Hoofdsponsor

1/48 Kawanishi N1K1 Rufe (Tamiya) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

merlijn432

Guest
Hallo iedereen. Toen ik begon aan dit project was ik eigenlijk niet van plan een bouwverslag te schrijven, maar aangezien ik nog in de schulden sta bij exserco :) ga ik toch een topic starten.

Om te beginnen:
Dit is het vliegtuig:
http://a-z-models.com.ua/images/61036.jpg

Het is de bedoeling om deze flink te verweren. Vandaar dat ik ook voor het eerst de chipping techniek met zout ga proberen. Maar ik zal beginnen bij het begin cute
de cockpit:
1_pit1.JPG


1_pit3.JPG


1_pit2.JPG


1_zijkant2.JPG


Van het bouwwerk zelf heb ik geen foto's.

Omdat ik wil gaan chippen is het eerste wat ik gedaan heb een alluminium laag spuiten.

1_grondlaag.JPG


OM deze laag te beschermen heb ik een laag P+ gespoten voordat ik verder ging met de volgende stappen.
Daarna heb ik de plaatsen waar ik chips wil met een penseel nat gemaakt. Daarna heb ik op die plaatsen zout gestrooit. Dit heb ik goed laten drogen.

1_grondlaag_chipping.JPG


daarna heb ik de preshadings gespoten. Dit houd in dat ik een over elke panelline een zwarte lijn spuit.

1_shadings_grondlaag.jpg


Nu doe ik de kleur waarin ik mijn model wil spuiten in de airbrush. Eerst spuit ik een heel fijne laag over heel de onderkant. (de bovenkant doe ik morgen of overmorgen.)

1_Shaden__1_.jpg


daarna zet ik de druk van de airbrush een standje hoger, en ga ik elk vak een voor een inkleuren.
Op deze foto is duidelijk het verschil te zien tussen de rechtervleugel, waar de vlakken al zijn ingekleurt, en de linker waar dit nog moet gebeuren.
2_Shaden__2_.JPG


zo ziet het eruit nadat alle vlakken zijn ingekleurt.

Modelbouw1.BE - PhotoPlog - Kawanishi N1k1 Rufe

Vervolgens spuit ik opnieuw een fijne laag. Dan komt het model er zo uit te zien.

1_Shaden__4_.JPG


1_Shaden.JPG


Morgen ga ik hier mee verder ;)


grtz

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een flinke update. Ik ga jou volgen omdat ik dat met het zout wel erg interesant vind. :D

Kun je daar ook iets meer over vertellen?
 
Haha, nog een Rufe. :)

Daar ik binnen afzienbare tijd met m'n Nakajima van start ga, ga ik dit draadje uiteraard op de voet volgen.

Die Japanse kisten waren inderdaad nogal verweerd. Dus, leef je maar lekker uit.
Ga je hier enkel de zouttechniek toepassen of ga je nog écht gaan chippen ook?

Die cockpit heb je mooi aangepakt. Prachtige detailering.

Alvast veel succes, Merlijn maar zoals ik zie, zal dit wel goed komen. :)


Ik kijk al uit naar de volgende update.



Droop
 
thnx
teneerst moet ik mij excuseren: de code naam van deze is "rex" en niet "rufe". Het gaat hier dus om een ander toestel dan dat van jou, Droop ;)
Over het zout: Dit is de eerste keer dat ik dit probeer. Ik heb er verder geen ervaring mee. Ik denk niet dat het nodig gaat zijn om nog te chippen met de penseel, maar ik zal zien. Uit nieuwsgierigheid heb ik al een beetje van het zout er afgehaald. De rest laat ik er voorlopig nog even op.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch nog even iets.

Ik heb nog nooit van zou op een model gehoord. Tja scheepsjongen he. ;)

Waarom doe je dat met zout en hoe gaat dat in zijn werk. Het ziet er goed uit als ik het zo zie. Strooi je dat zo over het model in de natte verf? Of hoe doe je dat.
 
De enige functie van het zout, is het "masken" zeg maar. Soms zie je aan een model dat de chippings met de kwast zijn gedaan, omdat ze er dik opliggen. Dit kan bij deze techniek niet gebeuren.
Ik leg het zout er pas op als de verf droog is.
1)metaal spuiten
2) p+ spuiten om de aluminium laag te beschermen.
3) als dit goed gedroogd is, maak ik de plaatsten waar ik chips wil nat met water.
4)daarna strooi ik op de natte plaatsen zout. Dit laat ik drogen.
5) preshaden (en daarna de rest van de paintjob)
6) als het schilderen gedaan is, doe ik al het zout eraf.

Ik hoop dat het preshaden wat duidelijk is ;)
 
Hallo iedereen. Toen ik begon aan dit project was ik eigenlijk niet van plan een bouwverslag te schrijven, maar aangezien ik nog in de schulden sta bij exserco :) ga ik toch een topic starten.

Haha, goed van je.... maar ik vind het toch een knappe uitleg hoor. Nu begrijp ik het inderdaad een stuk beter.
 
Hallo daar! Ik heb de bovenkant gespoten, volgens dezelfde methode als de onderkant. Ik heb ook een beetje gepostshade, maar dat is op deze ene foto niet zichtbaar. De volgende stap is het zout verwijderen. Dan komen er zeker meer en betere fotos ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
post-shading???

Het wordt almaar interessanter.
Is dit dan met een klein tint-verschil, donkerder, de panellines overlopen?
 
je bent heel dicht :) het is met een iets lichtere kleur in elk vlak een klein "vlekje" spuiten
 
:) Weeral iets bijgeleerd.

Hopelijk kan ik dit weekend ook weer eens wat bouwen enschilderen, want het is de laatste weken veel te druk geweest en ik moet wat stoom aflaten.
 
Dat is een heftige kleur groen, komt hier nog een andere kleur overheen gespoten. Deze oogt erg fel. Of licht dat aan de foto?

Ik wil je toch ook even danken voor de mooie uitleg. Ga ik ook eens proberen. (Ben nog bezig met een japans grond voertuigje) :eek:
 
Hier is een foto in het daglicht (hier is ook postshading te zien)

1_PICT0513.jpg


het is inderdaad fel, maar ik ga zowieso nog washes enzo doen dus dat "felle" effect wordt nog afgezwakt. Het groen is ook seidemat en de onderkant gewoon mat, maar dat komt ook nog goed aangezien ik nog glanslak ga spuiten voor de decals ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu dat je hem in jou hand laat zien, blijkt hij ineens veel kleiner dan dat ik verwacht had. :eek: Ik ben heel benieuwd naar de verwering enzo.
 
Het zout is van de bovenkant afgehaald, aan de onderkant nog niet.

1_chipsaf__2_.JPG


1_chipsaf.JPG


Ik heb ook de uitlaten in orde gebracht. ik moet alleen het oppervlak errond terug een beetje bijwerken.

1_chipsaf__1_.JPG


voor de geïnteresseerden zal ik zeggen hoe ik het roest effect heb bekomen.
1)Ik heb de uitlaten wat textuur gegeven door middel van putty (ze waren eerst glad)
2)Daarna heb ik ze aluminium geschilderd.
3)Als dat droog was (gaat gellukig heel snel met revell aqua color) heb ik er een roestkleur over geschildert, en voordat de verf kon opdrogen heb ik hem er weer proberen af te vegen.
4) Stap 3 heb ik een paar keer herhaald.
5) Daarna heb ik de harde kwast uit de kast gehaald en heb ik de uitlaten lichtjes met blauw gedrybrusht.

Dat was het voorlopig ;)

grtz

merlijjn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De truc met het zout is er dus eentje om te onthouden. Een zeer eenvoudige werkwijze met een mooi eindresultaat.
 
Dat is er idd eentje om te onthouden. Maar misschien dat je er een how to van wil schrijven. Je bent eigenlijk al half op weg. Die foto's zien er goed uit. Nu nog een mooi stappen verhaaltje erbij. En naar Exserco sturen. Maakt hij hier een mooi pdf van. ;)

Daarbij niet vergeten, de complimenten van mij. :D
 
hallo,
ik wil zeker eens een howto schrijven, maar dat zal voor na de examens zijn. Het bouwen gaat nu ook in laag tempo, want volgende donderdag beginnen voor mij de examens :mad: maar daarna heb ik natuurlijk zeeen van tijd :p
 
De examens zijn eindelijk gedaan! Dus vandaag ben ik verder gegaan met een deel van het decal werk.
Foto's zeggen meer:
1_decals__2_.JPG


1_decals.JPG


2_decals__1_.JPG


Na het decallen komt de verdere verwering! (de decals moeten ook wat verweert worden, want ze springen er zo uit)

grtz

merlijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan