Hoofdsponsor

1/50 fluit schip de zeehaan 1:50 vlakbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
rik ik ga weer het zelvde doen als vorige keer omdat de scheerstrook erg lastig is en je er geen echte controle er over hebt.

onder tussen ook nog de ruggegraad van het schip gemaakt

0068.JPG
 
na de scheerstrook is het tijt om de spanten opte richten.
ik ben achteraan begonnen en werk zo naar voor.

0087.JPG


00412.JPG


0056.JPG


0069.JPG


0076.JPG


de spanten zullen ongeveer iets boven de scheerstrook van lengte gemaakt worden
 
Alleen maar bewondering voor deze bouwstijl Dirk, ik zie gelijkenissen met de pinas.
 
Ja man, je gaat nogal vooruit!
En nog allemaal zo mooi ook :)
 
hoi wim er is wel een vergelijking met de pinas want het is en blijft een schip natuurlijk.


tog de voor en achterboeg is helemaal anders natuurlijk.

het moet vooruit gaan michel als het niet vooruit gaat als je elke dag 8 uurs bouwt is er iets niet juist :nowink:
 
""Ik heb mij helemaal gek zitten turen op jou ruggengraad.. Wat ga je daar in hemels naam mee doen??"" Citaat Rik

Rik, ik wacht af...en vol spanning voor het doel van die ruggegraat.
In mijn scheepsliteratuur heb die nog nergens tegen gekomen.

Verder Dirk, 't zal wel komen, ik heb geen twijfel , jij weet waar naar je naar toe gaat hé.
Ben wel Ontzettend nieuwschierig, hoor.
Deze manier van bouwen is en eerlijk voor mij totaal nieuw en onbekend.

groetjes
ward
 
:D ja die rugge graad is een raar ding he :laugh:

maar ik laat jullie nog ff in het ongewisse maar breng hem zaterdag wel eens dan weet je ineens waar hij voor moet dienen ;)

het hout is wel wat verbrand. dat is ook zo het buigt niet zo goed als eik en moet er redelijk de vlam op houden. maar ik vind het persoonlijk niet erg want vroeger was het ook zo. als je van yk leest geeft hij daar veel komentaar op dat de houten bij het branden zo hard verkoolt waren dat ze ijgelijk niet meer goed waren voor gebruik.

maar het is er zo af als je er met een schuurpapiertje overgaat hoor. maar ik vind het wel iets hebben.
 
het is kerselaar rik.
ik wil nog niet echt in het wat duurdere hout bouwen omdat het altijt nog fout kan aflopen.

als ik nu nog een paar vlakbouw schepen gemaakt heb en zeker ben van me zelv zal ik het mischien wel eens wagen maar voor lopig doe ik het nog met het hout dat ik heb liggen. dan maak ik er ook geen zunde van moest het fout aflopen. want ik zit hier met de vlakbouw wel een beetje in onbevaren wateren .

eerst wat ervaring opdoen voor ik aan het echte werk begin. en dat kan je alleen maar doen door te doen en er van te leren
 
de voorboeg komt in zicht.

deze foto s zijn van de 7 prov maar het werd bij fluiten ook zo toegepast. spijtig genoeg vind ik er geen enkele foto van.

0522.JPG


051.JPG


dat het nu net het zelvde gaat worden betwijfel ik dus maar het moet er wel op gaan trekken natuurlijk
 
hier komt het dan de 12 apostelen.
er zit wel ne zwarte tussen zie ik :D

0561.JPG


0541.JPG


0531.JPG


055.JPG
 
Wanneer komt die ruggegraat :$:D:D

groetjes
Ward
 
lol ward als je ziet wat het echt is zul je zegge O ja . zaterdag is de grote onthulling

maar hij moet er nog niet in
 
Dirk trapt er niet in :)
We zulen zaterdag echt moeten komen.
 
ok 1 kant gedaan en dan gaan we weer ff vals spelen door geen scheerstrook te plaatsen aan de andere kant maar een kopie mal van de al afgewerkte spanten kant.

dit is me zo goed bevallen bij de pinas dat ik het nu weer ga doen. de kans op fouten is hier veel minder dan als ik een scheerstrook zou zetten.

00214.JPG


00313.JPG


00119.JPG
 
Ja man, dit ziet er weer heel indrukwekkend uit Dirk!
Een domme vraag maar wat bedoel je met de scheerstrook?
 
hoi michel de scheerstrook is de lat die er langs buiten tegen zit. hiermee kan je het schip vorm geven .

omdat het bijna onmogelijk is om 2 dezelvde te maken en krom te zetten gebruik ik deze maar aan 1 kant.
dan maak ik een mal in triplex 2 stukken in spiegelbeeld en leg die dan op de zelvde hoogte . daarna kan ik de spanten van de andere kant gewoon tegen de mal zetten en ben ik bijna 100% zeker dat ik 2 dezelvde kanten heb zonder afwijkingen.

op een echt schip zou je het niet zien moest het er een beetje anders uit ziet omdat je nooit een totaalbeeld van de voor en achterkant ziet. bij een model zie je dit dus wel en is een klein verschil ook zichtbaar
 
Inderdaad indrukwekkend en je kunt er trots op zijn dat jij al verder komt met de vlakbouw als bij de 7P :)
 
Merci voor de uitleg Dirk, ik snap het nu eindelijk :D
 
Ruggegraat ? michien een walvis om met de fluit op te jagen :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan