Hoofdsponsor

1/150 Royal Clipper

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

PA FIFI

Guest
Zo, dat word mijn nieuw project waarmee ik in het voorjaar mee wil beginnen.
Ik ben al geruime tijd bezig met opzoeken van gegevens en gedetailleerde foto’s waarvan ik er nu al honderden van heb. Maar toch zijn er bepaalde zaken die ik nog niet gevonden heb, namelijk bouwplannen van dit schip (want denk niet dat er van dit schip al een kit bestaat). Weet er iemand hoe of waar ik bouwplannen kan vinden.


Wat info over het schip.

"ROYAL CLIPPER "

Dit grootste zeilschip ter wereld kwam in 2000 in de vaart.
De Royal Clipper is de grootste volgetuigde 5-mast clipper schip ooit gebouwd met een totaal zeiloppervlak van meer dan 5000 m2.
Is voorzien voor 228 passagiers en 106 bemanningsleden.
Romp van het schip is gebouwd in Polen, en het schip is afgebouwd in Nederland bij Scheepswerf "De Merwede".
Technische gegevens
Bruto Tonnage: 5061 BRT
Lengte: 134.0 meter
Breedte: 16.5 meter
Diepgang: 5.6 meter


 
Wow!!! Een vijfmaster, die ziet er mooi uit en wat een uitdaging.
Veel succes met de voorbereidingen en de bouw Pa Fifi!

Een kit heb ik er nog niet van gezien.
Op de volgende site zijn veel tekeningen te vinden: http://www.modelbouwers.nl/index.php
en dan bij tekeningenarchief gaan zoeken. Weet niet of er dergelijks bijstaat.
 
Dat is een heel mooi schip!
Ik heb eens op de site die Wim gaf gekeken, maar helaas staat ze daar niet op. (tenminste ik kan haar niet vinden:wub:)

Ik weet niet of je deze site al gevonden had: Hier staan wat deck plans van: Royal clipper
Dit is wel commercieel maar wie weet kan je het gebruiken.

Succes met de verdere voorbereidingen.

Fred
 
wat een beest. en dan nog wel zelvbouw. als ik een gokje mag wagen naar de schaal 1:150 ? of word het kleiner?

in iedergeval veel plezier met de bouw want dit is best wel een uitdaging hoor. ik moet er niet aan denken om al die masten te riggen want daar ben je al een halv jaar mee bezig
 
Bedankt voor die site Wim, maar helaas zoals Fred zei staat hij er niet bij. Maar zal wel een mailtje sturen naar daar om te zien of ze me niet verder mee kunnen helpen.

Fred, die site heb ik idd al gezien en heb ook die plannetjes uitgeprint. Toch bedankt.

Ja Dirk het is idd een beest. Maar ik zal er dan ook rustig mijn tijd voor nemen om die te bouwen. Dus kan een paar jaartjes duren :) Want idd die masten riggen alleen al zal heel wat tijd in beslag leggen. Maar de rest (romp) denk ik zal wel mee vallen.

Wat de schaal betreft zal idd 1:150ste worden want groter zal ik hem niet kunnen zetten en kleiner ??? zal nu al serieus prutswerk zijn wat die masten en dergelijke betreft.
 
Alleen al de zeilen aanbrengen bezorgt me de kriebels ;)
Veel succes met de bouw.

Erik.
 
Tjonge, wat een pracht, ik geloof dat ik die eens in een documentaire gezien heb.
Maar wat betreft bouwtekeningen ... daar kan ik je helaas niet bij helpen, vrees ik :(
 
Ben even met foto zijaanzicht en je hoofdafmetingen aan het werk geweest.
Als je geen plannen vind van de romp tekenen we ze zelf met Delftship.
Dit is een resultaat op ware grootte, alle afmetingen kloppen ook de waterverplaatsing ;)

ScreenShot001.jpg
ScreenShot004.jpg
 
dat ziet er best goed uit rené dit zou je zeker kunnen gebruiken.
of je moest natuurlijk het spantenplan vinden van dit schip
 
Oempfff....

Moeilijk schip. Heel moeilijk hoor. Even kort gezegd, een schip waar nog niet zo heel heel info over bekend is. En dan ook nog eens flink anders dan andere clippers in de opbouw.

Een klein advies... bouw eerst eens een thee clipper voordat je aan dit beest begint. Dan heb je net dat aan ervaring meer om verder te gaan. Ik weet het, ik ben altijd de gene die terughoudend is, maar je bent nu bezig aan het eerste scheepje.
 
Ja man, wat een dame!
Je zal er je handen aan vol hebben :)
 
Een zeer mooi en uitdagend schip!
Een dappere keuze, veel plezier met de voorbereiding.

Groeten, Rinie
 
Ben even met foto zijaanzicht en je hoofdafmetingen aan het werk geweest.
Als je geen plannen vind van de romp tekenen we ze zelf met Delftship.
Dit is een resultaat op ware grootte, alle afmetingen kloppen ook de waterverplaatsing ;)

ScreenShot001.jpg
ScreenShot004.jpg

Ok.... hier hebben we dus een vrijwilliger om een deftige tutorial te schrijven over het gebruik van dit programma :D
 
sorry voor het offtopic gaan, maar ik zit dan op eerste rij....
 
Dat is een heel mooi schip!
Ik heb eens op de site die Wim gaf gekeken, maar helaas staat ze daar niet op. (tenminste ik kan haar niet vinden:wub:)

Ik weet niet of je deze site al gevonden had: Hier staan wat deck plans van: Royal clipper
Dit is wel commercieel maar wie weet kan je het gebruiken.

Succes met de verdere voorbereidingen.

Effe off topic ... nog eventjes de Euromilions winnen en dan neem ik wel zo'n category 1 luxe hutje in gezelschap van een aangekocht minaresje met de nodige siliconen :P

Sorry voor het off topic dromen :)
 
Ik weet niet of je deze site al gevonden had: Hier staan wat deck plans van: Royal clipper
Heb (denk ik) in het voorbije jaar reeds alle site's die ook maar iets te maken hebben met dit schip al opgeslagen. Alsook honderden foto's en verschillende Video's. Toch bedankt om te helpen zoeken.

Renee, dat zou idd een mooie oplossing zijn. Maar ga kijken om eerst de bouwplannen van de Preussen te bestellen want de Royal Clipper is een replica van de legendarische vijfmaster de Preussen. Daarmee zou ik ook al een heel eind verder staan wat de plannen betreft.

Rik, Ik zal je daarin zeker niet tegen spreken. En het kan idd nog even duren eer ik er aan begin (alhoewel we reeds begonnen zijn. Want de voorbereiding is het belangrijkste onderdeel vind ik) En ik zal zeker nog een schip er tussen nemen. Daar ik nu veel meer vrije tijd (een 20tal uurtjes/week) heb sinds ik vorige maand veranderd ben van werk. Maar de Royal Clipper is intussen wel een obsessie geworden. Net als Danny heb ik een docu gezien van dit schip. Daarna hebben we zelfs gekeken om met dat schip mee te varen maar helaas is dat voor ons momenteel financieel niet mogelijk. Maar ben intussen altijd gefascineerd gebleven. Toen ik begon met bouwen zat ik al met het idee om dat schip te bouwen en was ik al op zoek gegaan naar een bouwkit ervan. Helaas niet te vinden maar sindsdien ben ik wel alle info erover blijven vergaren.

bouw eerst eens een thee clipper
Wat denk je Rik, van "The Cutty Sark"
 
Pa fifi,

Ik denk dat je daar echt beter mee uit de voeten zal kunnen. Betere bouwplannen te koop, meer op het internet. En zelfs een aantal zeer mooie bouwverslagen die je houvast kunnen geven. Er komt best nog wel wat bij kijken hoor....
 
Ik kan Pa Fifi wel begrijpen hoor, Rik, waarom de geëffende paden volgen en je droom links laten liggen ?

Pa Fifi, ik zie nu pas dat je ook van Brugge bent ? Sta jij toevallig in het onderwijs... want vroeger hadden we in Sint-Leocollege een leraar wiens bijnaam Fifi was :)

Of heb ik dat al eens gevraagd ?
 
Dany,

jullie wonen zelfs maar op een goede 500 m van elkaar, tenminste als ik meen te herinneren waar jij woont.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan