Hoofdsponsor

Trawler [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik herinner me nog m'n allereerste rc bootje, het was een sleper (Amerika genaamd), gebouwd door een schipper, zonder echte bouwtekeningen, gewoon op zicht en herinnering... dat ding vaarde en dat was ook alles... tot m'n vader en ik ontdekten dat er wel lampjes aanwezig waren, maar nergens aan verbonden waren... gewoon een extra switch geplaatst en het scheepje was volledig verlicht.
Moraal van het verhaal : zelfs als je nog niet van plan bent om het scheepje te verlichten, is het maar een kleine moeite om alvast de lampjes (tegenwoordig, LEDjes) in te bouwen, achteraf is het maar een kleinere moeite om deze even aan te sluiten.
 
Michel, wat lees ik daar ? Een loodaccu en en paar veldjes verder het woord BEC schakelaar ? Een BEC is toch niet nodig wanneer je met een loodaccu bezig bent ? Ok het is van mij al zo'n 20 jaar geleden dat ik nog met RC boten bezig ben geweest, maar als ik me goed herinner kon je met een deftige loodaccu zowat 4 uren varen. Een BEC lijkt me eerder iets voor een vliegtuig of heli op LiPo cellen, die mogen zeker niet plat getrokken worden, maar een lood accu ga je echt niet plat trekken met een rc boot hoor.
 
Danny,

Met BEC bedoel ik battery eliminator circuit.
De verbinding van de snelheidsregelaar met de ontvanger bevat dan een draadje extra die de stroom door laat vloeien naar de ontvanger. Dit na omvorming van 12V naar 4.8V

Zo is er geen aparte batterij nodig voor de ontvanger.
 
als je snachts wil gaan varen michel heb ik hier nog wel wat thee lichtjes liggen om op je dek te zetten ;) dan hoeft er geen licht ingemaakt te worden :nowink:

voor de lichtjes heb je immers nog tijt zat of je moest snachts gaan bouwen dan zou ik er tog maar een paar inzetten
 
Goed idee van die thee lichtjes Dirk :D
En ik heb daar inderdaad nog veel tijd voor, ik hoop einde dit jaar de romp af te hebben inclusief het schilderen.
 
Ahaa, daarom ligt het werk aan de London stil;)

Schoon spel. Leuke vorm ook. Veel succes met den bouw.
 
Merci Tom.
Dit is inderdaad waarom de London stil ligt. Aan twee projecten tegelijk werken loopt bij mij in het honderd.
 
De inbouw van de electronica is buiten het plaatsen van de antenne helemaal gedaan.

Ik ga er niet te ver op in want het is heel 'basic' .

Ik heb de accu's voor de motor geplaatst en aan de + polen zekeringhouders voorzien.

IMG_5606.png

Op onderstaande foto zie je de laadbussen voor de beide batterijen. Deze laten me toe om ze op te laden zonder de batterijen af te koppelen en uit de boot te moeten halen.
Ook zie je twee schakelaars.

De grote schakelaar onderbreekt de stroom van de 12V accu naar de regelaar voor de hoofdmotor. Deze regelaar voed ook de ontvanger via de BEC dus deze schakelaar zet zowel de regelaar als de ontvanger uit.

De kleine schakelaar onderbreekt de stroom naar de regelaar voor de boegschroef (6V)

Bij het laden van de accu's kan ik er zo voor zorgen dat er geen stroom van de lader op de regelaars komt.
Ook kan ik de elektronica aan en af zetten via een luikje in het dek.

IMG_5611.png

Hieronder zie je de 12V regelaar en de ontvanger. Aan bakboord is op die plaats de 6V regelaar geplaatst.

IMG_5608.png

Bij deze wil Droop bedanken voor de hulp bij deze opdracht!

Groeten,

Michel.
 
ziet er netjes uit michel en als droop je geholpen heeft zal het zeker goed zijn.

want het is een heel gepruts om alles juist aan te sluiten.
 
Allemaal zeer verzorgd, geeft vertrouwen als je gaat varen want het is niet gezellig als je aan het water eerst naar slechte contacten kunt zoeken :worried:
Hoe is het trouwens met Droop? al lang niets meer van gelezen op het forum
 
Dank je mannen, het was voor mij de eerste ervaring met electronica en elektriciteit. (buiten de lessen fysica die ik vorige eeuw heb gehad :) )
In het begin was het niet echt duidelijk waar alles moest komen maar eens je het eenmaal hebt gedaan valt het eigenlijk goed mee.

Met Droop is alles goed René. Hier op het forum is hij echter momenteel niet meer aanwezig.
 
Danny,

Met BEC bedoel ik battery eliminator circuit.
De verbinding van de snelheidsregelaar met de ontvanger bevat dan een draadje extra die de stroom door laat vloeien naar de ontvanger. Dit na omvorming van 12V naar 4.8V

Zo is er geen aparte batterij nodig voor de ontvanger.

Oei waar zaten m'n gedachten, je kan zien hoelang het geleden is dat ik nog met rc boten "gespeeld" heb hé, in mijn tijd bestond dat niet, toen had je een vierkant blokje die de ontvanger-accu was :/
Tjonge, de jaren vliegen gewoon voorbij :(

ps: voor de 1001 en eerste keer of zo, als het niet meer is... het is Dany... met slechts EEN enkele N :D
 
Ja Dany, de tijd staat niet stil hé.
Een aparte accu wordt nog steeds veel gebruikt hoor. Niet alle regelaars hebben de BEC optie en sommige vertrouwen dit systeem niet helemaal.
Moest het niet goed werken kan ik altijd nog dat BEC draadje doorknippen en een aparte ontvanger accu aansluiten.
Maar ik heb er vertrouwen in dat het zo ook prima zal werken.
 
Hoi michel,

De elektronika ziet er netjes uit.
Ik heb nog een tip voor een volgende keer als je nog eens een bootje bouwd.
Het voordeel van deze accu is dat het een gelbatterij is je kan ze in alle positie leggen.
Nu heb je ze recht op staan, je zou het ook plat kunnen leggen verdeel je het gewicht zo laag mogelijk !!
 
Bedankt John.
Dat van die accus weet is John.
Echter als ik ze plat in de romp zou leggen dan liggen ze verder naar voren dan dat ze nu liggen en dan zit het gewicht te veel naar de boeg toe. Ook zou ik dan niet goed aan de schuifcontactjes kunnen om ze los te koppelen.

Maar je hebt gelijk dat het gewicht nu iets hoger ligt hoor. De bovenkant van de accus zitten een 2 cm boven de waterlijn.
Er zal achteraf nog wat ballast bij geplaatst moeten worden en hoop hiermee het zwaartepunt terug te verlagen.

Hoe stabiel ze zal liggen op het water is afwachten...
 
Bedankt John.
Dat van die accus weet is John.
Echter als ik ze plat in de romp zou leggen dan liggen ze verder naar voren dan dat ze nu liggen en dan zit het gewicht te veel naar de boeg toe. Ook zou ik dan niet goed aan de schuifcontactjes kunnen om ze los te koppelen.

Maar je hebt gelijk dat het gewicht nu iets hoger ligt hoor. De bovenkant van de accus zitten een 2 cm boven de waterlijn.
Er zal achteraf nog wat ballast bij geplaatst moeten worden en hoop hiermee het zwaartepunt terug te verlagen.

Hoe stabiel ze zal liggen op het water is afwachten...

Ja zo is dat, dus moeten we nog even vol ongeduld wacht!!!!;););)
 
Update: plaatsing van het hoofddek

Het dek pastte niet helemaal goed.
Het was iets te smal (op sommige plaatsen een 2mm) en ook 5mm te kort.

Nu volgens de bouwbeschrijving moet je, wat betreft de breedte, de romp aan het dek aanpassen. Als het dek dan iets smaller is dan de romp moet je dus de romp iets in elkaar drukken maar dan staat er spanning op de lijmverbindingen met het dek. Dit wou ik vermijden en heb dus het dek verbreed.
Dit heb ik gedaan door langs beide kanten een stripje van 1,5mm PS tegen het dek te lijmen.

Het dek was ook te kort dus heb het ook met stukjes PS 5mm verlengd. Ik heb er wel voor gezorgd dat het dek ook verlijmd is op het originele dek en dus niet enkel op de stukjes PS die ik gebruikt heb om het dek te verlengen en verbreden.

De foto's zijn na het plamuur- en en schuurwerk. Het was zoiets als 1kg plamuur erop en dan 999 gram er terug afschuren :D

Nu de foto's:

136.png

137.png

142.png

Hier zie je de stukjes PS waarmee ik het dek mee heb verlengd:

139.png

De zijladders waren te hoog zoals je eerder in m'n verslag kan zien en moesten ook mooi gelijk geschuurd worden:

138.png

Dit was het voor deze update.

Groeten,

Michel.
 
Hoi Michel,

Dit heb je weet netjes op gelost, nu het dek erop zit kan je aan de bovenbouw beginnen!!!
 
Bedankt mannen :)

De bovenbouw komt nog niet direct aan bod John.
Eerst moet ik zelfs nog een stuk uit de romp slijpen en afwerken. Dit aan de achterkant boven het dek, het wordt in de volgende update wel duidelijk.
En dan ga ik heel de romp eerst schilderen en daar is best wel wat werk aan maar ik kijk er wel naar uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan