Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
fluit schip de zeehaan 1:50 vlakbouw
Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 169

Discussie: fluit schip de zeehaan 1:50 vlakbouw

  1. #1

    Standaard fluit schip de zeehaan 1:50 vlakbouw

    het fluitschip de zee haan is een redelijk bekende fluit . voor meer info kan je hier eens lezen http://www.bertsgeschiedenissite.nl/...uw_zeeland.htm.

    een paar maten van dit schip
    lengte: 100 voet
    brete : 22 voet
    holte : 11 voet.

    dan een paar fotos waar ik mijn info haal.
    het boek van hoving die zowel info bevat over de heemskerk als over de zeehaan



    dan een paar fotos van de zee haan die hoving gemaakt heeft en die we gaan proberen te evenaren






    en dan komt mijn werk de kiel en stevens zijn gemaakt en in elkaar gezet. en nu kan het werk beginnen.


  2. #2
    Roof
    Gast

    Standaard

    Een nieuwe dag, een nieuw begin

    Zal weer een prachtschip worden. Ik, kijk eral naar uit.
    Veel succes

  3. #3

    Standaard

    Wat ik hier niet kan terugvinden:
    Is dit een scratchbouw of een bouwdoos?

    Succes in elk geval.
    Grtz,

    Dominiek

  4. #4

    Standaard

    Dominiek ik wist niet dat er bouwdozen in vlakbouw waren . het is dus een scratchbouw

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door amazone Bekijk bericht
    Dominiek ik wist niet dat er bouwdozen in vlakbouw waren ...
    Ik ook niet hoor ;-)
    Grtz,

    Dominiek

  6. #6
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.643

    Standaard

    Dirk,

    Ik ken geen fluit van fluitschepen maar ik ga je hier zeker volgen.
    Veel plezier met de bouw, ik twijfel er uiteraard niet aan dat het weer een prachtexemplaar zal worden.

  7. #7

    Standaard

    Dirk mooi hoor. Maar ehhhh.. Echte vlakbouw geeft ook dat de boeg en kiel vanaf de kiel en huidgangen mee opgebouwd word. Daar zit nu de moeilijkheid in.....

    Ik ben zelf zoals je gelezen hebt ook aan het kiezen, ik wil zelf dus ook een fluit gaan bouwen en zit te denken aan de duifken... Dus misschien zit er wel eens een duo bouw in....
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  8. #8
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.643

    Standaard

    Ik heb een foto gevonden van een model van de zeehaan:



    bron: http://www.geocities.jp/trankiel/abel-tasman-2-n.html

  9. #9

    Standaard

    mischel ik ken er ook geen fluit van maar daar zal dus verandering in gaan komen. mooi model hoor

    rik de bowplank is zo gemaakt dat de zandstrook er nog net in kan. er is immers niet veel plaats onder de zandstrook en ik wil mijn kiel wel recht houden daarom zijn er langs 2 kanten van de kiel een latje van 2 mm dik geslagen dat je hier op de foto ziet. de sleuf waar de zandstrook in moet ligt daar net boven.

    een duo bouw zou wel mooi zijn natuurlijk.

    the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

  10. #10

    Standaard

    Amazone, de kiel is niet wat ik bedoel. De boeg en de spiegel. Die heb je al gemaakt. Maar die horen met de huidgangen mee gebouwd te worden. Dus hoe hoog het gebouwde schip. Hoe hoog de spiegel en de boeg. Dat gaat dan gelijk op.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  11. #11

    Standaard

    hoi rik ik snap het nog niet wat je juist bedoeld. het voorsteven en het achter steven moeten er tog staan voor je begint met de huidgangen anders kan je die nergens in steken. ik heb ff een foto uit het boek gehaalt. en dit is de eerste foto van hoving waar hij het vlak heeft liggen



    het achter steven komt zo hoog waar het gat van achter zit waar het roer door gaat de rest word later mee opgebouwt. is het dat wat je bedoeld ?

    the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

  12. #12

    Standaard

    Kijk maar eens in andere boeken, Er word veel over gediscusieerd. Maar de boeg en de kiel werden in die tijd in delen gebouwd. Zo zijn ze ook terug gevonden en de archeologen die dit bekeken hebben geven ook aan dat de bouw tot zo ongeveer 1600 in delen gaat. Dus het kiel werd gelegd. Vandaar uit word het schip opgetrokken. Daarom ook dat dit vlakbouw genoemd wordt. Anders is er nog geen sprake van vlakbouw.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  13. #13

    Standaard

    dit lijkt me wel zeer raar rik. ten eerste de datum voor 1600 zeg je.
    er werd voor de eerste keer geschreven over een fluit in 1604, de cronyk van hoorn door D.velius
    het eerste ontwerp zou getekent zijn in 1595 door pieter jansz liorne. en er zouden de eerste 8 jaar 80 fluiten gemaakt zijn. en dan zitten we al een paar jaar in de 17 eeuw.

    ik heb er bij witsen tenminste ook niets overgelezen .
    ook heb ik al wat boekjes en zo verslonden over fluiten is dit de eerste keer dat ik er van hoor.

    maar vlakbouw heeft hier volgens mij ook niets mee te maken of het steven er nu helemaal staat of gewoon een stukje zoals jij zegt wat ik niet kan geloven.
    bij vlakbouw word eerst het vlak gelegt en dat ligt behoorlijk vlak daar om de naam vlakbouw.

    de huid gangen van de fluit zijn een 30 cm breed en nu zeg jij dat het steven elke keer mee opgebouwt word met een schijfje van 30 cm tot ze aan een hoogte van +/- 6 meter zitten. je begrijpt tog dat dit niet kan rik.

    maar ik sta open voor alles dus laat de info maar komen van het steven dat mee opgebouwt word met de huidgangen. want het is de eerste keer dat ik er van hoor

    the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

  14. #14

    Standaard

    De fluit is dacht ik toch al een stukje ouder en zal daar dus naast zitten? Dan zal dit bij fluiten een omslag zijn. Maar heb je wel eens gekeken hoe de boeg is opgebouwd? Deze is in delen opgebouwd. Als het schip dus vanaf onder, lees de kiel, word opgebouwd tot een einde van de boegdeel, dan word dan het volgende deel er opgezet. Dat is wat ik gelezen heb vanuit de archeologie... Let wel, daar word gekeken met medewerking van dhr Vos hoe dat schepen gebouwd werden, hij blijkt de expert te zijn die zich bezig houd met deze techniek. Juist omdat we vergeten zijn hoe dit in zijn werk gaat. Het is niet beschreven hoe de vlakbouw exact ging. Daardoor is dit alleen terug te halen doormiddel van archeologisch te benaderen. Zo heeft Dhr Vos zelf ook een poging gedaan om de vlakbouw toe te passen, maar het is niet echt tot een goed schip gekomen destijds.

    Maar goed. Dit is wat ik weet vanuit een hele andere hoek over scheepsbouw ipv van de latere beschreven scheepsbouw.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  15. #15

    Standaard

    ik zal het zeker niet tegen spreken rik maar dan moet je je zelv ook eens de vraag stellen .

    hoe meet men de lengte over de stevens als deze er niet staan ?

    als het in stukken omhoog gaat moet men er gewoon naar schatten dat het boven goed komt. dit lijkt me wel heel vreemd over een hoogte van 6 meter.
    volgens witsen werd het steven uit 2 delen gemaakt met een las ergens in het midden. maar deze werd eerst in elkaar gezet al liggend op de grond en daarna recht gezet. en als je al de oude tekeningen bekijkt over scheepsbouw zie je overal een steven staan dat opgericht is.

    the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •