Hoofdsponsor

Tip, Tricks en Werkwijze.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van de week 160 grams gewoon papier gekocht, om de reden dat fotopapier volgens mij te glad is voor dit werk.
Heb al een velletje uitgeprint en het is al zo goed als droog als het uit de printer komt.
 
Ik gebruik ofwel gewoon dik papier, ofwel mat fotopapier.
Op beide is de inkt direct droog, maar natuurlijk niet watervast.

Als je echt een watervaste print wil, moet je je print bespuiten met een print protector spray, dat is een soort van vernis speciaal voor inktjetprints.
Is te verkrijgen bij de betere papier of kunst winkels zoals Lucas Creative.
 
gewoon printerpapier is te dun zeker?

grtz

peterken

alias hugemikus
 
Ehh. Hugikumus..
Ik heb gewoon printer papier gebruikt. Die van de action per 500 vel..... office papier dus. :) Gaat prima.
 
Maar waarom zou je op fotopapier willen werken?

Als je met foto papier moet werken staat dit in de beschrijving van het model.
Bij dit model staat dat erg goed beschreven. Bodywerk glossy, banden en interieur mat en de ramen transparant. ( deze staat nog op de wensenlijst:) )
DB9_klein.jpg

Bij de modellen van de gebouwen is deze soort papier niet nodig.

De dikte van het papier is net wat je zelf prettig vindt werken.
De Japanners die de modellen maken werken meestal met 110 kg kent stock. (200 tot 250 gram!)
Dat vind ikzelf veel te dik:34: en 80 gram vindt ik weer te dun:33: Dus daarom ik gebruik 160 gram.

Fred
 
Nog een tip!

Als je net als ik veel vooruit snij, schrijf dan het nummer achterop het onderdeel.

IMG_3849.jpg


Dat werkt erg prettig bij het in elkaar zetten.

Fred
 
Er is een verschill tussen "glossy paper" en "photopaper", fotopapier zou ik echt niet aanraden om te gebruiken in papiermodelbouw, om de eenvoudige reden dat de lijm er ook niet zo goed op hecht, je wilt toch niet zo'n prachtig wagentje maken om het enkele maanden later in afzonderlijke onderdeeltjes terug te vinden ?
Een heel goed in een speciaalzaak zoeken achter glossy paper ipv het glanzende fotopapier te gebruiken.

Transparent, is wat verkocht word als "slide", het plastic (bestaat in twee versies, opgelet dus, er is een verschil voor inkjet en lazerprinters) dat gebruikt word (tjah, tegenwoordig mag dat eigenlijk wel al in de verleden tijd staan, nu beamers betaalbaar zijn) in overhead projectors.
 
Hey mannen, dit is intresant om volgen nog nooit mee geexperimenteerd weer wat bijgeleerd :D
 
Ik ondervind nu dat fotopapier toch niet zo'n goed idee is.

Er zit nl een soort van coating op, die bij het vouwen wel eens durft barsten.
 
Ik zal deze ook even hier wegzetten als tip:dry::dry:

Soms moet je wel eens stevig ingrijpen.....

Neem dit onderdeeltje:
IMG_3856.jpg


Als je dit vouwt zoals in de bb staat krijg je dit en dat is veel te dik op deze schaal:@:@
IMG_3858.jpg


Dus....amputeren:tongue::tongue:
IMG_3857.jpg


En zie daar, mooi dun en een stuk mooier!
IMG_3859.jpg


Fred
 
De tips uit dit topic komen zeker van pas. Nu heb ik hier thuis papier in de printer steken van 80gram.
Is dit doenbaar of niet stevig genoeg?

Groeten,

Michel.
 
Ik vind persoonlijk 140 tot 160gr het beste werken, maar het kan natuurlijk ook met dunner papier.
Je kan eventueel tijdens het bouwen, hier en daar een versteviging aanbrengen, is moeilijk zo uit te leggen, maar je ondervind wel waar het nodig is.
Lukt het niet, kan je nog altijd opnieuw beginnen met dikker papier, tenslotte spreken we hier over een paar Euries...
 
Oeps, kan niet meer aanpassen...

Ik wou nog schrijven:
Dat van dat bakpapier is een leuke tip.

Heb er ook een:
Om de plooien goed te krijgen, kan je gebruik maken van een "vouwbeentje"
Ik kocht er net een bij Lucas Creative voor een €7,00.
vouwbeen.jpg


Is origineel van been of ivoor gemaakt, maar tegenwoordig uit een harde kunststof.

Ik was vandaag nog in de hobby winkel en vroeg om een vouwbeen.
Zegt de verkoopster dat zij altijd een modelleerspatel gebruikt.
En die heb ik ook gekocht om eens te proberen, en wat de prijs betreft hoef je het niet te laten....€0,75.:O:O

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan