Hoofdsponsor

1/50 fluit schip de zeehaan 1:50 vlakbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat zou jij doen moest het een echt schip zijn en wetende dat het binnen 4 maanden te water moest.

ik wou een foto trekken maar met al de klemmen er op ging het niet dus ff een tekening.

de kiel met het achtersteven en de huidplanken in kleur .

het gaat nu over de bovenste witte plank. als ik deze niet in het rabat laat beginnen maar in een spie laat uitlopen op de daar onder liggende plank spaar ik zoveel uit dat ik niet hoef te verjongen of een steeler te gebruiken.

dit lijkt me beter dan van elke huidplank stukken liggen af te schaven en zagen wat alleen maar leid tot hout verspilling en heel veel werk moest het dus in het echt zijn.
dan zou ik zeker opteren om 1 plank te vermaken in het vlak .

het gaat het er niet om dat ik niet wil verjongen op het model maar ik geloof ook niet dat men vroeger al de planken ging verjongen gewoon omdat dit te veel werk was en hout verlies

hrzrch.jpg


graag wat feetback pl werd er vroeger werkelijk op alle planken verjongt of is dit een moderne uitvinding van modelbouwers ?



Ik begrijp je vraag wel, Amazone, echter in die tijd dacht men nog niet zoals een milieu-bewust persoon van nu. Ik kan je een voorbeeld geven, zonder scheepsnamen of namen van bouwheren, maar ken je het eiland "Kreta" ? Dat is heden ten dage een behoorlijk kaal eiland, veel rotsen, struiken en in het oosten (Vai) een woud van dadelpalmen... welnu in de 17de eeuw was dit eiland bijna helemaal een woud.
Wat is er met de bomen gebeurd dan ?
Heel eenvoudig, in die tijd heersten de Venetianen over Kreta, en ze hadden er dus blijkbaar geen enkele moeite mee om elke boom om te hakken om hun handelsschepen te bouwen.
Met andere woorden, in de tijd dat men deze schepen bouwde kon het hen echt geen bal schelen of er al dan niet een verspilling was van hout. Ook al begon men toen reeds met het gebruik om vormen in stammen en dikke takken uit te zoeken die overeen kwamen met de spant die men er wilde uit maken.
 
dany de berg houten zullen er zeker allemaal opkomen het zijn gewoon de huidplanken die er niet op gaan .

bij de pinas gav dit geen enkel probleem wel had ik daar de voor en achter boeg wel beplankt.

rik als er dan verjongt werd denk ik dat ze dat er niet afzaagden maar met een dessel er afkapten en dat duurt echt wel lang .
stel je voor eerst moet het hout gebogen worden dan moet het tegen de romp gehouden worden en afgeschreven dan terug naar beneden om af te kappen dan terug naar boven om te zien of het past zo niet nog eens op en neer dan ben je al een halve dag kwijt om 1 plank te maken .

ik vraag me gewoon af of dit wel gedaan werd
 
dany het gaat niet om die bomen die staan er genoeg het gaat om het werk dat in 4 maanden klaar moet zijn
 
ik denk dat ik er goed over na gedacht heb en ga het dan ook doen. het verzwakt het vlak niet het is ook mogelijk om te brewen en ik zie daarom niet goed in warom ik het niet zou doen het levert alleen maar voordelen op . en het spaart vele uren werk uit op een echt schip .

zeker als ik het nu doe kan er ook heel makelijk aan gewerkt worden omdat het een mooie hoogte is om aan te werken en men nergens stelling moet gezt worden.
 
Heb zo een 20 j geleden eens een uitleg gekregen van een scheepstimmerman die nog aan onze mijnenvegers had gewerkt.
Bij vervangen van een plank werd een soepele lat in de opening gelegd hierop werd op ieder spand de brete en de zwei afgetekend, deze lat werd dan op een nieuwe plank gelegd en deze werd dan aan een zijde van brete geschaafd daarna de kromming en de zwei er in gebrand. Dat was dan de moderne karveelbouw herstelling. Gewoonlijk paste deze plank van de eerste keer ,zal wel de ervaring geweest zijn ;)
 
het vlak ligt er in

achter boeg

0123.JPG


voorboeg

011.JPG


0065.JPG
 
Erg mooi om te volgen Dirk deze aparte wijze :).
 
Dirk ik vind het weeral zéér indrukwekkend om te volgen...zoals je zegt en vele krakken van dit forum zijn het er over eens het is een hele speciale techniek om een schip te bouwen....ik weet het er zijn geen domme vragen maar toch :8:8:8
Het Vlak hoe werdt dat in het echt aan elkaar verbonden...of lag het nog los tot dat de spanten er in kwamen....jij lijmt ze maar toen hadden ze nog gene kol:8:8
en mijn laatste vraag is hoeveel spanten komen hier in...moeten er toch meer zijn dan in bv de Pinas....heb ook gelezen dat Fluitschepen eigenlijk niet zo geschikt waren om in tropische wateren te varen en dat zij genoodzaakt waren om dikkere planken te gebruiken en dan nog een laatste vraagje (pffff) is dit fluitschip van een galjoen voorzien....(toch domme vragen) sorry...;););)
 
Sorry Swa, maar ik vind dat toch geen domme maar juist heel interessante vragen hoor. vooral die eerste
Het Vlak hoe werdt dat in het echt aan elkaar verbonden
 
Het Vlak hoe werdt dat in het echt aan elkaar verbonden...of lag het nog los tot dat de spanten er in kwamen....jij lijmt ze maar toen hadden ze nog gene kol

kol gebruikte ze inderdaat nog niet voor zover ik weet werden de planken koud tegen elkaar gelegt ,nu om ze op hun plaats te houden werden er paaltjes onder gezet zodat ze netjes van hoogte bleven en niet naar beneden vielen.

de kleine ronde stukjes die je bij mij ziet gebruikte ze toen ook .
ze werden met nagels boven op de planken genageld zo dat alles 1 sterk geheel vormde. deze werden er later af gedaan als de buikstukken er op kwamen te liggen. deze buikstukken werden dan aan het vlak vast gemaakt.

hoeveel spanten komen hier in...moeten er toch meer zijn dan in bv de Pinas....

er komen niet meer spanten in maar veel minder het schip is trouwens 60 voet kleiner en de spanten zijn de zelvde als in een pinas dikte en brete wel te verstaan.

Fluitschepen eigenlijk niet zo geschikt waren om in tropische wateren te varen en dat zij genoodzaakt waren om dikkere planken te gebruiken

dit had te maken dat de zon er altijt scheen en de erg gekromde planken konden daar niet goed tegen ze gingen barsten en scheuren . en moesten daar ook veel vervangen worden.

is dit fluitschip van een galjoen voorzien
niet alle fluiten zijn voor zien van een galjoen. die naar het oosten vaarden wel. het galjoen werd vroeger aanzien als een wc en voor hygenise redenen werd er op deze schepen een galjoen voor zien omdat daar het gemak stont voor de mannen. fluiten die dichter bij vaarden en walvisvaarders hadden geen galjoen .

ik hoop dat dit een beetje je vragen beantwoord swa moest er nog iets zijn vraag maar :) maar ik ben wel geen expert dus alles weet ik ook niet ;)
 
kol gebruikte ze inderdaat nog niet voor zover ik weet werden de planken koud tegen elkaar gelegt ,nu om ze op hun plaats te houden werden er paaltjes onder gezet zodat ze netjes van hoogte bleven en niet naar beneden vielen.

de kleine ronde stukjes die je bij mij ziet gebruikte ze toen ook .
ze werden met nagels boven op de planken genageld zo dat alles 1 sterk geheel vormde. deze werden er later af gedaan als de buikstukken er op kwamen te liggen. deze buikstukken werden dan aan het vlak vast gemaakt.



er komen niet meer spanten in maar veel minder het schip is trouwens 60 voet kleiner en de spanten zijn de zelvde als in een pinas dikte en brete wel te verstaan.



dit had te maken dat de zon er altijt scheen en de erg gekromde planken konden daar niet goed tegen ze gingen barsten en scheuren . en moesten daar ook veel vervangen worden.


niet alle fluiten zijn voor zien van een galjoen. die naar het oosten vaarden wel. het galjoen werd vroeger aanzien als een wc en voor hygenise redenen werd er op deze schepen een galjoen voor zien omdat daar het gemak stont voor de mannen. fluiten die dichter bij vaarden en walvisvaarders hadden geen galjoen .

ik hoop dat dit een beetje je vragen beantwoord swa moest er nog iets zijn vraag maar :) maar ik ben wel geen expert dus alles weet ik ook niet ;)

bedankt Dirk.......ik ben weeral wat wijzer geworden...al hoe wel (het zal wel zo zijn) mijn bedenkingen heb over het aantal spanten,ik begrijp zeker wel dat deze schepen een pak kleiner waren...maar ten eerste dacht ik omdat de beplaking zo extreem in vorm moest gebracht worden en mede dat de beplanking dikker was dan bij andere schepen dat er veel meer spanning op zat en bijgevolg er meer spanten nodig waren om deze behoorlijk vast te zetten....maar nogmaals dat is mijn redenering..wat betreft dat galjoen ik had dat ook gelezen dat de zogezegde "kustvaarders" dit niet hadden ,maar die van u heeft toch nog al ver weg geweest geloof ik....maar nogmaals bedankt...:):):)
 
Hey mannen, even iets opgezocht, bij vlakbouw botter werd het vlak met deuvels verbonden , ook op de spanten van het onderwaterschip. Waarom alleen onderwater omdat deuvels kunnen uitdrogen en dan loskomen .
Weet niet of in de vroegere periode ook gebeurde op de NL schepen :unsure:

vlak%20deuvels.png.jpg
 
Hey mannen, even iets opgezocht, bij vlakbouw botter werd het vlak met deuvels verbonden , ook op de spanten van het onderwaterschip. Waarom alleen onderwater omdat deuvels kunnen uitdrogen en dan loskomen .
Weet niet of in de vroegere periode ook gebeurde op de NL schepen :unsure:

vlak%20deuvels.png.jpg

Zéér intressante techniek René....bedankt maatje..;););)
 
hier zijn we weer want het was een heel kluwen om het boeisel goed te krijgen.
maar hopelijk is het wel goed.

00117.JPG


00410.JPG


00310.JPG


zoals je ziet , ziet de voorboeg er helemaal anders uit dan bij een pinas en ook de achterkant is helemaal anders.

0067.JPG
 
ik heb het grootspant er ook nog opgezet zodat dit nog kan drogen tegen morgen

0151.JPG


0141.JPG
 
Netjes Dirk, er begint nu een moment te komen dat ik het ga begrijpen :).
 
thx wim.

heb ook nog het vloertje er in gelegt want dat was ik bijna vergeten voor ik de spanten ga zetten

0251.JPG
 
de scheerstrook . mischien niet heel goed te zien daarom een paar foto s van verschillende kanten.

omdat ook mijn eerste fluit is graag wat feetback want het is mooilijk in te schatten of het juist is

00411.JPG


0055.JPG


00212.JPG


00311.JPG
 
klinkt stom misschien, maar zou je de scheerstrook er niet op stuur en bakboord te gelijk monteren om zo kromtrekken te voorkomen??

Verder ziet er wel weer veel belovend uit...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan