Hoofdsponsor

Trawler [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel

Well-known member
Reporter
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
3.592
Dag allemaal,

Ik ben een tijd geleden begonnen met mijn allereerste RC modelboot. Het is de trawler Our Lass 2 van model slipway. Ik ben op een ander forum een verslag aan het maken en heb nu beslist om het hier ook te plaatsen.
Ik bouw redelijk traag dus verwacht niet elke week een update…

Ik heb heel wat raad gehad van Droop die hier vroeger actief was op dit forum en wil hem ook hier daarvoor bedanken.

Ik zal hier eerst een samenvatting plaatsen van wat ik al heb gedaan tot hiertoe.
Aangezien het me niet lukt om het verslag met foto's te copieren van forum naar forum zal ik hier niet bij elke foto een uitleg schrijven.

Als er vragen zijn dan mag je ze uiteraard stellen.

Dit is de trawler:

new_boat_003.jpg


Het is best een grote dame van 90cm lang, 30cm breed en een waterverplaatsing van 16kg
 
Laatst bewerkt:
De romp die net op m'n toemalig werktafeltje kon, nu heb ik een grotere werktafel :) :

2.png

De boegschroef en ankerkluis geplaatst:

4.png

3.png

Het roer heb ik vervangen en verstevigd:

36.png

37.png

De straalbuis:

39.png

Heel de aandrijving geinstalleerd:

IMG2.png
 
IMG1.png

Binnenin:

IMG_4805.png

Kimkielen:

62.png

61.png

Netopeningen gemaakt:

60.png

Constructie roerservo:

a.png
 
Vervolgens werden de zijladders erin gezet. Deze heb ik gescratched want vond die van de kit niet stevig genoeg:

d.png

f.png

h.png

j.png

k.png

roerservo erin:

IMG_5278.png

Motor erin:

90.png
 
hoi michel het is op zijn minst een rare vorm van het onderwaterschip.

en wat voor een boot is het ? sleper of een vissers boot .
maar het ziet er heel mooi en verzorgt uit . en ben blij dat je hier een draadje opent dan kan ik je ook volgen
 
Voila,

Dit heb ik op een dik half jaar gedaan. Zo in een samenvatting lijkt het niet zoveel maar er zitten best veel uren in hoor.
Op dit moment ben ik de electronica aan het installeren en ben er bijna klaar mee.
Ik ga er geen lichtjes of andere snufjes inbouwen, enkel de aandrijving van schroef, boegschroef en het roer.
 
Het is een visserschip Dirk.
Het onderwaterschip is heel breed en diep, ik denk om zoveel mogelijk vis te kunnen laden ;)
 
Zo.. Dat is even een flinke dame.

Jammer dat je er geen lampjes in gaat maken. Dat is toch altijd zo mooi.... Maar goed, ik ga je zeker volgen. Al heb ik toch echt geen verstand van rc maar wel van detail. :P
 
Zo.. Dat is even een flinke dame.

Jammer dat je er geen lampjes in gaat maken. Dat is toch altijd zo mooi.... Maar goed, ik ga je zeker volgen. Al heb ik toch echt geen verstand van rc maar wel van detail. :P

Oei, dan ga ik m'n foto's maar beter wat onscherp maken :P
 
Tjonge, als ik die foto niet had gezien van het echte exemplaar zou ik nooit geloofd hebben dat een dergelijke romp bestond in 1/1, het lijkt wel een beetje op die egg-modellekes die hasegawa destijds uitbracht van vliegtuigjes.

PS : Waar zit Droop eigenlijk tegenwoordig ?
 
Inderdaad een speciale rompvorm Danny, ik vind het persoonlijk heel mooi.
 
Hoi Michel,

Leuk om te zien dat je toch een RC bootje gaat bouwen!!:D:D
Ondanks dat je al een half jaar eraan bezig bent ben je toch al verder als ik.:wub::wub:
De aandrijving ziet er punt gaaf uit zeg.;)
Zat er heel het beslag erbij of heb je een deel bij moeten kopen?
Oh ja welke motor heb je daar in geplaatst?
Ik hoop dat je toch een paar lampjes er in plaatst.
Het is leuker als je tegen de deusternis nog bezig bent met te varen!!
Blijf zeker je bouw vorderingen opvolgen veel suc6 met je bouw man.:)
 
Hey John,

Beslagset zit erbij, dit is allemaal wit metaal en komt nog wel aan bod.
Al het RC gedoe heb ik apart gekocht. Er zat wel een schroefas bij en plastic schroef maar heb deze beide vervangen door onderdelen van Raboesch.

De motor is een 720BB torque motor van graupner, deze zit ook in het model van de fabrikant zelf en voldoet prima.

Jij bent al de tweede die over de lichtjes begint, ik zal er nog eens over nadenken. Als het dek er eenmaal opligt kan ik niet meer kiezen want de toegang is best krap naar binnen toe.
 
:) lampje.. lampje... :) boel veel lampjes...:)

Nee hoor, als je niet wil niet doen. Let wel, je kunt dit altijd nog doen op een later tijdstip.
 
Jij bent al de tweede die over de lichtjes begint, ik zal er nog eens over nadenken. Als het dek er eenmaal opligt kan ik niet meer kiezen want de toegang is best krap naar binnen toe.

Een vraagje waar ga je de batterijen liggen, ik neem aan dat je een 6 cellen (7,2v) batterij gaat gebruiken.
En hou er rekening mee dat je ten alle tijden bij je aandrijving moet kunnen , je weet nooit!!!
Voor dat je het dek erop vast lijmd even kijken of alles water dicht is !!!!
 
Hoi John,

De hoofdaandrijving is met een 12V loodaccu en de boegschroef een 6V loodaccu.
Beiden komen voor de motor te liggen en ik kan er dan nog net aan indien nodig.
Ik voorzie laadbussen in het dek zodat ik ze kan opladen zonder ze eruit te moeten halen.

Alles is waterdicht, heb ik al gechecked in het bad :)
 
Ik ben vergeten jullie te bedanken voor de reacties maar ik kan precies geen berichten aanpassen dus doe ik het zo.
Dirk, Rik, Danny en John, bedankt voor jullie reacties en aanmoedigingen :)
 
hoi Michel,

Voor dat ik het vergeet, zorg er voor als je gaat laden je geen stroom kan vloeien naar je besturingsapp. (vaarregelaar,ontvanger en......)
Er kan misschien wel eens iets fout gaan tijdens het laden.
En dan moet je dan daarna alles vervangen. Dat kun je nu nog voorkomen!!!!
Bv. een kroonsteentje tussen plaatsen, deze uittrekken en dan aan de lader plaatsen.
 
Ik heb een tuimelschakelaar tussen de batterij en de regelaar gezet zodat ik die kring volledig kan onderbreken.
De ontvanger wordt gevoed via de BEC van de regelaar dus met die tuimelschakelaar zet ik de ontvanger ook uit ;)
Bedankt voor dit te melden John, Droop heeft me daar een tijdje geleden attent op gemaakt maar dit kon jij niet weten natuurlijk.
Zondag of maandag zal ik er een update van dit trachten te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan