Hoofdsponsor

1/72 8,8 cm Flak 36 + Sd Kfz 9 "Famo" (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
heb er maar een woord voor : prachtig en da op schaal 1:72
eentje voor te volgen

tom
 
Ondertussen heb ik een poging gedaan om de Famo en Flak wat te preshaden met zwarte vallejo air verf. Niet makkelijk op schaal 1/72. Klopt het dat de zwarte acrylverf moeilijkst is om mee te airbrushen? M'n airbrush sputterde soms wat tegen en ik moest meermaals eens doorspuiten en reinigen met wat water + ruitenkuisproduct. Al bij al viel de preshade nog redelijk mee.
Daarna heb ik alles een laagje german grey gegeven van Vallejo Air. Daarbij heb ik gelet om de laagjes niet te dik te leggen zodat de preshade tot zijn recht komt, maar zoals ik al zei is dit niet makkelijk op schaal 1/72...
Ik was niet echt tevreden over het resultaat en heb de german grey wat verdund met wit om een lichtere tint te verkrijgen. Daarmee op de vlakke oppervlaktes gespoten. Nu ben ik nog altijd niet echt tevreden. Gebruik ik best een lichtere grijstint om de vlakken wat op te lichten of eerder een ander kleur?
Wel heb ik al veel gelezen dat german grey één van de moeilijkste kleuren is om "levendig" te maken...
 
Tja ,hoe kleiner het model hoe moeilijker te AB-en é
Wat dat zwart betreft heb iek er ook wel min of meer problemen mee. Ik gebruik Tamiyaverf (ook acryl) en deze moet ik ook zeer goed verdunnen , want een sputterende AB geeft maar een bespetterd resultaat en mooi is dat niet. Hoe donker de kleur, hoe grover het pigment heb ik altijd geweten (als het zo niet is ,spreek mij tegen). Hoe grover het pigment hoe moeilijker spuiten.
Preshaden pas ik ook altijd toe en ik let erop dat het midden en de randen van het te spuiten vlak niet te dik liggen. De ruimte ertussen durf ik een beetje dikker leggen zodanig dat ge een min of meer vloeiende overgang hebt. De preshading is al zwart met een laagje grijs erboven (donker geheel) dan de grijze verf ernaast en daarnaast nog eens het grijs waar de witte ondergrond (bij manier van spreken) nog een beetje doorschemerd en zo al zorgt voor een oplichtend effect.
Ik heb het al verscheidene keren gezegd, maar een proefstuk is heilig. Bv een model dat niet goed gelukt is en anders weggegooid wordt is een goed teststuk.
Wat ik ook gebruik is een stuk pvc buis (grote en kleine diameter) ideaal om te "trainen" in haaks op je model te spuiten.
Voordat ik een model spuit, spuit ik altijd eerst een proefstuk om zo de handeling weer in de vingers te krijgen. Mijn bouwtempo is nogal aan de trage kant ( teveel detailbouw)
 
Ja zwart is inderdaad wat moeilijker om te spuiten door de grovere pigment. De model air van vallejo mag je ook nog wat verdunnen ongeveer 3 delen verf op 1 deel verdunner.
Ik verdun mijn vallejo verf zelfs met de cleaner van vallejo en moet zeggen dat het een beter resultaat geeft dan met water of ruitensproeierproduct.
De nozzle geraakt belange niet zo rap verstopt. En zoals famo ook zegt eerst spuiten op een proefstuk. Ik heb zelfs nu een oud tekenbord zo met een rol papier op van de kids
naast mijn spuitcabine staan en telkens voor ik begin te spuiten test ik het even op dat papier.

@Famo teveel detailbouw ?????? :laugh::laugh::laugh:
 
Tijd voor een update met wat fotomateriaal:

De wielen...

1_DSC05198.JPG


Drie foto's van de Flak. Hier heb ik de bovenkant voorzien van een lichtere grijstint (Op foto niet echt duidelijk omwille van slechte belichting, sorry dudes):

1_DSC05199.JPG


1_DSC05202.JPG


1_DSC05203.JPG


Ik heb geprobeerd om er wat meer leven in te krijgen door middel van highlights met een lichtere grijstint:

1_DSC05204.JPG


1_DSC05206.JPG


1_DSC05208.JPG


1_DSC05209.JPG


1_DSC05210.JPG


1_DSC05212.JPG


Na de airbrushsessie en het reinigen van mijn Badger ben ik iets te overijverig geweest toen ik mijn spuitkop wilde aanspannen. Met als gevolg:

1_DSC05196.JPG


VLOEKEN!!!

Bezoekje aan de hobbywinkel:

1_DSC05197.JPG


Haaah, oef. We kunnen terug aan het werk...
 
Mooi gedaan moet ik zeggen
1 vraagje , het kan aan de foto liggen natuurlijk, maar is dat stof die nog op je model ligt of de verfpigment korrel dat ge ziet op je model of een verfnevel-laag dat ge krijgt doordat de verf niet genoeg verdund is ? Goed zichtbaar op het kanonschild en de zijkant van de laadbak op de foto erboven.
 
Da is mij ook precies opgevallen toen ik de foto's op de PC aan het bekijken was. Dit is volgens mij een combinatie van slechte belichting en de verpigmentkorrel die daardoor zichtbaar wordt. In het echt valt dit nog mee. Heb zojuist alle onderdelen voorzien van een laagje clear lack van Modelmaster. Blinky, blinky!!! Nu staat alles te drogen om vervolgens de weinige decals die er op moeten te kunnen plaatsen.
Wat zijn jullie aanbevelingen voor het verven van de loopwielen en wielen? Zuiver zwart verven is not done heb ik gelezen. Wat mengen jullie dan zoal bij zwart?
 
mad ice , de belichting van je foto's zijn messchien niet zo goed zoals je zegt , maar de airbrush werken zien er heel behoorlijk uit
bij loopwielen en wielen gebruik ik revell nr 6 ( tar black ) email color , ik gebruik die ook voor banden te schilderen

tom
 
Wat ook kan voor de banden is zwart en een beetje earth van Tamiya en een lichte drybrush met earth.
Over het spuiten zelf ik heb eigenlijk nooit geen problemen met Tamiya verf welke kleur dan ook zal wel een kwestie van verdunne zijn over het korrelige van je verf, het kan ook zijn dat je afstand tussen spuit en model te groot is dan is de verf eigenlijk al droog voordat het op het model zit.
Een mooie afstand is tussen de 10 en 20 centimeter.

Maar models ziet er strak gespoten uit voor zo`n ukkie ;)

Ron
 
@ Ron : juist wat ge zegt

@ Tom en Droop : ik ook
 
Degelijk spuitwerk, het wordt weer erg interessant. Hooked up !
 
thx voor de reacties mannen!
Ik zal mij een potje Revell nr. 6 aanschaffen en er dit weekend eens goed invliegen!
 
Ondertussen werden de onderdelen voorzien van een laagje Modelmaster glanslak voor het aanbrengen van de decals en voor de verdere weathering van de famo en flak:
Een laagje wash van burnt umber olieverf werd reeds aangebracht.

1_DSC05250.JPG


De loopwielen en banden werden geschilderd met revell Aqua nr 6 en voorzien van een laklaagje:

1_DSC05244.JPG


En het weatheren is begonnen...

1_DSC05254.JPG


Decals, met dank aan onze goede vrienden Set en Sol:

1_DSC05255.JPG


1_DSC05256.JPG


Zijkant laadbak:

1_DSC05257.JPG


Nog meer decals:

1_DSC05258.JPG


De Flak, het stoeltje werd voorzien van een laagje Humbrol leather, om daarna nog verder af te werken:

1_DSC05262.JPG


De zetels werden ook voorzien van een laagje Humbrol leather. Daarna volgt nog een laagje glanslak om ze daarna af te werken met een wash van olieverf.

1_DSC05263.JPG


Voorzijde van de Famo:

1_DSC05264.JPG


De trekwielen, reeds voor een deel geweatherd met een wash van raw umber:

1_DSC05265.JPG


Het dashboard, nog in volle schilderfase:

1_DSC05266.JPG
 
Je decals zitten er mooi strak op en zo te zien zonder verzilvering, knap
De eerste verwering geeft direkt een ander zicht aan je model hé.
 
Ziet er een mooie build uit, doe zo verder zou ik zeggen.
 
Ik sluit me volledig aan bij de collegas , mooi gedaan

1 vraagje : die spanriemen op de 2de mazoutbak (onder het dashboard) heb je die roest gewheaterd of is het de bedoeling dat het leder voorstelt ? In ieder geval ze zijn uit metaal, moest je twijfelen. Soms moet ik ook opzoeken wat bepaalde onderdelen van een voertuig zijn want durf me soms eens grondig vergissen.
 
thx voor de comments!

@ famo: goed dat je het zegt. Ik ging er lederen riemen van maken. In welk kleur schilder ik ze dan best zodat ze metalen riemen voorstellen?
 
Die banden kunnen in de kleur van het voertuig.
En je model gaat al aardig leven met die wash en decals erop .

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan