Hoofdsponsor

1/50 fluit schip de zeehaan 1:50 vlakbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kun je eens wat detail foto´s nemen van de kniespanten enzo...
 
Succes Dirk en inderdaad graag wat 'sappige' macro-foto's.
 
eu rik zo ver ben ik nog niet hoor dat zal nog wel ff duren. maar zal er zeker een foto van trekken.

ik heb vandaag wel al een hoop hout gezaagt om de buikstukken te maken . maar die moeten ook nog een beetje krom gebrand worden. maar eerst het vlak afmaken zo dat ik geen fouten maak .

macro fotos van 3 plankjes die tegen elkaar gelijmt zijn daar is echt niets aan te zien hoor.
 
Van 17de eeuwe schepen ken ik eerlijk gezegd niets, wat ik wel weet van 18de eeuwse (oorlogs)schepen is dat de boeg inderdaad in stukken bestond, maar niet in hoogte, in de hoogte had je dus een volledige lengte, aangevuld met stukken die samen de vorm van de voorsteven bepaalden. Een voorsteven volledig in stukjes opgebouwd lijkt mij ook heel erg bedenkelijk omdat mij dat geen bepaald stevige constructie lijkt als per ongeluk iets ramt met je schip die toen toch ook al (beladen) enkele tonnen mat.
 
Maar wat wij willen zien Dirk is juist de detail van die 3 tegen elkaar gelijmde latjes..

Nee verder even zonder dollen. Die macro vroeg ik omdat ik dan een wat beter kan zien hoe je de verbinding nu maakt op het vlak naar de zandstrook en zo.. Dat zijn van die dingen die je later niet goed meer ziet als het schip dicht is. En zo kun je bij elkaar toch weer verschillen in bouw kenmerken zien.
 
hier is ie dan

00114.JPG
 
Helemaal geweldig.

Ga je de spanten straks ertussen zetten? En hoe ga je dat met het zaathout enzo doen?
 
de stokjes dienen om het vlak stevig te houden maar die gaan er af zodra ik aan de buikstukken begin.

het zaadhout heb ik bij de pinas niet geplaatst maar kan het hier mischien wel doen maar dat zal dan ook juist voor de buikstukken zijn. maar op deze schaal stelt het ook weer niets voor daarom heb ik het bij de pinas niet gedaan
 
Okee, ga je het schip dicht maken? Of laat je iets van binnen zien, als je iets open werkt is het wel mooi om dit te laten zien.
 
ik ga het iets anders maken dan de pinas .

ik denk één helft helemaal open te laten dus ook zonder dekbeplanking maar wel de dekbalken er in het is natuurlijk een hele stap vooruit want alles wat in het zicht blijft moet nog eens extra aandacht aan gegeven worden.

dus een halve kant dicht en een halvekant open.
het vlak moet ik wel helemaal leggen natuurlijk daar kan ik echt niet omheen.

nu hoop ik wel dat het niet te hoog gegrepen is maar ik ga in iedergeval proberen
 
het zaadhout heb ik wel gelegd bij de pinas ik vergiste me ff want dit komt boven op de buikstukken te liggen
 
Dit soort projecten blijft moeilijk voor mij om er iets van te snappen. Maar ik blijf het wel heel interessant vinden.
Zijn de latjes bij deze bouwwijze ook verjongd ? En hoe krijgt ge ze aan elkaar gelijmd zonder spanten waar ge ze op kunt vast zetten ?

Groeten

Wet Sellery
 
je moet ze vast zetten met veel klemmen pascal. daarom gaat het ook zo traag in het begin je kan maar 1 latje per kant per dag doen.

en verjongen ja een klein beetje aan de voorboeg anders moet je naar buiten beginnen vringen in de bocht dus daar word per latje een klein beetje afgehaalt (2x met een schaafje over gaan ) achteraan moet je bij steken met een bijtel verticaal naar beneden anders komen de latjes onderaan openstaan en kreeg ook geen goede bocht gemaakt in het achterschip( de billen van een fluit )
 
Bedankt voor de uitleg Dirk, maakt ge de latjes ook eerst nat voor dat ge ze in de juiste vorm klemt ? Of zijn deze latjes heel buigzaam ?

Groeten

Wet Sellery
 
Dirk,
Nu kijk ik terug :ohmy:angstvallig naar de bouwwijze, hoor!!
Jouw kennende 't zal er zekers weer goed komen.
"Vooruit met de geit", zeggen ze in West-Vlaaanderen:laugh::laugh:
groetjes
Ward
 
pascal de latjes worden wel ff nat gemaakt maa zo plooien redelijk goed.
"Vooruit met de geit", dat zeggen ze hier ook ward
 
wat zou jij doen moest het een echt schip zijn en wetende dat het binnen 4 maanden te water moest.

ik wou een foto trekken maar met al de klemmen er op ging het niet dus ff een tekening.

de kiel met het achtersteven en de huidplanken in kleur .

het gaat nu over de bovenste witte plank. als ik deze niet in het rabat laat beginnen maar in een spie laat uitlopen op de daar onder liggende plank spaar ik zoveel uit dat ik niet hoef te verjongen of een steeler te gebruiken.

dit lijkt me beter dan van elke huidplank stukken liggen af te schaven en zagen wat alleen maar leid tot hout verspilling en heel veel werk moest het dus in het echt zijn.
dan zou ik zeker opteren om 1 plank te vermaken in het vlak .

het gaat het er niet om dat ik niet wil verjongen op het model maar ik geloof ook niet dat men vroeger al de planken ging verjongen gewoon omdat dit te veel werk was en hout verlies

hrzrch.jpg


graag wat feetback pl werd er vroeger werkelijk op alle planken verjongt of is dit een moderne uitvinding van modelbouwers ?
 
Daar heb je goed over nagedacht Dirk , en met latten bouw is dat gemakkelijk omdat deze ook in de andere richting kunnen plooien maar als je planken te breed zijn lukt dat niet. Denk dat de vorm van de schepen vroeger mede of michien wel hoofdzakelijk bepaald werd door hetgeen er met hout mogelijk was.
 
Je theorie klopt wel ergens. Maarrrrrr.... En dat is een beste maar. Dat hout wat ze gebruikte voor een schip is veel voorradig en lag vaak opgeslagen op maatstukken. De scheepsbouwmeester had zo zijn manier hiervoor. En elke werf had dus een eigen wijze hierin. Het verjongen werkte uiteraard redelijk per plank dit heeft echt ook met stevigheid te maken. En het hout dat je over hield ging echt niet verloren. Alle hout dat men niet meer kon gebruiken. En dat is echt heel weinig. Ging de kachel in. Het is in de winter echt wel koud op zo´n bouw. Dus een vuurtje is dan erg welkom en daarvoor werd het afval zorgvuldig bewaard als dat er was....
 
Amazone, als je slechts één helft gaat beplanken, raad ik je toch aan om op z'n minst enkele planken aan de andere kant aan te brengen, de berghouten bij voorkeur, anders zal de romp schuin gaan trekken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan