Hoofdsponsor

1/90 San Juan Nepomuceno (AL) 1:90 [!F]

  • Onderwerp starter Mr. Mark
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er knap uit, hopelijk komt mijn Bounty ook zo goed, de beplanking gaat lekker zie ik, die stukjes op de duimspijkers om je plankjes aan te drukken is een goeie tip die ik misschien ook wel zal uit proberen.

Blijf je volgen ;)

die stukjes fineer die ik onder de punaises heb zitten dienen alleen om geen afdrukken achter te laten. zeker als de latjes nat zijn, druk je er met een punaise makkelijk een rondje in
 
Hoi Mark,

Jouw schip ziet er ook al netjes uit, ga zo door.
 
Ik dacht dat het nooit meer ging lukken, maar blijkbaar is het dus wel mogelijk. 1 kant zit dicht, de andere kant is hard op weg
alles moet nog hevig geschuurd worden.

wat me wel opviel is dat ik bij de achterste spanten niet echt een knik heb zoals dick en peter die wel hadden. hij zit er wel een beetje, maar niet heel opvallend gelukkig (even geen foto van)
202.JPG
 
Kijk eens, netjes hoor.... Nu snel op naar de andere kant.

Wel een kleine vraag, waarom doe je niet gelijk beide zijden tegelijk. Is beter voor je romp...
 
klopt, het is nog maar een klein stukje aan de andere kant. en qua motivatie was het beter om eerst 1 kant af te maken :laugh:
 
Zo, de andere kant zit ook mooi dicht. nu alles gaan schuren.

nu de victory af is, zal ik ook een ander project gaan starten. totaal iets anders, Hier te vinden
 
Hoi Mark,

Ik hoop dat mijn schip de beplanking ook zo strak er tegen zit straks, het ziet er perfect uit.
 
zo, hard aan het schuren. het eelt van m'n vingers in ook in 1 keer weg....
niet mijn favoriete klusje, maar het knapt er wel van op
 
Ah, dus dat hoorde ik vanmorgen toen ik boodschappen deed :).
Ben benieuwd hoe glad ze geworden is.
 
zag je de rook of hoorde je mij vloeken :laugh:

hij is nog niet glad hoor, veel nare hoekjes. iedere keer een stukje
 
zo, even niet aan bouwen/schuren toegekomen, net terug van een paar dagen newcastle.

verder nog voor de parkiet deze in elkaar geknutselt
1.JPG


verder stond er vandaag wel een pakketje te wachten op me: het hout wat ik nodig heb voor de railingen en de berghouten
daar zal ik na het schuren eens aan beginnen
 
De muur van Hadrianus bekeken?
Zo te zien een leuke oefening voor de mast ;).
 
nee, die niet gezien, maar we waren er ook maar kort
de mast ga ik ietsje rechter doen hoor ;)
 
mooi speeltje voor de parkiet mark . niet vergeten een scheepsbel in te hangen daar spelen ze ook graag mee
 
zo, na vele malen uitstellen is de hele rambam dan eindelijk geschuurd. uiteraard niet gestopt tot alles babybilletjeszacht was
volgende klus zijn de berghouten, verwacht niet al te veel snelheid :)

als ik zin heb zal ik eens een foto plaatsen :laugh::tongue:
 
Mr.Mark,

Doe lekker rustig aan, ik wacht rustig de foto,s af.:(:angry:;)
 
Zoals beloofd wat foto's van de geschuurde romp. de romp geeft een doffe indruk, maar dat komt door al het stof. Na een oliebeurt ziet het er heel anders uit
gelukkig heb ik achter niet zo'n erge knik gekregen, zoals anderen die wel hadden met de zefde kit

ik kan het niet laten om af en toe eens over de romp te wrijven. zo lekker zacht :sleep:
203.JPG

204.JPG

205.JPG



vervolgens zijn de berghouten aan de beurt. eerst had ik het plan de planken, net als de huidplanken, met de kopse kant tegen elkaar te plakken. Maar een van de voordelen van zo'n forum is dat je toch je grenzen verlegd (of laat verleggen).
eigenlijk is de kopse kanten methode niet acceptabel, en moet je mooie, historisch verantwoorde, lassen gebruiken

zo gezegd, zo gedaan. even naar de bouwmarkt gefietst, beiteltje gekocht en gaan knutselen.
de methode is al meerdere malen voorbij gekomen. maar ik doe het nog maar eens

op 10 mm afstand van elkaar maak je 2 kleine inkepingen
206.JPG


de beitel zet je daar schuin tussen,
207.JPG


een klapje op z'n kop, en wat schuren, en je hebt een mooie verbinding
208.JPG


de eerste staat te drogen (die andere 2 zitten los en zijn voor wat stevigheid vanwege de klemmen
209.JPG
 
Hoi Mr.Mark,

Het ziet er prachtig en netjes uit Mr.Mark:wow:, even een vraagje; ik zie op de foto dat je van die inkepingen maakt, is dat ook beter of verstandig voor de huidplanken bij een groot schip zoals de Santa Ana waar meerdere huidplanken horizontaal tegen elkaar komen, iedere laag moet straks overlappen bij de andere laag?
 
Ik heb het bij een model eigenlijk niemand zien doen.
als ik kijk naar bijvoorbeeld de batavia (daar had ik even foto's binnen handbereik) zie ik dat het zowel bij de huidgangen als de berghouten werd toegepast

er zijn wel mensen op het forum die je hier meer over kunnen uitleggen

IMG_2105.JPG
 
Echt babybillenglad die romp Mark, dat ziet er heel mooi uit.

En even als voorlopig antwoord op Bart, deze inkepingen zie ik tot nu toe alleen op de berg- of barghouten. De overige beplanking voornamelijk kops op elkaar. Wellicht komt hier nog wel een verbetering op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan