Hoofdsponsor

Legionanaire 5eBn France 1870-71 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Furioza

Guest
Allereerst dank voor het model. Dit is mijn bellangenloos ter beschikking gesteld. Door Carl56. Met de belofte dat ik dit hier op dit forum zou gaan presenteren. Dus bij deze mijn eerste werken.

Ik heb altijd kleine figuren volledig geschilderd en dit is dus mijn eerste buste. En OEI, wat groot allemaal. Mijn penseel heeft inmiddels een TomTom navigatie systeem gekregen en kan de weg weer terug vinden. :D Maar dit terzijde. Ik ben een schaduwfreak, dat weten de meeste denk ik inmiddels wel. Maar dat zal bij dit figuur dus toch anders gaan uitpakken. En ik zal dus mijn figuur ook niet teveel kunnen gaan voorzien van schaduw. :eek: Dit is dan ook een figuur waar ik echt aan zal moeten wennen. Maar dat is natuurlijk erg leuk. En olieverf zou het medium gaan worden. Dus ik ben van start.

De foto's.
2_SANY1201.jpg
1_SANY1202.jpg
2_SANY1203.jpg
En alles netjes van zijn vlies voor zover dat er aan zat verlost. En nog een klein beetje aan giednaadjes. Maar dit was echt heel weinig. De rugzak om maar even te schrijven was al netjes geschuurd door Carl denk ik.

Daarna netjes in de witte grond verf gezet, en echt waar het schoonmaakbadje niet vergeten. Nadien gecontroleerd of de grondverf overal netjes houvast heeft. En het zit er in een superdunne laag perfect op. Klaar om te gaan schilderen dus.


Maar dan. AAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHH

HHHHHHHEEEEEEELLLLLLLPPPPP

1_sany1206.jpg

Voor mij dus de eerste keer met olie verf. Het blijft dus nat, kleverig en is wel goed verdunbaar. Maar dekt heel moeilijk een geeft kwaststrepen. Is na een aantal uren nog niet droger. Dus wat nu. Het kan zo toch niet blijven dacht ik zo. Dus hoe lang duurt dit voordat het droog is???? En Kan ik er dan ongestraft nog een extra laag overheen doen ivm het dekken van de verf?

Tips zijn nu echt van harte welkom. Dit valt echt niet mee. Olie verf is toch echt iets anders dan mijn oude vertrouwde acrylverf. :eek:
 
Voor mij dus de eerste keer met olie verf. Het blijft dus nat, kleverig en is wel goed verdunbaar. Maar dekt heel moeilijk een geeft kwaststrepen. Is na een aantal uren nog niet droger. Dus wat nu. Het kan zo toch niet blijven dacht ik zo. Dus hoe lang duurt dit voordat het droog is???? En Kan ik er dan ongestraft nog een extra laag overheen doen ivm het dekken van de verf?

Tips zijn nu echt van harte welkom. Dit valt echt niet mee. Olie verf is toch echt iets anders dan mijn oude vertrouwde acrylverf. :eek:


Leuk hé Rik, die olieverf :p .

Je bent één belangrijk ding vergeten, olieverf dekt inderdaad niet goed, dus...
eerst een tweede grondlaag in acryl (een ietwat lichtbruine kleur, hangt af wat je van het eindresultaat
verwacht). Daarna de olieverf (de kleur die je nu hebt gebruikt bevat een beetje te veel oker in mijn ogen)
héél dun aanbrengen en daarna met een droge kwast de overtollige verf verwijderen.
Geen schrik er zal nog altijd voldoende verf achterblijven op je figuur. Bovendien zal je dan geen last
hebben van kwaststrepen (=een teken dat de verf er veel te dik opligt)
Dan, terwijl de verf nog nat is, kan je beginnen met highlights en schaduwen heel subtiel aan te brengen.
Hopelijk ben je hier al iets mee!

Groetjes

Carl
 
Hmmmm, dan gaan we eerst maar eens schoonmaken. En beginnen overnieuw. :confused:

Voel mij net een beginner. ;)
Natuurlijk zal ik het resultaat laten zien.
 
Rik, nog één ding: olieverf nooit verdunnen! Desnoods wat smeuïger maken met
Liquin (=Winsor &Newton), maar talens heeft ook iets soortgelijks.
 
Ik heb de verf idd verdunt. Ik zal dan toch eens gaan kijken in de hobbyshop. Maar moet ik het dan zo puur mogelijk houden? Ik ben er echt mee aan het vechten. :mad: Lukt van geen kant. :eek:
 
In 95% van de gevallen gebruik ik olieverf altijd puur. Het ene merk gebruikt al
wat meer olie als bindmiddel van de pigmenten dan het andere. Ik meen me te herinneren
dat je een set hebt gekocht van Talens. Ik gebruik voor sommige kleuren ook wel eens
de Van Gogh reeks van Talens en daar heb ik geen problemen mee.
Liquin gebruik ik alleen als de verf op mijn palet te ver is opgedroogd
(na één of twee dagen) of wanneer ik héél kleine details moet schilderen.
Ik zou dus nog geen kosten doen ;)
 
Okee, we gaan het allemaal maar weer proberen. En zien wel weer waar het schip strand. Ik heb al zoveel dingen geleerd. Dan zou dit toch niet zo'n probleem moeten zijn?
 
En zo zijn we al weer even bezig, alleen het plaatjes tonen had niet zo veel zin dacht ik zo. Dit omdat het nu eindelijk een kleur is die mij bevalt. Met andere woorden een aantal keren overnieuw gedaan. :s Nu moet nog wel het een en ander bijgewerkt worden maar dat zijn kleine zaken, hier en daar net een randje geraakt enzo.

Maar goed foto's.

2_SANY1474.jpg

2_SANY1475.jpg

1_sany1476.jpg

Tot de volgende keer. cute
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er toch redelijk ok uit zover? Of ben ik zo verkeerd?

heb je dit nu allemaal met olieverf gedaan?
 
Alleen de rode kleur van de pet is nu met olie verf gedaan, kon het niet laten om het te proberen. Maar het is nog nat en ben nu bezig met het lichtermaken van de kleuren. Dit om de schaduw er in te krjigen. De rest is nu alleen nog gedaan met acryl van vallejo. Dat mag nu eerst een paar dagen drogen en dan bijwerken. Weer een paar dagen laten drogen. Dit ivm het uitharden. Dan kan ik weer gaan spelen met de olieverf, zoals Carl heeft uitgelegd. wacko En hopen dat het nu wel gaat lukken. cute
 
Ongelooflijk toch, dat iedere figuurschilder zijn/haar eigen technieken heeft, wat voor de ene niet werkt, voor de andere wel. Razend knap toch, dat iedereen vroeg of laat, ongeacht de techniek, er iets van weet te maken.
Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan