze kit werd niet voor niets in 2005 verkozen tot kit van het jaar (categorie 1/72 schaalmodellen) door de lezers van het Nederlandse Modelbouwmagazine. Een aanrader!!

Hierbij enkele foto's van de Famo in opbouw:











De onderdelen worden nog niet samengevoegd, omdat ik ze eerst afzonderlijk zal airbrushen om ze daarna te lijmen. De wielen en tracks worden ook afzonderlijk geverfd.

Bij de Flak zal ik op dezelfde manier te werk gaan en zoveel mogelijk onderdelen los van elkaar schilderen om ze achteraf samen te voegen.

Tot de volgende!
 
Aha mad ice, een Famo, daar gaat Famo blij mee zijn. Ik kijk wel uit naar een bouwverslag van deze kleine grote !

Komt ie in een diorama ?

Succes ermee !
 
Dat ziet er niet verkeerd uit voor zo een kleine schaal. Veel suc6 nog met de verdere bouw.
 
Wat zie ik hier !!!!!! Het mooiste voertuig uit WO II !!!!!!
Je hebt gelijk ,het is een model dat goed in elkaar past. Trouwens het is diezelfde kit die ik gebruikt heb voor mijn sneeuwruimer.
Wat de flak betreft die ziet er ook leuk uit en op 1/72 dat wordt een prutserij maar dat zal wel geen probleem zijn.

Nu , een Famo dat een Flak trekt . Waarom niet é, het is eens iets anders . Normaal gezien ( ik zeg wel normaal) werden de flaks getrokken door een Sd.Kfz. 7 (8 t) . Wel het model om troepen te vervoeren. Die troepen waren tevens de bedieners van de Flak.

Trouwens een weet-je-dat-je . De Flak met zijn trekker erbij was toch een serieus iets. Als je terplaatse aan kwam, de Flak opstellen en klaarmaken en het eerste schot geven kwam je aan een tijdsduur van +- 30 minuten (soms schoot men terwijl de Flak nog gewoon op het chassis hing). Trouwens veel bescherming en pantsering kwam er niet aan te pas. Dat zinde de duitsers eigenlijk niet zo. Dus nam men de Flak en bouwde er een zwaar bepantserde tank rond. Deze tank noemde men de TIGER.
Nu ja ,sommigen wisten dat waarschijnlijk al.
 
Zoals je ziet op foto 12 is het schild duidelijk ruw van structuur. Zo'n details zal ik wel proberen na te streven. Andere details zijn onbegonnen werk op schaal 1/72.

Laat je niet misleiden door gerestaureerde voertuigen/geschut enzo want dit is een voorbeeld van een schild wat zwaar is aangetast door de roest en het museum heeft hem waarschijnlijk gezandstraald en over gespoten, dus voor onze modellen kunnen we het gewoon op strakke platen houden.
 
@ Famo: De Sd Kfz 9 Famo vind ik één van de meest imposante voertuigen uit WOII. Zo'n enorme halftrack! Wat je zegt over de Sd Kfz 7 klopt zeker. Ziehier het bewijs: http://die-cast-army.over-blog.com/article-3555737.html
Ik ben er wel van overtuigd dat de Famo 9 ook wel eens een Flak 36 aan zijn trekhaak had hangen. Dit werkpaard was ontworpen om vanalles te trekken, zolang het maar groot en zwaar genoeg was.
Mocht iemand een foto vinden van een Famo die een Flak 36 voorttrekt, laat het mij weten.

@ G-unit: Ik zal zien wat ik ermee doe als de Famo en Flak afgewerkt zijn. ik ben er nog niet aan uit wat ik zal doen: diorama of mooi sokkeltje? Als ik voor het diorama ga, wil ik wel de flak met de volledige crew (11 man) erbij. Aangezien er maar zo'n 7 à 8 man in de Famo konden plaatsnemen zal ik nog een voertuig moeten bijbouwen. (Ik denk dan aan een kübelwagen of een opgeëist burgervoertuig)

@ Ron: Thx voor de opmerking! Zo zie je maar dat je toch veel opsteekt van elkaar op dit forum. Ik zal hiermee zeker rekening houden bij de verdere bouw van de Flak 36 dat je niet alles mag geloven wat je soms op referentiefoto's ziet, zeker deze van museumstukken. Strakke, maagdelijk gladde platen worden het!
 
in your dreams!

Ja dat zal wel : "in my dreams" zijn . Ik bedoelde +-13 minuten , maar ja dat heb je als je vlug en rap een comment zet zonder te checken. Maar met de wapenexperten hier bij ons worden zulke fouten rap opgemerkt é......:8
 
bij mij zalt wel een aantal dagen duren vooraleer mijn Flak 36 gevechtsklaar is... (droog)
 
Hey Mad Ice , Ik heb hier een beetje zitten rondsnuffelen in enkele boeken en heb tot nu toe niets gevonden van een Famo die een Flak trekt. Maar heb hier nog een 2-tal boeken over de Famo en 1 over de Flak 88 wie weet.

Nu heb ik wel iets gevonden i.v.m. troepentransport van de artelerie.

Je had een Famo die gebouwd was voor de artelerietroepen en deze had zeer goede gelijkenissen met de Sd Kfz 7 voor troepentransport. Op de foto staat de Famo-versie



Wanneer men nu niet over dit type beschikte loste men dat gewoon anders op , de troepen kropen gewoon in de laadbak als er geen plaats meer was op de zitbanken of zoals in de tekst die bij de foto in het boek staat ,gewoon met andere voertuigen. Het getrokken kanon is geen Flak. Allez ,het getrokken affuit.





Wanneer men een groot aantal troepen had stopte men gewoon de laadbak vol .......



Ik zal nog eens verder gaan zoeken als ik misschien nog iets vind.

Bronnen fotoos : history file n° 2 Famo en Famo 18 t ( the military machine )
 
Ik heb het al lang gezien, dit wordt een heel volledig topic, like it already !
 
@ Guy : wat wil je jong , een Famo zeg ! ^^
 
zeer mooie foto's die je daar toont Famo! Ik krijg meer en meer goesting om er een dioramake van te maken. Vooral die laatste foto waarbij de Famo volgepropt zit met Fritzen vind ik zeer geslaagd. En maar ploeteren in de modder!
Nu nog figuren vinden op schaal 1/72... Preiser?

Oja om bij mijn bouwverslag te blijven: De flak vordert gestaag. Het onderstel is bijna klaar. Bij het losmaken van de onderdelen van de sprue is zeker enige voorzichtigheid geboden!! Kalmkes aandoen dus.
Nu bezig met het geschut zelf. Druk, druk, druk
 
Voila, tijd voor een update:

Mijn commentaar over de kit tot nu toe: Dit is werkelijk een prachtkitje om te bouwen. Wat Revell hier heeft geproduceerd mag er wezen! In de Revell-moeilijksgraad scoort deze kit een 5 ("moeilijkere modellen met meer dan 150 onderdelen voor zeer ervaren modelbouwers"). Daar hebben ze het zeker bij het rechte eind, want dit is geen katje om zonder handschoentjes aan te pakken. Ik zag deze kit onlangs liggen in Dr**ml*nd (geen reclame maken é) bij de Revell collectie. Vond wel dat die daar niet echt thuishoort, hij past beter in de modelbouwzaak tussen het serieuze werk. Nie vo klein mannen dus maar voor de ervaren modelbouwer die al enkele kitjes achter de kiezen heeft.

Over de pasvorm geen slecht woord, want alles past perfect (net zoals bij hun Sd Kfz 9, hé Famo). Wat de kit juist zo moeilijk maakt zijn de kleine onderdeeltjes die bijna chirurgisch van de sprue moeten verwijderd worden. Ook het verwijderen van de verbindingsrestanten aan de onderdelen is een zeer delicaat werkje. Een tip voor het schuren van zeer kleine onderdelen: Een tandenstoker afvlakken met een scalpel, hierop een fijn stripje schuurpapier plakken met secondelijm en je hebt een handig werktuigje om op zeer moeilijk bereikbaar plaatsen of delicate onderdelen te gaan schuren.

De foto's die volgen zijn van de Flak in opbouw. Er moeten nog een heleboel ditjes en datjes worden bijgevoegd. Maar hier kunt u al het Duits geschut aanschouwen zoals het er nu staat. Er is nog werk aan de winkel!


het onderstel




De voetjes ingeplooid. Hier zie ik nu dat er nog wat plamuur en schuurwerk nodig is aan de onderkant van de steun.




Flak in zijn volle glorie, speurend naar de wolken.


let op de details!!


Om je een idee te geven van grootte.


Je hebt zelfs de keuze tussen twee lopen. Ik heb puur op het zicht beslist welke loop ik zou gaan gebruiken. De twee types ben ik al op verschillende foto's tegengekomen uit verschillende periodes en plaatsen gedurende WWII.



Ziezo, Ik ga nog wat verderbouwen. Tot de volgende!
 
Aansteker is op schaal 1/1. Geen trukkare, niks foefelare!
 
Ziet er zeer strak uit moet ik zeggen en ik wist niet de Revell van die moeilijkere modellen had ...

Gaat er een ondergrondje bij gemaakt worden of niet..
 
Prachtig kanon en zuiver afgewerkt. Moet je wel gelijk geven i.v.m. Revell, hun nieuwe lichting modellen zijn qua pasvorm en afwerking van de onderdelen wel serieus verbeterd bij vroeger. Vroeger kon je soms kiezen tussen de putty tube of de vuilbak.....

Een tip voor het schuren van zeer kleine onderdelen: Een tandenstoker afvlakken met een scalpel, hierop een fijn stripje schuurpapier plakken met secondelijm en je hebt een handig werktuigje om op zeer moeilijk bereikbaar plaatsen of delicate onderdelen te gaan schuren.

Ik heb ook een tip voor die kleine onderdeeltjes . Ge knipt ze zeer voorzichtig af , gooit ze weg en ge scratcht ze zelf :laugh::laugh::laugh:
 
Ja dat ziet er zeker niet verkeerd uit en dat voor een revell, ze zijn er goe op vooruit gegaan dan.
Je kanon is ook mooi afgewerkt.
 
Fijne deeltjes, lijkt zeer gedetailleerd.
 
Hey Mad Ice, daarjuist eens je tandenstoker met schuurpapier uitgeprobeerd . Ja man ,dat gaat goed é !! gebruikt om zeer kleine PE-stukjes de braampjes eraf te vijlen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan