Hoofdsponsor

Tip, Tricks en Werkwijze.

Status
Niet open voor verdere reacties.

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
In dit Topic kan je Tips, Tricks en Werkwijzen neerzetten.

Heb je vragen over een bepaalde werkwijze of juist een goed idee, laat het hier achter zodat iedereen er gebruik van kan maken.:P

Bedank Wim, goed idee!:approve:

Fred
 
Goed idee idd.
Ik heb wel wat dingetjes en mouse heet wel wat en dancooper heeft wel wat affijn zo kunnen we elkaar mooi helpen.

:)
 
Zo ben ik straks benieuwd naar de ervaringen met o.a. de papierdikte, de manier van vouwen (de een doet dat met een naald, de ander met een mesje), het inkleuren en noem maar op.
Geen idee of het de juiste keuze is, maar vanmiddag 160 grams papier aangeschaft, van het weekend eens printen.
 
ik heb gewoon printer papier van de Action dus goedkoop papier gebruikt. 31 paginas voor mijn gebouwtje...
 
Ik werk ook altijd met 160 gram.
Geeft een mooie stevigheid en is met een schuurpapiertje nog een beetje bij te werken.

Fred
 
Ik heb voor mijn ander project Castel Sant'Angelo bristol papier van 200gr gebruikt. Zou dit te dik zijn voor de Sagrada Familia, want daar zijn veel meer kleinere details bij?
 
Ah, ik ga eens zien wat ik kan aanbrengen van tips, mbh van een fotootje.

Christophe, 200gram is behoorlijk zwaar, maar ik denk wel dat het haalbaar is, alhoewel misschien voor de allerkleinste torentjes zal het mooi rollen er niet gemakkellijker op worden

Rollen zal m'n eerste kleine how-to zijn in dit topic overigens :)
 
Laatst bewerkt:
laat de how to maar komen jongens hoe onozel ze mischien ook mogen zijn. er kan altijt van geleert worden
 
Het mooi rollen van papier kan eventueel problematisch zijn, in die zin dat je vaak geen mooie ronde vorm verkrijgt, maar met dit eenvoudig techniekje kan het makkellijker.

Men neme een muismatje (omgekeerd) en een staafje of buisje:
P1030930.jpg

Bij dit voorbeeld maak ik een asbuis voor Duilio :
P1030931.jpg

Men legge het te vormen onderdeel omgekeerd op de achterkant van het muismatje, en met behulp van het staafje rol je over het onderdeel, eerst zachtjes, daarna harder en harder :
P1030933.jpg

Zonder met m'n pollekes het papier te hebben aangeraakt heb ik nu al bijna de vorm die ik wil, ja kan je eventueel, indien nodig de achterkant van het papier een beetje met een vochtig penseel behandelen en het rollen verder zetten.
P1030934.jpg

Het resultaat, een mooie (in dit geval zelfs konische) buis :
P1030938.jpg
 
Nog een tipje :

Er is wellicht één papiersoort die je nooit zou verwachten te kunnen nodig hebben bij papiermodelbouw :D

Kijk, vooralleer ik het zeg moet ik eventjes wijzen op het verschil in bouwen tussen een commercieel model en een gratis downloadbaar model.

Bij de laatste klasse (ik vermoed dat alle deelnemers aan de groepsbouw een gratis model zullen inschrijven), gebruik je inderdaad enkel papier (van gewicht naar keuze)... bij een commercieel model echter moet je gaan lamineren, dwz lagen op elkaar gaan leggen (meestal papier op karton van een bepaalde dikte), dit kan je zien in mijn draadje over RN Duilio en in mijn allereerste draadje in dit subforum, namelijk de dame die heel deze hype van papier gestart heeft ; Santa Leocadia Karton en papier hebben echter één nare eigenschap wanneer je lijm op waterbasis gebruikt om ze op elkaar te kleven : alles gaat kromtrekken, netzoals hout krom zou gaan trekken.
Wat kan je daar dan tegen beginnen ?
Vooreerst de eenvoudigste oplossing is een lijm te gebruiken die niet op waterbasis is... echter dit is niet altijd mogelijk (wegens beschikbaarheid).
Wanneer je dan toch gedwongen bent (zoals ik voor het ogenblik, wegens de onwel van de plaatselijke doe-het-zelf handel om de lijm die ik zou willen gebruiken, te bestellen) zal je dus het stuk onder een gewicht moeten gaan laten drogen (of eventueel tussen twee planken spannen).
Hier zitten we nu natuurlijk met lijm die tussen papier en karton vandaan kan komen, en we willen niet dat ons stuk vast gaat kleven aan het gewicht, of aan iets anders.
Dan komt ons "ander" papier van pas, een soort die je wellicht nooit in de context van modelbouw verwacht had, met name : (tromgeroffel) BAKPAPIER, dit is een beetje vet, waardoor de lijm die eventueel lekt er niet of nauwelijks op hecht :D
 
kan men met gewone prit ook plakken of is dit niet aangewezen ?
 
Pritt zou ik echt niet aanraden, Amazone, en wel om de reden dat dit al eens durft los te komen na een poos. Bovendien (als je het over de stick-versie hebt), zit je met het probleem dat je niet erg nauwkeurig kan werken ermee. Je hebt echt wel een vloeibare lijmsoort nodig (die breng ik dan meestal aan met een in water gedompeld penseel naar gewenste (benodigde) dikte.
Wanneer we het hebben over het lamineren van bijvoorbeeld een kiel, is een spuitbus dan weer de betere optie... en daar zit mijn probleem ; blijkbaar zit er ongezond spul in die spuitbussen, waardoor mijn plaatselijke leverancier ze niet meer wil verdelen.
 
Dany, goede tip van dat muismatje. Rond een staafje draaien dat kende ik, maar dat muismatje is een goed idee.
Christophe
 
Ik gebruik een gelijkaardige methode om stukjes PE rond te maken...
Hier mag de ondergrond wel niet te zacht zijn!

Da
 
Oeps, kan niet meer aanpassen...

Ik wou nog schrijven:
Dat van dat bakpapier is een leuke tip.

Heb er ook een:
Om de plooien goed te krijgen, kan je gebruik maken van een "vouwbeentje"
Ik kocht er net een bij Lucas Creative voor een €7,00.
vouwbeen.jpg


Is origineel van been of ivoor gemaakt, maar tegenwoordig uit een harde kunststof.
 
Oeps, kan niet meer aanpassen...

Je kan altijd je bericht aanpassen Koekie.

klik op "Bericht bewerken" en daarna op "meer opties" dan je bericht aanpassen en opslaan.;)

Fred
 
Nee hoor, lukt al een paar dagen niet meer.
Als je op "opslaan" klikt, blijft de boel hangen.

Er zijn nog mensen die er last van hebben (hadden?)

Aha, zo dus...
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, lukt al een paar dagen niet meer.
Als je op "opslaan" klikt, blijft de boel hangen.

Er zijn nog mensen die er last van hebben (hadden?)

Bij het gewone bewerken en opslaan heeft iedereen dat probleem als het goed is, maar als je zoals Fred zegt rechtsonder eerst nog eens op "Meer opties" drukt, kun je daarna wel aanpassen en opslaan.

[test]Om te zien of het nog steeds werkt[/test]
 
Laatst bewerkt:
Hier nog even een vraagje over het gebruik van fotopapier.

Ik heb de ervaring dat het nogal een tijdje duurt vooralleer de inkt droog is als je op fotopapier afdrukt. En eenmaal droog dan is het zeker niet waterbestendig. En als je dan die onderdeeltjes lijmt en met je vingers op het papier komt, krijg je dan geen vegen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan