Hoofdsponsor

1/35 Enkele vraagjes aan de diobouwers. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

modelbouwerke

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 sep 2008
Berichten
2.399
Hoi collega-bouwers.
Graag jullie advies voor volgende,
momenteel ben ik bezig met de rails en bielsen voor mijn railwaygun.
Alleen, ik wil de plastieke bedding die erbij zit niet gebruiken.
Veel te kitscherig.
Nu heb ik gehoord en gelezen dat je als ballast voor een spoorbedding ook kattenbakvulling kan gebruiken.
En hoe dat dan te schilderen?
Wat is jullie ervaring of hoe zouden jullie dit oplossen?
En als tweede vraag.
Hoe schilderen jullie kasseien ofte kinderkopkes?
Alvast bedankt voor de raad.

Erik.
 
Beste als je met kattenbakvulling werkt kan je een gewoone primer gebruiken en daarna schilderen of met de AB een kleurtje geven dit gaat zonder enig problemen,als je de vulling tot een geheel wil krijgen moet je wel houtlijm goed verdund gebruiken en het beste is met een pipet te werken...

Mijn kasseien zet ik eerst in een primer en dan in verschillende tinten grijs,bruin,blauw daarna nog een lichte drybrush met lichtere tinten van de zelfde kleuren,ik doe dit wel steen per steen...

Je kan daarna nog altijd een lichte wash er over gooien om de kleuren mooi te blenden,als je de kasseien uit een gips plaat maakt vergeet dan niet even met een hardeborstel er even over te gaan om wat structuur te verkrijgen...

Ik heb nog enkele foto's opgezocht voor je...

ab102.jpg

untitled.jpg
 
hoi erik denk niet dat je veel aan katebak vulling moet schilderen. die zien tog al grijs. en voor tussen een trijnspoor gebruikt men tog ook grijze kijén.

hoewel deze meer zwart zien dan grijs
 
Over die kattenbakvulling zou ik nog wat spelen met roesttinten Erik, ge weet dat de ballastkeien van onze werkgever nogal bruin zijn van de roest en de str*nt.
 
Bedankt jongens.
En nu het vrouwtje wijs maken dat ik kattenbakvulling nodig heb :) ;)

Erik.
 
ik ben in het bezit van een potteken "remzand", een soort grove versie van rijnzand, houtlijm erbij, oversprenkelen, en zwartspuiten

@Pit, kan ik hier ook breekzand voor gebruiken?
Dat is dat zwart zand dat ze gebruiken als men een tuinpad en zo aanlegt.
Ik heb daar nog een paar kilo van liggen en daar zitten precies ook wat grotere kiezelachtige dingetjes tussen.

En dus geen kattebakvulling.
Bedankt jongens.

Erik
 
Kattebakvulling lost op in water.

Ik spreek uit ervaring en de meeste soorten kattenzand in de handel zijn kleikorrels, eventueel in verschillende diktes verkrijgbaar. Uiteraard zijn er ook andere soorten in de handel maar ik veronderstel dat Erik de kleikorrel bedoelt.
Nu woon ik zelf op Noord-Limburgse zandgrond maar bij mijn weten lost klei niet op in water :nowink:

Het probleem zou wel kunnen zijn dat de klei gaat klonteren als ie te nat gemaakt wordt, bv. door te veel verf of houtlijm aan te brengen of zo. Daar dient kattenbakvulling tenslotte voor.
Indien dit zou gebeuren kan de kattenzand na verloop van tijd wel barsten, dat is waar.
Misschien toch beter grof zand of fijne steentjes gebruiken?

Tip: spring eens een dierenspeciaalzaak binnen en kijk eens wat voor assortiment grind of grof zand ze hebben voor in het aquarium.
Tevens is er ook een soort namaakgrind te verkrijgen dat eigenlijk gekleurde glaskorrels zijn. Volgens mij kan die grootte en structuur perfect voor 1/35.
 
Hey, :)

Voor de stenen ondergrond van spoorwegen zou ik opteren om een vishandelaar binnen te stappen en vragen om aquarium-vullingen (die steentjes op de bodem), is heel goed spul. Gewoon bijschilderen en weatheren en het zal er heel anders uitzien.:$
 
Ik heb al heel wat forums bezocht inverband het thema kattenbakvulling,en ik merk op dat er in het geheel heel weing mensenzijn die er problemen mee hebben.
Ook merk ik op dat de bouwers er van heel entoujast zijn als het er opaan komt voor het schilderen en verder moet je natuurlijk ook geen liter water gebruiken om het tot een vaste massa te maken...;)

Hier is ook kattenvulling gebruikt...

foto_2.jpg

CIMG8420.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan