Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Belém Tower [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Belém Tower, Lissabon, Portugal
Dit wordt mijn bijdrage voor de groepsbouw.
Ook van de site van Canon geplukt.
Een uitgebreidere intro komt er aan.
 
Dus onze stad kan ook al verdedigd worden8)

Succes en veel bouwplezier Wim.

Fred
 
Dank je Fred.

Ik blijf toch iets met water houden, dus dit leek me de juiste keuze.
Zoals eerder vermeld is dit bouwwerk van de site van Canon geplukt:
http://cp.c-ij.com/en/contents/3154/03369/index.html

Het papieren model zou er zo uit moeten gaan zien:


Het echte bouwwerk ziet er zo uit:


De Torre de Bélem, Belém Tower of Toren van Belém, is een versterkte toren in de wijk Belém van Lissabon.
Het is een geklasseerd manuelijns bouwwerk uit de vroege 16de eeuw dat werd opgericht om de ontdekkingsreizen van Vasco da Gama en de grandeur van de Portugese macht uit het tijdperk der Grote Ontdekkingen te herdenken. Het is nu uitgegroeid tot een der voornaamste bezienswaardigheden van Lissabon. Het werd in 1983, samen met het nabijgelegen Hiëremonietenklooster, door de UNESCO uitgeroepen tot Werelderfgoed.

Geschiedenis
De Toren van Belém werd enerzijds opgericht als een ceremoniële toegangsweg tot Lissabon en anderzijds als deel van het verdedigingssysteem van de Taag en het nabijgelegen klooster. Koning Johan II van Portugal (1455-1495) had dit defensiesysteem reeds gedeeltelijk uitgebouwd met de bouw van het fort van Cascais en het fort Sao Sebastiao in Caparica, terwijl de oevers van Belém beschermd werden door een schip, de Grande Nau. Met de constructie van dit fort in de laatste vijf jaar van de regering van koning Emanuel I van Portugal kon men dan een doeltreffende verdediging uitbouwen voor dit steeds belangrijker wordend gedeelte van Lissabon.
De toren werd gebouwd tussen 1515 en 1521 door de militaire architect Francisco de Arruda, die al voordien militaire bolwerken had gebouwd in de Portugese bezittingen in Marokko. Trouwens, de invloed van de Moorse decoratieve kunst is duidelijk zichtbaar in de delicate versieringen van de booggewelven van de ramen en de balkons, alsook in de koepels van de wachttorens. Diogo de Boitaca, de voornaamste bouwmeester van het Hiëremonietenklooster, heeft waarschijnlijk ook versieringen aangebracht in deze toren. De kantelen zijn eveneens rijkelijk getooid met versieringen in de Manuelstijl. De toren werd toegewijd aan Sint Vincentius, schutspatroon van Lissabon.
De Toren van Belém stond oorspronkelijk op een klein eilandje, ongeveer in het midden van de Taag. Na de Grote Aardbeving van 1755 werd de loop van de rivier gewijzigd en, met het geleidelijk opschuiven van de oever, ligt de toren nu vrijwel "aangemeerd" aan de oever.
De verwikkelingen om de Portugese troon hadden tot gevolg dat Lissabon in 1580 ingenomen werd door de Spaanse troepen, onder leiding van de Hertog van Alva. Ook de troepen in de Toren van Belém namen deel aan deze strijd, maar moesten zich uiteindelijk overgeven. In de eeuwen hierop werd de kelders van de toren in hoofdzaak gebruikt als gevangenis. De gevangenen werden geworpen in onderaardse kerkers die regelmatig onder water liepen. Daarna werd de toren gebruikt als douanekantoor.
Onder impuls van de romantische schrijver Almeida Garrett werd de toren in de jaren 1840 gerestaureerd door koning Ferdinand II van Portugal. Er werden toen enkele neo-manuelijnse versieringen toegevoegd aan het de toren, zoals de wapenschilden met het Kruis van de Orde van Christus op de kantelen van de toren en de versieringen in het in het kleine klooster.
De Toren van Belém werd in 1910 uitgeroepen tot Nationaal Monument.

Kunst en Architectuur
De Toren van Bélem is het enige kunstwerk dat origineel en ook geheel in de Manuelstijl is uitgevoerd. Alle andere gebouwen in deze stijl werden oorspronkelijk gebouwd in Gotische stijl en zijn later verbouwd. Het wordt daarom beschouwd als een der voornaamste werken in deze stijl.
De toren bestaat uit twee gedeelten: het bastion, in de vorm van een onregelmatige zeshoek, en de toren met vijf verdiepingen, gelegen langs de noordkant van het bastion. Het geheel heeft het uitzicht van de boeg van karveel.
Men komt de toren binnen langs een portaal versierd met veel motieven in Manuelstijl, inclusief het armillarium. De toren is 35 m hoog en heeft vier verdiepingen. Bovenaan is er een terras met een uitzicht op de rivier de Taag, de brug Ponte 25 de Abril en in de verte het reusachtig majestueus Christusstandbeeld.
De toren wordt versierd met verschillende typische motieven uit de Manuelstijl : het armillarium (het symbool van koning Emanuel I), het Kruis van de Orde van Christus (de opvolgers van de Tempeliers in Portugal), de kolommen in de vorm van gevlochten touwen, doorwrochte kruisribgewelven, afbeeldingen van planten en vissen enz... Het gedeelte van de toren dat uitkijkt op de rivier, is het meest uitvoerig versierd. De loggia op de zuidkant van de eerste verdieping is zeer verfijnd versierd in renaissancestijl, dat enigszins Venetiaans aandoet. In het gebouw zijn eveneens duidelijke kenmerken te vinden van de Islamitische / Moorse en Indische architectuur. De wapenschilden op de kantelen zijn in neo-Manuelstijl en zijn aangebracht gedurende de restauratie van 1840.
Onderaan in het bastion bevinden zich de gewelfde kazemat met schietgaten voor de kanonnen en het kruitmagazijn. Op de hoeken van het platform staan er cilindervormige wachtorentjes met koepels in Moorse stijl. Onderaan zijn er waterspuwers aangebracht in de vorm van dierenkoppen, o.a. een neushoorn. Deze afbeelding wordt beschouwd als de eerste afbeelding van een neushoorn in de West-Europese kunst. Waarschijnlijk is het een afbeelding van de neushoorn die koning Emanuel I in 1515 naar de paus zond als geschenk. Op hetzelfde platform staat er ook een mooi standbeeld van Maria met Kind in een kunstig uitgewerkte nis in Manuelstijl met erboven een baldakijn.
Via een wenteltrap komt men op de eerste verdieping : de kamer van de commandant. De volgende verdieping noemt men de Koningszaal. Hier valt de open haard op, versierd met halve sferen. Vanuit de derde verdieping kan men uitzien op de omgeving via grote tweelichtvensters, versierd met het koninklijk wapenschild. Het manuelijns kruisribgewelf is versierd met het armillarium en het kruis van de Orde van Christus. Op de bovenste verdieping is er een oratorium.

Een heel verhaal met dank aan Wikipedia voor de tekst en een afbeelding.
 
Dat lijkt me een heel interessant bouwwerkje, in de tekst vond ik er niets over (tenzij ik het gemist heb), maar weet je toevallig ook waarvoor die "poort" dient die op zeeniveau is ? (zichtbaar op de foto van het model, niet op die van de 1/1)
 
Mooi stukje geschiedenis Wim.
Die toren heeft al heel wat meegemaakt.:O

Fred
 
Dat lijkt me een heel interessant bouwwerkje, in de tekst vond ik er niets over (tenzij ik het gemist heb), maar weet je toevallig ook waarvoor die "poort" dient die op zeeniveau is ? (zichtbaar op de foto van het model, niet op die van de 1/1)

Dany, die poort staat ook op de 1/1, je kijkt er zelfs recht in. Zo te zien is het de toegangspoort tot de toren. De poort zal voor de Grote Aardbeving van 1755 anders gelegen hebben dan nu.
 
Mooi stukje geschiedenis Wim.
Die toren heeft al heel wat meegemaakt.:O

Fred

Het bestaan van de toren was mij al wel bekend, de gehele geschiedenis nog niet.
Maar gelukkig is er dan wikipedia.
Vuurtorens hebben ook mijn interesse en tijdens zoektochten op het www wordt Belém ook weleens aangeduid als vuurtoren (geheel ten onrechte trouwens).

Nakomend bericht:
Het bouwwerk omvat 20 vellen snijwerk en 7 vellen instructie.
 
Mooi hoor. En wel heel leuk dat er zo´n intro voor aangemaakt is. Helaas kan ik dit niet hiertegen vanwege een fantasy gebouw....
 
jeetje. Heel mooie keuze naar mijn gevoelen, maar lijkt mij toch best moeilijk !

Veel plezier met de bouw.


Greetz.

Jos
 
Rik, bij zo'n historisch gebouw hoort nu eenmaal een verhaal :)
Jos, of het moeilijk gaat worden weet ik nog niet, dat gaan wel meemaken.

In ieder geval alles uitgeprint en nu goed opbergen tot na de 25e!!!!!!
20 vellen snijwerk en nog wat instructievellen.

 
Veel plezier en succes met de bouw!
 
Nog bedankt Michel :)

Inmiddels begonnen met de eerste uitgesneden delen aan elkaar te plakken.
Na de onderrand in elkaar gezet te hebben dacht ik even het eerste plateau er op te zetten. Dat lijkt breder te zijn dan de ruimte die ik over heb op de rand :ohmy:.
Mijn eerste gedachte was om dan een randje van het plateau te snijden...dat ga ik vandaag maar doen, anders gaat het niet passen.

 
Het gaat niet snel, ik weet het.
Van de week zo af en toe eens een kwartiertje wat gesneden en geplakt.

Na de bodem het dak van één van de gebouwen gemaakt.
En een zijmuur uitgesneden, waar ik van die miniscule torentjes op mag vouwen.
Heb er al drie achter de rug (niet op foto).





Pffff, dit is wel even anders dan houtbouw, ik ga de Tower afmaken voor de volgende ledendag, maar ik betwijfel of ik daarna nog een papierbouw ga doen. Mijn hart ligt toch het meest bij de houten scheepsbouw met heel af en toe een uitschieter naar een plastic voertuigje.
Toch heeft dit ook weer zijn voordelen, mocht ik ooit iets niet in hout voor elkaar krijgen kan ik het altijd nog van papier maken :).
 
Het ziet er anders toch goed uit Wim.
Ik heb m'n hart ook niet verloren in de papierbouw na de Arc te maken maar het is in ieder geval altijd leuk om eens een andere modelbouw tak te proberen. Voor hetzelfde geld ontdek je iets dat je heel graag doet ;)
 
Hey Wim, de moed niet verliezen hé. Het is geen eenvoudig model dat je aan het maken bent, maar het ziet er super uit.
 
@Michel
Dank je, het is ook leuk om andere takken van de modelbouw te ontdekken. Daar kun je alleen maar plezier van hebben in de toekomst.

@Christophe
Dank je, maar de moed verliezen doe ik niet, daar is meer voor nodig. Die toren komt er, heb alleen blijkbaar (nog) niet zoveel met papier.
 
Netjes bezig hoor Wim.

Ik kan me voorstellen dat met het einde van de Jonk in zicht, papierbouw wat op de achtergrond staat.:)
Bij mij is dat ook het geval momenteel ( beplanken van de Oseberg), maar je hebt me wel weer wakker geschud en ik ben ook weer even bezig geweest aan de Mansion:D

Fred
 
Dank je Fred, de Jonk staat even stil. Gewoon even te druk met werk en andere dingen en de resterende tijd even vouwen en vanaf de bank het forum lastigvallen :).
Trouwens, zo werd ik weer wakker geschud door Christophe met zijn laatste update :).
 
Even een mini-update, al was het alleen maar om mezelf weer een schop onder m'n kont te geven.
Eindelijk de kantelen klaar, dat was toch wel een aantal uren werk, ze lijken nog een beetje scheef te zitten. Ik hoop dat het goed komt als alles straks bij elkaar komt.
En alvast weer 4 stukken uitgesneden..


 
Dat torentje begint stillaan te groeien. Ziet er knap uit. Ik verwonder mij soms ook dat sommige stukjes zoveel tijd vragen om ineen te steken. Maar nog even doorzetten Wim, dat wordt een prachtstuk.

Christophe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan