Hoofdsponsor

1/90 San Juan Nepomuceno (AL) 1:90 [!F]

  • Onderwerp starter Mr. Mark
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Goed, speciaal voor jullie heb ik 3 onscherpe foto's genomen. aardig he? :)
even een overzichtje tot nu toe:

de berghouten, tot nu toe, er komen dus nog 2 planken boven de onderste. de rest daartussen wordt wit fineer ( en nog wat geschutspoorten)
217.JPG


de voorkant maar eens opgeknapt. De verschansing gefineerd. geschutspoorten uitgevijld. De krul geplaatst, net als die uuuhm dingen op de rest van de verschansing. (de berghouten krijgen nog een schuurbehandeling hoor)
218.JPG


met de eerste berghout was ik wat te enthousiast met de klemmen en brak de afwerkstrip aan de binnenkant af. Kwam goed uit, want ik vond toch dat ie er niet netjes genoeg op zat. dus opnieuw gemaakt :). Misschien zeg ik nou iets heel lelijks, maar deze stripjes moest ik vast zetten met wat secondenlijm. Door de lichte bolling en geen plekken om klemmen te gebruiken was het onmogelijk om vast te zetten. met secondelijm vastlijmen en zelf even vasthouden ging wel goed. (ook hier moet ik nog wat dingetjes schuren)
219.JPG
 
Goed gewerkt Mark, en geen vingers vast :).
Die krul is mooi gemaakt, loopt mooi vloeiend door.
 
ondertussen even een roertje voor de reddingsloep in elkaar gezet. dat ijzeren ding zag er niet uit, dan maar scratchen

220.JPG

221.JPG
 
Mooi werk Mark en dan zeggen ze dat ik klein bouw ....
 
Mr.Mark,

Een heel gefriemel zo'n klein roertje dat je gemaakt hebt , maar het ziet er netjes en mooi uit en je hebt het netjes gemaakt, perfect.;)
 
:wow: Netjes opgelost Mark. Heel mooi roertje geworden zo, veel mooier dan het ijzeren.

Fred
 
ornamenten zien er heel mooi uit.
het sloepje ook trouwens :)
ga lekker door met de bouw
 
dank jullie :)

ik ben rustig verder gegaan met de berghouten, 1 kant is zo goed als klaar
alles krijgt nog een schuurbeurt
222.JPG

223.JPG




goed, de spiegel dan. een verhaal apart, want als er iets niet lekker past is dit het wel. na een hoop geschuur en gevloek had ik dan een aardige basis, maar de spiegel moest toch aardig in bochten worden geplooid. Natuurlijk kan je nergens klemmen kwijt. om het helemaal eenvoudig te maken brak hem ook nog... feest...


vanochtend heb ik de spiegel in heet water gegooid en ben gaan werken. Toen ik vanavond terug kwam was het hout zo slap als natte spaghetti, dus dat was mooi. Nu nog een manier vinden om de boel goed tegen het schip te zetten. in zo'n geval is duct tape altijd de reddende engel.
"Maar ik heb geen duct tape...." gewoon tape mag ook voor deze keer.

Zo gezegd, zo gedaan. en zo heb ik toch nog een verlate kerst, aangezien de nepomuceno nu mooi is ingepakt
224.JPG

225.JPG


Het probleem met de klemmen heb ik zo maar opgelost.
226.JPG
 
ziet er goed uit mark nu wel ff een paar dagen wachten voor je alles uitelkaar haalt want je houd moet eerst tijt hebben voor te drogen anders gaat je lijm weer lossen en kan je weer opniew beginnen.
 
ja, klopt. De spiegel zit nog niet vast gelijmd. Hij zit enkel nat tegen de romp om zo in de goede vorm te drogen.
Ik laat hem nu in elk geval 24 uur drogen, dat moet genoeg zijn
 
Daar zit lekker voortgang in nu.
Kijk wel uit met heel nat en soepel hout, dat neemt namelijk gauw allerlei vormen aan.
Dus ook daar waar je het net niet wilde of waar je het in een bocht had gewild en niet geknikt.
 
klopt wim. de spiegel stond ook al aardig scheef toen ik thuis kwam. gelukkig in een hoek die redelijk gunstig uit kwam
ik ga het zien, hoe het morgen is opgedroogd.
en is het niet goed, dan doe ik het over, dat is het makkelijke
 
Verder met de spiegel....

De spiegel is redelijk opgedroogd. Positief is dat alles mooi aansluit op het schip. mindere kant is dat er een iets te hoekige knik in plaats van bocht in zit.
Tenzij je kritisch kijkt, valt het niet op. en het is geen drama. Ik denk dat ik het zo laat. de spiegel gaat nog niet vast, dus ik kan er nog even over nadenken. Eerst de berghouten op hun plek lijmen.

Dan nog wat voorbereidend werk voor de spiegel en zijkastelen worden geplaatst.
Oorspronkelijk waren de zijkastelen van die lelijke gegoten metalen dingen. Hiervoor heb ik een aftermarket setje gekocht wat er beter uit ziet. Hier zitten ook raampjes in, en als je hier doorheen kijkt zie je dus de romp zitten.
waar je straks doorheen kijkt heb ik dus delen weggehaald
heel netjes hoeft het niet, dat zie je toch niet meer. (al moet ik het nog wel een beetje afwerken, dat komt later)

227.JPG


bij de geplaatste raampjes heb ik het truckje al eerder uitgehaald
228.JPG


en zo komt dat er dan uit te zien
229.JPG
 
Hallo mannen en de meisjes ook natuurlijk, ik kan gewoonweg niet meer volgen van al dat moois dat hier gebouwd wordt, ik vindt het zeer jammer dat ik julie niet allemaal kan antwoorden maar wat julie hier laten zien benadrukt nog eens dat we goed bezig zijn. Blijf gewoon rondhangen op dit leuke forum, stel uw vragen en er is wel iemand die een passend antwoord heeft. Gewoon verder doen, weet ge iets niet vraag maar raak! En natuurlijk veel -foto- kes posten dan zijn wij allemaal ^^
 
in een paar 'kleine' dingen kan zomaar heel veel tijd gaan zitten

2 zaken waar ik mee bezig ben geweest:
de geschutspoorten en de spiegel/zijkastelen

allereerst alle 74 geschutspoorten uitboren/snijden
230.JPG


tussen de berghouten komt wit fineer
de bovenste/onderste laag is hier gedaan. de middelste moet nog gebeuren
231.JPG




dan de zijkastelen, een verhaal apart. ik zie al op tegen dit onderdeel vanaf het begin omdat dit van geen kanten past.
ik heb de onvermijdelijke kieren gedicht met vloeibaar hout.

232.JPG


en hier wat meer afgewerkt (het krijgt allemaal nog een schuurbeurt). Over deze plaat komt nog een onderdeel met alle details. kozijnen, versieringen e.d
233.JPG



op de laatste foto zie je links boven een aardig grote kier. Dit is deels mijn eigen schuld omdat ik het bovenste dek, waar de spiegel tegenaan zit, iets te ver door heb laten lopen. Hier is al een stukje hout tussen geplaatst.
Ook aan de bovenkant zit een gapend gat wat nog gedicht gaat worden

Zo zie je maar weer. Zelfs aftermarket spul is lang niet altijd passend. kieren of niet, het is altijd nog beter dan de originele metalen onderdelen
 
Hallo Mr Mark,

de romp ziet er zeer goed uit, wat die kieren betreft dat zie ik wel goed komen, doe zo verder ik blijf je zeker volgen. Goed bezig. :)
 
Je hebt goed op de kleintjes gelet Mark.
Ook hier ziet het er weer ok uit ;)
Gaat weer perfect worden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan