Hoofdsponsor

1/72 8,8 cm Flak 36 + Sd Kfz 9 "Famo" (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Mad Ice, daarjuist eens je tandenstoker met schuurpapier uitgeprobeerd . Ja man ,dat gaat goed é !! gebruikt om zeer kleine PE-stukjes de braampjes eraf te vijlen

Verdorie, en ik maar denken dat iedere modelbouwer die truc al in de doos had ! Misschien toch 'ns een topic openen rond die zelfgemaakte zaken ? Wat ik ook regelmatig doe en dus zeer goed werkt, is om naast een batterij tandenstokers met schuurpapier aan, een aantal versleten scalpelmesjes in diverse vormen te bekleden met schuurpapier. Vooral die rechthoekige mesjes doen hun werk voortreffelijk.
 
Je hebt zelfs de keuze tussen twee lopen. Ik heb puur op het zicht beslist welke loop ik zou gaan gebruiken. De twee types ben ik al op verschillende foto's tegengekomen uit verschillende periodes en plaatsen gedurende WWII.

Mad Ice, je hebt hier een FlaK 37 uitgekozen; een versie van de "88" dat later in de oorlog gebruikt werd.
Tip: gebruik dit type kanon NIET in een Mei 1940 dio want het bestond toen nog niet !!!!
De FlaK 37 heeft ook andere meetinstrumenten dan de FlaK 36. Ik zie dat je het meetinstrument van de FlaK 36 gekoppeld hebt met de loop van de FlaK 37 dus je zit hier fout !!!!!

Wees gerust; ik ben geen muggenzifter en ik besef maar al te goed dat men als modelbouwer zéééééér veel docu nodig heeft om juist te werken.
Ik wil het je hier enkel maar vermelden.

Indien je de kit nog kan veranderen heb je dus 2 opties: of je veranderd het meetinstrument (weet niet of dit in de kit meegeleverd is) of je veranderd de loop naar deze met de korte verdikking om zo de FlaK 36 te bouwen.
 
Voila sie , onze kennis is weer een beetje ruimer geworden .
Tx erwin
 
@ Erwin: thanks voor de info!!! de loop werd er ondertussen terug afgehaald en vervangen door de loop met de korte verdikking. Waar heb je deze informatie vandaan? Literatuur of internet? Nogmaals dank om dit tijdig op te merken, tging minder leutig zijn mocht da beestje hier al onder de verf zitten.

@ GUnit: Ik ben daar volledig voor te vinden, zo'n topic rond zelfgemaakte tools. Nu nog een toepasselijke titel vinden. Zo iets als "Ist niet meer nuttig voor de vrouw, dan ist voor den modelbouw!"
Nog een tipje: roerstokjes uit Starbucks Coffee (Antwerpen Centraal), zijn ideaal om in stukskes te verdelen en te beplakken met schuurpapier.

@ Famo: Revell is inderdaad goe bezig! Meer van dadde!
 
@ Erwin: thanks voor de info!!! de loop werd er ondertussen terug afgehaald en vervangen door de loop met de korte verdikking. Waar heb je deze informatie vandaan? Literatuur of internet? Nogmaals dank om dit tijdig op te merken, tging minder leutig zijn mocht da beestje hier al onder de verf zitten.
Oh, denk dat oude modelbouwrotten wel meerdere info hierover zullen hebben. Mijn info komt voornamelijk uit:
"Das GroBe Buch der FlaK" van Podzun-Pallas (bijna niet meer te vinden)
"8,8 cm FlaK" van Das Waffen Arsenal Band 27
"Die 8.8 FlaK im Erdkampf-Einsatz" van Motorbuch Verlag

en, niet te vergeten van het bouwplan van de Tamiya 1/35 88mm Gun FlaK 36/37.

Laat ons zeggen dat in het begin van de oorlog de 88 FlaK 18 "het" luchtafweer kanon was en dat dit later in de woestijnoorlog in opdracht van Rommel ook gebruikt werd in de anti-tank rol.
Latere versies werden dus meer ontworpen voor de anti-tank dan voor de luchtafweer niettegenstaande deze kanonnen alle taken aankonden.
De versies 36 (korte verdikking) en de versies 37 (lange verdikking) waren dus meer gericht op anti-tank dan op luchtafweer.
Bij de 36 horen de twee meetinstrumenten met ronde ,bijna ventilator-achtige, meettoestellen.
Bij de 37 horen deze met dubbele wijzerplaten.

Het chassis van het kanon van de "88" heeft 2 inlegsteunen voor de equilibratoren. Ook hier moet je opletten: de FlaK 36 heeft het kleinste deel en de FlaK 37 het grootste zijnde deze met een stuk onderaan. Sorry, kan het niet beter uitleggen.


Ook de latere, in Tjsechie geproduceerde, FlaK 88's behoren tot de "37" serie.
 
Erwin, dank voor de boekentips. Ik vrees wel dat die lectuur wat minder gemakkelijk te vinden is. Tof dat je boeken bezit met specifieke onderwerpen. Mijn boekencollectie bevat momenteel nog voor het grootste deel algemene lectuur over WOI en WOII, alhoewel ik ook al een aantal boek(jes) heb die handelen over één specifiek onderwerp (bv tanks in detail).

Wat je daar zegt over die equibrilatoren. Had daar nog nooit van gehoord. Efkes googelen en nu ben ik toch al iets wijzer. Bedoel je dat de lengte van de equibrilatoren korter moet zijn bij een Flak 36 dan bij een Flak 37?

Bij deze heb ik mijn Flak verder afgewerkt. Hier volgen enkele foto's:
(Erwin, mocht je nog iets opvallen wat niet correct is, laat het gerust weten)



















Over het schild heb ik nog een vraagje Erwin. Ik heb de keuze tussen twee afmetingen. Het ene schild bevat op de rechterzijde een extra stuk. Heeft dit te maken met het verschil Flak 36/37?



Ondertussen ben ik begonnen met de wielen van het onderstel waarmee de Flak 36 getransporteerd werd.

Tot de volgende!
 
@ Erwin : je had ook 88'rs die gebruikt werden om bunkers aan flarden te schieten. De 8,8 cm Flak 18 Bunker-Pak
 
Bedoel je dat de lengte van de equilibratoren korter moet zijn bij een Flak 36 dan bij een Flak 37?

Onder meer. Weet niet of jouw Revell kit 2 soorten, zal het maar "doppen" noemen, die vooraan op de equilibratoren moeten gemonteerd worden. Deze van de FlaK 36 waren korter dan deze van de 37.
De equilibratoren rusten elk op een steun. Tussen deze twee steunen in is een soort box bevestigd (vierkant plaatje vooraan en een naar voor uitstekende pin er onder.
Deze van de FlaK 36 ziet er uit als een doosje met 2 pinnetjes aan de zijkanten en 1 bovenop.
Deze van de FlaK 37 heeft geen pinnetjes boven en aan de zijkanten maar daarentegen een plaat er onder aan.

@ GUnit: voor zover mij bekend had de 88 FlaK 18 slechts een lange slanke loop uit één deel. De FlaK 36 en 37 bestond uit 2 delen; vandaar die verdikkingen.
Deze FlaK 18 had ook een ander chassis wat de delen met de wielen betreft. De spatborden van de voorste trailer waren schuin naar achteren aflopend; deze van FlaK 36 en 37 waren rond (Sonderanhaenger 201).
En ook hier weer verschil: de aanhanger 201 had enkele wielen en zijn opvolger de aanhanger 202 had dubbele.

Ge moet het maar weten nie waar ?? :) :) en daarom zijn we hier op dit forum om elkaar te helpen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij deze kit heeft de Sonderanhaenger 2 wielen naast elkaar. Dus ik ga ervan uit dat we hier te maken hebben met de Sonderanhaenger 202? Werd deze gebruikt voor de Flak 36 of voor de Flak 37?
 
Beide.
Ik zou hier graag wat foto's willen plaatsen van een FlaK 37 welke ik gefotografeerd heb in Falaise (Normandië, France) in September 2008. Het is duidelijk een 37 te zien aan de meetinstrumenten en aan die "box" tussen de beide equilibratoren. Ga proberen er wat aan te doen.
Heb ook foto's van een Anhaenger 202 als je dat wil.


showphoto.php
[/url][/IMG]

Dit is die fameuze box tussen de equilibratoren welke ik bedoel. Als je andere foto's wil zien moet je maar in de member gallery's onder mijn naam gaan kijken.
 
@ famo: ik heb zonet even je topic over de Famo sneeuwruimer doorgenomen en ik moet zeggen dat ik niet anders heb gedaan dan genoten. Zo'n prachtbakje dat je daar gebouwd hebt!!! De wijze waarop je de tracks aanbrengt zal ik hier zeker ook toepassen! Prachtig uitgelegd en met voldoende beeldmateriaal om het allemaal te snappen. Ik zag er eerst een beetje tegenop om die tracks te gaan plaatsen, maar na jouw uitleg te hebben gelezen, zie ik het weer helemaal zitten!!!

Ondertussen is de flak volledig afgewerkt en klaar voor het zeepsopje.
De famo, daar is nog wat werk aan. Ik wil de handgrepen en de zeilbeugels vervangen door koperen exemplaartjes. Hoe heb jij die zeilbeugels gemaakt?
 
De zeilbeugels maken is eigenlijk simpel hoor, ge neemt een koperdraad die dezelfde dikte hebben als de beugels . Die leg ik op mijn werkblad en leg er dan een meetlat of plankje op en doe dan heen en weergaande bewegingen tot het een mooi rechte draad is . Dan neem ik de beugels uit de doos en plooi het koperdraadje op hetzelfde formaat en knip de vertikale "benen" van de beugel +- 2 mm langer. Dan neem ik een klein boortje ( in dit geval 0,5 mm) en boor een klein gaatje in de diktekant van de zijkant van de laadbak waar de beugels moeten komen. +- 2mm diep. Een beetje secondelijm in het gaatje en de beugel erin plaatsen. Daar je de beugels in een gaatje plaatst staat die veel steviger op je model.Moest je dat koperdraadje er gewoon opkleven zonder gaatje te boren is het contactvlakje veel te klein en breekt ie veel te gemakkelijk af. Hetzelfde doe je met de handgrepen.

Nu moet je wel eens iets checken. Ik weet het niet meer juist maar denk dat je de beugels om ze zo te plaatsen zoals ik zeg , je ze een klein beetje wijder moet plooien (+- 0,5 mm a 1 mm)
Ik weet nog dat ik ze moest herplooien en denk dat het daardoor was.
 
Mooi onderwerp, ik zal dit met plezier volgen :)
 
Tijd voor een update:

De wielkassen van de Sonderanhaenger werden wat bijgevijld (zie rechts op de foto):

1_DSC04898.JPG


De laadbak werd voorzien van zeilbeugels:

1_DSC04912.JPG


De zijkanten werden voorzien van handvaten die er iets realistischer uitzien:

1_DSC04914.JPG


De haspels werden voorzien van koperdraad en reeds voorzien van een primerke, dit om de volgende laagjes verf goed te doen hechten:

1_DSC04918.JPG


Enkele foto's van de Flak in dryfit:

1_DSC04920.JPG


1_DSC04923.JPG


1_DSC04924.JPG


De reuzenaansteker werd er nog eens bijgehaald:

1_DSC04927.JPG


In de kringloopwinkel ga ik soms speuren achter enig bruikbaar materiaal voor mijn modelbouwhobby. Je vind er altijd wel iets wat nuttig kan zijn. Deze week heb ik een plankje met een haakje (is reeds verwijderd) gevonden voor slechts 0,25€. Ideaal als plankje om mijn model op te presenteren. De verf moet ik wel nog afschuren en terug zwart spuiten. Daarna enkele laagjes vernis en klaar is kees!

1_DSC05037.JPG


1_DSC05038.JPG


Ondertussen werden de onderdelen reeds voorzien van een primerlaagje (mat wit, Humbrol):

1_DSC05042.JPG


Voila, op naar de preshade!
 
Mooie vorderingen en ziet er goed uit qua detail.
 
Tzal een mooi model worden
 
ziet er schoon uit, heb ook een ideetje met deze famo, maar dan met de flak rechtstreeks op de famo zelf geparkeerd, en de famo dan met een armoured cab. maar dit is iets voor na de huidige projecten. Ben benieuwd welk een jasje deze zal krijgen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan