Hoofdsponsor

1/98 Dwarsdoorsnede Victory - 1:98 - Corel [!F]

dank heren :)

nog even een vraagje, en een beroep op jullie ervaring
de mast is zo goed als klaar en ik vraag me af wat het handigste is:

-de mast plaatsen, en de tuigage deels starten. dan later de 2e mast plaatsen (is denk ik niet zo handig, want ook hier komen allerlei extra latjes/fineer op
-of al het mastenwerk maken, en aan elkaar maken. dat op het model plaatsen en dan pas de hele tuigage doen (lijkt mij het handigste)
 
en meteen een 2e vraagje
iemand een idee hoe de steng (de tweede mast) vastgemaakt werd aan de mars
zoals te zien op de foto komt hij uit in het niets.

ik heb wel ergens gezien dat er een pin door de steng komt, die rust op de steunbalken van de mars, maar ik vraag me af of dat correct is

117.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is m.i. het makkelijkst om met je fokkemast te beginnnen en die op tuigen samen met de boegspriet, dan de hoofdmast en dan rechtzetten en dan je bezaanmast, je blijft dan wat ruimte houden, dan je staand want, dan het lopend tuig
Zo heb ik het gedaan met de Rattlesnake, en dan eerst steeds de ondermasten
 
Mark,
Aan de onderkant van de steng is er een tot twee katrolwielen ingebouwd, van daaruit loopt in de steng een tot twee sleuven schuins naar achter toe tot eventjes boven de marspositie.
Terhoogte van de steunbalk van de mars is in de steng een vierkante gat gekapt waardoor een vierkante houten balkje ingeschoven komt met een ijzeren slotpin.
De steng wordt daardoor gesteunt op de mars.
Het touwwerk waarmee de steng kan worden uitgehaald via die schijven mag niet aangebracht worden, tenzij je deze wil uitbeelden bij averij of kapotte steng.
Op de ezelkop zijn twee ringogen, links en rechts achteraan aangebracht, waarop twee takels kunnen worden gemonteerd om de kapotte steng af te nemen, en ook om de nieuwe steng te plaatsen.

groetjes
Ward
 
Mark,
Eerst de grote mast plaatsen nadat hij is afgewerkt met alles erop en eraan, ik bedoel in hoofdzaak alle katrolen, ogen, jufferblokken voor de steng onder en op het grootmars.
Dan de grote mast in positie definitief vastzetten.
Nu moet het vaste want worden geplaatst en aangespannen op de onderste jufferblokken, daarna de weeflijnen met de verbindingen bovenaan naar de marsejuffer.
Daarna het grootsteng vastzetten met de bovenzaling, terug het vaste want met de weeflijnen. En als laatste de topsteng.
Eerst moet je de masten in al zijn onderdelen presenteren en kontroleren of alles goed en juist zit.
De masten maak je ook klaar met al zijn onderdelen, voor je die plaatst.
Dit is de manier waarop ik mijn schepen optuigt.

groetjes
Ward
 
complexe informatie voor mij ward, maar bedankt, ik zal eens een plan gaan maken

rik, ook hele duidelijke uitleg. ik hou je site in de gaten
 
zo. vanmiddag de missende latjes gehaald en daarmee de mars aangekleed met dwarsbalkjes
nog een schuurpapiertje over een paar plekken, in de olie, en dan kan ie in de romp
ook meteen de markt op gegaan en zwart garen gekocht, dat beige touw wat er bij zit vind ik niet mooi, en zo was het ook niet op het origineel. een zwart wand is in mijn ogen mooier

120.JPG


nog een close up, een stukje hoger
121.JPG



het hele model wordt toch flink groot. jullie hebben al gezien hoe hoog hij wordt. maar hij wordt ook nog aardig breed!
119.JPG
 
heel netjes hoor ook de plankjes op de mars zien er goed uit.
en het is een serjeuze spriet mark maar ziet er wel heel goed uit
 
iemand nog goede tips voor ik aan de tuigage ga beginnen? ik heb zelf het boek "Rigging period ship models" digitaal liggen. dus daar ga ik hopelijk ook wat aan hebben. maar de ervaring van andere bouwers kan net zo handig zijn
 
Mark, het ziet er weer netjes uit.
Voor het knoopwerk moet je (nog) niet bij mij zijn, daar kan ik je niet mee helpen.
 
Voor tips en trucs. Nou ja... Wat wil je weten?? Ik denk dat je nu toch gewoon eens naar je bouwbeschrijving moet kijken, vandaar uit kijken wat jij daar zelf mee kan.
Dan even kijken hoe je dit kunt verbeteren. Nu met zwart garen is het al beter. Dan de knopen, daar moet je je even goed in verdiepen. En niet te vergeten, hoe je moet opspannen. Het opspannen moet je niet ineens doen. Touw en garen rekt in de loop van de tijd. dus je moet het niet gelijk vast lijmen maar met een lusje laten hangen. zie mijn site wederom op deze pagina. http://furioza.nl/level3pages.php?f=furioza&pageid=15147 daar heb ik uitgelegd hoe je de deadeyes/jufferblokken moet inrijgen en hoe je deze kunt straktrekken.
 
die tip had ik gelezen ja. de beschrijving is redelijk duidelijk dus met genoeg tijd kom ik er wel
 
Mooi gedaan weer Mark, maar waar is de chaos? ;)
 
zijn al aardig wat touwtjes, maar ok. echte chaos zal nog moeten komen, met het wand bijvoorbeeld
 
even een korte vraag over de knoopjes. ik maak ze, trek ze strak aan, en doe wat verdunde houtlijm op het knoopje. dat wrijf ik er dan een beetje in zodat het goed in het touw trekt.
nu waren een aantal knoopjes na een nacht drogen al weer los gesprongen. is daar wat aan te doen of is het gewoon pech?
 
Niet aanwrijven, en de houtlijm gewoon in laten trekken. Meer is niet nodig. Maar nu al lijmen is niet handig. Eerst het garen laten uitwerken. Dan na een paar dagen/week minimaal de knoopjes lijmen na eventueel aangetrokken te hebben.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan