Hoofdsponsor

1/90 San Juan Nepomuceno (AL) 1:90 [!F]

  • Onderwerp starter Mr. Mark
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
even nog een vraagje over de geschutspoorten.
Onder dit berghout komen 2 stroken fineer, en dan de 2e berghout. tussen de berghouten passen precies de geschutspoorten. Nou lopen in de beschrijving de geschutspoorten door de berghouten heen, maar dit lijkt me niet correct, en zeker niet mooi. Ik zal ze dus precies ertussen maken.
is er een regel over de hoogte waar de geschutspoorten komen? ik snap het niet helemaal meer :dry:
 
Hoi Mr.Mark en Wim, bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik het beter met de kopse kanten tegen elkaar moet doen, dat zie ik straks wel als het zo ver is.

Mr.Mark, ik wou dat ik je kon helpen, maar ik weet dat niet, verder succes met de geschutspoorten.
 
Hoewel niet mooi, maar toch KAN het historisch correct zijn om geschutspoorten de berghouten te laten onderbreken, alles hangt af van het origineel.
De gewone huidgangen hadden naar mijn weten gewoon kopse verbindingen.
Aanwezig of afwezig zijn van een knik heeft niets met de kit te maken, maar wel met het al dan niet voldoende afschuinen (bwah, ik verkies toch de engelse termen) van de bulkheads.
 
Er bestaat een kleine regel. Maar dat hangt af van de dekken. De dekken lopen niet mee met de berghouten, de dekken lopen vlak (horizontaal) waardoor er bij rondlopende of opgetrokken berghouten onderbroken worden door geschutspoorten. Dat hoeft geen ramp te zijn. Ik zou het bij dit schip ook aanhouden. Anders kun je je kanonnen niet plaatsen omdat ze anders verhoogt moeten worden.
 
Even een ander onderdeeltje wat ik nu doe als de berghouten staan te drogen
aan de kopse kanten van de verschansing willen die gekken bij artesania dit ding plaatsen.
Nou, Niet dus!
210.JPG


dus zelf aan de slag gegaan:
paar latjes op elkaar geplakt, rond gemaakt en vervolgens uit m'n dak gegaan met de dremel
211.JPG

212.JPG


een stuk beter. Dit was een oefenstukje, dus het is allemaal niet helemaal netjes gedaan :tongue:
213.JPG
 
Mark, dit probeersel ziet er al een stuk beter uit dan dat metalen onding.
 
mark,houten versiering is warmer en mooier en het getuigt van kunde en detaileering, de romp zie er al prachtig uit. welk hout gebruikt u voor de houten ornamenten?
grz
lus
 
dank je,

voor de krul heb ik, net als voor de romp, walnotenhout gebruikt
 
Ok ok, met het risico om hier met pek en veren weg gejaagd te worden.... maar weet iemand eigenlijk hoe de versiering van het echte schip eruit zag ? Het "metalen onding" is duidelijk een reproductie van een perkament-rol, terwijl de (overigens zeer mooi gemaakte) krul een typisch ornament is van Britse schepen uit de zelfde periode.
 
ik weet niet zeker hoe het origineel was. wel zijn op de admiraliteitsmodellen de zelfde krullen gebruikt

ik heb ooit geprobeerd het metalen ding in hout te maken, maar dat ging niet eenvoudig. deze krul is beter haalbaar
 
vandaag een middagje vrij genomen. er was niet zoveel te doen op werk, dus ik ben eens verder gaan klussen thuis
de stand van zaken:
hard bezig met de krullen. limiterende factor op het moment: een lege accu :P
verder zijn de bovenste en middelste berghout geplaatst aan beide zijden. nu alleen de onderste nog
ik ben ook eens begonnen om de geschutspoorten uit te snijden/boren. het afmeten is nog een onderschat klusje maar met de duidelijke tekening en een stapel geduld komt dit ook goed

alles is nog onafgewerkt, dus commentaar op mogelijke hobbels, deuken en kieren houden jullie maar voor je :tongue::laugh:

214.JPG
 
vandaag een middagje vrij genomen. er was niet zoveel te doen op werk..

Je hebt er mazzelaars bij, van de week zelfs extra gewerkt, dus weinig bouwen :angry:.

Altijd heel leuk om deze fase van de bouw te zien, je gaat lekker door zo!
 
Hoi Mr.Mark,

Vakwerk Mr.Mark, het ziet er goed uit.:)
 
Zeer mooi nagemaakt, men leert terug iets bij, bedankt voor mooie uitleg en foto's.
 
een klein beetje voortgang hier. de bovenste (1) en middelste (2 stuks) berghouten zitten er op. nu de onderste nog, dit wordt 3 latjes breed
ik ben hier bij de onderste begonnen, zodat ik nog punaises kan plaatsen. hier komt toch fineer overheen
215.JPG


verder begonnen om de geschutpoorten uit de snijden/boren/schuren waarbij ik een stukje hout op de juiste maat heb gemaakt als mal
216.JPG
 
vind het altijd knap om te zien zo een houten schip
 
Hoi Mark,

perfect, toch een mooie tip en slim, op deze manier kan je mooi controleren of het gat goed is en hetzelfde is dan de andere gaten, doe ik straks ook bij de Santa Ana.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan